Toon posts:

[BC3] Bassgat te klein?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier bij mijn PC een subwoofer staan van het merk qware :?. Nou maakt dit ding een beetje gek geluid als er veel (te) bass gebruikt in de muziek. Het lijkt dan net alsof hij meer lucht nodig heeft. Kan ik er ook een andere pijp in modden, of zeg ik nu gekke dingen.

Verwijderd

Heeft geen nut, ik denk eerder dat je subwoofer begint te clippen.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:07

Exirion

Gadgetfetisjist

Integendeel... Zoals degene boven mij al zei clipt je speaker gewoon, en bij een groter bassgat zal dat juist eerder gebeuren omdat de speaker minder gedempt wordt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-08 12:06
Ik heb al eens eerder de term "clippen" gehoord, maar kan iemand eens uitleggen wat dat betekend??

Verwijderd

ja wil ik ook wel ff weten :)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Clipping is simpel oversturing... Het signaal komt boven het maximale niveau, of een bij speaker bereikt de conus dan z''n maximale uitslag.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Maar ook als ik een deel van het gat dicht houd dan is er alleen maar meer van dat "clippen" dus ik dacht: als ik er nou een groter gat in maak dan hoor ik dit clippen minder, maar dat kan dus niet?

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-08 12:06
bedankt voor de snelle uitleg..

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-06 00:01

SiGNe

Ook hoi!

Clippen betekent dat de speaker de input niet aan kan.
Dat kan komen door een te hoog volume of te hoog of te laag frequentiebereik (speaker is bijv. max 50Hz en je gooit er een 30Hz toon doorheen)
In feite blaas je je speakers net niet op.

Niet?
[Specs]

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 12 april 2001 14:02 schreef SiGNe het volgende:
In feite blaas je je speakers net niet op.
dus ik moet oppassen?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 12 april 2001 14:03 schreef Melkpap het volgende:

[..]

dus ik moet oppassen?
Een goeie speaker kan best wel wat hebben hoor, maar het is van belang dat de spoel niet te heet wordt zodat ie los smelt en je speaker beschadigd raakt.

Verwijderd

clippen doet niet je speaker...dat doet je versterker...als de versterker meer moet leveren dan hij kan, gaat hij de wisselspanning "aftoppen"...je krijgt dan een soort gelijkspanning ipv wisselspanning op je speakers...dit klinkt niet alleen beroerd...het is nog heel erg slecht voor je speakers ook.....

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 12 april 2001 14:23 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
clippen doet niet je speaker...dat doet je versterker...
Sorry, maar het heet allebei clippen. Maar inderdaad kan de blokgolf van een clippende versterker je tweetter verkrachten, en is dus bloedlink. Maar als een speaker maximaal uitgestuurd wordt dan gaat ie ook clippen. Weet jij een andere naam dan?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Dat gelijkspanning verhaal is er ook niet uit te krijgen zeg :P. De opamps in je versterker kunnen hebben een maximale spanning die ze kunnen leveren. Als je een te hoge ingangsspanning op de opamps zet, dan komen de opamps aan hun max spanning. Het gevolg is dat de top van de sinus niet meer gereproduceerd kan worden, en je krijgt een spanning die een blokgolf benadert, geen gelijkspanning. In de FAQ staat hier ook wel wat over (zie mijn signature).

Jag

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 12 april 2001 14:36 schreef Jag het volgende:
Dat gelijkspanning verhaal is er ook niet uit te krijgen zeg :P. De opamps in je versterker kunnen hebben een maximale spanning die ze kunnen leveren. Als je een te hoge ingangsspanning op de opamps zet, dan komen de opamps aan hun max spanning. Het gevolg is dat de top van de sinus niet meer gereproduceerd kan worden, en je krijgt een spanning die een blokgolf benadert, geen gelijkspanning. In de FAQ staat hier ook wel wat over (zie mijn signature).

Jag
Ik noem het een bij-benadering-blokgolf :P

Pagina: 1