Verwijderd
ik zou gladiator even omzetten naar divx...
dus ik de berekenen ensow en de settings goed zetten, komt er toch een mega file uit...
film duurt dus 155 minuten. wil hem op resolutie van 720x320 (default), fast-motion codec... hoe kies ik nou de juiste bitrate zodat ie op 2 cd''s past (1380Meg)...
want die calculator doet ut dus niet...
btw, hoe wordt dat berekent? want die bitrate is toch variabel?
en als je key op 0 zet heb je toch weer meer bytes nodig dan als ie op 10 staat...
* iAR wil niet weer 10 uur verspillen voor een fout ge-encodeerde film
*help*
Ik doe altijd eerst 10% maken, en dan kijken wat de grootte ervan is, en dan x10
Dan krijg je de ongevere groote.
Iedere keer gewoon proberen, en daardoor ervaring opdoen
720x320? Fast Motion voor 2CD''s? Heb je wel eens een DivX guide gelezen?Op dinsdag 08 mei 2001 23:04 schreef zerosignal het volgende:
film duurt dus 155 minuten. wil hem op resolutie van 720x320 (default), fast-motion codec... hoe kies ik nou de juiste bitrate zodat ie op 2 cd''s past (1380Meg)...
want die calculator doet ut dus niet...
je zegt het alsof ik nu iets heeel doms zeg...Op dinsdag 08 mei 2001 23:59 schreef sampoo het volgende:
[..]
720x320? Fast Motion voor 2CD''s? Heb je wel eens een DivX guide gelezen?
divx mpeg-4 fastmotion:
- key: 0
- smooth/crisp: 100
- data rate: 1200
geluid: mp3, 48000, 96kbit
wordt dus: 15 minuten, 146MB
720x320 en het ziet er niet uit (blokjes
nou snap ik er helemaal geen fuck meer van...
ik kan dus niet de resolutie wijzigen... want dan knipt ie het van het beeld af
ipv het te resizen... dus...
vraag 1: waar moet ik nu de resolutie wijzigen
vraag 2: waar slaat dat smooth/crispness nou precies op
vraag 3: mpeg4-2 codec, eh?
vraag 4: waarmee kun je het beste films mee choppen?
somebody help! en nee 3cd''s is beetje (te) veel.
Verwijderd
hier een greep uit de "DivX MPEG4 Video Codec" textfile:
-----------------
Ultra Nice Quality:
-------------------
2- Convert Video to DivX ;-) AVI using FlaskMPEG with the AVI plug in
I recommand to set the destination size to a big value such a 640x352 for 16/9 pal
Use the Decode Audio Mode and select 44100 KHz
Select PCM compression for Audio
Select the DivX ;-) Low or High for Video
Set the Keyframe to 10 seconds
Set the Compression Control to 100 (Crispness)
Set the Data rate to 1h30=900 2h=750
3- Use VirtualDub to
compress and multiplex Audio with Video
Select your AVI video file,
Video -> Direct Stream Copy
Audio -> Interleaving -> 500 ms of audio before video start
-> Interleave audio every 500 ms
Audio -> Compression -> Choose DivX ;-) Audio at 64Kbps for DivX ;-) Video
Audio -> Full Processing Mode
Save the final AVI
With Subtitles:
---------------
2- Convert Video to DivX ;-) AVI using DVD2MPEG Squeezer with the AVI plug in
I recommand to set the destination size to a big value such a 640x352 for 16/9 pal
Set the Audio Output format to WAV 44100 KHz
Do not use ''Add bands''
Select the DivX ;-) Low or High for Video
Set the Keyframe to 10 seconds
Set the Compression Control to 100 (Crispness)
Set the Data rate to 1h30=900 2h=750
3- Use VirtualDub to
compress and multiplex Audio with Video
Select your AVI video file, in Audio -> WAV audio select your WAV file
Video -> Direct Stream Copy
Audio -> Interleaving -> 500 ms of audio before video start
-> Interleave audio every 500 ms
Audio -> Compression -> Choose DivX ;-) Audio at 64Kbps for DivX ;-) Video
Audio -> Full Processing Mode
Save the final AVI
Et voila !
---------------
met deze instellingen krijg ik echt SUPERmooie kwaliteit, en nog eens op 1(!) cd...
hoe groter het frame (720x320) bij een lage bitrate hoe blokkeriger.720x320 en het ziet er niet uit (blokjes)!
720x320 = 225:100 -> 576x256 lijkt mij de perfecte setting bij die rare aspect ratio.
Indien je 720x306 (720x576 - 2.31:1 anamorphic widescreen) bedoelt, lijkt mij 640x272 het best.
overigens:
155 minuten - 160kbps muziek - 1073kbps video
155 minuten - 128kbps muziek - 1105kbps video
155 minuten - 096kbps muziek - 1137kbps video
[oeps - low motion...] n.v.t
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Bitrate is easy te berekenen met bitratealculator. (tenminste, bij mij wel)
Dit geeft zeker als je voor een film langer dan 1,5 uur twee CD''s neemt (outputfile zo''n 1300 Mb) een retestrak resultaat.
Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?
Verwijderd
Of verschilt dat per film? Waar moet je dan op letten?
vragen, vragen, vragen
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Hij decodeert een stukje, het output venster ziet er helemaal niet goed uit, geeft dan een foutmelding en stopt ermee.
Ik ben ''m nu eerst met VobDec naar HDD aan het kopieren, en dan nog eens proberen.
Is dit nou echt nodig?? Kan dit echt niet rechtstreeks van DVD zelf??
Trouwens, bij een andere film had ik ook problemen om AC3 geluid te rippen (met ac3dec), zowel van DVD zelf als van HDD kopie
AC3Dec gaf alleen een stel piepjes en het DOS-window gaf error na error...
