[BC3] Wat heb ik nodig voor Dolby Digital en DTS?

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Hoi,

Binnenkort wil ik een Dolby ProLogic/Digital/DTS reciever aanschaffen. Ik heb ook een stereo-tv.
Wat moet ik verder nog aanschaffen voor Digitaal/DTS geluid?

Morpheus

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
De DD boxjes en een apparaat wat DD eruit gooit zoals een DVD speler :7

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Ik kan dus geen DD en DTS krijgen met gewone boxen?
En kan ik mijn PC-DVD ook aansluiten op die reciever en dan DD/DTS krijgen op mijn tv als ik een DVD kijk?

• BC3 Victim
Boxen set heb je gewoon nodig omdat het 5 kanaals geluid is en als je een DD geluidskaart hebt ( met dus een coaxiale of optische uitgang ) dan kan het ook via je PC.

• BC3 Victim
Ik bedoel dus, ik heb geen aparte DD-boxen nodig? Dus kan met alle boxen DD/DTS krijgen?

• BC3 Victim
Nee, je hebt altijd een set nodig die 5.1 kanaals geluid ondersteund( 5 boxen ). Het wordt ook wel eens gedaan met 4 boxen en dan wordt de vijfde gesimuleerd maar met minder kan echt niet. Anders kun je toch geen geluid achter je horen en zo als je maar 2 boxen en stereo geluid hebt :7

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

Voor DD heb je 5 boxen nodig

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

Op vrijdag 04 mei 2001 08:55 schreef Commander_Data het volgende:
Nee, je hebt altijd een set nodig die 5.1 kanaals geluid ondersteund( 5 boxen ).
Sorry hoor maar dat is onzin. Je hebt vijf speakers nodig. Normaal gesproken neem je voor de center een speaker waar het magnetisme is afgeschermd omdat anders de TV kan gaan storen. Verder moet je gewoon afgaan op de eigenschappen van de speaker.

• BC3 Victim
Of dus 4 ( gesimuleerde center box ) Zie Altec Lansing ADA 880 en 885.

• G_Kracht
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-02-2019
Voor Dolby Digital 5.1 en DTS heb je volgens de standaard 5 boxen nodig. 3 voor (links rechts en center) en 2 achter. De betere receivers kunnen echter in een phantom mode gezet worden, waarbij de center speaker gesimuleerd wordt door de speakers links en rechts voor. Dan heb je dus maar 4 speakers nodig.

G8-)

• BC3 Victim
Op vrijdag 04 mei 2001 09:05 schreef G_Kracht het volgende:
Voor Dolby Digital 5.1 en DTS heb je volgens de standaard 5 boxen nodig. 3 voor (links rechts en center) en 2 achter. De betere receivers kunnen echter in een phantom mode gezet worden, waarbij de center speaker gesimuleerd wordt door de speakers links en rechts voor. Dan heb je dus maar 4 speakers nodig.

G8-)
})

• BC3 Victim
Ok, bedankt voor de antwoorden. Ik ben dan van plan zo''n langwerpige box te kopen (of misschien zit ie al wel bij de reciever) en die op de tv te plaatsen voor center speaker.

Als ik op mijn tv een DVD wil kijken mbv de DVD speler in mijn pc, kan ik dan ook DD en DTS krijgen? De pc verbindt ik dan met de tv dmv de tv-out.

• Stefano
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-02 14:26

Stefano

Ondertitel Not Found

• BC3 Victim
Op vrijdag 04 mei 2001 09:19 schreef Morpheus_ het volgende:
Ok, bedankt voor de antwoorden. Ik ben dan van plan zo''n langwerpige box te kopen (of misschien zit ie al wel bij de reciever) en die op de tv te plaatsen voor center speaker.

Als ik op mijn tv een DVD wil kijken mbv de DVD speler in mijn pc, kan ik dan ook DD en DTS krijgen? De pc verbindt ik dan met de tv dmv de tv-out.
Ja, als je een DD geluidskaart hebt zeker weten en of ( volgende weet ik niet zeker ) gewoon eentje met een optische of coaxiale uitgang en geen DD decoder aan boord, want de receiver maakt er wel DD van.:7 crrect me if i''m wrong })

• BC3 Victim
Ik heb een SB Live 1024 met zo''n gele digital out.
edit:
Daar zit dus geen dolby decoder op, wel een digitale uitgang (die gebruik ik nu voor mijn FPS 2000 4.1 boxenset voor de pc). Zou het daarmee kunnen?

