Toon posts:

[BC3] Mp3 naar wav, CD klinkt beduidend slechter

Pagina: 1
Acties:
  • 187 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een lite-on burner met Nero voor de eerste keer gebruikt. Werkt allemaal prima, maar.
Heb een cd samengesteld uit 256Kb/s MP3,s.
Nu klinkt deze cd een stuk slechter dan de originele MP3''s.
Mijn geluidskaart en cd-speler staan over dezelfde externe D/A-converter dus daar kan het niet aan liggen. Is dit een algemeen bekend verschijnsel of kan ik beter een ander programma gebruiken om de MP3''s uit te pakken?

Verwijderd

Topicstarter
Oeps, verkeerde forum, kan iemand mij verplaatsen?(of kan ik dit zelf?)
Bedankt.

Verwijderd

DON''T pak de mp3s uit,
gewoon branden vanuit mp3!

• Booooe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11-2021

Booooe

Fetch!

256 kB/s MP3''s geven inderdaad kutgeluid op audiocd.
ik ga toch altijd (zoveel mogelijk) voor de 128 kB/s!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de Mp3''s ook niet uitgepakt maar direct gebrand met Nero.
Ik ga nu eerst uitpakken met CDex en dan branden. Ik post de resultaten straks..
Wat ik niet begrijp is waarom een 256Kb/s slechter zou klinken getransformeerd naar cd-formaat dan een 128Kb/s. Een 256Kb/s (lame) klinkt bij mij stukken beter(vnml in het hoge hoog) dan een 128Kb/s, bij sommige muziek is het verschil wel heel klein. (Ik draai dit op high-end apparatuur)

• s3mt3x
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-07 12:02

s3mt3x

I choose not to know...

boeee, ik mis je smiley aan het eind van de zin geloof ik :?

Nederland een bananenrepubliek? OK, maar dan wel het bijbehorende weer graag!

Verwijderd

Op donderdag 26 april 2001 12:37 schreef Booooe het volgende:
hoe hoger hoe beter zeggen ik zelf gebruikte de vroeger altijd 128 kb/s maar de laatste tijd 192 kb/s je hoort het veschil wel op een minidisc maar op cd hoor ik het veschil soms maar meestal niet.

en betreft die 256 kb heb jij ze zelf geript of iemand anders het kan zijn dat jij of diegene een slechte audiodecorder heeft gebruikt om er mp3 van temaken -> audiograbber bijv.

ik gebruik zelf EAC met LAME mp3 decoder

zie meer info op www.r3mix.net

• Booooe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11-2021

Booooe

Fetch!

Op donderdag 26 april 2001 12:44 schreef s3mt3x het volgende:
boeee, ik mis je smiley aan het eind van de zin geloof ik :?
Wassup?
Is toch niet onaardig ofzo, is advies uit ervaring. :?

• s3mt3x
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-07 12:02

s3mt3x

I choose not to know...

Is ook niet onaardig bedoeld...vind het alleen raar dat je een bestand met een hogere resolutie altijd slechter vind klinken dan met een lagere resolutie. Vandaar dat ik dacht dat je het ironisch bedoelde ;)

Nederland een bananenrepubliek? OK, maar dan wel het bijbehorende weer graag!

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:04

Opa

Nu Multifocaal!

Op donderdag 26 april 2001 12:37 schreef Booooe het volgende:
Ja. En pinksteren valt dit jaar in november.
Hoe hoger de bit rate, hoe beter de kwaliteit. TENZIJ die file van 256 encoded is met X*ng en de 128 met Lame, dan is de 128 kbit file beter.

Je kan idd op zoek gaan naar een betere MP3 speler. Voor WinAmp kan je op zoek naar een plugin met een betere CoDec.
Lees deze review maar eens.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op donderdag 26 april 2001 12:34 schreef PowerUser het volgende:
DON''T pak de mp3s uit,
gewoon branden vanuit mp3!
Klopt niks van! De meeste cd-brand-progjes hebben een interne MP3-decoder. Terwijl ze dus aan het branden zijn maken ze een wavje van je MP3. Het probleem is dat deze decoders over het algemeen niet de beste zijn.

