[BC3] Kabels geluidsinstallatie

Pagina: 1
Acties:
  • 602 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 21:27

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Ok, ik ben overtuigd: goedkope kabels
Iemand een idee over de twee versterkers op een uitgang?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Om mijn slaapkamer ook van geluid te voorzien wil ik daar een versterker (Teac RV30, 4 boxen) plaatsen. Mijn computer met cd-speler en WinAmp staat aangesloten op een versterker (Sony TA1120A, 2 boxen) in mijn studeerkamer. In mijn woonkamer staat een versterker (Akai, 4 boxen) voor het geluid daar.

Nu zijn de afstanden een best groot, en is mijn kennis qua geluid niet zo groot:

De versterker op mijn slaapkamer krijgt vier boxen. Mijn slaapkamer is nogal groot, dus is het financieel interessant om de kabels ongelijk van lengte te maken. Geeft dat geluidstechnisch problemen? Ze worden dan 2m, 8m, 7m en 13m. Of kan ik beter te lange kabels gebruiken zodat ze allemaal gelijk verzwakken/vervormen? En mag ik ze dan oprollen?

Voor mijn slaapkamer heb ik vier Aldi-boksen. Vast geen mega-kwaliteit, maar waarschijnlijk voor mij voldoende. Wat voor geluidssnoer wil ik gebruiken? Tot nu toe gebruik ik meestal el-cheapo snoer.

De afstand van mijn versterker in mijn slaapkamer naar die in mijn studeerkamer is zo''n 13 m. Met wat voor snoer wil ik ze verbinden? Gewoon een standaardsnoertje, of moet dit een duur geval zijn?

Om de versterker in mijn woonkamer en slaapkamer aan te sturen wil ik ze graag beiden op dezelfde uitgang van de versterker op mijn studeerkamer hangen. Kan dat zomaar, wordt het geluid veel zachter, of zelfs misvormt doordat bepaalde frequenties nu anders versterkt worden?

Alvast bedankt voor de moeite...

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Je zegt zelf al dat het niet geweldige luidsprekers zijn (aldi), dus je kunt rustig verschillende lengtes snoer gebruiken, hoor je toch niet. Voor de interlink naar je slaapkamer toe zou ik bij de electronicaboer een afgeschermd type snoer kopen, is niet verschr. duur maar helpt wel storingen te voorkomen.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Moet je ven bedenken... wanneer zit je nu precies even ver van elke speaker af?? Nooit toch?

Bedenk dan even hoe snel de electrische pulsjes in je speakerkaber gaan en wat dat aan faseverschil oplevert op een halve meter afstand...zo goed als 0.

Waarom zou je kabels van ?25/m gaan gebruiken?

* MREn wacht nog steeds op de eerste die hem kan overtuigen van het nut van dure kabels op afstanden <10m.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Even samenvattend: de kabellengte is geen probleem, zelfs niet als ze verschillend van lengte zijn. Goedkope geluidskabels zijn goed genoeg. Het is handig de verbindingen tussen de versterkers af te schermen.
De openstaande vraag: kan ik twee versterkers aan een uitgang hangen?

Hezik:
He, het zijn wel echte drieweg luidsprekers ;).

MREn
Uh, die 10m is de afstand tussen de boxen, niet de lengte van de kabels neem ik aan?

Beiden bedankt voor het antwoord.

Verwijderd

Hier ook nog maar een keer www.siltech.net

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ze worden dan 2m, 8m, 7m en 13m. Of kan ik beter te lange kabels gebruiken zodat ze allemaal gelijk verzwakken/vervormen? En mag ik ze dan oprollen?
Nou, dat maakt in dit geval geen moer uit. Ik zou gewoon wat oud electriciteitsdraad nemen, zelfs! Niet eens dat audiosnoer van 5 piek de meter! Dat ga je namelijk echt niet horen.

Oprollen lijkt me vrij a-ideaal, omdat je dan de kans hebt dat je een soort spoel maakt.