Wat doe ik niet goed?
Verwijderd
Perfecte VKI MM4 DivXjes, en nog geen problemen met grootte van outputfiles gehad..
Enige nadeel is nog dat je errug veel HD space nodig hebt en dat het nogal lang duurt..
hoe (lees: waar) kun je in godsnaam dan die resolutie veranderen in flask?! ik mag dan gek zijn, maar ik krijg dat nergens gedaan...Op woensdag 09 mei 2001 16:53 schreef unicorn7 het volgende:
hoe groter het frame (720x320) bij een lage bitrate hoe blokkeriger.
720x320 = 225:100 -> 576x256 lijkt mij de perfecte setting bij die rare aspect ratio.
Indien je 720x306 (720x576 anamorphic widescreen) bedoelt, lijkt mij 640x272 het best.
zie hier dat ie 2.35:1 anam. wide is!
Options/Global Project Options/General/Show Output PadOp woensdag 09 mei 2001 19:18 schreef zerosignal het volgende:
[..]
hoe (lees: waar) kun je in godsnaam dan die resolutie veranderen in flask?! ik mag dan gek zijn, maar ik krijg dat nergens gedaan...
zie hier dat ie 2.35:1 anam. wide is!
...output size? * iAR feels stupid right now.Op woensdag 09 mei 2001 21:17 schreef sampoo het volgende:
[..]
Options/Global Project Options/General/Show Output Pad
ik ga het eens proberen...
Output size is ondermeer afankelijk van geluidsgrootte en wat flask van de video bakt; altijd wat ruimte nemen voor onverwachte gebeurtenissen scheelt een te grote eind .aviOp woensdag 09 mei 2001 22:10 schreef zerosignal het volgende:
[..]
...output size? * MisterDon feels stupid right now.
ik ga het eens proberen...
Verwijderd
En wat zetten jullie de audio laag zeg. Dan heb je goed beeld, maar kut-geluid. Pak 160 kbit MP3 of zo
Dat is inderdaad waar als je met Flask een andere oversampling kiest (DVD 48Khz -> AVI 44.1Khz), maar als je 48Khz als output neemt, heb je die sync problemen niet.Op donderdag 10 mei 2001 04:39 schreef HlpDsK het volgende:
Nooit audio gelijk mee doen. Dan loopt het heel snel niet meer gelijk.
En het is beter om de audio apart te rippen (AC3->WAV), te normalisen (CoolEdit of zo) en daarna te multiplexen (VirtualDub) met de videostream.
Ik begrijp ook al die mensen/guides niet die 96Kbps aanraden, volgens mij hebben die geen echte audio installatie op hun tv/pc aangesloten...
MP3VBR is mooier dan een fixed rate, maar gecombineerd met een hoge framesize en een veel schommelende videobitrate met weinig keyframes, kunnen veel pc''s onder de 500-600Mhz dan schokkerige resultaten geven.
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Fast Motion en Low Motion zijn allebei Variabel. Low Motion zal het meest bij de gekozen bitrate blijven.
Flask 0.6 heeft standaard een audio enhance functie. Twee zelfs. Op mijn site heb ik een 0.6 developper Dat is de .594 interface met audio enhance, openen van dvds en zonder de bugs van 0.6 preview (officieel). http://www.xs4all.nl/~nolens/
Een goed stuk over bitrates en codec staat op Nicky''s Pages http://www.digital-digest.com/nickyguides/quality.htm
De keyframe kan gerust van 10 naar 1. scheelt (vreemd genoeg) bijna niets in outputgrootte.
geluid: pak 96 of 128. Ligt een beetje aan de film. bij een actiefilm is 96 vaak genoeg. 128 wordt over het algemeen gezien als cd kwaliteit en is aan te bevelen bij films met mooie muziek als gladiator enzo.
Mooiere kwaliteit? pak Fairuse (doet de film een paar keer op verschillende settings en mixt die door elkaar.) Kies je voor 4 settings dan moet hij de film dus wel 4 x doen. kost tijd.............
Beter nog is Nandub. Volledige variabele bitrate. Elke scene het juiste aantal bits
bij VBR bedoelde ik de audiostream op MP3-VBR
DivX, de videostream-codec is idd altijd VBR.
Als beiden streams VBR zijn, eet het meer CPU, en sommigen zullen daar niet blij mee zijn omdat ze DivX kijken op hun 2e PC. Hetzelfde geldt voor mixen van de film in meerdere codecs(instellingen).
Een keyframe is van mindere kwaliteit i.v.m. een delta frame. Het is de bitrate die de kwaliteit van een keyframe bepaalt. Aangezien een keyframe een hele frame is zonder extra compressie zal het moeten inboeten aan kwaliteit of groter moeten worden. Wat je dan zou krijgen is bitrate pieken bij het afspelen van keyframes. Je krijgt dan wellicht problemen met afspelen.Op donderdag 10 mei 2001 06:53 schreef Jaspov het volgende:
De keyframe kan gerust van 10 naar 1. scheelt (vreemd genoeg) bijna niets in outputgrootte.
Keyframe op iedere 1 seconden -> minder schokken.
Althans op K6-II onder de 500Mhz bij sommige films. Natuurlijk hangt het samen met allerlei andere instellingen en samenstelling van de film.
Verschil tussen 1 en 10 sec. keyframes is zo''n 10MB op een totale film (maar die delen de bitrate, dus kom je op dezelfde filegrootte uit).
"Dat wist ik niet, dat je VBR MP3 zonder gezeik kon gebruiken"
Dat ligt aan je CPU, lagere CPU''s kunnen nogal problems geven - jij hebt dan perfect beeld/geluid en je vriendje (met ouder systeem) zit te klagen over schokken...