[BC3] Goede Subwoofer

Pagina: 1
Acties:
  • 240 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heej!

Ik wil dus voor me stereoTOREN een subje. maar wat is een goeje en betaalbare(100)?? Hij moet hard gaan! en dan ook nog eenigzins zuiver natuurlijk! :)

als je nog iets in de aanbieding heb kan dat natuurlijk ook! ;)

Verwijderd

Op donderdag 19 april 2001 15:46 schreef Plague het volgende:
Heej!

Ik wil dus voor me stereoTOREN een subje. maar wat is een goeje en betaalbare(100)?? Hij moet hard gaan! en dan ook nog eenigzins zuiver natuurlijk! :)

als je nog iets in de aanbieding heb kan dat natuurlijk ook! ;)
jij wilt voor 100 piek een (goede) sub?....succes!!!....:P

• Plague
  • Niet online
Ik bedoel:

bij die philips/creative/etc.. shit heb je ook zo''n subje, maar die gaan niet hard enzo, dus mijn vraag: zijn die er ook in die prijsklasse voor de tore? en dat ie dan wel wat harder kan! ;)

Verwijderd

Koop een woofer van 20 a 25cm en maak er een houten kast omheen... Voor 100 gulden koop je geen fatsoenlijke subwoofer hoor... ;)

Greetz

• Plague
  • Niet online
En moet doe woofer dan echt IN de kast zitte, of moet ie net als bij een normale box gewoon zeg maar half eruit steken of hoe je dat ook zegt.... :?

ik d8 gewoon echt erin, en dan een "blowhole" zonder blow zeg maar :)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:47

JT

VETAK y0

Als je ECHT niet meer dan 100 wil uitgeven, dan even bij philips kijken.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Zoon gat in de kast is voor extra veel bass, dat komt omdat als je een dichte kast hebt de woofer weerstand heeft van de lucht in de kast. Als je er een gat in maakt kan de luchtverplaatsing van de woofer makkelijker uit de kast waardoor hij een grotere slag kan maken. Het maakt volgens mij niet zoveel uit of ie in de kast zit of net zoals een normale speaker. Je moet hem er alleen niet zo in doen dat de woofer omhoog zit. Dan komt er namelijk niet zoveel laag uit. Ik zou em gewoon net zoals een normale speaker doen en dan een gat erin maken van een paar cm...

Greetz

• JT

JT

VETAK y0

Op donderdag 19 april 2001 19:14 schreef Celeron_clocker het volgende:
Zoon gat in de kast is voor extra veel bass, dat komt omdat als je een dichte kast hebt de woofer weerstand heeft van de lucht in de kast. Als je er een gat in maakt kan de luchtverplaatsing van de woofer makkelijker uit de kast waardoor hij een grotere slag kan maken. Het maakt volgens mij niet zoveel uit of ie in de kast zit of net zoals een normale speaker. Je moet hem er alleen niet zo in doen dat de woofer omhoog zit. Dan komt er namelijk niet zoveel laag uit. Ik zou em gewoon net zoals een normale speaker doen en dan een gat erin maken van een paar cm...

Greetz
JIJ BENT GEK !!!!!

Sorry moest er ff uit :D

Als je zomaar een willekeurig gat gaat maken krijg je nix. Je moet rekening houden met de uitslag van de woofer, resonantie frequentie, grote van de woofer (elke mm is meer of minder luchtverplaasting) enzovoort.

basreflex pijpen simuleren trouwens zeg maar een grotere kast.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

de poorten in de meeste sub''s zorgen voor een wat "hardere" basweergave. Maar harder wil niet zeggen beter. Sub''s met een poort hebben eerder kans op vervorming en sub''s met een poort gaan minder diep dan een gesloten. Al merk je daar tegenwoordig niet veel meer van. Maar goed effe op het topic terugkomen een goede sub die hard gaat kost gewoon veel geld als je hem moet kopen. Dan ben je gewoon minimaal 1000 piek kwijt. Dan kun je er inderdaad beter zelf een maken enne een woofertje kost helaas ook al snel 150 piek.....

