Toon posts:

[BC3] Digitale Fotocamera

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn ouders die binnenkort op vakantie gaan naar griekenland (YES! Home alone!) willen een nieuwe fotocamera kopen. Ze hebben er nu nog steeds eentje van minolta waar je filmpjes in moet doen. Mijn pa had het over een digitale fotocamera van rond de 1500,-
Ik zelf vind dat een beetje te goed koop voor zo''n ding want daar kun je denk ik niet iets van 60 foto''s op kwijt op redelijke resolutie en loop je ook nog de kans dat je lelijke foto''s krijgt, die slecht om kunnen gaan met bepaalde lichts invallen.
Ik zelf heb tegen ze gezegd dat ze beter naar zo''n 2500,- ofzo kunnen gaan dat ze daar dan veel beter spul voor kunnen krijgen.
Mijn ma had nog de vraag of je zo''n ding ook extra chips in kan stoppen als er eentje vol is ofzo. (Net als verwisselen van rolletjes). Wat ook mogelijk moet zijn bij het ding: USB aansluiting, mogelijkheid van direct foto''s bekijken op het toestel zelf om zo de foto eventueel te plekke overnieuw te maken. Oplaadbare batterijen. En minimaal 60 foto''s erop. Desnoods 2x 30 (extra chip).
Hoop op snel antwoord, want op 5 mei vliegen ze al naar griekenland.

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-04 22:03
Je kan eens kijken op 1 van de vergelijkingssites, bijvoorbeeld http://www.kieskeurig.nl

Verwijderd

Ik heb zelf een Pentax (typenummer weet ik ff niet, maar het is de goedkoopste, kost zo''n 1600 piek). Komen perfecte foto''s uit, 80 op de standaard bijgeleverde chip, je zou die evt. kunnen verwisselen, ingebouwde bekijkmogelijkheid en inderdaad USB. Alleen geen oplaadbare batterijen, maar er passen normale oplaadbare foto-pentlites in.

Verwijderd

Koop die Kodak bij Appie

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:02
Indien er een laptop voorhanden is, kan je die meenemen, kan je gewoon vrolijk foto''s leegtrekken vanaf camera en VEEEL meer opslaan.

Anders gewoon een los kaartje kopen, cameramodules zijn niet zo duur in vergelijking met apparaat zelf. 32mb heb je voor 150 ofzo.. en daar kan best wat op.

Iig, let op dat je ff goeie reisverzekering hebt met (dure) elektronica..

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de reacties tot zo ver, maar we zijn kinda new op het gebied van digitale fotografie. Willen er graag zoveel mogelijk over weten voordat we iets kopen, want het moet wel een paar jaren mee gaan. En als het apparaat echt rond de 2500,- gaat liggen willen we wel iets goeds hebben. Dat bedrag geef je niet zomaar uit.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:02
Op zondag 29 april 2001 16:20 schreef awraeven het volgende:
.....
Mijn ma had nog de vraag of je zo''n ding ook extra chips in kan stoppen als er eentje vol is ofzo. (Net als verwisselen van rolletjes).
Dit kan bij vrijwel elke camera, ze gebruiken OF compact flash of smartmedia kaarten, deze zijn los in de handel.
Wat ook mogelijk moet zijn bij het ding: USB aansluiting, mogelijkheid van direct foto''s bekijken op het toestel zelf om zo de foto eventueel te plekke overnieuw te maken. Oplaadbare batterijen. En minimaal 60 foto''s erop. Desnoods 2x 30 (extra chip).
Oplaadbare batterijen zou ik zelf kopen (niet bij de camera).. Dan kan je extreem zware nemen,vooral de schermpjes zuipen stroom. Heb zelf 4x NiMH batterijen erin (1600mAh). Normale batterijen (oplaadbaar) zijn maar 600 of 750mAh, en die krengen zijn supersnel leeg.

