[BC3] Veiligste manier voor geluidsinstallatie auto

Pagina: 1
Acties:
  • 1.007 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagittarius
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik wil al een poosje mijn geluidsinstallatie eindelijk inbouwen. Ik weet wel ongeveer hoe ik dat moet doen, maar ik wil graag van de eventuele ''experts'' weten wat ik nu het best kan doen om het hele proces zonder enig gevaar te voltooien. Dus zonder dat mijn versterkers doorbranden of dat mijn auto in de vlam gaat.

Dit is wat ik in voorraad heb:

autoradio:
Sony (kgeloof CDX 8000R) met 4 uitgangen + 1 sub uitgang

versterkers:
Kenwood KAC-848 (4-kanaals)
MacAudio MAC Ninja 2.80 (2-kanaals)

subwoofer:
Sony Xplod serie??? (25cm diamtr)

speakers:
2 voor en 4 op de hoedenplank.

De bedoeling is om de versterker met 4 uitgangen op de 4 van de radio aan te sluiten. op de sub-uitgang van de radio sluit ik de 2-kanaals versterker aan. De 4-kanaals versterkers voorziet alle speakers. Voor en achter. De 2-kanaals voorziet de subwoofer. Daarbij is de 2-kanaals aangesloten op de 4-kanaals geloof ik. Of was dat de stroomkabel die beiden verbond met elkaar? Bij 1 van de versterkers kreeg ik er een zekering bij, maar die weet ik niet te plaatsen. Tot zover klopt dit wel geloof ik. Als je een beter schema in gedachten hebt, dan hoor ik het graag.

Wat is nu de correcte en veilige manier van werken? In welke volgorde kan ik het best werken? Please help me out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-05 11:20
vraag effe in het forum van phoenix gold.. erg wijze jongens daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagittarius
  • Niet online
Jammer, is niet de soort info die ik zoek. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:46
kan, maar daar zitten wel de slimbo''s op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mahena
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-01-2020

Mahena

Doh !!!!

Gewoon laten doen, onder garantie natuurlijk. :):):)

"You want some crack?" "I was born with one, pal. I really don't need another one."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:08

Jag

Zo moeilijk is dit toch niet? Je hebt gewoon een stereo signaal, en dat gebruik je voor alles. Wat ik nou nog niet snap is de sub, heb je er een of twee? Of één met dubbele spreekspoel?
Het lijkt me iig geval dat je de sub output gebruikt in het geval dat je geen externe crossover hebt. En het full range signaal gebruik je voor de vierkanaals versterker, en split je evt als er vier inputs zitten op die vierkanaals versterker.
En het sub signaal is al mono, dus daar hoef je ook niks meer mee te doen.
Dan blijft er alleen nog de voeding over, en daar heb je de zekering ook voor nodig. Je moet de twee versterkers parrallel (uiteraard) aansluiten op de accu, en bij de amp waar de zekering bijzit, kan je evt overwegen om die ergens in de stroomkring van de voeding (maakt niet uit waar) op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagittarius
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.kirmizi-beyaz.com/pics/versterker.gif

Dit is zo''n beetje het schema dat ik gebruik voor mijn installatie.

De punten waar ik mee zit:

1 P.CON (REMOTE) schijnt spanningsdraadaansluiting te zijn. Ik weet alleen niet precies wat dat moet voorstellen. Als ik het goed begrijp zou ik mijn autoradio met P.CON moeten verbinden. Ik heb al eens een dergelijke installatie gemaakt, maar dat is al weer 3 jaar geleden. Dus kan ik me niet meer herinneren dat ik een dergelijke verbinding heb gemaakt. Moet deze verbinding er komen?

2. Zoals je ziet is het laatste stukje van aarde naar de minpool van de accu gestippeld. Dat omdat dit het allerlaatste stukje van mijn installatie zou moeten zijn. Klopt dit?

3. Beide versterkers hebben aansluitingen voor P.CON, GND en BATT. Moet ik al deze aansluitingen voor beide gebruiken en hoe doe ik dat. Als je al iets dergelijks moet doen, schijn je een parallelschakeling te moeten maken. Dus kabeltje van bron (ACCU, aarde, autoradio) naar aansluitpunten. En dat 2 maal, want dan is het parallel. Toch?

4. Ik las ergens dat de zekering vlakbij de accu moet zijn, maar ik ken mensen die het vlakbij de versterker plaatsen. Maakt dit uit?

