Toon posts:

[BC3] Domme DVD - Divx Discussie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We zitten hier een beetje te discussieren over de volgende kwestie:

Stel je hebt twee even lange DVD films van 4 en 8 Gb groot (dus de tweede heeft een hogere bitrate). Als je deze om wil zetten naar DivX, duurt het converteren van de tweede film dan langer dan de eerste? (geen rekening houdend met de tijd die je HD nodig heeft om de extra 4 GB in te lezen) :?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:20
Op woensdag 02 mei 2001 10:31 schreef Campo het volgende:
We zitten hier een beetje te discussieren over de volgende kwestie:
Stel je hebt twee even lange DVD films van 4 en 8 Gb groot (dus de tweede heeft een hogere bitrate). Als je deze om wil zetten naar DivX, duurt het converteren van de tweede film dan langer dan de eerste? (geen rekening houdend met de tijd die je HD nodig heeft om de extra 4 GB in te lezen) :?
Ten eerste is volgens mij de bitrate van een DVD-datastroom vrij constant (iets van 10 Mbit oid), dus dat betekent dat je nooit 2 keer dezelfde film kan hebben, waarbij de ene film 2 keer zo groot is als de andere.

Ten 2e, ik heb uit ervaring geleerd dat de codeersnelheid vrij constant is. Dus het aantal fps is vrij constant. En de originele bitrate en uiteindelijk bitrate veranderen daar nauwelijks wat aan.
Dan kan ook best, want je hebt een frame (en uitpakken gaat relatief erg snel) en die wil je hercoderen in een ander algoritme. Dit hercoderen duurt gewoon het langst. De uiteindelijk grootte van het hergecodeerde frame doet er ook niet veel toe. Alleen het gebruikte codeer-algoritme. Zo heb ik zelf geen significant verschil gevonden tussen de codeersnelheid van de low-motion en de fast-motion codec.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
Het zal in de praktijk inderdaad niet vaak (nooit?) voorkomen, maar het gaat ons om het principe...

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 22:07

spok9

Groen...

Het duurt volgens mij even lang... want bv. flask, speelt de film vertraagt af en converteerd terwijl hij dat doet de film.

Enne: dvd bitrates zijn altijd hetzelfde hoor!

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

• GarBaGe
Zoals ik zei, ik denk dat het coderen van een frame gewoon het langst duurt. Dus het omzetten van een compleet plaatje (gedecodeerd beeld) naar de nieuwe codering.

Dat betekent dan automatisch is dat er geen (significant) verschil is in tijd tussen het coderen van een 4 GB DVD en een 8 GB DVD in een ander compressie formaat.

• GarBaGe
Op woensdag 02 mei 2001 11:01 schreef spok9 het volgende:
... want bv. flask, speelt de film vertraagt af en converteerd terwijl hij dat doet de film...
Hmm.. beetje krom geformuleerd... Flask speelt de film niet vertraagd af (van mij mag ie het ook real-time doen, of nog sneller).

Wat ie wel doet is converteren van de film en gewoon af en toe laten zien waar ie is. Volgens mij laat zelfs flask niet alle frames zien tijdens het coderen, maar slechts 1 van de 2 of zelfs maar 1 van de 4 frames.

Verwijderd

Volgens mij zou die van 8Gb langer moeten duren, omdat het algoritme op een groter plaatje werkt.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-05 15:05
Het aantal frames wat gecomprimeerd moet worden is inderdaad constant (tijdsduur is gelijk).
Het maakt voor de compressor niet uit of dat origineel nu met een hoge of een lage bitrate is opgenomen.
feit is wel dat er vaak minder artefacten (= (compressie)-fouten) voorkomen in een origineel wat op een hogere bitrate is gecomprimeerd.
Hierdoor kan er bijv meer ruis in zitten, waar de DivX;-) compressor niet echt goed mee overweg gaat (eindresultaat wordt blokkiger, omdat er veel van de beschikbare bitrate verloren gaat in die ruis).
Aan de andere kant komen er bij de lagere bitrate mischien meer fouten voor die weer vrij exact gecomprimeerd kunnen worden naar DivX (omdat die blokken dan precies samen vallen met de blokken die je ook bij DivX ziet wanneer de bitrate niet toerijkend is). Maar dan moet je dus niet gaan croppen oid. want dan heb je kans dat die blokken weer net niet samen vallen en dan is het weer lastiger te comprimeren (relatief hoge frequenties nemen veel ruimte in beslag)
Dus qua compressie duur zal het niets uitmaken, hooguit het kwaliteitsverschil van het eindresultaat.

Neem anders eens een stukje van een DVD (minuutje of 10) en comprimeer dat eens met een hoge en met een lage bitrate naar DivX.
Comprimeer dan beide versies eens naar een DivX met dezelfde instellingen (bitrate lager dan de laagste bitrate van DVD-rips) en bekijk de verschillende files die je op die manier krijgt.
Je zou verwachten dat je 2x dezelfde kwaliteit krijgt (en er even lang over doet)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Pagina: 1