Toon posts:

[BC3] Speakers Repareren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb 2 luidsprekers van iemand gekregen, maar deze zijn redelijk defect. Ze zijn niet opgelazen of wat dan ook, alleen bij 1 speaker is de achterkant eraf (De achterplaat van de behuizing dus) en bij de andere is het "Soldeerplaatje" waar de + en de - en de tweeters op aangesloten worden, van de speaker zelf af (Dus het soldeerplaatje hangt ergens in de box zelf)

Hoe kan ik deze 2 defecten het beste repareren?? Ik ben zelf al een eind gekomen, die ene speaker met het losse soldeerplaatje kwam helemaal geeen geluid meer uit, Nu wel.. Ik heb zelf de draadjes netjes op het plaatje gesoldeerd, hij klinkt wel weer aardig goed nu, maar ik heb sterk de indruk dat het nog vele malen beter kan, ze waren immers niet goedkoop (toendertijd iig , ze zijn ruim 9 jaar oud).

Merk weet ik niet, de embleempjes zijn eraf. De woofers word ik ook niet weizer van.. het zijn flinke (24 Centimeter in doornee) zware woofers, de magneet is niet te zien.. Ze zijn 8 ohm, max output 180 Watts RMS.

Meer weet ik echt niet.

Hoe kan ik dit oplossen?

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-07 15:22
pak een fles houtlijm en lijm die achterkant er weer op. als tie kapot is fiets je ff naar de houtboer / doehetzelf zaak en laat een plank zagen.

verder gewoon kijken of alles OK is aangesloten. btw een speaker zonder achterkant klinkt zoiezo klote, dus naar die moet je niet luisteren.

Verwijderd

met dat "losse soldeerplaatje" bedoel je neem ik aan het scheidingsfilter?....gewoon ff tegen 1 van de wanden aan plakken/schroeven...

Verwijderd

Topicstarter
Dat weet ik, maar die andere speaker heb ik de achterkant zelf vanaf gehaald (Schroefjes), want hij zei dat dat soldeerplaatje loszat.

DIE speaker is het belangrijkste.. die plank kan ik wel laten zagen..

Hoe los ik dat met dat soldeerplaatje dan op??

Heb er trouwens zelf ook 2 nieuwe tweeters in gezet, met een bijpassende frequentie natuurlijk, klinkt als een zonnetje (voor zover dat kan bij die met dat losse soldeerplaatje.. Kan nog maar vrij zacht staan anders begint het een en ander te resoneren (waarschijnlijk dat losse plaatje wat tegen de magneet aanzit ofzo)

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 10:50

BruT@LysT

Fear and Loathing

UHmm, tjah ik denk dat ie dat plaatje bedoelt wat aan de speaker-unit zit met plus en min aansluiting waar vervolgens die 2 koperdraden aanzitten die naar de spoel gaan.
Pak 2 compunentenlijm en lijm dat plaatje gewoon vast zou ik zeggen.

Ik kan me zelf niets anders bedenken wat zonodig zou mee moeten resoneren. Zit de achterkant wel ECHT goed vast? Anders kun je trouwens ook nog wel voelen en horen waar die vreemde resonaties vandaan komen.

Let in elk geval op dat alles goed vast zit, ook de speakers zelf.
En ehh, weet je zeker dat die basunit nog wel helemaal ok is? mocht de speaker een harde klap gehad hebben dan kan de magneet van een Woofer uit balans raken waardoor de spoel tegen te magneet gaat schuren.

Veel suc6 verder in elk geval

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 17:58
Of de spoel is losgelopen van de drager , kijk ook of je spider ( bruine flexibele centreerring) overal goed vast zit.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
post ff een plaatje van je speakers.. want je verhaal is erg onduidelijk.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Pagina: 1