Toon posts:

[BC3] versterker lange tijd op max. volume: mag dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 285 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Is het schadelijk om een versterker gedurende lange tijd op (bijna) maximaal volume te laten spelen? Zal het ding niet na een uur of zo te heet worden, doorbranden, en plof zeggen, (ik noem maar wat op) ???

Voor de volledigheid, ik ben in het bezit van volgende versterker:
Marantz PM6010OSE (2*50 Watt bij 8 Ohm)
B&W 602 boxen-paar

Verwijderd

btw...de meeste versterker staan al op maximaal vermogen als de volumeknop op 12 uur staat....

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Moet ie gewoon kunnen hebben, als de spekers het ook aan kunnen. (de technics van mij heeft standaard een 12 cm fan als koeling, kan je zelf ook eens proberen om er 1tje boven een opening laten afzuigen) 8-)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

ik wil niet veel zeggen maar ergens klopt er iets niet

denk es na welke marantz amp kan VOLUIT staan zonder iets op te blazen of dat je luisprekers uit vallen ( beveiliging)
als een amp op 40-50% staat en jij bent nog niet doof weet je dat er iets neit klopt

kijk ff als je je kabels wel goed hebt ?
+aan+ en -aan-

weet je zeker dat dit een power amp is ? of is dit toevallig een pre-amp ?

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af of mijn versterker - net als die grote zaal-versterkers - ook zal afslaan als hij te heet wordt :?

Als die volume-knop niet helemaal mag opengedraaid worden, waarom laten ze mij hem dan wel zo ver opendraaien?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel een Marantz, maar het is niet echt een PowerAmp: 50 watt bij 8 ohm.

Mijn toestel PM6010OSE is een speciale editie AMPLIFIER, waarbij bezuinigd werd op snufjes die niet tot een betere klankkwaliteit bijdragen. Hij levert dus niet zoveel watts als andere toestellen in dezelfde prijsklasse zouden geven. Als ik dit toestel op feestjes wil gebruiken, zal hij lange tijd op een hoog volume moeten draaien. Ik vroeg me af of dit toestel hiertegen beveiligd is, en of hij dergelijk volume langdurig aankan.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:36

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik denk dat ''t prima kan. Alleen net als bij je compu: zorg voor goede ventilatie. Ik heb m''n STR DB-930 ingebouwd staan, en als ik hem ''n uurtje half open zet, wordt ''ie al flink heet. Kan niet goed zijn, eigenlijk.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Een Marantz blaas je denk ik niet zo snel op. Het is een goed merk, maar dattie op ongeveer vol volume staat lijkt me sterk.. Zelfs met een Yoko versterker blaas je jezelf nog op (als ie t doet dan).

• RdamRobin
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05-2025
Wat een onzin!
waarom draai je hem niet gewoon net zo ver open tot het slecht gaat klinken? waarom altijd weer max max max zonder dat het noodzakelijk is?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zondag 08 april 2001 21:15 schreef McBain het volgende:
Is het schadelijk om een versterker gedurende lange tijd op (bijna) maximaal volume te laten spelen? Zal het ding niet na een uur of zo te heet worden, doorbranden, en plof zeggen, (ik noem maar wat op) ???

Voor de volledigheid, ik ben in het bezit van volgende versterker:
Marantz PM6010OSE (2*50 Watt bij 8 Ohm)
B&W 602 boxen-paar
Nah, dat ding kan je gewoon aan laten staan hoor... Zolang je hem maar niet zo hard zet dat-ie gaat clippen (gaan de bassen "kraken") is er niets aan het handje. Doe je dat wel, dan sloop je je speakers!

En tweeters voor een 602 zijn niet echt goedkoop (die woofers sloop je volgens mij nooit:7).
Op zondag 08 april 2001 21:25 schreef Petergr het volgende:
Moet ie gewoon kunnen hebben, als de spekers het ook aan kunnen. (de technics van mij heeft standaard een 12 cm fan als koeling, kan je zelf ook eens proberen om er 1tje boven een opening laten afzuigen) 8-)
Ah, de koeling van een technics, die aanslaatt als de versterker meer dan 10 watt levert en vervolgens ook direct weer uitschakelen als de versterker minder levert... Lekker handig en nuttig zijn die dingen bij technics... Slaan eventjes aan als er een basdreun is en gaan dan weer uit. (tenzij je zo sick bent om constant naar >>10watt te luisteren, daar wordt je doof van met normale speakers).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Sja, ik heb echt veel feestjes meegemaakt waar er apparatuur ten onder is gegaan. Ook niet verwonderlijk, de meeste HiFi komt te kort om een kamer vol met mensen van hoge geluidsniveaus te voorzien. En naarmate de avond vordert en het alcohol promilage hoger wordt, gaat ook de volumeknop omhoog.
Ik weet niet voor hoeveel man je het feest gaat houden en hoe groot de kamer/zaal is, maar ik zou iets huren. Zo duur is dat niet.
En anders in ieder geval ervoor zorgen dat niemand anders dan jij bij de versterker kan, en goed luisteren of er vervorming te horen is. En de speakers niet laag zetten, maar boven de mensen hangen/zetten. Met goede reflecterende vlakken erachter voor meer lage tonen output.

Jag
Pagina: 1