5. Wat is de correcte manier van werken? Volgens mij is het: alles loskoppelen, radio uit, contactsleutels uit, minpool van accu losgekoppeld. Daarna eerst ingangs- en uitgangskabels verbinden. Daarna Luidsprekerkabels. Daarna spanningsdraad (accu), spanningsregeldraad (autoradio?) en aardedraad en wel op deze volgorde. En uiteindelijk de minpool van de accu weer aansluiten.

Wat klopt wel in mijn verhaal en wat niet. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaos
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-03-2020

Kaos

De Mac Mackie

Ik kan je niet echt helpen maar die p.con zorgt er geloof ik voor dat als je je radio aandoet dat dan pas de versterker stoom vraagt. Je hebt speciale cinch kabel waar meteen zo''n remote draadje tussen zit.

Ik denk dat die zekering die je bij 1 amp erbij kreeg misschien een reserve is (ik kreeg ook een reserve erbij bij mijn nu verstoffende onder mijn bed liggende versterker ligt) Weet niet of je de handleidingen hebt, daar staat het natuurlijk wel in :)

succes

[edit]
Ff nagecheckt, het is wel het beste dat de zekering op die accukabel dicht bij de accu zit. En die remote aansluiting moet je volgens mij op de antenneuitgang van de autoradio aansluiten ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
die pcon lijkt me inderdaad een schakeldraad, zodat de versterkers mee aan/uit gaan met de stereo. Of een volumedraad? Om ''t volume door te geven?

Nog een tip om storingen te voorkomen: neem 1 gezamelijk aardepunt en aard daar alles op.

''t veiligste is natuurlijk gewoon laten inbouwen bij een speciaalzaak. Is niet ''t leukste, da''s waar.

Imo maakt de volgorde van het inbouwen niet zoveel uit, zolang je het zaakje inderdaad pas onder spanning zet als je helemaal klaar bent.. (overgens lijkt het me in dat verband verstandig om de accupolen beide helemaal los te maken. Of je bij heraansluiten eerst de - of de + moet doen weet ik niet, ik kan me zo voorstellen dat de + als laatste veiliger is, maar don''t hang me als ''t niet zo is. Wel denk ik dat ''t niet zo verschrikkelijk veel uitmaakt, als je alles maar goed aangesloten hebt zitten)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

1) daar weet ik weinig zinnigs over te zeggen.
2) ja dat klopt
3) het moet idd parrallel, want als je het serieel aan zou sluiten dan zouden ze de 12V moeten delen, en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Je hebt trouwens geen aparte kabels nodig, gewoon een twee kabels van de aansluitpunten van de ene versterker doorverbinden met de aansluitpunten van de ander (rood met rood), dan is het ook parrallel. Je moet dan alleen rekening houden met het feit dat er grote stromen door die kabels moeten kunnen lopen, en dat je dus een dikke kabel nodig hebt.
4) Dat maakt natuurlijk niet uit. Een zekering brandt door als er een te grote stroom doorloopt. En de stroom is overal even groot. Het enige waar je mee moet oppassen, is als de zekering bedoeld is voor een versterker, dat je hem niet gaat plaatsen in een kabel die gebruikt wordt voor beiden.
5) zolang je de spanning er maar af houdt maakt het idd niet uit zoals Hezik al zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Op je versterker komt continue spanning te staan. De meeste Cinchkabels hebben een derde dunne draad, die inderdaad een 12V sturingsstroom geven, om je versterker daadwerkelijk in te schakelen bij het aanzetten van je headunit. Reken de maximalen RMS belasting van je versterkers samen uit. Daar pas je je hoofdzekering op aan. Zorg ervoor, dat je hoofdzekering liever te licht, dan te zwaar is. Werk zeker niet met automatische zekeringen, omdat die vaak 200% van hun theoretische waarde kunnen hebben, voordat ze daadwerkelijk ingrijpen. Je hoofzekering niet verder dan 30 Cm van je accu aanbrengen. Leg je versterkermassa zo kort mogelijk vanaf je versterker naar het chassis. Leg de massa van je versterker aan de kant van je accu. Gebruik voor minuskabel dezelfde dikte als je plus kabel. Bezuinig niet op dikte van stroomkabels. Bij twee flinke versterkers gaan er heel wat amperes door je stroomdraad. Kruis signaal kabel en stroomkabel alleen als het moet en dan haaks. Leg ze nooit naast elkaar naar achteren. Gebruik minstens double shielded signaalkabels. Bij twee dikke versterkers wordt een buffer elko interessanter. Die vangt spanningsvallen op, die ontstaan door dikke bassen. Het overige geluid EN je bas worden strakker door het plaatsen van een bufferelko binnen 30 cm van je versterker(s). Die vangt plotselinge extra stroomvraag op (alsmede voldoende dikke stroomkabels in mindere mate).

