Op donderdag 10 mei 2001 17:36 schreef JvS het volgende:
[..]
Oneens!!
Ik vind kleine speakers meestal een stuk strakker klinken. Grotere hebben meestal wel meer laag, maar ook veel meere kastresonantie enzo. Dit geld vooral voor de speakers die in de "betaalbareeeeee" klasse zitten. Hiermee bedoel ik beneden de 1400/1500 per speaker.
Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen, maar ik vind meestal de grootste speaker in de range niet de betere. En dat is mede doordat het dan meestal drie-weg speakers worden. Dat is een ingewikkelder filter (hoog- én laagdoorlaat voor het midden), waardoor het middengebied van zo''n speaker (uit dezelfde serie) IMO ook meestal niet mooier wordt.
voorbeelden:<ul>
• B&W DM601 en 602 zijn mooier dan de 604 en helemaal de 603 (serie 1)
• Chario syntar100Tower is een mooiere speaker dan de 200Tower[*}mission 701 klinkt lekkerder dan die hele grote tower (705?) uit die serie
• Bose 201 is de enige bose hifi speaker die een beetje prijs/kwaliteit heeft (matig voorbeeld, maar ''t is weer de kleinste die een beetje ergens naar klinkt).
• Mission 771 klinkt (veel) beter dan de 772.</ul>
Dat is waar ik nu even snel opkom
[..]
Ja, "normale" speakers klinken bijna zonder uitzondering beter dan hele kleine sattelietjes. Maar het beste klinkt: Mooie speakers zonder sub. Sublaag heb jee helemaal niet nodig voor muziek, daarmee bedoel ik laag <<35 Hz.
Nou, ik kan me in geen van jouw voorbeelden vinden. Plus dat de grotere versies meestal dikker MDF hebben waardoor de extra resonantie weer verdwijt. En met een sub krijg je toch ook resonantie ? Dus in beide gevallen heb je het.
[*}mission 701 klinkt lekkerder dan die hele grote tower (705?) uit die serie
• Mission 771 klinkt (veel) beter dan de 772.En dat is mede doordat het dan meestal drie-weg speakers worden.
Maar klinkt de 701 ook beter dan de 702e ? Zuilspeaker 2weg. Ik vind de 702 beter.
En de 772 is geen zuilzpeaker, meer een gerekte 771. De 773, wel een zuil, vind ik veel beter klinken. Grotere kasten geven een voller, groter geluid.
Sublaag heb jee helemaal niet nodig voor muziek, daarmee bedoel ik laag <<35 Hz.
Orgelmuziek is tot 16,3 hz, en voor reggae is lager ook wel leuk.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel