Ik vraag me nou af wat beter is. Als ik op www.r3mix.net kijk, zie ik staan dat je het beste joint-stereo kan gebruiken... maar volgens mij is true stereo (zo heet dat toch) betere kwaliteit. Weet iemand het verschil? Op zich vind ik r3mix.net niet 100% betrouwbaar, ze gebruiken er ook 128 kbps...
Verwijderd
De reden die op r3mix.net wordt gegeven om joint stereo te gebruiken is dat er daar minder bits voor nodig zijn en er dus meer overblijven voor het nauwkeuriger encoden van de audio.
Bij Joint-Stereo zijn beide kanalen (R/L) d8 ik gelijk..dus er is minder info nodig, dus kleiner bestanden dan bij Stereo.
Gr:):)tZZ
Gr:):)tZZ
Bij Joint stereo, wordt het geluid dat bij beiden kanalen gelijk is dus niet apart opgeslagen maar de verschillen wel, dit bespaart data die voor een hogere geluidskwalteit wordt gebruikt, de kwaliteit van het geluid is dan bij 128 Kbps met joint stereo dus beter dan als je echt stereo zou opslaan. Stereo is dus ook allen aan te bevelen als je met een hogere bitrate opslaat. Zeg maar vanaf 192 Kbps of zelfs hoger. Het verschil dat hoor je trouwens nauwelijks, dus ik zou gaan voor een hogere bitrate en joint stereo, dan heb je de beste kwaliteit.
Als je tenminste niet hoger gaat dan ongeveer 192, want hoger zal bij joint stereo heel weinig uitmaken.
[Edit}
verbeterde uitleg
[/edit]
Groeten,

XthinkZ
Als je tenminste niet hoger gaat dan ongeveer 192, want hoger zal bij joint stereo heel weinig uitmaken.
[Edit}
verbeterde uitleg
[/edit]
Groeten,
XthinkZ
Mmmmmzzz... ik heb namelijk nu wat platen overgenomen en ''geremastered'' zeg maar, en ik wil die zo goed mogelijke kwaliteit encoden. Ik gebruik een bitrate van 256 kbps. Is joint stereo dan nog steeds beter dan stereo?
True stereo IS betere kwaliteit dan joint-stereo, maar het neemt dan ook bijna dubbel zo veel ruimte in op je hdd.
Als ruimte (bijna) geen overweging is > true stereo
anders > joint-stereo
anders > joint-stereo
Verwijderd
LAME op joint stereo bekijkt per frame of het joint encodable is, als het verschil tussen de kanalen te groot is gaat het alsnog voor echte stereo.
Okay, dus ff voor alle duidelijkheid:
ik moet dus (aangezien ik een bitrate van 256 kbps gebruik) STEREO gebruiken dus niet JOINT STEREO?
ik moet dus (aangezien ik een bitrate van 256 kbps gebruik) STEREO gebruiken dus niet JOINT STEREO?
Verwijderd
Als ruimte (bijna) geen overweging is > Monkey''s Audio!Op zaterdag 28 april 2001 17:24 schreef wHiTeRaZoR het volgende:
Hoezo neemt het meer ruimte in? Ik ga voor een CBR, niet voor een VBR, dus dan maakt dat toch niets uit? (en nee, ruimte maakt me niet zo gek veel uit)Op zaterdag 28 april 2001 17:24 schreef wHiTeRaZoR het volgende:
True stereo IS betere kwaliteit dan joint-stereo, maar het neemt dan ook bijna dubbel zo veel ruimte in op je hdd.
anders > joint-stereo
Het vershil hoor je pas echt goed als je op hele lage bitrates zit.
En als je al een hele hoge bitrate zit dan is de kwaliteit maximaal. Dan kan je dus net zo goed stereo gebruiken....
En als je al een hele hoge bitrate zit dan is de kwaliteit maximaal. Dan kan je dus net zo goed stereo gebruiken....
Pagina: 1