[BC3] Videobewerking MSX2

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Enkele tijd (jaartje of 15 denk ik ;)) geleden was de MSX2 zeer geschikt voor het bewerken van video''s... weet iemand of dat nog zo is, wat je voor hard/software je nodig hebt en... of het nog te krijgen is?

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:58
Ik had vroeger een Sony MSX2 (hitbit heette dat geloof ik) met een of ander Genlock aparaat erbij, waar een video in en uitgang opzat en waarmee je dus video kon editen. Nooit wat mee gedaan, dus hoe het precies zit zou ik niet weten...

• hemiparo
  • Niet online
Op zondag 22 april 2001 20:13 schreef JungleJim het volgende:
Ik had vroeger een Sony MSX2 (hitbit heette dat geloof ik) met een of ander Genlock aparaat erbij, waar een video in en uitgang opzat en waarmee je dus video kon editen. Nooit wat mee gedaan, dus hoe het precies zit zou ik niet weten...
Dus het is misschien wel mogelijk maar eigenlijk weet ik nu nog niks :'( Misschien dat iemand iets meer weet?
P.S. Hebt zeker niks meer van dat MSX spul liggen waar je vanaf wilt?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:02
naja, videobewerken....

je kon screenshots maken (240x192 ofzoiets)

en je kon testen/screenshots mixen met je signaal, dus zo ondertiteling maken enz bij films.

Echt editten zelf kon ie niet, alleen effecten (licht/donker, tekst toevoegen, scrollen enz)

Van de MSX-en kon er 1tje dat, de NMS 8280 (Philips, MSX2)

Hoe de MSX2+ en TurboR''s waren met videobewerking weet ik niet.

Daarnaast, als je t extreem wil maken :) * DJSmiley heeft AVItjes gezien op de MSX... maar dat was een lomp MSX systeempje..
4Mb, GFX9000 VGA kaart, Moonsound, SCSI harddisk en cdrom, enz

op http://www.msx.ch/sunformsx/ staat trouwens nog meer MSX hardware, ook video gericht

Al doet t natuurlijk niet op tegen een normale PC met een TVedit kaartje.
T is gewoon stoer voor z''n leeftijd. :)

Verwijderd

Op zondag 22 april 2001 20:08 schreef hemiparo het volgende:
Enkele tijd (jaartje of 15 denk ik ;)) geleden was de MSX2 zeer geschikt voor het bewerken van video''s... weet iemand of dat nog zo is, wat je voor hard/software je nodig hebt en... of het nog te krijgen is?
Hahaha... wat denk je zelf ? Het is net iets minder dan 15 jaar geleden dat DE videobewerker (juist, van dat moment) uitkwam : de NMS8280 van Philips (MSX2).
Het apparaat kostte tegen de 3000 piek (erg veel voor die tijd) en je kon er wat videobeelden mee bewerken ja. Resoluties kwamen niet hoger dan 640x480 met 256 kleuren meen ik (correct me if i''m wrong).

Maar als je dat enigszins wil vergelijken met relatief goedkope pc-kaartjes die je in een willekeurig slot van je pc kan frutten... ben je erg |:( bezig denk ik.

Natuurlijk zijn die dingen van nu daar veel beter voor geschikt, de technologie heeft niet echt stil gestaan dacht ik zo...

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:58
Dus het is misschien wel mogelijk maar eigenlijk weet ik nu nog niks Misschien dat iemand iets meer weet?
P.S. Hebt zeker niks meer van dat MSX spul liggen waar je vanaf wilt?
Dat ding was een HBI-G900 digitizer, en die kon gebruikt worden in combinatie met een HB-G900P MSX2. ''k heb het nog ff nagezocht op internet, en video-editen was niet echt mogelijk: je kon beelden ''capturen'' en je kon ''superimposen''. Ook wel logisch, want de hardware van toen was nog niet snel genoeg om aan video-editing te doen.

Dat spul heb ik jaren geleden volgens mij op een rommelmarkt van de hand gedaan, vast voor veel te weinig geld :( Best zonde, achteraf gezien...

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De NMS 8280 kon wel interpoleren (?), in ieder geval het beeld van de computer mengen met dat van de video-ingang. Kon je dus makkelijk titels er overheen zetten enzo.

• hemiparo
  • Niet online
Op zondag 22 april 2001 21:41 schreef Thundermol het volgende:

[..]
Maar als je dat enigszins wil vergelijken met relatief goedkope pc-kaartjes die je in een willekeurig slot van je pc kan frutten... ben je erg |:( bezig denk ik.

Natuurlijk zijn die dingen van nu daar veel beter voor geschikt, de technologie heeft niet echt stil gestaan dacht ik zo...
Ja daag, dat snap ik natuurlijk ook wel. Voor editing gebruik ik gewoon mijn Miro DC10+, werkt perfect, alleen... heb onlangs een MSX2 aangeschaft (toch een beetje nostalgie uit mijn jeugd) en wil dat ding zo compleet mogelijk krijgen... enne... eerlijk gezegd vind ik de games op de MSX toch wat uitdagender als hetgene ik nu op mijn pctje krijg... ;)

Verwijderd

Koel, ik weet niet welk model je nu hebt en ook niet of je dat ding evt. kan uitbreiden naar een verijdelde 8280... alleen dat model was voor met name videobewerking leuk toen.

Enne, wat betreft de games, eindelijk iemand die er ook zo over denkt. In die tijd wisten ze nog hoe het moest, games maken !

Zelf ben ik vaak nostalgisch bezig met een MSX-emulator op de pc, maar the real thing zal vast nog meer het gevoel geven.

• hemiparo
  • Niet online
Op maandag 23 april 2001 11:07 schreef Thundermol het volgende:
Koel, ik weet niet welk model je nu hebt en ook niet of je dat ding evt. kan uitbreiden naar een verijdelde 8280... alleen dat model was voor met name videobewerking leuk toen.

Enne, wat betreft de games, eindelijk iemand die er ook zo over denkt. In die tijd wisten ze nog hoe het moest, games maken !

Zelf ben ik vaak nostalgisch bezig met een MSX-emulator op de pc, maar the real thing zal vast nog meer het gevoel geven.
Heb een 8250, voor 20,00 gekocht bij een kringloopwinkel. Niet echt duur geloof ik ;) Compleet met boeken, handleiding en toetsenbord. Nu in ieder geval nog snel een originele monitor zien te vinden...
Pagina: 1