[BC3] iemand (jag?)al (van) dolby prologic II gehoord ?

Pagina: 1
Acties:

• djkolk
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-05 07:08
via een kameraad kreeg ik onderstaand verhaaltje gemailed :

Pro Logic II Technology Explodes onto
Home Theater Market

San Francisco, April 4, 2001?Dolby Laboratories'' Pro Logic II technology, the next generation of Pro Logic decoding, has burst upon the home theater market with several new decoders currently shipping and many more becoming available in the coming months.

"Pro Logic II is becoming widely available to home theater enthusiasts. Listeners can now enjoy a richer 5.1-like surround experience for Dolby Surround-encoded content, and enjoy a believable multichannel effect from their existing stereo music mixes. Some Pro Logic II receivers are priced under $300, making the technology even more accessible to the listening public," said Brent Butterworth, Marketing Director, Consumer Products, Dolby Laboratories.

In addition to the new receivers equipped with Pro Logic II, it is even possible that some existing Pro Logic products can be upgraded to perform Pro Logic II decoding via methods such as CD-Rom uploads, Internet-based coding downloads, or inserting a Pro Logic II decoding chip.

About Pro Logic II

Consumers enthusiastically demand 5.1-channel sound in new programs of all kinds. But vast numbers of programs already exist in stereo and Dolby Surround, and many more will continue to arrive in years to come. Pro Logic II lets consumers enjoy these programs with a convincing 5.1-like presentation.

Pro Logic II can decode the thousands of existing Dolby Surround movies and television shows already on the shelf, compatibly, and with enhanced image stability. The improvements in decoding techniques mean that the discreteness of the sound field elements are better-preserved in the decoding process than was possible with the now universally standard Pro Logic technology, developed in the mid-80s.

Heeft iemand zo''n installatie al gehoord (misschien thuis staan ), en is dit de moeite waard ?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Slim van Dolby om in te springen op de behoefte die er heerst naar 5.1 surround geluid dat nu alleen maar beschikbaar is met DVDs. Het lijkt me dat dit niet veel meer is dan een fancy poging om Dolby digital te benaderen, terwijl het vaak helemaal niet de bodoeling is om stereo materiaal in surround af te spelen zoals muziek. Maar goed, ik heb het natuurlijk nog niet gehoord :).

Ik ben trouwens absoluut geen surround kenner, misschien dat anderen meer weten.

Jag

Verwijderd

kenwood komt met de eerste Dolby Prologic II uit. Waarschijnlijk is het gewoon een gesimuleerd surround geluid dat gewoon komt van een stereo geluid of een Digital geluid meer weet ik er ook niet over....maar je kan er alles over lezen in ik d8 Media Totaal of Oog&oor in 1 van die 2 bladen had ik het gelezen..........

• djkolk
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-05 07:08
iedereen alvast bedankt voor de reply''s,
op de site van dolby zag ik inderdaad dat de kenwood receivers deze maand geleverd zullen worden dus even wachten dan kunnen we het zelf gaan beluisteren.

Verwijderd

Hmm, nooit van gehoord. Maar er staat al dat het een "5.1-like" systeem is. Dus een "net-niet" systeem hehe. Tis gewoon een veredelde versie van Pro Logic en dus geen DD5.1. Niet de moeite als je al 5.1 hebt. En idd, muziek is (nu nog) stereo en dat klinkt gaar door een Surround of 5.1 set.
Er bestaat zoiets als een "Soundstage". Dat is de "virtuele plaats" waar de muziek vandaan komt. Dat moet dus van voren zijn. Achterspeakers worden alleen gebruikt om te "fillen". Dit zijn dan vaak middentonen. Maar goed ik dwaal af ;) Het is een leuk idee dat Pro Logic II, maar niks als je 5.1 hebt.

Verwijderd

Leuk marketingtrucje om maar "iets" te hebben tussen porlogic en digital. Maar wat nou precies het verschil is??

Prijzen komen dus ook een stuk dichter bij elkaar te liggen, dus degene die al een goede prologic2 kopen, hebben voor een paar honder meer een redelijke digital-set. En op zo''n budget maakt een paar honderd meer of minder ook niets meer uit.

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-08 23:10

Metten

ik hou het graag simpel

TAG McLaren heeft al een DPL2 processor. (= vrij duur ;))
zie voor meer info over apparaat en de DPL2 technologie http://www.tagmclaren.co.uk

DPL2 is natuurlijk wel interessant. Het is een verbetering van Dolby Pro Logic en kan net als zijn voorganger over een normaal stereosignaal overgedragen worden, waarbij je voor DD/DTS een digitaal signaal nodig hebt en daarmee DVD of Laserdisc.
Als een TV-film of VHS videoband dus DPL2 geencodeerd is heb je beter geluid dan DPL, natuurlijk niet beter dan DD/DTS maar dat is in zo''n geval niet voorhanden.

Het is de bedoeling dat in de toekomst DPL2 in alle surroundversterkers te vinden is, naast DD/DTS.
Pagina: 1