Toon posts:

[BC3] Video-camera -> HD -> VHS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Yo,

Mijn maten en ik hebben met een analoge video-camera een paar geinige filmpjes
opgenomen en nu wilde ik deze graag gaan bewerken op mijn pc (Duron 700@900
met 512 mb geheugen en Ati Radeon + SB Live 1024).

Maar nu zit ik dus met het probleem: hoe krijg ik de beelden van de video-camera
nu op de pc?

Mijn maat (de eigenaar van de camera) heeft wel video-out op zijn kaart zitten (ik dacht
TNT2) dus het signaal terug naar de video-recorder brengen en het geheel uiteindelijk
op een VHS band zetten is geen probleem.

Dus mijn vraag: hoe kan ik zo goedkoop(!!) mogelijk het beeld van de camera naar de pc
leiden, met zo min mogelijk kwaliteitsverlies? Zelf ben ik tot deze optie gekomen, en dat
is gewoon ff een tv-kaartje shoppen met video-in (nog aan te raden spul?), maar omdat
ik van dat hele videogedoe net zoveel weet als Hans Kraay jr. van voetbal , weet ik ook
niet welke kabels ik moet gebruiken :( (best wel lame eigenlijk ;) ). Heb trouwens wel
op oudere topics rondgesnuffeld maar ik werd daarvan niet echt veel wijzer .Mijn maat is trouwens
nogal een playstation fanaat dus die heeft wel wat scart aansluitingen liggen, gaat het
daar mee (zonder kwaliteitsverlies of met gering verlies?)?

Of zijn er nog makkelijkere oplossingen om het videosignaal naar mijn pc te sturen? Zijn
daar geen aparte kaartjes voor te koop ofsow (dan alleen met video in-video uit)?? Zou
in ieder geval wel handing zijn. En kan je ook niet met usb klooien ofsow?

Welke software heb ik eigenlijk nodig om de video van de camera op mijn hd te krijgen
en hoeveel ruimte is dat (heb nu een 20 gb maxtor die nog wel 9-10 gb vrij heeft)
uitgaande van een stukje film van 20-30 minuten.

Nou tis nogal wat, maar ik hoop toch dat er nog zulke goede zielen rondsurfen op GOT die
deze vragen ff willen doornemen en beantwoorden. In ieder geval hardstikke bedankt!

Verwijderd

Maar nu zit ik dus met het probleem: hoe krijg ik de beelden van de video-camera nu op de pc?
Met een kaart die een TV-in optie heeft. Je kan hiervoor de populairste kaart kopen, die zo''n beetje iedereen wel heeft: Hauppauge WinTV. Maar er zijn ook wel ''gewone'' videokaarten met een video-in.
Dus mijn vraag: hoe kan ik zo goedkoop(!!) mogelijk het beeld van de camera naar de pc leiden, met zo min mogelijk kwaliteitsverlies?
Ik denk dat die Hauppauge kaart de goedkoopste is. Hiermee kan je met maximaal een resolutie van 800x600 capturen.
Zelf ben ik tot deze optie gekomen, en dat is gewoon ff een tv-kaartje shoppen met video-in (nog aan te raden spul?), maar omdat ik van dat hele videogedoe net zoveel weet als Hans Kraay jr. van voetbal , weet ik ook niet welke kabels ik moet gebruiken :( (best wel lame eigenlijk ;) ).
Je kan een composite kabeltje gebruiken, dat is een soort tulp-stekkertje (of hoe je dat ook schrijft). Je kan ook via een normale coax-kabel capturen. Ook moet je het geluid van je video-camera naar je line-in van je soundcard hebben lopen, anders heb je geen geluid.
Mijn maat is trouwens nogal een playstation fanaat dus die heeft wel wat scart aansluitingen liggen, gaat het daar mee (zonder kwaliteitsverlies of met gering verlies?)?
Met een SCART kan een heel signaal onderverdelen in 3 kanalen: audio-left, audio-right en video. Dit kan idd wel van pas komen.
Of zijn er nog makkelijkere oplossingen om het videosignaal naar mijn pc te sturen? Zijn daar geen aparte kaartjes voor te koop ofsow (dan alleen met video in-video uit)?? Zou in ieder geval wel handing zijn. En kan je ook niet met usb klooien ofsow?
Op de Hauppauge zit geen video-out trouwens, en USB kan niet voor zover ik weet.
Welke software heb ik eigenlijk nodig om de video van de camera op mijn hd te krijgen en hoeveel ruimte is dat (heb nu een 20 gb maxtor die nog wel 9-10 gb vrij heeft) uitgaande van een stukje film van 20-30 minuten.
Met WinTV2000 kan je hoge resoluties capturen. Een stukje in 640x480 is ongeveer 16 GB in jou geval. Als ik jou was, zou ik dan ook voor een resolutie van rond de 512x384 zitten (liefst iets lager, maar het kan zijn dat je de kwaliteit niet goed genoeg vindt).
Nou tis nogal wat, maar ik hoop toch dat er nog zulke goede zielen rondsurfen op GOT die deze vragen ff willen doornemen en beantwoorden. In ieder geval hardstikke bedankt!
Geen probleem :)