• JT

JT

VETAK y0

Op donderdag 19 april 2001 19:25 schreef weekveel het volgende:
de poorten in de meeste sub''s zorgen voor een wat "hardere" basweergave. Maar harder wil niet zeggen beter. Sub''s met een poort hebben eerder kans op vervorming en sub''s met een poort gaan minder diep dan een gesloten. Al merk je daar tegenwoordig niet veel meer van. Maar goed effe op het topic terugkomen een goede sub die hard gaat kost gewoon veel geld als je hem moet kopen. Dan ben je gewoon minimaal 1000 piek kwijt. Dan kun je er inderdaad beter zelf een maken enne een woofertje kost helaas ook al snel 150 piek.....
sorry, maar harder gaat ie niet. En ze gaan juist dieper omdat een kleine open kast een grotere gesloten kast simuleert. Wel is het zo dat je iets meer kans op vervorming hebt, maar daar merk je HEEL weinig van. Ook heb je iets sneller last van een resonantie frequentie.

Enneh, leuke subs heb je al voor 500 piek.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Op donderdag 19 april 2001 18:46 schreef Plague het volgende:
En moet doe woofer dan echt IN de kast zitte, of moet ie net als bij een normale box gewoon zeg maar half eruit steken of hoe je dat ook zegt.... :?

ik d8 gewoon echt erin, en dan een "blowhole" zonder blow zeg maar :)
Dat heb ik vroeger ook wel eens gedaan voor bij een maat van me in z''n auto. Toen had ik maar een willekeurige kast gemaakt(is niet optimaal ,dat weet ik), daar een gat in gemaakt waar de speaker invalt, niet doorvalt , vervolgens kit om de rand van het gat gespoten en de speaker met schroeven vast gezet. Voor de bassreflex had ik een verschuifbaren buis gebruikt die je dus de kast kon in/uitschuiven:). Klonk wel , maar is natuurlijk niet echt de juiste wijze;)

Verwijderd

Enneh, leuke subs heb je al voor 500 piek.
klopt(2e hands dan..voor dat geld koop je nieuw alleen maar shit)

btw...als je mijn audiostatics koopt mag je mijn REL Strata er voor 500 piek bij hebben... :)

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08 16:12

ALH

Hey fatboy, je bent me net voor. Ik wilde net gaan zeggen, 1 woord: REL :)

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

• Yokozuna
  • Laatst online: 19-05-2025
Kwaliteit is niet het allerbelangrijkste zie ik hier, als het signaal maar niet te vervormd klinkt en hard gaat! Dan neem je gewoon een PA subwoofer van 15" van een goedkoop merk (Marquant, XXL, Powergen) Maar die verkopen meestal alleen typische disco boxen en niet altijd boxen. Zelfbouwen heb je denk ik ook geen zin in, maar ik raad zeker een goedkope PA subwoofer aan. Hifi hoeft echt niet en een PA subwoofer klinkt voor jou doen volgens mij prima op je stereoTOren.

Hiero een bolle sjaak van 12" 300Watt volgens Marquant, niet op letten :)

http://www.allied-electronics.nl/products/marquant/info/mcw508.htm

Hij komt tot laten we zeggen 30Hz wat me laag genoeg lijkt. En je kunt de bass op redelijk volume al op de 1e verdieping voelen als dit ding beneden staat, dat kan hier al met 2 woofers van ITT van 70Watt continu... Dus hard gaan doet ie.

Ohja GROTE nadeel (voor jou denk ik) is dat je er zelf een kast met basspijpen om moet bouwen. Hij kost F89,- Incl. BTW bij de lokale Kijkshop. Geluid klinkt voor jou denk ik net acceptabel en blazen doet hij.