Oplossing:
1. Met winamp je MP3''s naar Wav converteren.
2. Branden
3. Wavs weer wegsmijten

Siditamentis astuentis pactum.

• rrenzo
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-05-2024

rrenzo

Vreemd.
Ik brand heel vaak CD''s van 256Kb/s fraunhofer codec (radium) en heb perfect geluid. Ik brand ze met Nero 4.x, misschien brand jij wel met Nero 5 en heeft deze een andere codec aan boord?

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 10:53
[url="/listtopics.php/10"]Software Algemeen[/url] >> [url="/listtopics.php/9"]Audio, Video & HiFi Forum[/url]

Verwijderd

Topicstarter
Had gebrand met nero 5.
heb nu uitgepakt eerst met CDex. Het geluid is veel beter......

Verwijderd

Op donderdag 26 april 2001 12:46 schreef ExTrEmE22 het volgende:

en betreft die 256 kb heb jij ze zelf geript of iemand anders het kan zijn dat jij of diegene een slechte audiodecorder heeft gebruikt om er mp3 van temaken -> audiograbber bijv.
in audiograbber kun je zelf in stellen welke codec je gebruikt......:P

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Op donderdag 26 april 2001 12:58 schreef Varienaja het volgende:

[..]

Klopt niks van! De meeste cd-brand-progjes hebben een interne MP3-decoder. Terwijl ze dus aan het branden zijn maken ze een wavje van je MP3. Het probleem is dat deze decoders over het algemeen niet de beste zijn.

Oplossing:
1. Met winamp je MP3''s naar Wav converteren.
2. Branden
3. Wavs weer wegsmijten
Yep omzetten met Winamp doe ik ook, maar als ik er een CD van brand is het volume veeel harder dan normaal (equalizer uit natuurlijk). Ik hou wel van een beetje dynamiek, maar is ver te zoeken zo ;(

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:15
Je moet ze decoden met mpg123, das erg goeie kwaliteit.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 26 april 2001 13:37 schreef Asielus het volgende:
Had gebrand met nero 5.
heb nu uitgepakt eerst met CDex. Het geluid is veel beter......
Is het nu wel net zo mooi als de MP3? Als dat niet zo is, dan kan het zijn dat je cd-writer gewoon niet zulke mooie audio cdtjes maakt. Iedereen blèrt altijd wel dat cd''s branden (kopieren) mooier is dan het op mp3/minidisc zetten, maar dat is met pc-branders vaak niet zo. ''t kan dus zijn dat er veel foutjes inzitten, waardoor de foutcorrectie meer moet corrigeren en het geluid een stuk "vlakker" wordt. Ik vind dit soort invloeden heftiger dan dat compressies zoals Atrac en mp3 dat doen (mits een béétje aanvaardbare bitrate).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan dat nu niet goed testen. Heb een ingang van m''n dac vernaggeld, weerstandje vervangen... Maar wat ik nu met wisselen van snoeren hoor is weinig of geen verschil.
De andere cd klinkt haast onacceptabel, dus das duidelijk.

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Je moet een goede decoder gebruiken (b.v. lame) Er zijn programma''s die slechte decoders gebruiken en dan wordt de zo goed klinkende mp3 verpest.

Verwijderd

Op donderdag 26 april 2001 15:24 schreef TrTr het volgende:

[..]

Yep omzetten met Winamp doe ik ook, maar als ik er een CD van brand is het volume veeel harder dan normaal (equalizer uit natuurlijk). Ik hou wel van een beetje dynamiek, maar is ver te zoeken zo ;(
CoolEdit 2000 --> open MP3 --> save as WAV

Dan is het geluid nog steeds zo super als eerst. Als na het branden het geluid kut is, ligt het aan je brander...
Pagina: 1