Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.
Als je een te grote stroom door een koperdraadje jaagt wordt het heet.
Als je overmoduleerd (vervormt) wordt het bijna net zo effectief als gelijkstroom, dus snel heet, snel speakers kapot.
Gebruik je een zuiver sinus dan wordt de draad ook heet, alleen je hebt bij een gelijke stroom als bij gelijk stroom een veel lager rendement in het omzetten naar warmte.
Dus bij gelijkstroom (of blokgolven) word de LS-spoel snel heet en gaat kaduuk, bij een zuiver sinus heb je er iets hogere stroom/spanning voornodig on hetzelfde te bereiken. dus het kan.
Als je overmoduleerd (vervormt) wordt het bijna net zo effectief als gelijkstroom, dus snel heet, snel speakers kapot.
Gebruik je een zuiver sinus dan wordt de draad ook heet, alleen je hebt bij een gelijke stroom als bij gelijk stroom een veel lager rendement in het omzetten naar warmte.
Dus bij gelijkstroom (of blokgolven) word de LS-spoel snel heet en gaat kaduuk, bij een zuiver sinus heb je er iets hogere stroom/spanning voornodig on hetzelfde te bereiken. dus het kan.
©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
Uhm, niet helemaal. Bij een normale sinus heb je net zoveel stroom en spanning nodig om een spoel te overhitten, tenminste, als je het hebt over effectieve spanningen.
Het is gewoon dat als je maximaal vermogen uit een versterker wilt krijgen, dat je dat bereikt door die versterker een zo hoog mogelijke (effectieve) spanning te laten leveren. En dan worden spoelen heet.
Maar wat de meest voorkomende reden van het molesteren van speakers zal denk ik overexcursie zijn. Het is ook niet voor niets dat Renkus Heinz een tijdje geleden bedacht had dat een hele effectieve bescherming voor de luidspreker zou zijn om de laagste frequentie die een conus weergeeft hoger te maken "when the going gets tough".
Het is gewoon dat als je maximaal vermogen uit een versterker wilt krijgen, dat je dat bereikt door die versterker een zo hoog mogelijke (effectieve) spanning te laten leveren. En dan worden spoelen heet.
Maar wat de meest voorkomende reden van het molesteren van speakers zal denk ik overexcursie zijn. Het is ook niet voor niets dat Renkus Heinz een tijdje geleden bedacht had dat een hele effectieve bescherming voor de luidspreker zou zijn om de laagste frequentie die een conus weergeeft hoger te maken "when the going gets tough".
als ik een film heb gekeken of een tijdje muziek heb gedraaid met de bas flink open (hard nodig, want mijn kamer is 1 grote dempende tapijt/zachtboard zooi) dan zijn de conussen van mijn speakers voelbaar warm.
ok, goed, is mijn speaker naar de haaien op het moment dat ie een keer goed te heet is geweest?! of is het gewoon ''n kwestie van afkoelen en volgende dag weer bij af? indien er schade zou zijn, hoe is die hoorbaar? of is ie meteen exit?
Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.
Een spoel kan versmelten, wat er dan precies gebeurt weet ik niet, nog nooit meegemaakt. Als de excursie te groot is, dan merk je het wel heel goed. Dan komt de spoel namelijk uit de magneet, en gaat ie er scheef terug in (of iets in die geest). Hij gaat dan iig aanlopen: weinig geluid, wel een soort krakend geluid van het aanlopen.
als je spoel scheef zit dan komt er waarschijnlijk helemaal geen geluid meer uit.
wat ze tegenwoordig (al lang) gebruiken om oververhitten te voorkomen is vloeistofgekoelde spreekspoelen. er wordt dan een magnetische, elektrisch niet geleidende, warmte goed geleidende vloestof tussen de magneet en de spreekspoel "gegoten?" en dat zorgt voor koeling
wat ze tegenwoordig (al lang) gebruiken om oververhitten te voorkomen is vloeistofgekoelde spreekspoelen. er wordt dan een magnetische, elektrisch niet geleidende, warmte goed geleidende vloestof tussen de magneet en de spreekspoel "gegoten?" en dat zorgt voor koeling
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Als ie zo heet wordt dat ie doorbrand is het best wel exit..Op zaterdag 12 mei 2001 19:56 schreef Zeepoog het volgende:
ok, goed, is mijn speaker naar de haaien op het moment dat ie een keer goed te heet is geweest?! of is het gewoon ''n kwestie van afkoelen en volgende dag weer bij af? indien er schade zou zijn, hoe is die hoorbaar? of is ie meteen exit?
* jhead22 heeft B&W boxen waarbij de hoge tonen speaker zelfs met een magnetische vloeistof gekoeld wordt.
Ik heb de 302 serie. Ook de 600 serie heeft dit.
De spoelen worden dus inderdaad erg warm.
Ik heb de 302 serie. Ook de 600 serie heeft dit.
De spoelen worden dus inderdaad erg warm.
Pagina: 1