[BC3] Kwaliteit van verschillende frameserving apps

Pagina: 1
Acties:

• tinker23
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-12-2025
Ok even een vraagje:

is er een kwaliteitsverschil tussen frameserven met bv FlaskMpeg of DVD2AVI?

Beide programma''s doen met frameserven toch in principe niets meer als het decoden van de vobs en de frames als bitmapjes aanbieden aan het clientprogramma zoals VirtualDub.
Is er dan dus nog veel verschil tussen die 2 gedecodeerde bitmaps?

Ik weet wel dat de uiteindelijke kwaliteit van de DivX of VCD voor het grootste deel afhangt van de gebruikte manier van encoderen, maar als de encoder perfect geserveerde framepjes krijgt aangeleverd zal dat natuurlijk wel schelen :)

grtz Tinker

edit:
Damn verkeerde forum (denk ik)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-08 14:09
Hoe gebruik je frameserving dan :?

Ik doe nu: low bitrate (low-motion) film maken + high bitrate (fast-motion) film maken om die vervolgens samen te smelten met AVI Revolution.

Maar volgens mij doe jij het weer anders :?

Vertel... Ik ben namelijk op zoek naar manieren om hoge kwaliteit DivX te genereren.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Majestic
  • Laatst online: 19-05 20:54

Majestic

Neerlandici.

Volgens mij bedoel je variabel Keyfram Interval, kortweg VKI.

Wat VKI doet is keyframes invoegen op het moment van een scene-wisseling. Door de Keyframes op die specifieke plaatsen te gebruiken kan het aantal keyframes teruggeschroefd worden waardoor er meer ruimte overblijft en de bitrate omhoog kan en de kwaliteit omhoog gaat.

Je brengt me helemaal van mijn abrikoos.

• tinker23
Frameserving kan zowel worden toegepast bij Low als High motion encoding. Het wordt voornamelijk gebruikt als het encoderingsprogramma geen ondersteuning heeft om een bepaald bestandsformaat als source te gebruiken. Zo kan VirtualDub bijvoorbeeld zelf geen Mpeg2 files zoals .vob bestanden openen, maar FlaskMpeg wel. Je opent dan de .vob bestanden met FlaskMpeg, die decodeert de beelden en passed deze dmv het VFAPI protocol door naar een ander programma wat frameserving dmv VFAPI ondersteund, bijvoorbeeld VirtualDub.
Zo hoef je dus niet eerst met FlaskMpeg een hele grote uncompressed avi te maken (om geen kwaliteit te verliezen) om die daarna weer in VirtualDub te openen en daar verder te bewerken.

Snappie ;?)

• tinker23
Volgens mij bedoel je variabel Keyfram Interval, kortweg VKI.
ik neem aan dat dit n reactie is op GarBaGe toch?

• GarBaGe
Op dinsdag 10 april 2001 15:44 schreef Tinker het volgende:
Frameserving kan zowel worden toegepast bij Low als High motion encoding...
OK, maar wat zijn dan de echte voordelen :?
Virtual Dub kan opslaan als DivX, maar flask kan dat ook...

Hoe gebruik je dan het frameserven om een hogere kwaliteit film te krijgen ???

Ik zat te denken aan:
low en fast motion films (gemaakt op de normale manier met flask) combineren door naar het origineel (die geframeserved wordt) te kijken (de DVD) ipv de 2 streams met elkaar te vergelijken.
Kan dit :? En welk progje :?

BTW, op jouw vraag, ik denk dat flask en DVD2AVI (vrijwel) dezelfde kwaliteit zullen genereren. Het decoderen van een MPEG-2 stream kan eigenlijk maar op 1 manier. Coderen, daarentegen, kan wel op meerdere manieren...
Mocht er verschil zijn, dan denk ik dat het verschil verwaarloosbaar klein is.

• tinker23
OK thanks dat dacht ik dus zelf ook al. Flask werkt iig een heel stuk handiger als DVD2AVI imho

Ik gebruik om te encoden niet FlaskMpeg maar Nandub, dat is een gemodificeerde versie van VirtualDub waarmee je divx kunt encoderen dmv Smart Bitrate Control. Nandub doet 2 passes: de 1e keer wordt de dvd geanalyseerd op welke codec (high of low), bijbehorende variabele bitrate en keyframes.
Het programma genereerd dan een bestand waarin die statistieken worden opgeslagen. De 1e keer wordt er dus alleen maar gekeken en geanalyseerd, er is nog geen output als avi file verkregen.
Dit analyseren duurt even lang als heel de film 1x encoden. Het statistiekenbestand is ongeveer 5 mb per uur film groot.

De 2e pass is heel wat ingewikkelder (als je dat wilt :)). Je moet dan je zelf berekende bitrate invoeren bij het low motion codec en je moet aangeven waar de statsfile van de 1e pass zich bevind. Aan de hand van die statsfile zal hij bepaalde stukken dan met low of highmotion gaan encoden, hoge of lagere bitrates gebruiken en precies bij een nieuwe scene een Keyframe invoegen.

Verder kan je van alles nog gaan finetunen, maar met de templates van doom9.net werkt het meestal al heel aardig.

Hiermee heb ik The Devils Advocate op een res van 560x304 geript met een average bitrate van 565 kbps voor video en 128 kbps voor audio. Die bitrates zijn zo laag omdat de film 2:18:02 lang is en ik een 1 CD versie wilde hebben :P

De behaalde kwaliteit is best goed vind ik *D

Met deze manier van encoderen ben je dus net zo lang bezig als MM4, alleen is de kwaliteit beter en hoef je zelf niet allemaal aan te geven welke stukken je low motion en welke stukken je high motion wilt hebben

• GarBaGe
Dat klinkt wel goed.
Maar, waar komt het frameserven nu bij kijken :?
Wanneer wordt dat gebruikt :?

Pagina: 1