Foto''s direct bekijken op display kan bij elke camera, al kan je zo niet veel zien (verdomd klein schermpje)

Laptop erbij heeft zo z''n voordelen, kan je meteen goed zien of foto gelukt is of niet..

Aansluiting: meestal USB, aantal modellen zijn nog serieel. Maakt voor werking nix uit, is alleen slomer.
Daarnaast zijn er losse geheugenkaart uitleesdingen op USB, kan je ook gebruiken als je camera zelf serieel is.

Voor vergelijking camera''s: www.dpreview.com

Verwijderd

Topicstarter
Zit ik uberhaupt wel in de goede prijsklasse te denken? Of is een goedekopere net zo goed?
En wat zijn de specifieke aandachtspunten waar je nou eigenlijk op moet letten. Sommige tweakjes zijn wel leuk, maar of ze dan ook nuttig zijn?

Verwijderd

als ik je een camera mag aanraden, of een merk: neem een sony, zelfs mensen met twee linkerhanden kunnen ermee werken. De camera''s zijn makkelijk en de software is nog makkelijker. (we weten allemaal hoe "ouderen" zijn met nieuwe techniek..:))
Neem als voorbeeld de Dsc P-1, lekker klein, (zelfde grootte als een gewone camera, wat ze zeker zal aanspreken) hij heeft een doorkijkoog en een schermpje, en de memory sticks zijn niet al te duur, en in verschillende aantallen MB''s te krijgen.

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-05 13:01
Kunt ook die sony mavica nogwat nemen met floppy''s erin, kost iets rond de 1500 piek en werkt dus met floppy''s, neem gewoon 100 floppy''s mee, en je hebt dik 100 mb opslagruimte :)

Verwijderd

Op zondag 29 april 2001 16:48 schreef awraeven het volgende:
Zit ik uberhaupt wel in de goede prijsklasse te denken? Of is een goedekopere net zo goed?
En wat zijn de specifieke aandachtspunten waar je nou eigenlijk op moet letten. Sommige tweakjes zijn wel leuk, maar of ze dan ook nuttig zijn?
de DSC P-1 kost overigens nog geen 2000 pieken op internet. Maar je moet vooral op de Pixels letten die een camera heeft, rond de 2 a 3 miljoen zit je al goed, scherpe foto''s, geen belachelijk hoge resolutie (scheelt weer MB''tjes in de opslag) Let ook op het ''zoom'' vermogen, en natuurlijk diverse technische "snufjes" die ook op een gewone camera zitten.

Verwijderd

Op zondag 29 april 2001 17:02 schreef Urnie het volgende:
Kunt ook die sony mavica nogwat nemen met floppy''s erin, kost iets rond de 1500 piek en werkt dus met floppy''s, neem gewoon 100 floppy''s mee, en je hebt dik 100 mb opslagruimte :)
Hmmm...tsja, maar dan moet je toch wel een hele caravan vol aan extra floppy''s meenemen in het vliegtuig om ff een paar fotootjes te maken..:(

Verwijderd

Topicstarter
Floppies zijn kut. Sorry voor de taal, maar had vroeger altijd al ellende met die dingen altijd bad sectors enzo en het zal maar ff langs een magnetisch veld gaan op de terugreis naar huis ofzo, dag dag foto''s. Nope moet dus echt effe iets goeds zijn. Maar nog steeds geen idee wat.

Verwijderd

Op zondag 29 april 2001 16:48 schreef awraeven het volgende:
En wat zijn de specifieke aandachtspunten waar je nou eigenlijk op moet letten.
Waar je vooral op moet letten: Koop een camera van een goed foto-camera-merk. Lenzen is het belangrijkste wat er is (veel belangrijker dan mega-pixels e.d.) en foto-camera-makers weten hoe ze lenzen moeten maken. Dus een Canon, Kodak, Pentax e.d., altijd goed.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-05 21:47
koop de canon digital ixus;
die is zeeer klein, goede kwaliteit (2.2Mega pixels)
Analoge, en digitale zoom, en USB :)

Je moet er dan nog wel wat geheugenchippies bijkopen (ik zou wel minimaal 48MB willen, dus met 32MB erbij zit je prima :))

Check hier voor de prijs van nu :) (zal rond de 1450 liggen..

en hier voor 32MB geheugen...:)

dan zit je in totaal zo rond de 1600, en dat voor een heeel goede camera :)

ps. heb je al een goede photoprinter?
zoniet, dan is dit wel een goede, en goedkoop :)

• Nick|IA
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-03-2018
Koop de Sony DSC-P1!