• Stefano
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-02 14:26

Stefano

Ondertitel Not Found

• BC3 Victim
Bedankt voor de links!

• BC3 Victim
Op vrijdag 04 mei 2001 09:54 schreef Morpheus_ het volgende:
Ik heb een SB Live 1024 met zo''n gele digital out.
edit:
Daar zit dus geen dolby decoder op, wel een digitale uitgang (die gebruik ik nu voor mijn FPS 2000 4.1 boxenset voor de pc). Zou het daarmee kunnen?
Volgens mij niet. Want dat is niet een echte digitaal uit maar nog annaloog. ( toch :? )

Hmmm is die gele uitgang een S/PDIF uitgang :? Bij mij is de coaxiale uitgang een S/PDIF uitgang. Is die gele niet gewoon een mini stereo plug. ( annaloog ):?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-03 10:08

JT

VETAK y0

Ik zal het is op een rijtje zetten wat je nodig hebt :

- DD/DTS receiver/versterker
- DVD speler
- 5 speakers. Het liefst van hetzelfde merk en type. Deze hebben dezelfde klankkleur en zijn op elkaar afgesteld waardoor je een mooi hecht geluidsveld krijgt. De speakers links en rechts achter zijn het liefst hetzelfde als rechts en links voor. Als dit niet mogelijk is, het liefst rear speakers nemen met dezelfde speakers erin.
De center speaker heeft het liefst 2 midden/bas speakers naast elkaar om het geluid als een veld er uit te laten komen, niet vanaf een punt.
- Subwoofer. Deze is niet nodig, maar het is meer dan wat extra diepe bas. Het is een extra ''dimensie''. Het is echt mooi als je in je stoel zit te kijken, er is een explosie en je voelt ''em in je maag. Een echt goeie sub is er al vanaf 1000 piek. Als je dat teveel vind, zijn er ook goedkoper nog leuke subs te krijgen.
- KABELS !! spendeer ongeveer 10 % van je budget aan speakerkabels en interlinks.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• JT

JT

VETAK y0

Op vrijdag 04 mei 2001 08:47 schreef Morpheus_ het volgende:
Ik kan dus geen DD en DTS krijgen met gewone boxen?
En kan ik mijn PC-DVD ook aansluiten op die reciever en dan DD/DTS krijgen op mijn tv als ik een DVD kijk?
DTS kan je wel vergeten. DTS heeft een grotere datastroom die de poort van een Live niet kan verwerken.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• BC3 Victim
hoe duur zijn die dan?

• BC3 Victim
Nog even voor de duidelijkheid, ik wil die reciever aansluiten op mijn tv, en NIET op mijn pc. Mijn budget is niet echt heel groot (ben eindexamen-kandidaat Havo5), dus Fl 1000,- voor een subwoofer vind ik wel ERG veel. Verder heb je wel gelijk: een subwoofer geeft heel mooi geluid. Ik heb bij mijn pc speakersset ook een subwoofer, die van Creative FPS 2000 digital. Die is 25 WATT, maar dat is meer dan genoeg voor spellen en muziek op de pc. En hij kan ook behoorlijk hard :) Alleen FL 1000,- wil ik nog niet eens voor de reciever uitgeven. Mijzelf leek de reciver JVC RX-6001R wel wat. Specs o.a.:
- 5 x 100 WATT (lijkt mij meer dan genoeg voor een slaapkamer, en later over een paar jaar evt. een grotere kamer)
- Decoder voor Dolby ProLogic, Dolby Digital, DTS en MPEG Multichannel (wat houdt dit laatste eigenlijk in?)
- Virtual Sound, audiosignaal herkenning
- S-video in en out
- digitaal in via optisch en coaxiaal
- Tuner met RDS-EON, maar dat vind ik verder niet zo boeiend
Marktprijs is zo''n FL 700,- Is dit een goeie reciever?
Ook de Sony STR-DE445 leek mij wel wat. specs:
- 5x90 WATT
- decoder voor: Dolby ProLogic, Dolby Digital en DTS
- Virtual surround, geen audio-signaal herkenning
- audio in/uit : 3/1
- video in/uit : 3/1
- geen s-video in/uit
Marktprijs zo''n FL 750,-. Op de duitste veilingsite Ebay.de heb ik deze echter voor DM 390,- weg zien gaan, oftewel FL 430,- :) En is deze reciever een beetje goed?
Als boxenset leek mij de Sony DPL-boxenset, Type SS-290 wel wat. Specs:
2x80 watt max.
afm. (hxbxd): 15x43x15.5 cm. Centerspeaker:
80 watt max.
afm. (hxbxd): 15x15x15 cm.
plaatje Afbeeldingslocatie: http://www.wehkamp.nl/images/artikelen/758734.jpg
Als ik naar het plaatje kijk zie ik 5 boxen, maar als ik de specs lees lijkt het alsof het maar 3 boxen zijn :?
Weet iemand hoeveel boxen het zijn, en of dit setje een beetje goed geluid geeft?
Prijs bij Wehkamp is FL 279,- maar dit is ongetwijfeld ergens anders goedkoper te krijgen.