* JvS heeft ook eens een keer z''n speaker open gehad om heet wisselfilter te verbeteren en gezien dat er spoelen opzaten, dus denkt nu wel interessant te kunnen lullen :7

Maar zonder gekheid; volgens mij kan je ze inderdaad beter niet oprollen

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Met zulke kleine afstanden kun je inderdaad gewoon een stuk draad nemen. Bijv. 1.5 mm^2 tweelingsnoer, te koop bij de bouwmarkt om de hoek. Gebruik van duurder snoer is hier overbodig.

Ik zou alle kabels zo kort mogelijk maken, het verschil in lengte is te klein dat daar hoorbare negatieve effecten uit zouden kunnen optreden.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 21:31

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

nee het maakt inderdaat geen reet uit hoe lang die draden zijn als het verschil niet boven de 100m ligt tenminste, je moet denken stroom gaat net zo snel als licht(300km p/sec) en ook bij een normale rood/zwart audiokabel is het verlies weinig of niehiel, en ik wed dat je het verschil niet hoort.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:34
Op zondag 08 april 2001 14:44 schreef AtomicShockwave het volgende:
nee het maakt inderdaat geen reet uit hoe lang die draden zijn als het verschil niet boven de 100m ligt tenminste, je moet denken stroom gaat net zo snel als licht(300km p/sec) en ook bij een normale rood/zwart audiokabel is het verlies weinig of niehiel, en ik wed dat je het verschil niet hoort.
Wijsneus.... een verschil van een meter maakt al verschil, als je speakers maar hoog genoeg van kwaliteit zijn, zoals bij mij (mordaun short).

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Op zondag 08 april 2001 14:44 schreef AtomicShockwave het volgende:
Niehiel=nihil inderdaat=inderdaad etc.

Het maakt wel degelijk uit wat voor kabels je gebruikt, en hoelang deze zijn.

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Je kan alles natuurlijk gewoon aan elkaar knopen met el cheapo kabels, tuurlijk komt dan uit alle speakers wat "geluid":r je versterker zal wat warmer worden(kabels die lang zijn en van slechte kwaliteit zijn meestal hoog ohmig) Maar ja dan koop je gewoon een nieuwe versterker,als deze het begeeft:)

Hetzelfde geld voor meerdere speakers op 1 uitgang. Kijk voor de grap is op de versterker,hoeveel Ohm de speakers moeten zijn.

Verwijderd

Niet iedereen kan van die superoren hebben als jij natuurlijk;)

• JvS
  • Laatst online: 12:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zondag 08 april 2001 22:29 schreef Joost E. Boere het volgende:
Ok, ik ben overtuigd: goedkope kabels
Iemand een idee over de twee versterkers op een uitgang?
Het line signaaltje kan je wel gewoon splisten hoor. Vanaf je bron gewoon "één tulp naar twee tulps" kabeltjes aansluiten (een voor links en een voor rechts) en dan gewoon doorgaan. Dat kan gewoon prima....

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Jag
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Wijsneus.... een verschil van een meter maakt al verschil, als je speakers maar hoog genoeg van kwaliteit zijn, zoals bij mij (mordaun short).
Ja hoor, wedden van niet?
Precies.
Op zondag 08 april 2001 23:43 schreef Jur het volgende:
Je kan alles natuurlijk gewoon aan elkaar knopen met el cheapo kabels, tuurlijk komt dan uit alle speakers wat "geluid":r je versterker zal wat warmer worden(kabels die lang zijn en van slechte kwaliteit zijn meestal hoog ohmig) Maar ja dan koop je gewoon een nieuwe versterker,als deze het begeeft:)
Ik dacht al, waar blijven de kabel-fanatici:)?
Kabel "hoog-ohmig", dat haalt dus echt bijzonder weinig uit. Bij een kabel met zeer hoge impedantie zal in de kabel ongeveer 10% van het vermogen gedissipieerd dat door de versterker wordt geleverd. Dat is een verschil van nog geen -0.5 dB, absoluut niet waarneembaar qua geluidsniveau. Als je aan de volumeknop draait heb je zo al een verschil dat 10 keer groter is.
En als een versterker 10% meer vermogen moet leveren, zal dat het verschil zijn tussen 0.05 Watt en 0.055 Watt, want dat zijn de vermogens die je nodig hebt om muziek op een redelijk flink volume te draaien.
En het lijkt me zeer sterk dat het verschil in lengte een hoorbaar verschil gaat geven in klank of geluidsniveau. Laat staan dat dat verschil een relevant verschil is vergeleken met grote verschillen als de verschillende akoestische omstandigheden van de vier speakers (vier speakers is trouwens helemaal geen goed plan). En ik denk al helemaal niet dat het hem zal interesseren.

