[BC3] Haperend AC3 geluid met SBLive 1024 en PowerDVD 3

Pagina: 1
Acties:

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Gister heb ik een Asus 12x/40x dvd-rom speler gekocht. Ik heb gelijk een kabeltje gesoldeerd (75ohm ocf coax met male cinch en 3,5 mm jack plug) zodat ik via mijn soundblaster live 1024 via de spdif uitgang naar mijn digitale (dd/dts) versterker kan.

Na het installeren van PowerDVD 3.0 Multichannel (retail) heb ik een patch geinstalleerd voor AC3 pass-though voor windows 2000. Als ik nu een dvd afspeel dan springt mijn versterker netjes op ''dolby digital'' en het geluid is geweldig! Maar (!) na een seconde of 10 viel het geluid ff weg. En toen na 5 seconden weer. Argul!

Dit gaat heel de tijd zo door :'(

Mijn versterker laat duidelijk zien dat de dd 5.1 stream onderbroken wordt (springt heel ff terug naar pro-logic en dan weer naar dd). Ik ben hier gisteravond uren mee bezig geweest en heb het niet op kunnen lossen |:(

[Dramatische mode on] Heeelp! [Dramatische mode off]

Mijn config:
AMD Athlon 800, 256 MB RAM, Asus DVD-E612 12x/40x, nVIDIA GeForce256, SoundBlaster Live 1024, Windows 2000 SP1, PowerDVD 3.0 Multichannel retail, 20 meter erg hoge (lees dure) kwaliteit oehlbach coax kabel.

[edit: typo + extra uitleg]

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Bedankt voor de uitgebreide uitleg.

• Pino64
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-01 21:57
Ik heb hetzelfde probleem. Ook lopen bij mij het geluid en het beeld niet synchroon.
Ik dacht dat mijn CPU te zwak was, celly 566, maar jij hebt een betere.
Ik gebruik trouwens interne AC3 decoding, wat natuurlijk eerder problemen geeft dan extern, wat jij doet als ik het goed begrijp.

Maar goed, om er mee te zeggen, ik denk dat die patch nog niet goed genoeg is en nog geoptimaliseerd moet worden.
Zou jij eens naar het CPU verbruik kunnen kijken, met en zonder gebruik makende van SPDIF/out.
Mijn CPU verbruik:
80% stereo
99% 5.1 ac3

• BC3 Victim
Op dinsdag 10 april 2001 12:55 schreef Pino64 het volgende:
Ik heb hetzelfde probleem. Ook lopen bij mij het geluid en het beeld niet synchroon.
Dan het je niet hetzelfde probleem, want bij mij loopt het beeld synchroon met het geluid.
Het geluid valt soms weg, maar is wel lip-sync.
Ik dacht dat mijn CPU te zwak was, celly 566, maar jij hebt een betere.
Ook een CEL566 is ruim voldoende, volgens de specs van PowerDVD.
Maar goed, om er mee te zeggen, ik denk dat die patch nog niet goed genoeg is en nog geoptimaliseerd moet worden.
Zou kunnen, ik ga het ook eens testen op een Win9x/ME bak denk ik...
Zou jij eens naar het CPU verbruik kunnen kijken, met en zonder gebruik makende van SPDIF/out.
Ik weet alleen dat met AC3 via SPDIF mijn CPU load 65% is (geen pieken of dalen).

Heb de leverancier ook al gebeld, die wist echt niet waar ik het over had zeg! :?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Pino64
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-01 21:57
Op dinsdag 10 april 2001 13:30 schreef _rld het volgende:

[..]

Dan het je niet hetzelfde probleem, want bij mij loopt het beeld synchroon met het geluid.
Het geluid valt soms weg, maar is wel lip-sync.
edit
Laat maar, synchroon lopen natuurlijk:)

Wat is lip-sync? Dat kwam ik namelijk vaker tegen....

• BC3 Victim
Aan stemmen (spraak) kan je het beste zien of het geluid synchroon loopt met het beeld. Als dat het niet doet valt het als eerste op dat een pratend persoon ''voor'' of ''achter'' loopt. Perfect synchroon is dus ''lip-sync''.

• BC3 Victim
Yeah! Het werkt nu wel goed :)

PowerDVD 3.0 was de oorzaak van alle problemen. Toen ik een retail versie van WinDVD in mijn bezit kreeg, was alles okee!

Daarnaast is het beeld met WinDVD een stuk mooier ook ;9

Dit soort dingen zijn slecht voor de nachtrust, hehe :z

Verwijderd

Ik heb gelijk een kabeltje gesoldeerd (75ohm ocf coax met male cinch en 3,5 mm jack plug) zodat ik via mijn soundblaster live 1024 via de spdif uitgang naar mijn digitale (dd/dts) versterker kan.

Hoe doe je dat dan met een coax kabel, is dat niet een gewone antenne kabel.
Moet je voor digitaal geen speciale stekker en kabel hebben in je spdif uitgang

• BC3 Victim
Hoe doe je dat dan met een coax kabel, is dat niet een gewone antenne kabel

Wat je nodig hebt is het vogende:

75 Ohm OCF coax kabel, 3,5 mm mono jack plug en een male RCA plug.

Oftewel in normaal Nederlands een coax antennekabel (waar je er ongetwijfeld al enkele van in je huis heb liggen), een koptelefoon-stekkertje (maar dan mono) en een tulp-stekkertje (mannetje).

Soldeer de binnendraad aan het korte pootje (1) en de buitenmantel van de coax kabel aan het lange pootje (2) van de RCA en jack plug.

Als je zelfbouw soldeer pluggen koopt (bij iedere electronica zaak te koop voor 2 piek) ziet dat er zo uit als je de plastic huls er af schroeft:

Afbeeldingslocatie: http://kira.2y.net/rca-jack.gif

Je zal wel een deel val de huls af moeten snijden want coax kabel is aanzienlijk dikker dan het tweelingsnoer waar deze pluggen oorspronkelijk voor bedoeld zijn :)

Zorg dat alles goed stevig vast zit, werk het eventueel netjes af met zwart tape of rubber en je bent klaar! De 3,5 mm jack plug gaat in de SPDIF out van je soundkaart (bij een SB Live1024 het gele gaatje) en de tulp gaat in de digitale (coax) in van je versterker.

Koop goede kwaliteit coax kabel! Ik heb 20 meter gebruikt. Daarvoor heb ik coax van het merk Oehlbach voor gebruikt (6 piek per meter).

Als je dit wil gaan doen: succes! (en anders heeft de rest misschien iets aan deze info, ik heb het zelf niet terug kunnen vinden ergens anders).

Pagina: 1