[BC3] drivers voor een ASC trouper 4x4 soundcard?

Pagina: 1
Acties:
  • 464 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milouny
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-10-2024
Ik zoek dus drivers. Voor mijn ASC trouper 4x4 soundcard (chip 8816-A990-49).
Ik probeerde eerst standaard-soundblaster-drivers te installeren maar dat wilde natuurlijk niet :+
ik ken het merk totaal niet en heb op internet gezocht maar niks gevonden... enig idee?

AMD 386 DX/DXL 40MHz - 20MB 32-pins edo RAM - 100MB Conner en 160MB Conner Harddisks - OAK Otivga VGA 1MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milouny
kan niemand mij dan helpen?
:'( :'( :'( :'( :'( :'(

AMD 386 DX/DXL 40MHz - 20MB 32-pins edo RAM - 100MB Conner en 160MB Conner Harddisks - OAK Otivga VGA 1MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 23:14

Tachyon

pop the glock

Ik ken het kaartje wel (erg, erg el cheapo...) maar ik kan ook geen drivers vinden. Was oorspronkelijk ook bedoeld voor Windows 3.11 geloof ik. Wij haalden ze altijd bij Target International in Veldhoven.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milouny
"wij" haalden ze altijd? je haalde stapels van die kaarten?
je kunt geen drivers vinden... en wat doe je daaraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 23:14

Tachyon

pop the glock

Ik heb het hier over een jaar of 5 terug, toen ik nog voor een computerwinkel werkte.
En inderdaad, destijds haalden we stapels van die dingen. Ik heb even op het web gezocht, net als jij, maar kan niets vinden.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milouny
Inderdaad, bedankt Ed!

Probleem is alleen wel dat ik de install.exe gebruik (let op die herkent de kaart wel, tenminste er worden IRQ''s en stuff toegewezen) en ik dan alleen voor dos en win3.1 kan installen, en als ik dat probeer (zelfs als ik allen dos-drivers wil installen) gaat installprogramma huilen dat ik geen c:\win31\gekkefile.??? heb. Maar ik wil drivers voor dos, dan heb ik toch geen win 3.1 nodig??? raar...
Als ik gewoon bij nieuw hardware, soundcards de stuurprogramma''s kies uit de extract-file waar edwinv naar linkt gaat dat in principe goed maar na een reboot krijg ik de foutmelding
"trouper.386 was unable to locate the trouper 4x4 sound system hardware. Please check your hardware/software configuration and restart your computer"
dat gaat dus niet goed. ''stuurprogramma bijwerken'' met win98 lost niks op, ik heb m''n soundcard in een ander isa-slot gezet maar dat helpt ook niet...
(dit is trouwens de lang verwachte post, ed :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft die kaart jumpers om IO en IRQ in te stellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Schop van 19 jaar, maar deze thread blijkt daadwerkelijk de meest inhoudelijke over deze kaart op het internet, en bovendien de eerste hit in Google als je op "ASC Trouper 4x4" zoekt.

Enfin, kans dat TS deze driver nog zoekt is verwaarloosbaar, maar ik zocht het en kwam hier terecht. Dus ik ga de oplossing plaatsen voor de volgende die op hetzelfde zoekt, wat gezien alle interesse in retrocomputing zowaar waarschijnlijker wordt.

Clou is dat de "Trouper 4x4" chip niets anders is dan een gerelabelde OPTi 82c929A, soms ook als MAD16 aangeduid.

Dus de drivers die je nodig hebt zijn de generieke 929A drivers:
OPTi 82c929A DOS/Win3.x drivers
OPTi 82c929A Win9x drivers

Er zijn inderdaad geen jumpers, het is een non-PnP kaart met software configuratie. De 'drivers' voor DOS zijn niets meer dan initialisatie-routines om de Soundblaster Pro 2.0 en Windows Sound System ja, die werkt ook onder DOS en is zelfs beste kwaliteit 16b audio voor dat platform op de gewenste instellingen actief te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 01-12-2020 14:05 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N11
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 14:53

N11

@dion_b Bedankt voor de schop van 19 jaar, nu 2 jaar later heeft er nog iemand plezier van. O-)

• N11
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 14:53

N11

Helaas werken de genoemde drivers voor mij niet, ze kunnen de kaart niet vinden.

Het chipnummer op de kaart is anders bij mij dan van TS:
8816-B290-49 (ipv A990)
Mogelijk is deze variant dan geen Opti 929 chip?

Heb ook de volgende drivers geprobeerd, iemand heeft 4 jaar geleden(!) nog een utility voor de Opti 929 gecode:
https://github.com/JKnipperts/OPTi82c929_Driver
Pagina: 1