Een hele waslijst aan losse termen. Voor vragen vooral reageren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Overigens heb ik die Kenwood KAC-848 eens mogen horen met een Infinity Kappa set 6"x9" en een 10" JBL woofer free air. Water stroomt langs je ramen, super helder geluid. Die Kenwood versterker rockt zwaar, doe er goede dingen mee!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagittarius
  • Niet online
Op zondag 15 april 2001 02:17 schreef Wekkel het volgende:

[..hoop interessant enzo..]

Een hele waslijst aan losse termen. Voor vragen vooral reageren...
Ik heb van het weekend 1 versterker alvast aangesloten.

Afbeeldingslocatie: http://www.kirmizi-beyaz.com/pics/versterker2.gif

Alleen vraag ik me af of de zekering zo goed is geplaatst. Volgens Wekkel moet deze bij de accu, maar volgens mensen die het al een paar keertjes gedaan hadden zou het zo ook geen probleem moeten zijn. Ik begrijp zelf eerlijk gezegd ook het nut niet van een zekering vlakbij de accu. Ten tweede vraag ik me af wat er mis zou zijn met het aarden van de versterker aan de achterkant van de auto. Zit nu namelijk goed vast en is ook goed geaard bij het bumpergedeelte. So far, so good. Geluid is prima en geen problemen.

Nu wil ik het volgende weekend mijn 2e versterker en subwoofer inbouwen. Het aarden lijkt me geen probleem. Maar als ik een aparte voedingskabel naar de accu moet trekken, wordt het wel erg moeilijk denk ik. Aan de andere kant, als ik de huidige voedingskabel neem die nu van de accu naar het aansluitpunt van mijn eerste versterker gaat en van daaruit weer een kabel trek naar mijn 2e versterker, dan is dat volgens mij een seriele verbinding. En het moet parallel zijn. Als enige oplossing denk ik dan dat ik een soort splitsstuk zou moeten kopen om de kabel te splitsen in 2''en voordat deze de 1e versterker bereikt.

Afbeeldingslocatie: http://www.kirmizi-beyaz.com/pics/verbinding.gif

Als ik wel een 2e kabel moet trekken van accu naar versterker2 dan moet ik waarschijnlijk ook een nieuwe zekering gebruiken naast de bestaande. :?

Geldt dit trouwens ook voor de P.CON (REMOTE)? Ik heb namelijk op mijn autoradio een aparte subwoofer regelaar (sub-out).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:09

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De zekering moet direct bij de accu zitten, als er wat met je kabeltje gebeurt is het "woesh" !

Verders neem ik aan dat je 2-kanaals versterker in brug te zetten is voor je sub.

En ik lees al weer kreten over buffer elko''s en zo, die heb je alleen nodig als je extreme vermogens gebruikt, tot een 300 watt is het niet echt nodig.

Massa van versterkers kan je achter aan het chassis schroeven, zorg dat je de oppervlakte goed schoon maakt voor optimaal contact.

Gebruik goede en degelijke kabels voor stroomtoevoer. Bij veel auto-hifi sites kan je tabellen vinden voor de dikte van te gebruiken draad bij welk vermogen.

En die P-con is ook wel ANT genoemd, voor de electrieke antenne die dezelfde functie kent.

Zorg dat je spanning over 1 kant van de auto gaat en je line-signalen over de andere kant.

En een stille hint: zorg dat veel uit zicht gemonteerd is.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagittarius
  • Niet online
Op dinsdag 17 april 2001 15:09 schreef Sinclair het volgende:
De zekering moet direct bij de accu zitten, als er wat met je kabeltje gebeurt is het "woesh" !
Kijk, dit soort info heb ik nodig. Die zekering gaat volgend weekend dus ook verplaatst worden naar de accu. Neem aan dat er in 5 dagen niet veel kan gebeuren. :) Maar wat ik nog wel wil weten is hoe ik de voedingskabel aansluit op mijn 2e versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:05

ChUcKiE

Dus........

Uiteraard moet de zekering bij de accu zitten!
En het kabeltje tussen accu en de zekering zo kort mogelijk houden!

Probleem is namelijk, dat als de zekering eruit knalt, er op het tussenliggende stukkie nog spanning staat!