Ik heb er hier nu eentje, hij kwam als een van de beste uit de test bij de Consumentenbond, heeft 3,3 miljoen pixels, een Li-ion accu zit er ook in (je hoeft niet steeds nieuwe - DURE! - batterijen te kopen), flitsertje, een ontzettend mooi en uitgebreid On-Screen-Display op het redelijk grote LCD scherm, waar natuurlijk de foto''s ook op te zien zijn. Hij werkt met ''Memory Sticks'', die je ook los in de winkel kunt kopen. Er zit standaard 8MB bij, goed voor rond de 60 foto''s op 640*480, maar als je een resolutie hoger gaat zitten (1280*1024) kunnen er nog maar 14 op... die resolutie is wel erg mooi, precies goed (je kunt verder kiezen voor nòg hogere resoluties, maar dat vreet nog meer geheugen), dus het is aan te raden nog 32MB of 16MB aan memorystick erbij te kopen.

Verder doet ''ie ook aan filmpjes, heeft ''ie een microfoon en luidspreker en alles is mooi weggewerkt. Bekijk ook de website van Sony, 3D-view en beschrijving van alle functies.

• Frank Timmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:07
Koop GEEN Canon, in die Camera''s zitten productie fouten waardoor de lens vastslaat en de camera geheel onbruikbaar wordt! Het scherm blijft aangeven E(rror)18, alle types hebben er volgens mij last van!

Zoek maar eens op Google naar E18 en Canon!

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-03 07:53

Obi

Op zondag 29 april 2001 17:26 schreef _DrOpHeAd_ het volgende:
Koop de Sony DSC-P1!
Wij hebben op de zaak ook zo''n Sony P1 ding, ik vind het helemaal niks... Het schermpje is VEEL te klein, en de lens valt tegen. Ik ga een DSC 505V halen van Sony, dat is een stuk leukere camera.. Kijk voor een review maar ''s HIER.
Ik haal er zelf 2x64MB mem chips en een extra accu bij. Dan kun je leuk foto''s maken.
(je kunt verder kiezen voor nòg hogere resoluties, maar dat vreet nog meer geheugen)
Tja, dat is natuurlijk waar, maar het is zo zonde om een 3,3Mpxl camera te kopen als je niet op volle resolutie schiet...

Dus awraeven, kijk ''s op www.dpreview.com en leer wat over de digitale fototoestellen. Voor 2500,0 kun je de 505V halen incl. extra mem-chips, dan heb je erg leuk speelgoed.. Als je bijvoorbeeld ziet wat voor een foto''s je kan maken met die camera...

Verwijderd

als jij voor die F505V 2500 piek gaat neertellen heb je een hele dure!!!! kijk maar eens op tweakers pricewatch..

• Obi

Obi

Op zondag 29 april 2001 18:12 schreef unstable het volgende:
als jij voor die F505V 2500 piek gaat neertellen heb je een hele dure!!!! kijk maar eens op tweakers pricewatch..
Dude, ik heb het over de 505V MET twee 64MB memory cards en een extra accu... Dan kom je ECHT wel aan de 2500,- hoor, maar heb je wel een mooi compleet pakket :)

Verwijderd

Canon Powershot G1 :Y)
Canon Powershot Pro90 :9~

Verwijderd

Op zondag 29 april 2001 18:17 schreef Obi het volgende:

[..]

