Toon posts:

[BC3] Sony boxen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heey

ik heb laatst een sony MIDIset gekocht (die kerstboom, met al die lampjes en dj functies enzo), en daar zaten 2 hele vette sony speakers bij van 200 watt per stuk, met quick edge woofer.. het setje klinkt heel fijn, dat zeker, maar als ik hem wat harder zet, gaat 1 box een beetje raar doen terwijl ie nooit opgeblazen kan zijn (de versterker levert 100 watt per kanaal, en de boxen zijn 200 watt per stuk) dus dat kan helemaal niet.

Het lijkt wel of er een soort van resonantie in de speaker ZELF zit.. goed, ik de boxjes opgestuurd naar sony, waar ze helemaal nagekeken zijn door een of andere klootviool, met de melding dat er ergens een barstje in de behuizing zat , die niet te repareren was.. Thuis aangekomen heb ik een uur naar de desbetreffende box zitten kijken, maar ik heb helemaal NIETS kunnen vinden.. Ik heb hem helemaal uit elkaar gehaald, en heb nog een keer NIETS kunnen vinden... D''r is simpelweg niets mis met die box, maar toch resoneert ie.

Nee, het ligt niet aan de ruimte of de versterker (heb ze ook al omgedraaid enzo), en de ruimte staat niks wat kan resoneren (ook al op een andere versterker geprobeerd, geen resultaat).

Wat kan nog meer de oorzaak zijn?

Techwarrior

Verwijderd

de versterker levert 100 watt per kanaal, en de boxen zijn 200 watt per stuk) dus dat kan helemaal niet.
dat is juist DE manier om je speakers om zeep te helpen...blazen met een versterker die "lichter" is dan de speakers...

Verwijderd

Topicstarter
uhh ja, dat weet ik wel, maar ik heb hem nooit echt super hard gehad... op het LCD schermpje van de versterker kan ie tot 60, (in nummers dus) en ik heb hem nooit harder dan 30 gehad, dat weet ik absoluut 100% zeker.

Verwijderd

dat zegt nix...de meeste versterkers zitten al op vol vermogen als de volume regeling half open staat...

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Op zaterdag 12 mei 2001 20:14 schreef Techwarrior het volgende:
uhh ja, dat weet ik wel, maar ik heb hem nooit echt super hard gehad... op het LCD schermpje van de versterker kan ie tot 60, (in nummers dus) en ik heb hem nooit harder dan 30 gehad, dat weet ik absoluut 100% zeker.
Dat wist je dus niet. Speakers kunnen op twee manieren kapot:
- spoel die te heet wordt door langdurig een te hoog vermogen
- een te grote uitslag van de speaker

Die 200Watt van die speaker is helemaal niet zo absuluut. Het staat voor het vermogen dat een speaker maximaal kan hebben, alleen is dat nogal vrij interpreteerbaar. Want het vermogen dat een speaker langdurig maximaal kan hebben (beperkt door thermische effecten) is veel lager dan het vermogen dat een speaker een fractie van een seconde lang kan hebben, en dat vermogen is ook nog eens afhankelijk van de frequentie die gebruikt is. Zo zijn je speakers bij 10Hz misschien maar 5 Watt belastbaar.
Kortom, ook met een 100Watt versterker kan je heel makkelijk "200 Watt" speakers kapot maken.
Ik zou trouwens denken dat een scheurtje in de behuizing als gevolg zou hebben dat je lucht erin en eruit hoort blazen/fluiten, niet zozeer een resonantie.

Verwijderd

de les is dus? geen sony kopen(sorry maar ik heb nog nooit fatsoenlijke sony''s gehoord)

en niet blazen...dat vinden huis-tuin-en keuken-speakers nou eenmaal niet leuk...

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Door een lichtere versterker een groot vermogen te laten leveren gaat deze ipv mooi sinussen blokgolven produceren. Daar kunne boxen heel slecht tegen.|:(

Maar als die man van Sony ernaar gekeken heeft, waarom heb je dan bij een deffecte box niet gewoon een nieuwe gekregen/geeist. B-)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Op zaterdag 12 mei 2001 20:10 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:

[..]

dat is juist DE manier om je speakers om zeep te helpen...blazen met een versterker die "lichter" is dan de speakers...
Klopt niet, mijn PA Speakers van 750Watt per stuk heb ik hier op een Dynacord staan met 2x 250 Watt en dat is eigenlijk al veel te veel want die komt niet voorbij een kwart. Als ik hem voor de test op een oude Marantz versterker gooi van 2x 40 Watt is dat goed. Als ik de versterker vervolgens voor de helft open draai kan het hele dorp genieten van de muziek en het klink perfect.

Zeer zware speakers hebben maar een kleine versterker nodig!
Echter bij huis tuin en keuken bozen weet ik dat niet zeker...meer bij Proff. Audio boxen gaat dat in ieder geval wel op.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
dus er is nu een spoel kapot...
gewoon doorverkopen aan iemand die helemaal leip van Sony is (met slechte oren dus) en een paar goede kopen...