Morpheus

• BC3 Victim
Nog even voor de duidelijkheid, ik wil die reciever aansluiten op mijn tv, en NIET op mijn pc. Ik wilde dit alleen weten omdat ik een DVD wil kopen voor in mijn PC, en die weer op de reciever aansluiten. Mijn budget is niet echt heel groot (ben eindexamen-kandidaat Havo5), dus Fl 1000,- voor een subwoofer vind ik wel ERG veel. Verder heb je wel gelijk: een subwoofer geeft heel mooi geluid. Ik heb bij mijn pc speakersset ook een subwoofer, die van Creative FPS 2000 digital. Die is 25 WATT, maar dat is meer dan genoeg voor spellen en muziek op de pc. En hij kan ook behoorlijk hard :) Alleen FL 1000,- wil ik nog niet eens voor de reciever uitgeven. Mijzelf leek de reciver JVC RX-6001R wel wat. Specs o.a.:
- 5 x 100 WATT (lijkt mij meer dan genoeg voor een slaapkamer, en later over een paar jaar evt. een grotere kamer)
- Decoder voor Dolby ProLogic, Dolby Digital, DTS en MPEG Multichannel (wat houdt dit laatste eigenlijk in?)
- Virtual Sound, audiosignaal herkenning
- S-video in en out
- Tuner met RDS-EON, maar dat vind ik verder niet zo boeiend
Marktprijs is zo''n FL 700,- Is dit een goeie reciever?
Ook de Sony STR-DE445 leek mij wel wat. specs:
- 5x90 WATT
- decoder voor: Dolby ProLogic, Dolby Digital en DTS
- Virtual surround, geen audio-signaal herkenning
- audio in/uit : 3/1
- video in/uit : 3/1
- geen s-video in/uit
Marktprijs zo''n FL 750,-. Op de duitste veilingsite Ebay.de heb ik deze echter voor DM 390,- weg zien gaan, oftewel FL 430,- :) En is deze reciever een beetje goed?
Als boxenset leek mij de Sony DPL-boxenset, Type SS-290 wel wat. Specs:
2x80 watt max.
afm. (hxbxd): 15x43x15.5 cm. Centerspeaker:
80 watt max.
afm. (hxbxd): 15x15x15 cm.
plaatje Afbeeldingslocatie: http://www.wehkamp.nl/images/artikelen/758734.jpg
Als ik naar het plaatje kijk zie ik 5 boxen, maar als ik de specs lees lijkt het alsof het maar 3 boxen zijn :?
Weet iemand hoeveel boxen het zijn, en of dit setje een beetje goed geluid geeft?
Prijs bij Wehkamp is FL 279,- maar dit is ongetwijfeld ergens anders goedkoper te krijgen.

Morpheus

• BC3 Victim
als jij een goede dd/dts receiver gaat kopen krijg jij daar GEEN surround speakers bij!
die kan je kopen voor alle prijzen, maar alle waarde naar zijn geld!!!
Je moet de SONY STR DD 945 kopen:) , heb ik ook en werkt PERFECT.
anders moet je ff kijken op www.audioreview.com
daar staan ALLE dd receivers en ALLE dvdplayers

Verwijderd

Als je SPEAKERS wilt hebben, koop dan igg GEEN Sony. Sony kan geen speakers maken, barst van het hoog, weinig laag en geen midden.

• BC3 Victim
Ik zoek een speakersset die geschikt is voor DD, liefst voor een paar papiertjes van FL 100,-
Waarschijnlijk een hele domme vraag, maarre...kan ik de reciever ook rechtstreeks aansluiten op de tv?

Morpheus

Verwijderd

Je bedoelt andersom neem ik aan ? De tv op je receiver ? Ja dat kan, als je audio out op je tv hebt.

• JT

JT

VETAK y0

Een speakerset voor 1000 piek....mijn sugesties :

Mission 701 voor front
Mission 700 voor rear
Mission 70C1 voor center

1000 piek of iets minder

Tannoy mX2 front
Tannoy mX1 rear
Tannoy mCX center

Ongeveer dezelfde prijs.

