Toon posts:

[BC3] Versterker overkill! What to buy?

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik zal het effe piekfijn uitleggen.
Heb laatst 2 eindversterkers gekregen die ik graag wil gebruiken (anders is het zonde), maar dan moet ik nog wel andere boxen kopen, en denk ook nog wel een versterker ofzo. Het gaat om de volgende eindversterkers:

Afbeeldingslocatie: http://www.lcv.ne.jp/~bigaudio/img/P0001349.gif
Studer A68 Stereo Power Amplifier
Stereo: 100W p.channel @8ohm / 175W p.channel @4ohm
Mono: 350W @8ohm
Input sensitivity: 0dBu... +17dBu (0 dBU = 0.775V)
Input voltage: +6 dBU
Impedance of signal source: 50 ohm
(geen volumeknop aanwezig op dat ding)

Quad 510 Power Amplifier (=mono, dus enkel geschikt voor subwoofer?)
Power Output: up to 135W @ 40Hz, 1kHz, 20kHz
Signal Input Level: 0.5 Vrms at maximum gain for 135W into minimum recommended load
Input Impedance: 20 Kohm in parallel with 50H
Bij dit dingen zitten insteekkaarten om de uitgang te zetten op 2ohm-17Vrms, 4.5ohm-25Vrms, 8ohm-33Vrms, 18ohm-50Vrms, 32ohm-67Vrms, 72ohm-100Vrms.
(wel een Input Sensitivity draaiknop)

Verder kan ik ook nog de volgende halen, maar ik denk niet dat ik er iets aan heb:
Studer 100V line Transformer
Rated output voltage: 100V (= 357W on 28 ohms)
Input: terminals, balanced
Input Sensitivity: 0... +17 dBu
Output: XLR LNE, balanced (high-voltage version) for loading >28ohms impedance (1kHz): <2ohms
:?:?:?:?:?

Het zat vroeger mono aangesloten, die Quad op de A68 (mono) en deze naar de 100V transformer. Was voor een omroepsysteem.
Nu heb ik het op mijn kamer en heb ik mijn sony-setje van 15 jaar oud erop aangesloten. Dat is zo''n standaard setje, geintegreerde versterker van 110W staat erop, en de boxen zijn 2 van 45W nominaal, 90W max. Meer uitgangen heeft ie niet.
De speakeruitgang van het sony setje zitten op de ingang van de Studer A68 (stereo), en deze uitgang gaat naar m''n boxen. De Quad en 100V ding gebruik ik nu niet. Mijn vraag is nu: Wat kan ik hier in godsnaam (=heilig) mee? Ik kan nu dat sony-setje een klein beetje opendraaien, dan zitten m''n boxen al op z''n max. :? Ik ben zelf nogal een leek op audiofiel gebied.

Ik zat zelf te denken aan 2 nieuwe boxen (op de A68) en 1 vette subwoofer (op de Quad =mono). Maar dan heb ik wel een andere versterker erbij nodig lijkt me. De subwooferuitgang van m''n SBlive 5.1 kan dan op die versterker, vandaar naar die Quad en dan naar de woofer. De front-uitgang op m''n sony en dan op die Studer A68 en dan op 2 grote vette boxen.

Is een andere optie een 5.1 prepared versterker, zodat die quad en die studer op dezelfde versterker kunnen en de signalen al gescheiden zijn (woofer en normaal)? Die 2 sony-boxen kunnen dan als surround.

Als iemand er nog iets van snapt (dan heeft ie er ook wel verstand van :)), wat zou jij hiermee dan doen? En wat voor speakers kan je me aanraden? Al die speakers die in de search aangeraden worden, zijn die ook aan te raden met deze eindversterkers of heb je dan echt wat krachtigers nodig? En is die 100V line transformer nog van any use?

