[BC3] Mogelijkheden Dolby Digital en DTS

Pagina: 1
Acties:

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-03 20:54
Wat zijn nou precies de mogelijkheden? Ik heb alleen nog maar 1 ding gevonden en dat is DVD. Kan je DD ook gebruiken voor mp3''s? Dat die dat geluid emuleert ofzo?

Voor welke toepassingen kan ik DD en DTS gebruiken?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:20

JvS

Ik heb hem zelf ook

Voor de weergave van dolby digital / DTS bronnen.

In het kort dus:
  • Laserdisc schijven
  • DVD''s
  • DiVX (weet ik sinds vandaag zeker;))
  • (ps2) spelletjes
  • DTS-cd''s (die je in je cd-speler af kan spelen)<li> Digitale sattelietuitzendingen (tnx, p-kemp ;))
</li>audio dat dus van een DVD soundtrack geript is kan dus ook DD zijn.

edit:

ow, en nee. Het kan het niet emuleren. Het hele idee van dolby digital5.1 en DTS is, dat alle kanalen als apart spoor opgeslagen zijn/weergegeven worden (zoals in bovenstaand rijtje). Als je een surround effect gaat emuleren, heb je gewoon een DSP-effect, en dat kan zelfs een simpele soundblaster Live! (Veel beter zelfs, overigens!)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

...en daŽs voorlopig alles.
misschien in de toekomst digitale televisie,
of 3D audio voor games.

• Milenco
DTS, kan dat ook worden gebruikt bij DVD''s? Kheb namelijk nog geen DVD gevonden die het ondersteunt....

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:20

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 04 mei 2001 18:15 schreef Milenco het volgende:
DTS, kan dat ook worden gebruikt bij DVD''s? Kheb namelijk nog geen DVD gevonden die het ondersteunt....
ga naar Amazon en zoek in "DVD" naar DTS. Dan krijg je er wel een "paar" te zien... (R1, dat wel)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• mbvisiontt
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-08-2025
Op vrijdag 04 mei 2001 18:19 schreef JvS het volgende:
ga naar Amazon en zoek in "DVD" naar DTS. Dan krijg je er wel een "paar" te zien... (R1, dat wel)
Wat nou regio 1... :? Wat dacht je van Terminator 2? Die is zeker regio 2 met DTS. Ze zijn er wel hoor... ;) je moet ze alleen nog zoeken tot op heden.

.... Ik weet het ook niet

• Milenco
Toch eens in de videotheek navragen :):)

Maar hoe rijg ik DD aaan de gang met Divx''jes die dat ondersteunen? Moet ik dat bepaalde software ofzo installen? Of iets speciaals instellen?

Verwijderd

DivX films hebben gEEn DD ondersteuning.
Dat kan dus gewoon niet...

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-03 19:50

MaxxMark

HT is Tof!

Er zijn sporadisch DivX films geweest met 2 (stereo) audio sporen dus 4 kanalen.. OK dit is GEEN DD, maar dit is wel 4 point surround :P Jammergenoeg zie je dit soort divx niet zo vaak...

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Verwijderd

Op zaterdag 05 mei 2001 11:36 schreef MaxxMark het volgende:
OK dit is GEEN DD, maar dit is wel 4 point surround :P
Kortom (en daar ging het hier om) DivX ondersteunt gEEn DD..... dit om te voorkomen dat men denkt dat een DVD rip DD geluidssporen bevat, dat KAN dus niet. !

• The Collector
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-02 09:29
Om maar eventjes verder op de divx ondersteunt het wel/niet-discussie in te gaan.
in AVI files kun je tegewoordig ook een AC3 gegevenstroom duwen (met speciale versie van VirtualDub). AC3 kan dus 5.1 Dolby Digital zijn of 5.0/2.1/2.0 etc, wat je ook maar wil.
Over DTS, ''k zou niet weten of dit ook werkt, als het inderdaad ook in een AC3-gegevens-stroom zit, moet het gaan... anders geen idee.

• Milenco
Hmm jammer, kheb nog geen film met DTS ondersteuning bij de videotheek gevonden, alleen Gladiator, maar die had ik al gezien :(

• Chilly_Willy
  • Laatst online: 10-03 10:03
DivX en DD5.1 (AC3) kan zeer zeker wel! Met een de ac3 versie van virtualdub kun je de geripte .ac3 stream met de avi video multiplexen!

Dan wat windvd codecs installeren.. met graphedit en .grf aanmaken voor het avitje zodat hij na de ac3 decoder naar de waveout gaat ipv directsound. Dan bij properties van de audio codec spdif aanvinken en hoppa.. DivX met 5.1 Dolby Digital :P

Coïtus ergo sum

Verwijderd

Point taken...
Maar ik heb hier 100 > DivX en niet 1 ondersteunt het, dus om nou te zeggen dat het (al) wijdverspreid is .....?
De illusie moet niet gewekt worden dat elke DivX het ondersteunt.. Dat is dus niet zo.

Verwijderd

Saving private ryan heeft ook DTS.
Terminator 2 schijnt het ook te hebben.

overigens is dit dus niet echt een reden om speciaal voor een DTS receiver te gaan, je zou het nog bijna vergeten aan te zetten ;)

Verwijderd

Op zaterdag 05 mei 2001 18:30 schreef p-kemp het volgende:
Saving private ryan heeft ook DTS.
Terminator 2 schijnt het ook te hebben.

overigens is dit dus niet echt een reden om speciaal voor een DTS receiver te gaan, je zou het nog bijna vergeten aan te zetten ;)
Er zijn genoeg films met DTS. Ze zijn alleen wat duurder dan DD5.1

Gladiator is standard verkrijgbaar in dd5.1 en DTS voor de rest is het apart ook Saving Private Ryan. Aangezien ik de gewone DD5.1 heb. Ik geloof dat T2 ook apart is.

Rodisc heeft een aparte gedeelte gemaakt in de winkel voor DTS DVD''s.

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-03 13:47
Zo veel zijn er helemaal niet en bovendien is het veel duurder dan "wat duurder".
DTS maken in de studio kost gewoon plures veel werk. En daar moet je voor dokken.
Ben benieuwd wanneer de 7.1 THX discs te krijgen zijn en ook wanneer ik die 4801 van Denon kan bestellen :9~

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-03 20:36

DarkSide

theres no place like ::1

7.1 THX is er al
Toy story 2 is met Ultra THX uitgerust.
Nu nog en onkyo 989

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• G_Kracht
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-02-2019
THX is geen digitale codering van geluid. Het is een keurmerk van George Lucas! Apparatuur die aan bepaalde voorwaarden voordoet krijgt dit keurmerk en films die (DD of DTS) geluid hebben dat aan bepaalde voorwaarden voldoet ook. That''s all...

G8-)

Verwijderd

Op zondag 06 mei 2001 19:09 schreef menn0 het volgende:
Zo veel zijn er helemaal niet en bovendien is het veel duurder dan "wat duurder".
DTS maken in de studio kost gewoon plures veel werk. En daar moet je voor dokken.
Ben benieuwd wanneer de 7.1 THX discs te krijgen zijn en ook wanneer ik die 4801 van Denon kan bestellen :9~
ligt er maar net aan welke DVD het is. en dat het er helemaal niet zoveel vind ik wel raar. Je zegt zelf dat het pleuris veel werk is. Dan vind ik een discje of 50-60 meer dan genoeg op het moment.
Pagina: 1