Jag

• Dennis
Op maandag 09 april 2001 02:28 schreef Jag het volgende:
Ja hoor, wedden van niet?
In verschillende vakbladen staat wel degelijk dat het verschil maakt. Ook audiozaken (en dan bedoel ik geen scheer & foppen) bevestigen dit.

Zeker in 5.1 luidspreker-opstellingen maakt het uit, aangezien een miniem tijdsverschil al slechtere situaties oplevert.

Nu niet gaan mierenneuken en zeggen dat dat alleen onder 5.1 zo is, want in principe zou je op alles een verschil moeten kunnen horen.

Ik ben wel eens dat als dit zo is het dermate weinig zal zijn, maar zoals ik al zei een uiterst klein verschil kan al heel storend zijn.

• Jag

Jag

Het tijdsverschil is er in ieder geval niet. Als je een spanning over een luidsprekerkabel zet zal de conus meteen beginnen te versnellen. Tenminste, de elektronen "duwen" elkaar met de lichtsnelheid zeg maar.

En ik kan dit ook met een praktijk situatie onderbouwen:
in het theater heb je wel eens de volgende situatie:
een acteur staat op het podium, het is een amateur en zijn stem wordt dus versterkt. En er hangen monitor speakers aan de zijkant van het toneel. Het signaal van de microfoon naar de monitor speaker moet eerst zo''n 15m naar de stagebox afleggen, vervolgens zo''n 30m multi naar de mixing console. En dan weer door dezelfde multi van 30m terug naar de stagebox, en dan nog zo''n 10 m naar de (actieve) speaker. In het totaal dus 85m kabel moet er overbrugd worden. De acteur staat maar een paar meter van mij af. Maar toch hoor ik eerst het geluid dat voortgebracht wordt door de monitor speaker, en dan pas het onversterkte geluid van de acteur, terwijl dat geluid met 340 m/s op mij afkomt.
Waarschijnlijk geeft je hoofd 10 cm uit het midden van twee speakers houden een groter tijdsverschil dan een speakerkabel van 1m en 100m.

Jag

• Dennis
Op maandag 09 april 2001 03:25 schreef Jag het volgende:
een acteur staat op het podium, het is een amateur en zijn stem wordt dus versterkt. En er hangen monitor speakers aan de zijkant van het toneel. Het signaal van de microfoon naar de monitor speaker moet eerst zo''n 15m naar de stagebox afleggen, vervolgens zo''n 30m multi naar de mixing console. En dan weer door dezelfde multi van 30m terug naar de stagebox, en dan nog zo''n 10 m naar de (actieve) speaker. In het totaal dus 85m kabel moet er overbrugd worden. De acteur staat maar een paar meter van mij af. Maar toch hoor ik eerst het geluid dat voortgebracht wordt door de monitor speaker, en dan pas het onversterkte geluid van de acteur, terwijl dat geluid met 340 m/s op mij afkomt.
Waarschijnlijk geeft je hoofd 10 cm uit het midden van twee speakers houden een groter tijdsverschil dan een speakerkabel van 1m en 100m.
Leg nou eens s.v.p. uit wat je met die laatste 2 regels bedoelde. En wat is hiervan de conclusie, ik volg het even niet :?

