[BC3] Geen subwoofer met 5.1, mis ik nu een kanaal?

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pino64
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-07 00:10
Zoals het subject al zegt heb ik geen subwoofer, maar wel 5.1 geluid via de SBlive 5.1.
Hoe kom ik erachter of ik nu geluid mis, zware bassen bedoel ik dan. Bij bepaalde DVD''s wordt het baskanaal apart gestuurd en mijn versterker heeft geen functie om het baskanaal te verdelen over de andere kanalen.
Dus nu mis ik toch wat? Of worden bassen altijd naar alle kanalen gestuurd?
Heel erg bedankt.
Ik heb eigenlijk niet zo veel zin om er een subwoofer bij te plaatsen aangezien ik al 4 grote boxen heb staan + die centerspeaker.

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-08 20:42

Yucko

One clown to rule them all !

volgens mij mis je helemaal geen kanaal. Ik heb dus zo''n 5.1 set van Creative (die DTT2200) en wat ik wel vreemd vindt, is dat ik nog geen enkele applicatie heb gevonden waar ik daadwerkelijk geluid uit mijn centerspeaker hoor komen. Bass doet het perfect, maar is meer een samenvoeding van de 4 (want de center = ook een combined kanaal) aparte kanalen.
Lekker zow laten dus.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:33

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 19 april 2001 00:35 schreef Pino64 het volgende:
Zoals het subject al zegt heb ik geen subwoofer, maar wel 5.1 geluid via de SBlive 5.1.
Aangesloten op een 5.1 input van een dolby prologic versterker?
Hoe kom ik erachter of ik nu geluid mis, zware bassen bedoel ik dan. Bij bepaalde DVD''s wordt het baskanaal apart gestuurd en mijn versterker heeft geen functie om het baskanaal te verdelen over de andere kanalen.
Klopt, dat doet een dolby digital decoder en niet de versterker. Als het goed is kan je het dus met de software instellen (speakers set-up in je control panel van je live ofzo, ik heb niet zo''n ding).
Dus nu mis ik toch wat? Of worden bassen altijd naar alle kanalen gestuurd?
Je mist nu alleen het LFE kanaal dat in 5.1 DVD films naar je sub gestuurd wordt. Niet echt een groot gemis hoor, ik ken mensen die dat kanaal gewoon niet gebruiken!
Op donderdag 19 april 2001 00:48 schreef JaJoah het volgende:
Wat ik wel vreemd vindt, is dat ik nog geen enkele applicatie heb gevonden waar ik daadwerkelijk geluid uit mijn centerspeaker hoor komen.
Dolby prologic en Dolby digital zijn de enige "applicaties" waarbij de ceenter gebruikt wordt.
(want de center = ook een combined kanaal). Lekker zow laten dus.
Center is geen combined signaal bij DVD hoor. Dus niet lekker zo laten, maar instellen die handel!

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Pino64
Hey bedankt, nu weet ik meteen wat LFE betekent:) Kom je namelijk vaker tegen.
Ik gebruik idd gewoon de analoge ingangen van een Digital Ready receiver. Nu kan je wel instellen bij de software dat je juist wel bassen wil uit je sub (haalt hij uit front en rear kanalen), maar niet andersom.
Ik bedoel hiermee, dat als je bv. een spel speelt die alleen gebruik maakt van front en rear kanalen en je kleine boxjes gebruikt, je wel bas hoort uit de sub.
Maar je kunt niet instellen dat het LFE kanaal verdeeld moet worden over de andere kanalen.

Verwijderd

Op donderdag 19 april 2001 01:11 schreef Pino64 het volgende:
Hey bedankt, nu weet ik meteen wat LFE betekent:) Kom je namelijk vaker tegen.
Ik gebruik idd gewoon de analoge ingangen van een Digital Ready receiver. Nu kan je wel instellen bij de software dat je juist wel bassen wil uit je sub (haalt hij uit front en rear kanalen), maar niet andersom.
Ik bedoel hiermee, dat als je bv. een spel speelt die alleen gebruik maakt van front en rear kanalen en je kleine boxjes gebruikt, je wel bas hoort uit de sub.
Maar je kunt niet instellen dat het LFE kanaal verdeeld moet worden over de andere kanalen.
No way dat je front, rear en center speakers zo laag gaan dat ze alle LFE''s weer kunnen geven. Soms zitten die effects zelfs onder de 20Hz. Dat doen ze echt niet, hoor.

• Pino64
Hmm OK, die hoor je toch niet:)
Waar het mij om gaat, als ik die muziek DVD van Rammstein afspeel heb ik op normaal stereo veeeel meer bas dan op 5.1.
Vandaar dat ik mij afvraag of dat komt omdat ik dan dat LFE kanaal mis of dat het 5.1 gebeuren gewoon veel ruimtelijker opgenomen is met minder bas.
Je kan op de DVD namelijk kiezen tussen 2 audio instellingen, stereo of 5.1.
Hey Flippit, je hebt gelijk. Ik bedacht me opeens om de tulpstekkertjes eruit te trekken en die van het LFE kanaal aan te sluiten op 1 van de frontkanalen. Idd je hoort bijna niks, een hele zachte bas die heel ver weg klinkt als je de receiver hard zet, echt te verwaarlozen dus.
Vreemd dat stereomode dan zoveel bas heeft.
Oh ja, laatste opmerking:
Uit die test kan ik concluderen dat mensen met 5 kleine speakertjes en 1 sub de helft van de bas ook niet horen:?

Verwijderd

ja, ff terugkomend op dat je dat niet hoort, dat klopt. Maar je voelt het wel, niet bij muziek, maar bij films. Maar dat je idd weinig bas hebt bij 5.1 tov stereo, komt imho doordat als je stereo hebt, het een gewoon sub/sat systeem is. De lage tonen van het l/r kanaal worden dus door de sub weergegeven. Het volledige signaal is dus over 2 discrete kanalen verdeeld. Bij 5.1 is het al gescheiden weggeschreven. Het zijn dus 6 discrete signalen, waarbij er ééntje (het LFE kanaal) niet weergegeven wordt. Bij muziek bevat dit kanaal (waarschijnlijk) alle frequenties < 100Hz. Dit betekent dus dat als je geen (actieve) sub discreet aangesloten hebt, dat je dan ook geen lage frequenties hebt.
Op donderdag 19 april 2001 08:41 schreef Flippit het volgende:

[..]

No way dat je front, rear en center speakers zo laag gaan dat ze alle LFE''s weer kunnen geven. Soms zitten die effects zelfs onder de 20Hz. Dat doen ze echt niet, hoor.
Hiermee bedoelde ik dus eigenlijk dat kleine speakertjes sowieso niet onder de 100-200 Hz weergeven. Zelfs een fikse B en W zuil heeft een frequentiebereik van 55Hz - 20kHz. En die gaan toch redelijk laag.
Pagina: 1