Nadeel 2, je moet er 2 kopen gezien ze niet een dubbele spoel hebben (dus mono kanaal per box van of links of rechts). Dan nog een kast eromheen, heb je voor F178,- een locale bass machine, echt voor gabbers jah :)

Wil je toch maar een normale subwoofer dan kun je het beste (voor jou budget) een Eltax Atomic subwoofer nemen. Deze zijn er vanaf ongeveer F400,- met ingebouwde versterker (actief). Jah het spijt me maar een beetje redelijke subwoofer gaat volgens mij al snel rond de F700,- kosten.
Heeft iemand iemand deze al ge test? Conrad
Deze lijkt me beter dan die Marquant die ik liet zien, komt lager (volgens de specs, zal wel geen reet van kloppen maargoed).
-Nadeel 1 is al weggewerkt, kast eromheen bouwen hoeft niet meer.
-Nadeel 2: blijft helaas nog staan (denk ik, staat niets van dubbele speakerspoel in de specs), dubbele spoel is wel handig hier, kun je de woofer tenminste op het rechter EN linkerkanaal aansluiten, met een normale speakerspoel alleen in 1 van beide.

• Yokozuna
Op donderdag 19 april 2001 19:20 schreef JT het volgende:
Als je ECHT niet meer dan 100 wil uitgeven, dan even bij philips kijken.
Die gaan niet hard, en een goedkoop PA merkje heeft een betere prijs kwantiteit verhouding.

Verwijderd

ach , koop zo''n gabberding voor achter in het boenkmobieltje op de een of de andere tuningdumpdag-der-ouwen-boecht waar de gabbertjes niet meer mee willen doen omdat ie 5 maand oud is en je hebt er toch een ?

• taz3d_nl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02 12:08
-rockford/fossgate
-phoenix

:):):)

• megaman144
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 08:40

megaman144

waarom ik weet het niet

Heeft iemand iemand deze al ge test?

http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0203062190987706870&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=123088&TK_PAR[MEDIUM]=89

amd64 3000+ 939 9800@pro 19"tft G7muisie

• Plague
  • Niet online
Heej thx voor alle reacties, maar een vriend van mij heeft dus gewoon zo''n klein kut subwoofertje van philips waar takketering veel herrie uitkomt, en het vervormd niet en is ook nog is laag!

Ik heb hier 2 van die Marquant dinge staan van 400 watt p/s waar geen kont van klopt, want ik heb er al 1 opgeblase op me samsung mini mini component system..... :(

maar ik zoek dus gewoon zo''n goedkoop dingetje die je ook gewoon bij je stereo krijgt weet je wel! de oplossingen die jullie hebben zijn ook wel kick ass, maar dat heb ik eigenlijk al staan.... ik wil gewoon een dingetje dat echt alles staat te trille! >:)

• Plague
  • Niet online
Haha!

offtopic:
Op die link naar conrad staat rechtsonder "de meest interestante bijdragen worden in ons magazine VERMEID. Moet vermeld zijn denk ik! og ja het blijve duitsers he?! ;)

• JT

JT

VETAK y0

Voor 100 piek kan je dat wel vergeten...misschien dit.

Ik heb deze en hier komt vette bas uit, alleen kost dit wel 270 piek.

Ecodan warmtepomp

• Plague
  • Niet online
Maar die kan je zeker niet alleen de sub kope?

• JT

JT

VETAK y0

Nee, maar het klinkt zowiezo VEEL beter dan die marquant troep.

Ecodan warmtepomp

• Plague
  • Niet online
En zoiets bedoel ik dus ook.....
of dit. >:)

Verwijderd

Ik heb hier 2 van die Marquant dinge staan van 400 watt p/s waar geen kont van klopt, want ik heb er al 1 opgeblase op me samsung mini mini component system..... :
het zijn juist kleine versterkers die speakers mollen...niet de grote....(het clippen verhaal)...