Oja, m''n budget voor 1 sub en 2 speakers en versterker is <2500 ongeveer, en ik speel eigenlijk alleen mp3''s (vooral trance, geen klassiek ofzo). Het lieft wil ik 5.1. Maar dit is alleen omdat ik dan m''n oude sonyboxen kan blijven gebruiken als surround, en die mono Quad versterker voor de sub, en die Studer voor de Front speakers. Maar omdat ik al dat sony-setje in combinatie met die Studer kan gebruiken voor de Front heb ik niet perse een 5.1 versterker nodig denk.
Optie 2 is dat ik alleen sub (Quad)+ stereo (Studer+sony). Dan heb ik enkel nog een versterker nodig voor die sub, of eentje met een versterker ingebouwd.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Beste Ledo,

Ik ken de situatie waar je inzit, had ik ooit ook. Je hebt een paar hele leuke versterkes op de kop getikt, maar wat moet je ermee??

Je moet je afvragen of je geld wil gaan uitgeven om e.e.a. rond die versterkers heen te bouwen. Zeker als je pakweg 2500 max uit wilt geven heb je nogal wat mogelijkheden. Je posting was zo warrig dat ik denk dat je de zaak beter omdraait (in je hoofd). Kijk eerst wat je wilt. Wat wil je allemaal op je installatie aansluiten? Heeft je huidige versterker al die ingangen? Dan, je huidige versterker heet blijkbaar geen voorversterker-uitgang. Je moet zien dat het aansluiten van een eindtrap op je luidsprekeruitgang overeenkomt met het in serie zetten van ellende. Wil je de eindtrappen juist gebruiken zal het ingangs-signaal ervan moeten komen uit een voorversterker of een vergelijkbare source. Die heb je nu niet, zul je dus moeten hebben. Deze source moet dan de ingangen hebben die je wil. Verder moet je een keuze maken tussen stereo/stereo+sub of meerkanaals. Stereo is vooralsnog een goed uitgangspunt als je niet te breed in de goudstukken zit. Verder, elke luidspreker is beter af met een zwaardere versterker. De belastbaarheid is minder van belang, het gaat om de kwaliteit van het geluid (impulsgedrag, fasegedrag, frequentieverloop etc.). Ik kan zo ng wel even doorgaan, maar helaas moet ik weer verder met mijn werk.

Hopelijk kun je er iets mee,

Groetjes en succes, Vince

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

gezien je huidige instalatie kun je de versterkers beter verkopen en van dat geld je setje opwaarderen(btw.. Studer=Revox)

Verwijderd

Topicstarter
Verkopen wil ik perse niet doen. Ik heb deze versterkers voor nop kunnen krijgen en vind het keizonde om ze weg te doen. Ben nu arme student 8-) maar later kan ik ze denk wel goed gebruiken

Verwijderd

Als je een systeem gaat bouwen om een bepaald onderdeel heen, zou ik toch minstens zorgen dat dat onderdeel van zo''n kwaliteit is datj e lang plezier zult hebben van je systeem.

Als je huidige boxen volstaan voor het spelen van mp3''s (lijkt me wel), dan zou ik ze gewoon houden. Eventueel kan je zo''n grotere versterker gebruiken, als je dat mooier vindt.

Je kan ook die drie versterkers proberen te verkopen, inclusief je sony setje, en dan een goede versterker en twee boxen kopen. Dan heb je waarschijnlijk mooier geluid voor evenveel geld...

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Wat ik in ieder geval zou doen is die eindversterkers eruit halen. Het is namelijk niet de bedoeling om de speakeraansluiting van een versterker aan te sluiten op de ingang van een eindversterker!

Verwijderd

Op donderdag 10 mei 2001 04:07 schreef Jag het volgende:
Wat ik in ieder geval zou doen is die eindversterkers eruit halen. Het is namelijk niet de bedoeling om de speakeraansluiting van een versterker aan te sluiten op de ingang van een eindversterker!
dat is idd een staaltje niet zo slim...:P

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie posts :)

Speaker uitgang op ingang eindversterker...
dat is idd een staaltje niet zo slim...:P
Denk dat je gelijk heb, leek me al niet zo verstandig maar werkt wel OK (afkloppen, tot nu OK). Zoals het oorspronkelijk stond (als omroepsysteem) stond die uitgang van die Quad ook op die ingang van die Studer, en dat signaal is ook al een stuk sterker dan staandaard line-out dacht ik.

