Toon posts:

[BC3] 5.1 geluid?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zonet een vers Soundblaster Live 5.1 kaartje gekocht bij de hardware boer.
De bedoeling is om 5.1 geluid te krijgen bij het afspelen van DVD met WinDVD.

Als versterker heb ik een Sony STR-DE225 of ie 5.1 ready is weet ik niet (hoe kan ik dat zien?)

In de 5.1 kaart zit een extra digitale uitgang, daar heb ik nu het plugje naar de versterker ingedouwd, maar dit werkt niet helemaal, ik hoor alleem maar geluid uit de frontspeakers.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik 5.1 geluid krijg ik snap er geen snars van.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:47

JT

VETAK y0

Kijk eerst of er een 5.1 analoge ingang op zit, staat wel in je gebruiksaanwijzing. Anders kijken naar 6 tulp-ingangen bij elkaar waar front, rear en sub bij staat. Als je het niet heb kan je 5.1 op je versterker wel vergeten. Als het goed is heeft die 225 geen 5.1 ingang...dus geen 5.1 geluid voor jou.

Mocht het wel het geval zijn, dan moet je 3 kabeltjes kopen die van 3,5mm jackplug naar 2 tulppluggen gaan. Sluit front van geluidskaart op front aan, zelfde met rear, en kijk ff of bas uit he rechter/rode kanaal komt van je live of de linker. Dan ben je klaar met aansluiten.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
Mijn versterker heeft idd geen aparte 5.1 ingangen. Maar ik was toch al van plan een nieuwe te kopen.

Maar ff een vraagje, waar sluit ik die subwoofer kanaal dan aan op mijn Live 5.1
Ik heb toch naar 2 ingangen + de die digitale 5.1

btw heb ik trouwens wel wat aan die 5.1 digitale /analoge ingang op mijn live 5.1 ik dacht dat ik die persee nodig had.

Ik ben echt heel erg newbie en ik snapte ook niet alles van je eeste reply, maar toch al heel erg bedankt

• JT

JT

VETAK y0

Als het goed is heb je 3 uitgangen. Alle stereo, dus 2x3 kanalen. 2 kanalen front, 2 kanalen rear en 1 kanaal word gedeeld met je center.

Ga voor Yamaha, das een goed merk.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Pino64
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-07 00:10
Je hebt 2 mogelijkheden:
Digitaal: je sluit 1 kabel aan en je versterker decodeert het 5.1 signaal
Analoog: 6 kanalen, 2 front, 2 rear, center en sub. Bij de SB live 5.1 kun je aangeven in de software, wel of geen decoding. Wel wil zeggen, de kaart decodeert en de uitgang wordt analoog aangestuurd voor de center en de sub. Niet wil zeggen, diezelfde uitgang wordt nu digitaal en je versterker moet dan kunnen decoderen. Het komt beide op hetzelfde neer, alleen is digitaal natuurlijk niet gevoelig voor signaalverlies en decoderen op de computer "kan" problemen veroorzaken, bv in W2000 werkt het niet helemaal nog, en decodering kost iets CPU power.

Kun je het nog volgen?

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik snap het al een beetje:

Als ik het digitaal wil: moet ik dus een kabeltje van mijn versterker naar de digitale output op mijn Live 5.1

Als ik het analoog wil gebruik ik dus de 2 analoge outputs op mijn Live 5.1

Vraag1: Wat voor kabel heb ik nodig voor digitaal, en wat voor versterker heeft een digitale input.

Vraag2: Als ik het analoog wil, heb ik dus 5.1 aanstuitingen nodig op mijn versterker.. en die sluit ik dus aan op de 2 analoge outputs op mijn Live 5.1. (ik heb die digitele output dus helemaal niet nodig op deze manier) heb ik dan wel wat aan die Live 5.1? of zou deze opzet ook kunnen met een Live Value

Corrigeer mij astublieft als ik iets fout begrepen heb.

Alvast heel erg bedankt!!

• JT

JT

VETAK y0

Je hebt 3 uitgangen, anders is het geen Live 5.1

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
huh 3 analoge outs?
nou snap ik er weer geen snars van
ik heb toch 2 analoge (front / rear) en 1 digitale out

en daarnaast nog 1 aux en 1 mic

of is die ene digitale ook analoog??

Verwijderd

Topicstarter
Nog 1 ding
ik denk dat ik een DTS versterker ga kopen en het op de digitale manier proberen.

Nu is mijn vraag: heeft de Live player 1024 ook een digitale uit.

Als dat zo is heb ik geen moer aan mijn Live 5.1 in combo met een DTS verstreker.

Graag een reactie

• mbvisiontt
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 05:11
Ja heeft ie, gele aansluiting geheel links meen ik, anders geheel rechts... ;)

.... Ik weet het ook niet

Verwijderd

De oranje digitale uitgang aan de achterkant van je 5.1 wordt ook gebruikt als 3e(center) uitgang.
Wil je het hele zaakje digitaal aansluiten, zorg er dan wel voor dat AC-3 decoding uitstaat in je software, aangezien er dan geen digitaal AC-3 signaal naar je 5.1 versterker gaat.
Wil je het hele zaakje analoog hebben, dan moetAC-3 decoding vanzelfsprekend aanstaan.

Verwijderd

De Live 1024 heeft een digitale uitgang, die ook een AC-3 signaal kan uitsturen.

Verwijderd

Topicstarter
Ahh kijk hier heb ik wat aan!!
Bedankt oppertweaker!

Ga ik morgen mijn 5.1 omruilen voor een 1024 player. En als ik die dus aansluit op een DTS verstereker dan heb ik dus ook 5.1 geluid

De live 5.1 is dus alleen leuk als je een Prologic versterker met 5.1 aansluiting hebt.

Maar digitaal met een DTS is natuurlijk veel vetter!

Verwijderd

Topicstarter
Dit klopt toch wel heh:

Dat ik met een DTS versterker + live 1024 + 10x DVDspeler 5 diskrete digitale kanalen heb en 1 sub (5.1)

Als dit niet zo is, zegt u het dan. Anders ruil ik misschien voor noppes iets in.

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 09:55
Een live 5.1 kan het signaal genereren. Een 1024 kan het signaal doorgeven via de spdif uitgang.

Windvd en powerdvd ondersteunen ac3/dts -> spdif voor de 1024. Ik gebruik zelf een Vortex 2 kaartje met spdif en die werkt goed.

Succes

Coïtus ergo sum

Pagina: 1