• JT

JT

VETAK y0

Sorry hoor, maar Marquant is echt troep...

Ecodan warmtepomp

• JT

JT

VETAK y0

Op donderdag 19 april 2001 22:05 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:

[..]

het zijn juist kleine versterkers die speakers mollen...niet de grote....(het clippen verhaal)...
Hee, eindelijk iemand die het met me eens is dat je eerder met te weinig dan met teveel vermogen speakers molt...

Ecodan warmtepomp

• Plague
  • Niet online
Hiervoor met een professionele versterker zoon marqut ding gemolt.... ik koop dus ook nooit meer marquant omdat het zo goedkoop is, ik weet nu waarom het zo cheapo stuff is!! :(
was ik liever niet achter gekome!

• JT

JT

VETAK y0

Maareh, die Yammie die ik heb is een echte aanrader, helemaal voor het geld.

Ecodan warmtepomp

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

gebruik je wel een sub ? midrange luidsprekers kunne daar neit echt goed bij werken en voor 100- succes

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• JT

JT

VETAK y0

Waar heb je het over ? snap je niet helemaal...

Ecodan warmtepomp

• Yokozuna
Op donderdag 19 april 2001 21:59 schreef JT het volgende:
Nee, maar het klinkt zowiezo VEEL beter dan die marquant troep.
Zekers, maar hij moest aller laten trillen stond er, en dat kan de Marquant troep (de 12" versies dan) weer wel ":)

• Yokozuna
Op donderdag 19 april 2001 22:17 schreef Plague het volgende:
Hiervoor met een professionele versterker zoon marqut ding gemolt.... ik koop dus ook nooit meer marquant omdat het zo goedkoop is, ik weet nu waarom het zo cheapo stuff is!! :(
was ik liever niet achter gekome!
Jep, PA is het eigenlijk nieteens, gezien er geen compressors inzitten die evt. de boxen uitschakelen (of een unit ervan) bij de hoge / lage vermogens. Troep dus... Maarjah, veel andere oplossingen zijn er niet, die pijpwoofer van 15" zou (als hij een dubbele spoel had) wel HET alternatief zijn.

• Plague
  • Niet online
Heb de 15" waarvan 2 van de 3 wijlen.... echt laten trillen doen ze dus niet meer... :(
maar ik wil mooie trillingen en geen BEUK trillingen....

dus het moet niet alleen trille als ik de volume knop voluit zet zegmaar....

• JT

JT

VETAK y0

Ook daarin is de Yammie zeer goed.....strakke bassen en juist totaal GEEN bonk bas...:9

* JT kan niet stoppen met praten over z''n Yammie comp speaker set :)

Ecodan warmtepomp

• Plague
  • Niet online
Hehe!
maar ik wil juist GEEN comp speakers! :)

• Plague
  • Niet online
Ik word irritand he? :P

• JT

JT

VETAK y0

Dit zijn Hifi speakers met comp aansluiting :P

Nee, hoeveel zou je serieus over hebben voor een leuke set speakers ?

Ecodan warmtepomp

• Plague
  • Niet online
Voor alleen een subje 100 - 150 piek....
voor een comlpete set 2.1 ong. 200 pieken...

• JT

JT

VETAK y0

Sorry, maar daar kom je niet ver mee. Als je 300 piek uitgeeft, ken je een setje Tannoy M1 krijgen. Heb ik ook gehad. Erg mooi geluid, en met veel bsa voor zulke speakers.

Afbeeldingslocatie: http://www.tannoy.com/images/mercurym1.gif

Klik HIER voor meer info.