Die 100V line transformer hebbik nix aan denk?
Ben ook nog bij de Radiobeurs hiero geweest, die raadden me de Magnat 520 boxen aan (200W continu, 350W piek), gewoon zonder sub. Kost alleen wel 2000 piek p.set. Boxen voor 100V begonnen bij 4nogwatduslaatmaar.

Vraagje:
Als je een voorversterker aansluit op die eindversterker, kan die dan nog wel zo hard? Er zit geen volumeknop op, dus is dat enkel afhankelijk van de input. En als ik hem met een voorversterker even hard krijg als nu met de speaker-uitgang, dan is dat signaal toch "gelijk". Ik zal het wel mis hebben dus please uitleg?

Verwijderd

met een voorversterker kun je elke eindversterker vol uitsturen(dat is meestal al bij 1 volt)..een speakeruitgang is een heel ander soort uitgang dan een voorversterker uitgang(dat kan Jag je denk ik "netter" uitleggen dan ik...:P )

btw...voor 2000 piek heb je veel keuze in speakers...ik zou rustig ff rond luisteren wat er te koop is voor dat geld.....op je versterker kun je bijna alle speakers aansluiten...

• Jag

Jag

Ja, maar dat gebeurt door een pre amp die er nog voor zit, tenminste bij platen dan.

• Jag

Jag

Het klopte al wat je zei hoor :). Maar even nog wat extra info:
een eindversterker is een fixed gain versterker: hij versterkt altijd in dezelfde mate. Een voorversterker zou je eigenlijk beter een voorverzwakker of attunuator kunnen noemen, want die verzwakt het signaal van de bron eigenlijk, en daar regel je de uiteindelijke versterking mee. Als je een cd speler rechtstreeks aansluit op een versterker gaan er dingen kapot :).

En nog wat kwantitieve gegevens: de meeste versterkers leveren maximaal vermogen als je 0.775V (= 0 dBu) over de ingang zet. Een cd speler kan zo''n 2.5V piek waarde leveren. En een eindversterker versterkt iets van 40-45 dB.

Verwijderd

Op vrijdag 11 mei 2001 01:51 schreef Jag het volgende:

Een voorversterker zou je eigenlijk beter een voorverzwakker of attunuator kunnen noemen, want die verzwakt het signaal van de bron eigenlijk
bronnen zoals een platenspeler of tape worden echt wel versterkt....

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
als je van dat weinige geld iets tijdelijk leuks wil maken kan je zoeken naar een goedkope tuner (bijv een harman kardon *D, bij correct (rotterdam) vaak leuke prijzen).

goede goedkope boxen zijn bijv tannoy''s *d M series *D*D*D. maar als je een beetje handig ben ga je natuurlijk zelf wat bouwen.
succes

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
Input sensitivity: 0dBu... +17dBu (0 dBU = 0.775V)

Als 0.775V de eindversterker op z''n max zet (0dBu), hoe zit het dan met die 17dBu? Verklaart dat het feit dat het wel OK werkt via de speaker-uitgang? Ik had gebeld naar Stassen, en die zeiden dat het eigenlijk niet zou moeten werken, maar als het werkt dan lekker zo laten.

<edit> typefoutje </edit>

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08 09:57

Flotter

Pelipper!

Als ik het goed begrijp moet je eigenlijk een voorversterker of geïntegreerde versterker met pre-out zien te krijgen.

Wat je ook zou kunnen proberen (heb ik -als tijdelijke oplossing- ook gedaan) is je Sony-versterker openschroeven en het signaal na de volumeregelaar ergens aftappen.