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 13:55
Op zondag 13 mei 2001 09:00 schreef unicorn7 het volgende:
dus er is nu een spoel kapot...
gewoon doorverkopen aan iemand die helemaal leip van Sony is (met slechte oren dus) en een paar goede kopen...
jongeren kiezen om ''n vage reden ook àltijd sony

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:47

JT

VETAK y0

Op zondag 13 mei 2001 03:52 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
de les is dus? geen sony kopen(sorry maar ik heb nog nooit fatsoenlijke sony''s gehoord)

en niet blazen...dat vinden huis-tuin-en keuken-speakers nou eenmaal niet leuk...
Nou nou... Ik ben dan ook wel geen Sony fan, maar een vriend van mij met weinig geld en geen ruimte voor losse componenten heeft een heel net setje Sony gekocht. Met MD, cd, tuner en 2 behoorlijke speakers. En dat was dan geen Midi met lichtjes en lasers enz., maar een mooi gestylde.

En ik moet zeggen dat die best wel fijn klinkt. Dat ding kostte 900 piek, maar omdat ie veel verkocht word kost ie nu 1000 piek. En ik moet zeggen dat de elegante setjes van Sony (dus niet de midi met lasers en lichtjes :)) helemaal zo beroerd niet klinken. Het enige euvel met zijn setje is dat de speakers beetje weinig bas geven.

Tis de voorloper van deze :

Afbeeldingslocatie: http://www.sel.sony.com/SEL/consumer/ss5/images/product/dhc-md595.gif

En je moet idd nooit Sony midi setjes kopen, dat is zo.

Enneh, met Philips kan je best wel blazen met zo''n midi setje hoor, gaat pittig hard :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

[b]Op zondag 13 mei 2001 08:53 schreef richardc het volgende:

Zeer zware speakers hebben maar een kleine versterker nodig!
Echter bij huis tuin en keuken bozen weet ik dat niet zeker...meer bij Proff. Audio boxen gaat dat in ieder geval wel op.
sorry hoor, maar dat heeft nix met "zware" speakers te maken, maar puur met het rendament...ook "zware" speakers kun je prima om zeep helpen met een blokgolf...

Verwijderd

Feit is gewoon dat Sony zeer goede apparatuur maakt, zker de (onbetaaldbare) ES-serie is werkelijkwaar subliem te noemen. Op mini/midisets heb ik het persoonlijk niet zo.

Maar waar ik naartoe wil: Sony-speakers zijn echt :r Ik heb een paar sony sets gehoord die een veelvoud kosten van mijn cheap-ass JBL-speakertjes (gvd nog steeds geen nieuwe :(), maar echt om je janken!!! Qua apparatuur geweldig (QS serie zeer goed voor het geld), maar koop nooit sony-speakers!!!!!

Verwijderd

Op zondag 13 mei 2001 19:27 schreef MREn het volgende:
Feit is gewoon dat Sony zeer goede apparatuur maakt, zker de (onbetaaldbare) ES-serie is werkelijkwaar subliem te noemen. Op mini/midisets heb ik het persoonlijk niet zo.

Maar waar ik naartoe wil: Sony-speakers zijn echt :r Ik heb een paar sony sets gehoord die een veelvoud kosten van mijn cheap-ass JBL-speakertjes (gvd nog steeds geen nieuwe :(), maar echt om je janken!!! Qua apparatuur geweldig (QS serie zeer goed voor het geld), maar koop nooit sony-speakers!!!!!
ik had het in mijn opmerking ook puur over hun speakers...(niet dat ik zo kapot ben van de rest van wat ze maken....)

Verwijderd

Mijn Sony-speakers roelen >:) :P

Verwijderd

Op zondag 13 mei 2001 20:21 schreef xDeLiriuMx het volgende:

[..]

Mijn Sony-speakers roelen >:) :P
Is maar wat je gewend bent...

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08 16:12

ALH

Feit is gewoon dat Sony zeer goede apparatuur maakt, zker de (onbetaaldbare) ES-serie is werkelijkwaar subliem te noemen.
Ik vind de ES serie helemaal niet subliem te noemen :)

Voor dat geld kan je veel leukere dingen kopen...

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

• ALH
  • Laatst online: 19-08 16:12

ALH

Op zondag 13 mei 2001 20:44 schreef MREn het volgende:

[..]

Is maar wat je gewend bent...
juist :)

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

Verwijderd

Ik was een casssette-recorder met CD-speler gewend :+

• tbusquet
  • Laatst online: 11-02 23:14

Helemaal mee eens.. ben erg tevreden over mijn sony versterker en tv.. (db830 en kv32fx65) maar ik heb ooit luidsprekers van sony gehad.. en die vond ik absoluut niet mooi klinken.. heb nu een hele set van mission.. waar ik zeer tevreden over ben.. ik zelf zal nooit meer sony luidsprekers kopen..

Ookal heb ik mijn oude zuiltjes (die ik wel er mooi uit vond zien verkocht aan een vriend van me. die er erg tevreden mee is.. maarja smaken verschillen.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Pagina: 1