Toon posts:

[BC3] Zelf 5.1 set bouwen?

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit er over te denken om zelf een 5.1 of 4.1 speaker set te bouwen. Iemand enig idee hou ik dit het beste kan aanpakken?
Ik heb nog een versterker set liggen van 4 versterkers van 25 Watt. Verder heb ik denk ik nog actieve filters nodig en wat mid/hoog speakers een een goede subwoofer. Kan ik zo iets gewoon op een geluidskaart aansluiten?
Heeft iemand dit al eens zelf geprobeerd?
''K ben benieuwd....
8-)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:47

JT

VETAK y0

Zowiezo voor volledige integratie en het mooiste aaneengesloten geluidsveld voor iedere speaker dezelfde units gebruiken. Dus dezelfde middentoners en dezelfde tweeters.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
Ben ik de enigste met dit idee???
Kom op laat wat van je horen!!

:)

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Op zondag 29 april 2001 00:47 schreef JT het volgende:
Zowiezo voor volledige integratie en het mooiste aaneengesloten geluidsveld voor iedere speaker dezelfde units gebruiken. Dus dezelfde middentoners en dezelfde tweeters.
Vergeet ook niet dat je ook beide drivers in elke speaker gebruiken. Rears zonder tweeters geeft een brak effect, neem de ADA885 als voorbeeld.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit zelf te denken aan het volgende:
Voor en achter: 4x25Watt met actief filter voor 4 mid/hoog speakers (Links en rechts).
Ik ben er alleen nog niet helemaal uit hoe ik dit naar 1 subwoofer moet aansluiten en hoe ik eventueel een centre speaker kan aansluiten. Heeft er misschie iemand een schematje hoe dit gebeuren moet?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:47

JT

VETAK y0

Wat wil je nou precies, hoe wil je het nou aansluiten ? En die sub, word die actief ?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:33

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 30 april 2001 17:27 schreef Shit_I_did_it_again het volgende:
Ben ik de enigste met dit idee???
Kom op laat wat van je horen!!

Wat bedoel je met een "schema"? Een aansluitschema? die kan ik wel voor je tekenen. Inclusief de plaatsen van de wisselfilters, en wat ze waarheen moeten filteren. Maar die kan je zelf denk ik ook wel bedenken, toch?

Als je een schema van een wisselfilter wil hebben kan je het beste met speakerland ofzo contact opnemen.!

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben inderdaad op zoek naar een aansluitschema. De Sub wil ik ook actief gaan maken en dus moet deze ook achter een filter.
Ik weet niet exact hoe de signalen uit de geluidskaart komen. Zijn deze voor alle kanalen naar de diverse speakers al gescheiden? (Ik moet nog een geluidskaart hiervoor aanschaffen). Als dat zo is kan ik alles gewoon aan een stel versterkers aansluiten.

Verwijderd

Hoe ga je de center speaker dan aansluiten?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog geen idee of dit wel zo makkelijk mogelijk is. Nog iemand met ervaring in het bouwen van een 4.1 of 5.1 speakerset?

8-)

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand misschien informatie of tekeningen van een 4.1 of 5.1 speakerset.
Ik heb nog 4 eindversterkers van 25Watt liggen, is dit voldoende voor een 4.1 set??

mail het dan even:
jorinde.klaas@wolmail.nl

Verwijderd

Topicstarter
Nog bedankt voor je links!
Ik zal eens wat rond gaan kijken voor wat goede speakers. Weet je misschien nig iets te vertellen oven hoe het met de uitgangen op een 4.1 geluidskaart zit?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op dinsdag 08 mei 2001 21:10 schreef Shit_I_did_it_again het volgende:
Heeft iemand misschien informatie of tekeningen van een 4.1 of 5.1 speakerset.
Ik heb nog 4 eindversterkers van 25Watt liggen, is dit voldoende voor een 4.1 set??

mail het dan even:
jorinde.klaas@wolmail.nl
Het doel is toch: Mooi vier-kanaals geluid verkrijgen.? Dan kan je beter een mooi 4.0 setje maken, met kleine mooie sattelietjes. ga eens informeren bij speakerland ofzo, voor de bouw ervan. Ik denk dat je beter dat kan doen, dan moeilijk lopen te doen met actieve cross-overs enzo...

Investeer liever in een heel mooi klein speakertje.

Hier heb je een heel rijtje met links voor zelfbouw.

Verwijderd

Topicstarter
Is een goed idee! Ik zal dit eens verder gaan uitpuzzelen. Maar wat te doen voor de bas weergave? Kan ik dan het beste 4 satelites maken met 4 bijpassende basspeakers en dat dan op mijn 4 versterkers van 25Watt aansluiten? Dit lijkt me dan de simpelste oplossing. Is dit gemakkelijk op een 4.1 geluidskaart aan te sluiten? Hoe zitten de aansluitingen op zo''n geluidskaart. Zijn dat 5 aparte uitgangen of 4?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op dinsdag 08 mei 2001 23:59 schreef Shit_I_did_it_again het volgende:
Is een goed idee! Ik zal dit eens verder gaan uitpuzzelen. Maar wat te doen voor de bas weergave?
Ga eerst maar eens luisteren naar de wat kleinere speakertjes. Je zal verbaasd staan, wat voor laag die dimgen soms kunnen weergeven. Misschien dat er ontwerpen zijn voor mini transmissielijnen (dat denken mijn pc-speakers trouwens ook te zijn, kijk maar :P)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 09 mei 2001 00:11 schreef Shit_I_did_it_again het volgende:
Nog bedankt voor je links!
Ik zal eens wat rond gaan kijken voor wat goede speakers. Weet je misschien nig iets te vertellen oven hoe het met de uitgangen op een 4.1 geluidskaart zit?
Da''s simpel. :)
Daar komt gewoon 4x een lijnsignaal uit. Dat hoef je alleen maar te versterken, en naar je zelfgemaakte speakers te sturen.

ps een lijnsignaal, is gewoon netzoiets als wat er uit je cd-speler komt, alleen zijn het er dan twee.

En verder is het verschil dat het lijnsignaal van een pc regelbaar is (volume control :D).

Pagina: 1