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Verwijderd

je kan hem aan sluiten alleen dan moet je een 100/6 volds transformatortje kopen

warom 100 vold als je Bv. op een zwembad een omroep instalatie hebt dan is het verlies niet zo groot als bij 6v ( mag 5% zijn )

dat komt omdat koperdraad ook weerstand heeft nl 0,0175ohme x2,5mm\1M dus per meter draad van 2,5 mm X2 dik heeft 0,0175 ohme weerstand als je dan Bv 800M draad hebt is dat een flinke weerstand en dan zwakt dus het singjaal af maar met 100V kan je dus veel verder komen omdat hier de spanning hoger is

DUS je MOET een traafotje kopen ( kosten +- 5gulden ) moet je wel zeggen dat het een

geluits trafo 100/6v moet zijn anders krijg je een verkeerden en blaas je als nog je boxen op :)

Groetjes Joop

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:33

Sharky

Skamn Dippy!

koop een mooi 19" rack en zet ze daar in en laat de ledjes continue flikkeren, das al stoer genoeg ;)

This too shall pass

Verwijderd

Die 100V line transformer hebbik nix aan denk?
Ben ook nog bij de Radiobeurs hiero geweest, die raadden me de Magnat 520 boxen aan (200W continu, 350W piek), gewoon zonder sub. Kost alleen wel 2000 piek p.set. Boxen voor 100V begonnen bij 4nogwatduslaatmaar.
[/quote]

hezz dus je woont in Tilburg?

ik woon daar ook en ik heb er 2 liggen dus als je intressen hebt

verkoop ze wel voor een scherp prijsje :)

Groetjes Joop

Verwijderd

Topicstarter
Yep, Tilburg it is. De aldi onder de steden :Y)

Magnat 520''s? Ik heb ze nu ook gezien voor 550 de stuk bij Stassen, scheelt alweer een stuk. denk dat ik daar eens langsga volgende week, versterker mee en daar uitproberen.

Die 100V kan ik nix mee, lijkt me beetje onzinnig om eerst naar 100V te transformen en daarna met een andere transformator weer terug |:(

Hoe vind je btw die Magnat 520 zelf klinken?

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-08 18:41
als die eindversterkers voor een omroepsysteem waren ? hoe zit het dan met het frequentiebereik ? kun je die dingen dan wel voor HIFI gebruiken ?? wat is de kwaliteit van die dingen ?

als ik jou was zou ik die vragen eerst maar es beantwoord krijgen voor je 2500 gulden gaat uitgeven..

Have a wheelie good weekend!

Verwijderd

Topicstarter
Met die kwaliteit voor hifi zit het wel goed, hier wat linkjes:

http://www.demon.co.uk/studiobase/battery/london/progroom.html
MONITORING: Main monitors: Dynaudio driven by Studer A68 amplifier

http://www.estudio19.com.mx/equipo.html
Equipment and recording systems
AMPLIFIERS
STUDER A68

http://www.mastercontrolrecording.com/gear.html
AMPS & misc.
Studer A68 amp

http://www.interlog.com/~reaction/rentals.html
REACTION STUDIOS : rentals
STUDER A68 - monitor amplifier 30 (canadese dollars per dag, bijna 50 piek dus)

Dit zijn equipment-lists van studio''s. Als zij die gebruiken zal die voor mij ook wel goed genoeg zijn. En waarom ze die dan voor omroep gebruiken? Komen van ergens waar ze niet zo zuinig doen... >:)

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

met dat power kun je wel een kleine drive-inn show mee voorzien van wat power :9

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

Verwijderd

Topicstarter
Mailtje gehad van Studer (misschien Willie Studer himself :)):

You may use the Studer A68 Amplifier in this mode.
Since the Studer A68 Amplifier is a professional power amplifier it is
normally used in a symmetrical XLR application, served from a mixing desk.

The production of the Studer A68 power amplifier has been stopped in 1992;
nevertheless it kept his value: Nowadays still a price between CHF. 1''200.-
and 1''500.- will be offered for such an amplifier.

Speaker-out kan er dus gewoon op :)
Pagina: 1