Luisteren en beslissen :)

Persoonlijk zou ik JVC NOOIT VAN Z''N LEVEN voor een receiver nemen.

Ecodan warmtepomp

• BC3 Victim
Op vrijdag 04 mei 2001 14:52 schreef JT het volgende:
...Persoonlijk zou ik JVC NOOIT VAN Z''N LEVEN voor een receiver nemen.
Ehh, waarom niet? De specs liegen er niet om dacht ik zo. Ik heb hem natuurlijk niet in het echt gehoord. En die Sony die ik opnoemde?

edit:
Ik heb 2 audio-uitgangen (rood en wit :)) dus dat moet lukken

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 04 mei 2001 14:54 schreef Morpheus_ het volgende:

[..]

Ehh, waarom niet? De specs liegen er niet om dacht ik zo.
De specs liegen er juist wel. Specs bij hifi zijn meestal door marketinglui bedacht, en zo nietszeggend! Zelfs "echte" audiofabrikanten doen er aan mee (zoals *kuch* Magnat *kuch* ).
Op vrijdag 04 mei 2001 14:45 schreef Morpheus_ het volgende:
Ik zoek een speakersset die geschikt is voor DD, liefst voor een paar papiertjes van FL 100,-
Ga dan maar ''s op zoek naar van die sub/sat setjes van JbL ofzo. Die moeten wel voor 500 piek te krijgen zijn. Maar de set''s van JT zijn wel een stuk beter! (zelfs vier keer een mission700 is enorm veel beter!)
Waarschijnlijk een hele domme vraag, maarre...kan ik de reciever ook rechtstreeks aansluiten op de tv?
[...]
edit:
Ik heb 2 audio-uitgangen (rood en wit ) dus dat moet lukken
Ja, geen probleem. Alleen is de TV geen bron voor dolby digital, dat doet ''t alleen met DVD. Met je TV heb je wel pro-logic surround.
Lees maar ''s in de av-faq hoe dat allemaal zit. Daar staat het duidelijk uitgelegd.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• BC3 Victim
Met specs bedoel ik dat hij dolby prologic, dd, dts enz. kan decoderen. Ook 5x 100 watt vind ik wel veel. Verder ook digitale uitgangen.
Ik zie ook diverse speakerssets met van die hele kleine speakertjes. Zijn die wel krachtig genoeg voor films enzo?

• JT

JT

VETAK y0

Ja, maar een Lada met airco en massage stoelen betekent ook niet dattie goed rijd. Ik bedoel gewoon slecht geluid.

Je kan als front wel de 700 nemen, maar ik zou voor de 701 gaan, geeft ff wat meer laag.

Ecodan warmtepomp

• BC3 Victim
Die Sony is dus een betere keuze? En die 700/701 boxen zijn volgens mij best wel prijzig. Is er ook een behoorlijke set met center en 4 gewone boxen in 1 voor een redelijke prijs? Dus dat ik in 1x alle boxen koop? Dan heb ik het over FL 300,- tot Fl 600,-

• JT

JT

VETAK y0

Morpheus : als je marquant wil, wel ja. Dan ben je voor 300 piek klaar. Maar dan kan je net zo goed een trust speakersetje kopen. Spaar dan gewoon ff door en koop goede speakers.

701 kosten 225 p.st.
700 kosten 175 p.st
70c1 kost iets van 250

Als je de set in 1 keer koopt kan je vast wel 100 piek korting krijgen.

Ecodan warmtepomp

• BC3 Victim
Ik heb (goedkope) speakers gezien van het merk "Koda". Is dit een low-budget merk of valt het wel mee?

Ook heb ik denk ik een interessant setje gevonden, een Kenwood Dolby Pro Logic speakerset. Specs:
Type KS-201HT, supersysteem met 6 luidsprekers: 2 vóór (2x100 W, hxbxd: 35x15x15.2 cm), 2 achter (2x100 W, 15x20x14.2 cm), 1 subwoofer (100 W, 42x30x41 cm) en 1 center (100 W, 15x35x15.2 cm) magnetisch afgeschermd.

Plaatje: Afbeeldingslocatie: http://www.wehkamp.nl/images/artikelen/709453.jpg
Dit setje kost fl. 699,00 bij Wehkamp.
En waar kan ik die 700/701 speakers kopen en info vinden op internet?

• JT

JT

VETAK y0

Mission

Ik steek niet zoveel vertrouwen in die Japanse setjes van die merken zoals kenwood, pioneer enzo.

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1