Ecodan warmtepomp

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Ben je een beetje een handige knutselaar ? of heb je een pa/broer/oom/opa/buurman die dat is ? dan heb ik misschien wel een optie voor je die je een hoop geld bespaard.. en een hele goede/strakke bass oplevert.
Ik heb het over de Carlson Resonator kast.
dit is een kast die gebouwd kan worden voor 6" tot 18".. en als je er een beetje behoorlijke driver in zet kan je daar een bass uit krijgen waarvan je zult schrikken.
Het is een ontwerp wat niet makkelijk te bouwen is alleen.. ik heb jaren geleden met mijn pa er 2 gebouwd.. en tot nu toe is dat het enige wat ik niet vervangen heb aan mijn HT/Stereo.

Dus laat me ff weten of je instaat bent behoorlijk te knutsellen. dan wil ik wel de moeite nemen om de bouw tekeningen op te grafen en ze in te scannen.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Yokozuna
Op donderdag 19 april 2001 22:25 schreef funkflex het volgende:
gebruik je wel een sub ? midrange luidsprekers kunne daar neit echt goed bij werken en voor 100- succes
Wat? Wat denk jij nou, dat er nooit midrange boxen bij een subwoofer passen?
Zou misschien wel handig zijn ook midrange boxen bij de gebruiken, gezien je anders een gat in het frequentie bereik krijgt met een "overal te plaatsen sub" (bv. 30-120Hz frequency response).

Of je moet creative sattelites kopen, daar zit toch een waardeloze wisselfilter in, zodat ze schaamteloos een volledig frequentie spectrum weergeven, dus gewoon iets van 70 tot 18.000 @ ongeveer -2dB (of 20.000 waar ik meestal niets van geloof), maar dan moet je niet zeuren dat ze te snel distortion (vervorming) geven he! :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Deden die sattelietjes dat maar. Als je mijn review hebt gelezen (de metingen) dan zul je zien dat dat vies tegenvalt dat full range weergeven.

• Plague
  • Niet online
Is er niet iemand die van ze ouwe "brakke" subje af moet? >:)
* Plague is wel geintereseerd!

• DiSiLLUSiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-05 14:58
Op vrijdag 20 april 2001 16:50 schreef Jag het volgende:
Deden die sattelietjes dat maar. Als je mijn review hebt gelezen (de metingen) dan zul je zien dat dat vies tegenvalt dat full range weergeven.
Waar is die review van jou dan?

• Plague
  • Niet online
Vraag ik me ook af! :)

Verwijderd

Op vrijdag 20 april 2001 16:30 schreef tbusquet het volgende:
Ben je een beetje een handige knutselaar ? of heb je een pa/broer/oom/opa/buurman die dat is ? dan heb ik misschien wel een optie voor je die je een hoop geld bespaard.. en een hele goede/strakke bass oplevert.
Ik heb het over de Carlson Resonator kast.
dit is een kast die gebouwd kan worden voor 6" tot 18".. en als je er een beetje behoorlijke driver in zet kan je daar een bass uit krijgen waarvan je zult schrikken.
Het is een ontwerp wat niet makkelijk te bouwen is alleen.. ik heb jaren geleden met mijn pa er 2 gebouwd.. en tot nu toe is dat het enige wat ik niet vervangen heb aan mijn HT/Stereo.

Dus laat me ff weten of je instaat bent behoorlijk te knutsellen. dan wil ik wel de moeite nemen om de bouw tekeningen op te grafen en ze in te scannen.
Graag :)

• sju
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-05-2025

sju

rrradio

als je dan toch bezig bent.. kun je ze dan ook naar mij meelen? of ff hier posten ofzo?

blaat? BLAAAAAAAAT!

• Plague
  • Niet online
En naar mij? ben niet zo''n super knutselaar maar kom er wel uit met een beetje hulp uit de omgeving! :)

contact me maar ff via ICQ ofzow.... ;)

• Sibbe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 17:11
Ik zie dat wel zitten om een iets moeilijker ontwerp te realiseren. Dus, naar mij mag je ze ook mailen.
Dank :)

Verwijderd

En ik dan? mail naar mij ook plz :)

btw sorry om zo''n oud topic weer omhoog te kicken

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

[topic=173727]
Pagina: 1