[BC3] Zendkwaliteit TV-zenders

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Topicstarter
Hey.. ik zat gisteren met m''n nieuwe TV-kaartje wat te zappen, en ik merkte steeds bij een aantal zenders wat geks: het lijkt wel of sommige zenders (waaronder discovery) in MP3 aan het uitzenden zijn. Of in elk geval in een gecomprimeerd formaat. Soms kan je dat ook in het beeld zien. (De spetters van ''n lasapparaat waren behoorlijk blokkerig).
Op onze gewone (72 cm) TV hoor ik hetzelfde, maar omdat ik daar meestal een meter of 6 vandaan zit, zie ik geen gekke dingen op het scherm.
Merken jullie dit ook?

Siditamentis astuentis pactum.

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Een resolutier van een tv is maar 640x480 of zoiets, daarom worden uitzendingen ook met een vergelijkbare kwaliteit uitgezonden.
Moet jij maar eens voor de gein een pc aan een tv hangen.
Dat ziet er ook niet uit.
Een televiesie is niet veel hoor, DVD-films zien er om deze reden ook vetter uit op een pc dan tv.

edit:
Typen is moeilijk

Krankzinnige muziek vind je hier.

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-03 19:50

MaxxMark

HT is Tof!

Tv is 352x288 afaik. Das best laag maar dat heeft er niets mee temaken dat het blokkerig!

Discovery wordt bij je kabelprovider eerst gedecodeerd, en daarna pas op het kabelnet gezet, zo zijn er veel meer dingen die digitaal overkomen!

Dit zie je ook altijd bij mensen met schotel, als het werkt is er niets aan de hand maar als et es fout gaat, dan zit je hele beeld vol blokjes :)

Ikzelf merkte al dat discovery niet "normaal" op het kabelnet gezet werdt, dit kon ik "horen", je hoort namelijk als je goed luisterd, dat het van die compressie foutjes heeft. Dat merk ik alleen bij discovery.. en vind et zelf, als ik er op let heel irritant :(

Maarja, life sux :)

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Topicstarter
Op maandag 23 april 2001 11:51 schreef bazs2000 het volgende:
...
Moet jij maar eens voor de gein een pc aan een tv hangen.
Dat ziet er ook niet uit.
...
Mmmm.. ik vind dat wel gaan. Wat ik wel goed merk, is dat storing in het beeld op je PC heel goed is te zien, maar op de TV niet. Maar is natuurlijk omdat je redelijk dicht op je pc zit.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:43

Wildfire

Joy to the world!

Bazs2000:
Een televiesie is niet veel hoor, DVD-films zien er om deze reden ook vetter uit op een pc dan tv
Ik kijk toch echt liever op TV. Als ik op de PC kijk vind ik het beeld niet echt om over naar huis te schrijven. Kijk ik op TV, dan heb ik haarscherp beeld, perfect gewoon.

Plus m''n TV is groter dan m''n monitor, dus da''s ook wel handig... :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Tv is 352x288 afaik.

PAL heeft een resolutie van 720 x 576, jij hebt het hier over de PAL VCD resolutie. De resolutie van VHS is 300 x 360.

http://www.isaacnet.com/digivedia/whatisvcd.html

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Bij discovery en eurosport zie ik inderdaad bij snelle scenes ook gewoon op de tv blokjes. soms is het echt geweldig erg, bij een scene met de zee, of een bosbrand...
Maar die reclameblokjes zijn wel weer perfect bij discovery :? Hoe snel de scenes daar ook zijn, nooit problemen...

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Topicstarter
Op maandag 23 april 2001 13:25 schreef PsyFlux het volgende:
Bij discovery en eurosport zie ik inderdaad bij snelle scenes ook gewoon op de tv blokjes. soms is het echt geweldig erg, bij een scene met de zee, of een bosbrand...
Maar die reclameblokjes zijn wel weer perfect bij discovery :? Hoe snel de scenes daar ook zijn, nooit problemen...
Dus het valt wel meer mensen op.. Doet de kabelmaatschappij dat, of wordt het gewoon zo brak uitgezonden? Is er hier iemand met een schotel, die kan vertellen hoe Discovery/Eurosport er daar uitziet en klinkt?

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
Ik heb digitale schotel,

Nou valt het bij discovery aardig mee maar soms bij TMF schik ik me dood daar wil het aardig blokkerig zijn.

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:54
Bij KCMA digitale TV hapert alles :(, maar de kwaliteit is super. En ik vind m''n TV beeld echt mooi, en m''n TV is een Sony FD Trinitron....

Verwijderd

Het probleem is dat er een aantal aardse zenders zijn die maar een beperkte bandbreedte inkopen bij de satellietboeren. Bijvoorbeeld RTL. Up- en downstream zijn dan MPEG. Vandaar de blokjes en de rommel die je soms voorbij ziet komen. Heeft dus niks met de kabelboer te maken. Het bedrijf waar ik werk zit dagelijks tientallen malen op de satelliet (al of niet gecodeerd) en je moest eens weten wat voor apparatuur je allemaal in huis moet hebben om netjes je beeld en geluid omhoog te brengen.

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:21
Het probleem is inderdaad de beperkte bandbreedte (bandwidth=geld). Hoe minder bandbreedte een kanaal in beslag neemt hoe meer je door 1 "kanaal" kan pompen.

Ik stoor me hier ook regelmatig aan, vooral in scenes me een close-up van bewegend water is dit erg goed te zien.

Het probleem met PCbeeld --> TVbeeld is voornamelijk dat de Digitaal->Analoog converters gewoon bagger zijn.
Dit kan echt wel beter maar is niet haalbaar op goedkope TV-out kaartjes.
De TVout op m''n Voodoo3 is ronduit om te lachen!

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07-2025

iGadget

Wowsers!

tiethoff en Kokkers hebben helemaal gelijk... ik werk zelf bij (ik herhaal *bij*, niet *voor*) TeMuF en het beeld voor TMF Vlaanderen wordt vanuit het TMF gebouw naar de satelliet gestraalt. Tot voor kort was dit zo ontzettend slecht, dat er vaker geen beeld was dan wel. Ze hebben inmiddels toch maar wat meer bandbreedte ingekocht en nu is het probleem (vrijwel) verholpen.

Voor NL is het een ander verhaal, daar gaat een via een straalverbinding een MPEG2 stream naar de KPN toren in H''sum, waarvandaan het via verschillende wegen heen en weer gestraalt wordt naar de verschillende kabelbedrijven. Het meeste gaat AFAIK via Canal+.

Heb je met je schoteltje echter blokken, dan is het _meestal_ de invloed van slecht weer.

Discovery en National Geographic gebruiken volgens mij maar een bandbreedte van 5mbit ofzo... en da''s vaak ECHT te weinig. Maar of dit bij bovengenoemde zenders ligt of een tussenliggende (conversie) stap is nog maar de vraag...

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03 21:57
Bij MPEG compressie, zowel voor video als voor audio, zul je altijd ''artefacten'' zoals blokkerigheid of niet helemaal zuiver geluid hebben.
Zoals de anderen al zeiden merk je dit inderdaad minder naarmate de bitrate / bandbreedte toeneemt, maar het risico blijft wel degelijk, vooral bij heel snel wisselende scenes.

Kijk maar eens naar een mpg of een divx die op lage bitrate is gecodeerd. En zelfs bij DVD zie je het nog weleens...

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Pagina: 1