Dude, ik heb het over de 505V MET twee 64MB memory cards en een extra accu... Dan kom je ECHT wel aan de 2500,- hoor, maar heb je wel een mooi compleet pakket :)
DAAR......heb ik nou niets aan toe te voegen..:)

Verwijderd

Heb nu bijna 1,5 jaar een canon s10. Een kennis heeft al 2 jaar een a50.. Geen problemen mee..

Tuurlijk zijn er ook wel series met fouten.. Dat kan bij alle hardware gebeuren. Kijk maar naar de harde schijven van IBM of de monitoren van iiyama, daar is het ook al gebeurd..
Op zondag 29 april 2001 18:03 schreef Snake het volgende:
Koop GEEN Canon, in die Camera''s zitten productie fouten waardoor de lens vastslaat en de camera geheel onbruikbaar wordt! Het scherm blijft aangeven E(rror)18, alle types hebben er volgens mij last van!

Zoek maar eens op Google naar E18 en Canon!

• TD-er
  • Laatst online: 11:18
Ik zou je ouders ook even meenemen naar de winkel, puur om hun de camera''s te laten proberen.
Ik heb namelijk met de HP-modelletjes zitten spelen en ik vind persoonlijk de bediening zwaar zuigen.
De Fuji''s vind ik wat dat betreft veel makkelijker.
In de C''T (nederlandse versie en dus niet de Computer Totaal(!!)) van deze maand staat een vergelijkende test, waarin beide bovengenoemde merken ook getest worden.
Maar zorg ervoor dat je ouders er ook minstens één dag voor de vakantie mee kunnen spelen, om wat gevoel er mee te krijgen. Op die manier kun je voorkomen dat ze de camera de hele tijd bijv. op de stand laten staan voor schaduw-foto''s, wat een hoop bewogen beelden geeft.

Ik heb zelf de Fuji Fine-pix 2400. Die heeft me net iets meer dan f 1000,-- gekost en de 64 MB kost ongeveer 200-250.
edit:

link naar een scherpe foto
dit is dus niet het soort foto''s dat je maakt op vakantie, maar ik heb nog geen griekenland-foto''s :(

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Jester
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-05 12:51
Stupid me

- hardware always changes.. -

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-05 21:54
ik heb zelf (eigenlijk mijn ouders ;) maarja die gebruiken dat ding toch nooit) de sony dsc70 vind het een perfect ding de kwaliteit is erg goed vooral in vergelijking met de p1 van sony en hij heeft gewoon een top lens ook met zoomen enz wordt de kwaliteit niet slechter

heb ff snel 2 foto''s gemaakt

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~c.bennink/DSC00635.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~c.bennink/DSC00636.JPG

• Obi

Obi

Eventjes een algemene tip voor de digitale fotografen:

Gebruik NIET de digitale zoom. Alleen analoge (optische) zoom als het toestel het kan.
Met digitale zoom wordt alleen maar een stuk uit de ''volledige'' foto gepakt en uitvergroot. Iets wat met photoshop al veel beter te doen is. Zonde van de ruimte op je memchip voor een opgerekt gedeelte van een foto..

• Frank Timmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:07
Op zondag 29 april 2001 19:08 schreef Obi het volgende:
Eventjes een algemene tip voor de digitale fotografen:

Gebruik NIET de digitale zoom. Alleen analoge (optische) zoom als het toestel het kan.
Met digitale zoom wordt alleen maar een stuk uit de ''volledige'' foto gepakt en uitvergroot. Iets wat met photoshop al veel beter te doen is. Zonde van de ruimte op je memchip voor een opgerekt gedeelte van een foto..
IDD, hij gaat dan gewoon interpoleren!

