[BC3] Wat vind je van foutieve afmetingen speakerdrivers

Pagina: 1
Acties:

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Tegenwoordig wordt bijna altijd de speaker grootte vermeld bij zuilspeakers, passieve subwoofers, pc subsets etc. Dit is namelijk een belangrijk kenmerk van de speakers en duidt aan welk volume lucht hij constant kan verplaatsen en dus hoe "hard ie" kan. Vaak heeft dit ook enige invloed op het frequentiebereik. Bij deze diameter meten de fabrikanten ook de ophanging op, vaak van foam of rubber. Dit onderdeel van de speakerdriver produceert echter geen geluid en verplaats nauwelijks lucht.

Vind je het redelijk dat fabrikanten ook de ophanging meerekenen bij de speaker diameter en heb je ervaring met afmetingen bij je speakerdrivers die naderhand niet klopten ?

Verwijderd

Op donderdag 12 april 2001 23:07 schreef Yokozuna het volgende:
Tegenwoordig wordt bijna altijd de speaker grootte vermeld bij zuilspeakers, passieve subwoofers, pc subsets etc. Dit is namelijk een belangrijk kenmerk van de speakers en duidt aan welk volume lucht hij constant kan verplaatsen en dus hoe "hard ie" kan. Vaak heeft dit ook enige invloed op het frequentiebereik. Bij deze diameter meten de fabrikanten ook de ophanging op, vaak van foam of rubber. Dit onderdeel van de speakerdriver produceert echter geen geluid en verplaats nauwelijks lucht.

Vind je het redelijk dat fabrikanten ook de ophanging meerekenen bij de speaker diameter en heb je ervaring met afmetingen bij je speakerdrivers die naderhand niet klopten ?
Heej bennie! :)

• Yokozuna
Op vrijdag 13 april 2001 13:00 schreef des het volgende:

[..]

Heej bennie! :)
Moetje jong :) Ik sta me hier uit te zweten maar nooit reply''s. Help mij eens met een cursus post-titelsmaken ofzo :)

• MaxDamage
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-08 22:43
Op donderdag 12 april 2001 23:07 schreef Yokozuna het volgende:

Ahum, je kijkt toch toch niet naar de diameter als je bijv. een woofer uitzoekt?
Je let dan meer op zaken zoals; resonantiefrequentie, Qts-factor en je Vas.
Thiele-Small parameters dus. :)

Verwijderd

dit gaat dus inderdaad nergens over....:P

Verwijderd

Op vrijdag 13 april 2001 14:06 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
dit gaat dus inderdaad nergens over....:P
Tuurlijk wel, ik ging ff wat tegen me maat zeggen :)... Ga nu maar weer verder met Audio, Video en HiFi.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Om maar even ontopic te blijven, dat heet marketing, een speakermaat fout opgeven. Vergelijkbare dingen doen ze met vermogens. Heel vervelend, maar als je er verstand van hebt, dan heb je er ook niet zo last van.

• Yokozuna
Op vrijdag 13 april 2001 22:14 schreef Jag het volgende:
Om maar even ontopic te blijven, dat heet marketing, een speakermaat fout opgeven. Vergelijkbare dingen doen ze met vermogens. Heel vervelend, maar als je er verstand van hebt, dan heb je er ook niet zo last van.
Precies, pmpo komt me strot uit :)

• Jag

Jag

Bij mij RMS ook (zie FAQ).

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 13 april 2001 22:38 schreef Yokozuna het volgende:

[..]

Precies, pmpo komt me strot uit :)
Op vrijdag 13 april 2001 23:05 schreef Jag het volgende:
Bij mij RMS ook (zie FAQ).
Ik ga altijd maar gewoon luisteren. 8-).