Vaak hoor je, dat de zekering te ver naar achter zit en dat de kabel door de gaten in het blik/koetswerk van hun plastic omhulsel ontdana worden (12Volt komt dan tegen massa), als de zekering voor dit gebeuren zit, dan is het geen probleem, maar als ie er achter zit, dan knalt ie mooi door, maar blijft er wel 12Volt op het kabeltje staan, wat weer leuke gevolgen kan hebben voor je autoverzekering.

Verder leg je mooi een dikke (extra gezekerde) plus naar achter (langs portieren), je cinch kabels (met remote aansturing P.CON) leg je middenin (geen storing van spanningskabls die naar achter lopen) en middenin is duslangs je versnellingspookje en je handrem.

De min pak je ergens achter in je kofferbak.

De dikke plus die nu achter ligt, zet je op zo''n mooi verdeelblokkie (liefste inclusief zekeringen, zodat al de vertakkingen nog eens extra los van elkaar gezekerd zijn).
uiteraard de waarden van de zekeringen zo laag mogelijk houden en vooraan bij je accu een iets hogere (reken maar uit).

Roep maar als je nog vragen hebt of er iets niet duidelijk is! :D

Wat ik vergeten was, voor je PCON verhaal...

Je zult waarschijnlijk 3 Cinch kabels naar achter moeten leggen, of niet?? (2 voor 4-kanaals, 1 voor sub)

Op al die Cinch kabels zit normaliter een Remote kabeltje, die gebruik je gewoon (1 per versterker, dus op die vierkanaals, gebruik je er maar een). Duidelijk?

Voor die P.CON aansluiting hoef je dus GEEN aparte kabels te leggen!

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagittarius
  • Niet online
En nog steeds weet ik dus niet hoe ik mijn 2e versterker aansluit. :( Voor de rest is alles wel zo''n beetje duidelijk. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Sorry dak ut zeg.....

Maar het staat er toch duidelijk, of niet??

Drie Cinch kabels, voor de 4 kanaals versterker 2, voor de ander 1!

1 voedingskabel, naar verdeelblokje, waarna je dus per versterker 1 voedingskabel krijgt!

De massa kabel, kun je splitsen, of per versterker een aparte

Die PCON aansluiting zit bij je Cinch kabels.

Heb ik alleen de aansluitingen voor je speakers niet genoemd!! Maar dat zul je toch wel weten, of niet? ;)

Of wil je ff wat specifieker zijn in je vraagstelling!

En wat de serieel en parallel betreft...daar hoef je je volgens mij niet druk over te maken. Zolang je maar je beginzekering groot genoeg houdt en je zekeringen bij de splitsing aanpast aan het hoogst nodige per versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Wat betreft die aarde.. Probeer idd. eerst gewoon ''t ergens op het chassis te aarden. Mocht je last hebben van brom en/of fluittonen dan is het echter verstandig om 1 centraal punt te nemen en daar alles op te aarden.. (nou ja aarde.. negatieve pool :)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagittarius
  • Niet online
Op dinsdag 17 april 2001 15:57 schreef ChUcKiE het volgende:
Sorry dak ut zeg.....

Maar het staat er toch duidelijk, of niet??

Twee Cinch kabels, voor beide versterkers 1!

1 voedingskabel, naar verdeelblokje, waarna je dus per evrsterker 1 voedingskabel krijgt!

De massa kabel, kun je splitsen, of per versterker een aparte

Die PCON aansluiting zit bij je Cinch kabels.

Heb ik alleen de aansluitingen voor je speakers niet genoemd!! Maar dat zul je toch wel weten, of niet? ;)

Of wil je ff wat specifieker zijn in je vraagstelling!

En wat de serieel en parallel betreft...daar hoef je je volgens mij niet druk over te maken. Zolang je maar je beginzekering groot genoeg houdt en je zekeringen bij de splitsing aanpast aan het hoogst nodige per versterker!
Oke, je hebt gelijk. Het staat er inderdaad. Stom van mij dat ik dat over het hoofd zag. |:( Kun je mij vergeven?

Mijn versterkers zijn dus een Kenwood KAC-848 en een MacAudio MAC Ninja 2.180 (geen 2.80 zoals ik eerst dacht).