Verwijderd

Topicstarter
Hey thanks voor de reply''s. Mijn ma is gelijk de consumentenbond gidsen erbij gaan pakken en gaan bladeren. En oja, ik moest nog ff zeggen dat ze nog niet oud zijn hoor. 42 (ma) & 50 (pa). Dus het valt volgens haar nog wel mee met dat niet om kunnen gaan met techniek.
(Nadat ik het ze uitgelgd heb that is). :P @ parents.
Maar ze gaat nu kijken naar iets met:
minmaal 2miljoen pixels. (1024x768 min.) USB, 32MB of meer geheugen, build-in flitser, JPEG compressie, Niet te groot ding. Lang mee gaande batterij, LCD display, en iets dat een hoge optische zoom heeft want ze wil goed kunnen inzoomen met het ding. En dan niet digitaal want dat was niet goed stond hiero.
Nog iets anders waar ze echt op moet letten?

Verwijderd

Op zondag 29 april 2001 20:42 schreef awraeven het volgende:
Nog iets anders waar ze echt op moet letten?
Zoals ik al schreef: let op ''t merk. Goede lenzen is stukken belangrijker dan die overgewaardeerde megapixels. Megapixels doen ''t leuk in reclameblaadjes, maar in werkelijkheid zijn er maar een paar verschillende ccd-chips, de verschillen in die megapixels zijn vaak maar softwarematig.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 29 april 2001 18:44 schreef -AuTnoR- het volgende:
ik heb zelf (eigenlijk mijn ouders ;) maarja die gebruiken dat ding toch nooit) de sony dsc70 vind het een perfect ding de kwaliteit is erg goed vooral in vergelijking met de p1 van sony en hij heeft gewoon een top lens ook met zoomen enz wordt de kwaliteit niet slechter

heb ff snel 2 foto''s gemaakt

foto1

foto2
Mooie wijk, waar de hell is dat?

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-05 21:54
Op zondag 29 april 2001 20:48 schreef awraeven het volgende:

[..]

Mooie wijk, waar de hell is dat?
lichtenvoorde (zuid)

• Jester
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-05 12:51
Yo, de Olympus C-860L is een hele mooie camera. Lijkt op een gewone, is compact, en er zit een klepje op dat je voor de lens kunt schuiven... ( KIJK HIER! )

Dat apparaat is niet eens zo duur... ongeveer 650 - 750,-

En ''t werkt met flashcards (SmartMedia) , (standaard 8mb) en je neemt er een van 32 bij.. (er kunnen 2, 18, 36, 32, 122 foto''s op dat 8 mb kaartje !!! ligt aan resolutie enzo...)

Check ''m maar effe !

edit:
hyperlink |:(

- hardware always changes.. -

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 29 april 2001 20:46 schreef qltel het volgende:

[..]

Zoals ik al schreef: let op ''t merk. Goede lenzen is stukken belangrijker dan die overgewaardeerde megapixels. Megapixels doen ''t leuk in reclameblaadjes, maar in werkelijkheid zijn er maar een paar verschillende ccd-chips, de verschillen in die megapixels zijn vaak maar softwarematig.
Misschien een doorzeur vraag, maar wat is goed en wat is slecht?

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Hallo aldaar,

Wij hebben hier laatst ook een digitale kamera aangeschaft (mijn ouders 8-) ) En wij hebben een NIKON COOLPIX880. Volgens mij heeft dit ding alles wat je nodig hebt.

* 3.3MegPixel CCD (2048x1536)
* 2.5 optische zoom
* veel mogelijkheden
* ''klassieke'' zoeker en Scherm.
* Mooie menusturing
* Presets voor verschillende foto-omstandigheden.

Standaard wordt dit ding met 16MB CF geleverd. Mijn vader heeft toch besloten 128MB geheugen er bij te nemen en dit is achteraf een goede beslissing. hiermee kun je minstens 80 foto''s op maximale resolutie met hoge kwaliteit nemen. Op geheugen zou ik niet te krenterig zijn. als jou ouders dat ding mee willen nemen naar het buitenland moet het niet zo zijn dat ze naar een internet-cafe moeten op de boel te legen.
Pagina: 1