Specs boeien me bijzonder weinig, dat komt waarschijnlijk omdat ze niets zeggen of half verzonnen zijn, blijkbaar.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Jag

Jag

Specs boeien mij ook niet eigenlijk, afgezien de frequentie response dan, die zegt wel wat. Maar voor de rest zullen ze me aan me r**t roesten :).
Maar ik ben er wel heilig van overtuigd dat je met specs een luidspreker perfect kan omschrijven. Alleen het is te lastig om specs goed te kunnen interpreteren.
Een voorbeeld daarvan is een frequentie response in grafiek vorm. Als die heel precies is (veel metingen), dan zegt ie echt heel veel. Alleen is het schieronmogelijk om te zeggen hoe een speaker klinkt als je naar zo''n grafiekje zit te staren. Je kan er eigenlijk niet meer mee dan kijken naar de extremen (het bereik zeg maar) en naar evt dippen of pieken.

• Yokozuna
Zelf luisteren is natuurlijk altijd het beste, nadeel is echter dat ze vaak maar een greep uit het assortiment van een bepaald merk hebben. Ja en dan ben je vaak aangewezen op de specs van producten, vaak op de sites.

Meestal kijk ik naar de frequentie response. Misschien is dit wel een domme vraag. Ik geloof dat er vaak bijstaat bijvoorbeeld :
"freq.resp. : 28-22.000Hz @ -4dB. Ik heb mij altijd al afgevraagd wat die -4dB nou eigenlijk betekend. Ik dacht dat het iets was met volume waarbij het frequentiebereik is getest. Alleen weet ik het niet precies, zou jij dat misschien verder uit kunnen leggen Jag?

Verwijderd

Preciez, zoals met heel veel dingen.
Waarom ze bij tv/monitor afmetingen altijd de diagonaal vermelden, RMS en Max. vermogen, onderwaarde en bovenwaarde bij rendementsberekeningen enz. enz.

• Yokozuna
Hardstikke bedankt, nu hebt ik nog de vraag hoeveel dB in reallife ze gebruiken voor die gemiddeldelijn. Als die bv. 80dB is zou ik er niet zo tevreden mee zijn. Begrijp ik het nu verkeerd of ligt de waarde in dB van die gemiddelde lijn er helemaal niet?

• Jag

Jag

Op zaterdag 14 april 2001 17:09 schreef Yokozuna het volgende:
Zelf luisteren is natuurlijk altijd het beste, nadeel is echter dat ze vaak maar een greep uit het assortiment van een bepaald merk hebben. Ja en dan ben je vaak aangewezen op de specs van producten, vaak op de sites.

Meestal kijk ik naar de frequentie response. Misschien is dit wel een domme vraag. Ik geloof dat er vaak bijstaat bijvoorbeeld :
"freq.resp. : 28-22.000Hz @ -4dB. Ik heb mij altijd al afgevraagd wat die -4dB nou eigenlijk betekend. Ik dacht dat het iets was met volume waarbij het frequentiebereik is getest. Alleen weet ik het niet precies, zou jij dat misschien verder uit kunnen leggen Jag?
Ik geloof dat het ook in de FAQ staat, maar goed. Die -4 dB slaat op de tolerantie. Als je de frequentie response in een grafiek zou zetten, zou je een lijn krijgen die om een gemiddelde waarde kronkelt. Maar bij de uiteinden valt de lijn ver onder dat gemiddelde, dan geeft de luidspreker niet goed meer weer. De - ... dB slaat op hoeveel dB de waarde onder het gemiddelde mag vallen voordat er gezegd wordt dat de luidspreker ophoudt met weergeven.
En vaak staat er +/- 3dB, en dat slaat de plus op hoeveel dB de waarde boven het gemiddelde mag uitkomen.

• Jag

Jag

Een speaker gedraagt zich in principe niet anders bij andere spl''s. De gemiddelde lijn is meestal een normale waarde, iets in de geest van 80 dBspl. Maar verwar het niet met gevoeligheid, waarbij altijd 1 Watt input wordt gebruikt.
En ik zou ook het stuk van de FAQ over de decibell lezen, aangezien je de term dB verkeerd gebruikt.
Pagina: 1