Kenwood is 4x100W Max.
MacAudio is Max. 2 x 180/1 x 440 (4 Ohm) en RMS 2 x 90/1 x 220 (4 Ohm)

Wat zou dan een geschikte zekering zijn, die na de ''splitsing'' geplaatst ''moet'' worden? Wat is dat trouwens met die Ohm-waardes? Wat betekent dit? Ik zie ook wel eens 2 Ohm staan enzo. Ik ben wat dat betreft helemaal de kluts kwijt. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Die berekeningen zijn mij een beetje ontschoten na 6 jaar :) Wat ik nog weet is P=I*R :)

Maar voor de zekerheid kun je als maximale waarde bijvoorbeeld 8AMP (zekeringen gaan over Ampere, niet over Ohm) nemen! Enm dan de zekering bij je Accu iets van 12 of 16 Ampere.

Komt niet zo heel erg nauw, zijn maar richt waarden! Wellicht dat iemand hier iets beters over te melden heeft!

Zekeren hangt ook af van dikte van de draad! Ook hier geldt, nooit dikker nemen dan nodig, staat wel tof, om onder je motorkap een cm dikke kabel te hebben zitten, met zo''m vergulde zekering van 40Amp, maar dan wil er bij lichte kortsluiting (kan dat? ja he? ;)) de zekering en kabel niet meer doorfikken en blijf je hetzelfde verhaal houden als dat ik hiervoor gepost heb!

Wellicht kan je aan de hand van dergelijke tabellen voor kabel dikten (in Caliber boekjes staan die) wat informatie halen!
Of bel anders ff een Car-hifi zaak op voor de juiste waarden!

Oja die OHM-waarden wwar je het over hebt, gaan over de Ohmsche weerstand van je speakers, maar wees gerust, die zijn tegenwoordig haast allemaal gewoon standaard 4 Ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Je Kenwood KAC 848 geeft 4x50 Watt RMS. Dat is 200 Watt continue bij piekbelasting. 200/12 volt is 16,6 ampere maximaal. Reken dit ook uit voor je andere versterker, tel deze ampere waardes bij elkaar op, koop een zekering net onder deze waarde en kijk of ie knapt bij volle belasting. Meestal niet en dan ben je op het randje perfect afgezekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14258

Op dinsdag 17 april 2001 16:10 schreef hezik het volgende:
Wat betreft die aarde.. Probeer idd. eerst gewoon ''t ergens op het chassis te aarden. Mocht je last hebben van brom en/of fluittonen dan is het echter verstandig om 1 centraal punt te nemen en daar alles op te aarden.. (nou ja aarde.. negatieve pool :)
DAt heb ik dus alles is verders goed
bij mij hoor ik het dus als ik gas geef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Met die 16.6A ga je er wel vanuit dat de vesterker een rendement heeft van 100%, en dat is natuurlijk niet reeel. Hij zal dus wel meer dan 16.6A kunnen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagittarius
  • Niet online
Aangezien de ene versterker 200Watt RMS is en de andere 220Watt RMS, 200/12=16,7A en 220/12=18,3A.

Zouden 2 zekeringen van 20A voldoen? Of kan ik nog beter voor de 25A gaan? Ik zal kijken of ik een foto kan posten van het geheel als ik klaar ben. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

www.euronet.nl/users/tooms/stereo.htm

Mijn beschaafd geluidje :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagittarius
  • Niet online
Ik herinner me net dat mijn beide versterkers zekering van zichzelf hebben. He zijn de zelfde soort zekering als die je normaalgesproken in je auto gebruikt. De MacAudio heeft 1 zekering ingebouwd van 20A en de Kenwood heeft er 2 van 25A. Betekent dit dat ik geen aparte zekeringen op de voedingskabels naar de versterkers toe hoef te plaatsen? Of ben ik nu in de war met andere dingen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Je zou evt nog een zekering in de schakeling kunnen opnemen die niet je versterker beschermt maar je accu. Als je die in de draad plaats waar 12V op staat, dan ben je beschermd als je voedingskabel kortsluiting maakt (en dat is niet ondenkelijk in een auto).
In dat geval is het wel nuttig om die zekering dichtbij de accu te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Ik heb vandaag een kast om mijn Sony Exploid gemaakt met 1 Pioneer versterker die continu 300 Watt levert en 2 andere versterkers voor de rest

Mijn vriendin iz er niet errug blij mee >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Op zondag 22 april 2001 01:33 schreef DEG_Psychon het volgende:
Ik heb vandaag een kast om mijn Sony Exploid gemaakt met 1 Pioneer versterker die continu 300 Watt levert en 2 andere versterkers voor de rest

Mijn vriendin iz er niet errug blij mee >:)
Slecht voor je sexleven !
Mijn vriendin heeft ook altijd hoofdpijn als ze bij me in de auto gezeten heeft B-)

Pagina: 1