[BC3] van verschillende boxen een box maken??

Pagina: 1
Acties:

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
ik wil graag luidsprekers maken met daarin de speakers van mijn subwoofer en die van mijn huidige boxen. dus een Jamo nog wat voor de bas, monacor of peerless voor midden, en dan kef als tweeter. is dit een beetje te doen?? of die peerless erbij zetten voor de bas en die monacor voor middentonen.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Oei, wat klinkt dit eng ;) Behuizingen zijn berekend op de luidsprekers die erin zitten, dus je kunt niet zomaar andere speakers erin gaan zetten. Dat geldt uiteraard voornamelijk voor de bass-speaker. Verder zou je het filter helemaal aan moeten gaan passen op de nieuwe speaker combinatie. Je kunt het proberen als je het leuk vindt, maar ik denk niet dat je een erg geweldig resultaat krijgt :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Je kan ook wel alleen de kast berekenen voor de subwoofer. Je moet het zo berekenen dat dan die Jamo erin past. Je doet er een xtra filter in voor de subwoofer en klaar ben je.

Dus je bouwt een kast om de Jamo heen. Als je Jamo een kleine 2-weg luidspreker is.

Je kan ook nog wel naar speciaal zaken gaan die in zelfbouwluidsprekers doen, zoals Remo, Speaker&Co of Speakerland.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Ja maar ik denk dat je dan behoorlijk moet gaan kloten met scheidingsfilters, waarvan wil je die gebruiken dan?

Ik denk dat je daarvoor toch nieuwe zult moeten kopen, en die zijn moeilijk te verkrijgen.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zondag 22 april 2001 12:32 schreef Mystic_Jack het volgende:
Je kan ook wel alleen de kast berekenen voor de subwoofer. Je moet het zo berekenen dat dan die Jamo erin past. Je doet er een xtra filter in voor de subwoofer en klaar ben je.
Ja, maar dan moet die middentoner wel laag genoeg kunnen komen om die subwoofer af te lossen. Ik vrees dat je met deze combinatie een gat hebt zitten tussen je bass en je middentoner.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Clithopias
Op zondag 22 april 2001 12:38 schreef Exirion het volgende:

[..]

Ja, maar dan moet die middentoner wel laag genoeg kunnen komen om die subwoofer af te lossen. Ik vrees dat je met deze combinatie een gat hebt zitten tussen je bass en je middentoner.
dat is het probleem niet, heb een peerless speaker van 8 inch geloof ik, die komt ook behoorlijk laag, maar m''n subwoofer gaat net iets lager. en het is de bedoeling om een hele nieuwe kast te bouwen, ik heb nu namenlijk van die kleine speakers (met die peerless erin) en daartussen m''n subwoofer, maar ik wil gewoon twee zuilen hebben staan

• Clithopias
Op zondag 22 april 2001 13:25 schreef Yokozuna het volgende:
Ja maar ik denk dat je dan behoorlijk moet gaan kloten met scheidingsfilters, waarvan wil je die gebruiken dan?

Ik denk dat je daarvoor toch nieuwe zult moeten kopen, en die zijn moeilijk te verkrijgen.
collega van m''n broer weet daar veel vanaf

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 10:50

BruT@LysT

Fear and Loathing

Owjah dat moet je zeker doen!, das leuk man. Deed ik vroeger ook altijd. Das om het hele id speaker bouwen een beetje te leren kennen. Je leert er erg veel van!

Je kunt best gewoon een dikke mdf kast maken en die speaker-units erin smijten samen met een filter. Het resultaat is af en toe best heel erg acceptabel.
En het leukste is nog dat je het zelf in elkaar hebt gezet en dat geeft een extra waarde met zich mee.

Iedereen loopt altijd zo te zijken dat alles exact op elkaar af gesteld moet worden. Uiteraard is dat de beste oplossing maar kom nou even hee... Voor iemand met toch niet echt veel ervaring zijn dit juist DE dingen waar je van leert.

Ik heb zelf al vaak genoeg subwoofers gemaakt met 2x 8inch en weet ik veel wat allemaal wel niet. Gewoon maar een ontwerp gemaakt. Meestal zo vreemd mogelijk met schotten en van alles en nog wat!. En dan kijken hoe het bevalt.

Ik denk dat jouw doel nu in eerste instantie ook is om gewoon dikke speakers te maken waar wat stevige bas uitkomt. Daar begon ik ook mee en vind ik nu nog steeds heel interessant :)
Echte officiele ontwerpen heb ik NOOIT genomen. Op een gegeven moment ga je snappen hoe geluid gaat klinken als je de kast dieper maakt of hoger en dat soort dingen. Verschillende soorten basreflex poorten bedenken. Echt kicke. altijd weer spannend hoe het gaat klinken!

Ik zou zeggen ga gewoon je gang! klinkt het niet dan probeer je gewoon iets anders.
Wat vaak fout gaat is dat de kast te klein is en de bas super gaar wordt of dat het hout niet geschikt is. Wat betreft componenten die je gebruikt, dat gaat best wel werken! gewoon 3weg filter erin en geluid heb je hoor :)

Veel suc6
Pagina: 1