Toon posts:

[BC3] Verschil tussen MP3 en WAV

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een audio CD en heb het vermoeden dat deze van MP3 komt. Het klink namelijk nogal MP3 achtig. Is er een manier om dit te kunnen achterhalen?

MAW heeft een WAV van een MP3 bepaalde kenmerken waardoor deze zich afscheidt van het origineel die altijd terug te vinden zijn ook al heb je geen origineel? (wat een kut zin)

Greeetz PePe

• McFreak
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-04 21:09

McFreak

McFraGG de gekste !!

Wat een bullshit..:?

McFraGG de gekste !!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-08 21:28

MaxxMark

HT is Tof!

Een geoefend oor hoort weldegelijk het verschil!

Je zou een goeie koptelefoon op kunnen zetten, Een van Sennheiser bijvoorbeeld.
Daarmee hoor je meestal wel of het van een mp3tje komt of niet! Zeker met de betere koptelefoons hoor je ZEER GOED (ik althans) het verschil tussen mp3 en normaal.

Het was namelijk bij mij zo dat ik over mijn versterker het goed vond klinken en toen ik mn sennheiser gekocht had en et nog es luisterde dat er allemaal geluids artifacts in zaten en dat et gewoon kut klonk (niet met alle mp3''s zo)

Het _IS_ te horen... Maar je moet weten wat je moet horen en das lastig te "vertellen"

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Verwijderd

Zit je niet op de verkeerde site ofoz :?

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Op zondag 22 april 2001 18:59 schreef Makaveli85 het volgende:
Zit je niet op de verkeerde site ofoz :?
Waarom denk je dat????

Is toch geheel relevant?

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 13:30

WiD

Als die mp3 128kb/s gecodeerd was, hoor je het verschil inderdaad. De hoge tonen zijn vervormd. Maar vanaf 192kb/s merk je het verschil niet meer.

Verwijderd

Op zondag 22 april 2001 19:01 schreef WiD het volgende:
Als die mp3 128kb/s gecodeerd was, hoor je het verschil inderdaad. De hoge tonen zijn vervormd. Maar vanaf 192kb/s merk je het verschil niet meer.
correctie: vanaf 192kb/s merk JIJ het verschil niet meer....:z

Verwijderd

Topicstarter
Voor degene die niets nittig te melden hebben, meldt A.U.B ook niets, eikels.

Voor de rest: ik bedoelde eigenlijk een programma ofzo waarmee je dit kunt achterhalen.

Greetz PePe

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
heb wel eens wat samples omgezet naar mp3 om wat sneller via internet te versturen

zelfs op 320 kbps hoorde ik nog wel duidelijk een verschil tussen de wav en de mp3 (gemaakt met LAME)

Maar normaal gesproken bij complete nummers hoor ik geen verschil meer vanaf 192 kbps; op 128 kbps wel duidelijk

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Inderdaad. je hoort et altijd wel hoor! gewoon een goede koptelefoon hebben.
(zelfs met LAME, tering, LAME is best een goeie compressor, die geeft echt vet goeie mp3''s maar idd et zal best zo zijn dat je et dan hoort (zelf niet echt gedaan ))

Nee er zijn geen programmas (voor zover ik weet) die dat kunnen controleren!
Je kan wel proberen die cd te compressen met MP3 op verschillende bitrates.. En dan de mp3 vergelijken met de CD als je GEEN verschil hoort, dan kan de conclusie zijn dat de CD van een mp3 kwam. Hoor je WEL verschil (ook bij hoge bitrates) dan is het dus een origineel!

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-08 19:07
Moet je wel dezelfde encoder gebruiken. :P
Maar ik denk als je 320kbit encodeert van verse vinyl dat je beter geluid hebt dan CD-kwaliteit.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Op zondag 22 april 2001 19:36 schreef Wimpy006 het volgende:
verse vinyl
tis dat er vers bij staat... want et is niet altijd zo ( en er was een site waar dat bewezen was, weet alleen niet meer waar dat was )

en nee ik heb geen zin om daar op door te gaan

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 13:55
ik denk dat VBR hoog genoeg is, en als je daarna van je kwaliteit wilt genieten, moet je het eerst op cd toasten, want de kwaliteit van geluidskaarten laat fors te wensen over meestal!

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

Verwijderd

jezus wat een bullshit topic..

wat maakt het nou in godsnaam uit???????????????

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-07 15:22
Op zondag 22 april 2001 19:36 schreef Wimpy006 het volgende:
Moet je wel dezelfde encoder gebruiken. :P
Maar ik denk als je 320kbit encodeert van verse vinyl dat je beter geluid hebt dan CD-kwaliteit.
ach nee toch.. ga aub geen flamewar starten CD vs vinyl.
het zijn allebei goede produkten met voor en nadelen. klaar.

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 10:12

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Enige manier waarop je het kunt achterhalen is door goed te luisteren. Vooral de erg hoge tonen klinken ''afgevlakt''.

Misschien dat je hem in een Wave editor in kan lezen, en de dynamiek bestuderen...(kijken of er pieken zijn, of dat alles zich tot een bepaald spectrum beperkt)

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
het verschil zal hem zitten in de compressie. ik denk dat wav minder wordt gecomprimeert als mp3 en dus beter zal klinken.
gevolg hiervan is wel een groter bestand in wav als mp3. dit is dus een voordeel voor mp3.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
wav is toch niet gecomprimeerd?

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
dat is het verschil dus ook.
hoe minder de compressie hoe beter het zal klinken!
mp3 is dus wel sterk gecomprimeerd!:)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Je hebt die audio cd dus niet uit winkel. Dan is er naturlijk een grote kans dat deze mp3 is. Ikzelf haal ook al mijn cd''s van internet af. Je moet niet zeiken, dan moet je maar een originele cd kopen.

Verwijderd

hmm dan moet je het orgineel zoeken en die ook afluisteren. Dan kan je het verschil horen al heb je al kwaliteitsverlies van cd naar WAV.

Verwijderd

Topicstarter
Die CD is juist wel een origineel, maar vergeleken met andere CD''s klinkt het gewoon wat minder. Het is gewoon elektronische muziek, je hebt dus geen last van ADCs ofzo.

Ik vond het gewoon gek dat het minder klonk en wou achterhalen waar het aan ligt. Is dat zo gek soms??? gezien die rare reacties van sommige mensen.

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-08 19:07
Goochie als je op 128kbit met audiocatalyst encodeert is het inderdaad ongeveer ergens afgekapt tussen de 15khz en 20khz of zo. Maar lame gaat op 192kbit toch beter met het maken van een mp3''tje om. Maja, ik ben een lamme zak en ik vind 192kbit audiocatalyst met de ouwe troep versterker die ik nu heb goed genoeg.
BDW 128kbit vind ik zelf niet acceptabel meer. Heb het eens vergeleken met 160kbit en kon al zo duidelijk verschil horen, dat ik eigenlijk begon te :r van 128. Okay das overdreven.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Verwijderd

Het _IS_ te horen... Maar je moet weten wat je moet horen en das lastig te "vertellen"
Als de beat wat ''krakerig'' klinkt, is het meestal Mp3.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Gewoon mpc gebruiken, ben je van het hele gezeik af :) Dit is de site

• Sir_Joachim
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-03-2023

Sir_Joachim

Bestek Roelz

Persoonlijk hoor ik voor geen meter verschil... ben ik ook blij om, scheelt weer een hoop gedoe :)

WAZZAAPP!!! | Visit the greatest website of all time: Q2u

Pagina: 1