• Jag

Jag

Het moraal van het eerste verhaal is dat geluid elektronisch heel wat sneller gaat dan akoestisch, heel wat sneller.

De laatste twee regels laten zien dat dit soort problemen zoiezo niet in relevante mate opspelen, en rekening houden met verschillende lengten speakerkabel is absoluut irrationeel.

Jag

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Kibiru:
www.siltech.net is niet bereikbaar. Klopt deze url wel?

• Dennis
Op maandag 09 april 2001 03:35 schreef Jag het volgende:
Het moraal van het eerste verhaal is dat geluid elektronisch heel wat sneller gaat dan akoestisch, heel wat sneller.

De laatste twee regels laten zien dat dit soort problemen zoiezo niet in relevante mate opspelen, en rekening houden met verschillende lengten speakerkabel is absoluut irrationeel.

Jag
Ok dankjewel. Ik begrijp het hehehe :7. Toch nog even (was waarschijnlijk al duidelijk) dat ik hierzo wél dezelfde lengtes voor mn speakers heb (oehlbach -- zilver).

Maar anyway ik ga krantjes lopen...

Verwijderd

Op maandag 09 april 2001 03:25 schreef Jag het volgende:
Het tijdsverschil is er in ieder geval niet. Als je een spanning over een luidsprekerkabel zet zal de conus meteen beginnen te versnellen. Tenminste, de elektronen "duwen" elkaar met de lichtsnelheid zeg maar.

Jag
Dit kan ik ook bevestiggen. Aangezien de mixer(audio) aan de zijkant van het toneel staat worden de bijv. manteau speakers doorgelust zodat de speaker die het verst weg staat al snel een speakerkabel heeft van 15/20 mtr langer. In mijn ogen/oren maakt dit geen verschil.

• BC3 Victim
Voor de situatie zoals hij hier geschetst is maakt de lengte van de kabel niet uit, ECHTER, heb je een goed stel luidsprekers dan hoor je het echt wel.. sterker nog, als ik gewoon luidsprekersnoer van de gamma ertussen zet dan SMELT het zodra ik het volume opengooi.

Als je het nog nooit gehoord hebt (verschil in kabels/interlinks) dan dien je _of_ een goede stereo aan te schaffen _of_ een bezoek te brengen aan de oorarts, want het is er wel zeker.

Ikzelf heb een paar Infinity Reference 60 (zuilluidsprekers, magnetostatische tweater, middentoner 2x bas) uit de tijd toen infinity nog goede luidsprekers maakte. Daarvan hoor je echt wel of er verschillende lengte''s kabel aanzitten, en of de kabels goed aangesloten zijn. Vnl. in het hoog en in het klankbeeld.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
[knip] GRR [knip]

• HurrI
  • Laatst online: 19-06 15:04

HurrI

No fear... I is here

hahahahah die hezik... ik stuiterde door mn kamer heen... geweldig...

Weet je hoe groot lichtsnelheid is? Enneuh.. ik weet niet hoeveel stroom jij door je kabeltjes jaagt hoor.. maar smeltende speakerkabels... hahaha... *D

If it's just us, it seems like an awful waste of space

Verwijderd

Op dinsdag 10 april 2001 17:36 schreef Joost E. Boere het volgende:
Kibiru:
www.siltech.net is niet bereikbaar. Klopt deze url wel?
Mhh dat weet ik ook niet dan:?
De gegevens die ik van hun heb zijn,

http://www.siltech.net

Edisonweg 8 6662NW Elst

Tel. 0481-377400 Fax. 0481-377160

Zeer goede kabels en ruime keuze.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
www.siltechcables.com meldt een mainoffice met dat telefoonnummer. Bij veel landen wordt een website genoemd, maar niet bij Nederland. Ik zal de .com site eens doorploegen.

• BC3 Victim
hahahahah die hezik... ik stuiterde door mn kamer heen... geweldig...
Thank you, thank you! No, no autographs today!
Weet je hoe groot lichtsnelheid is? Enneuh.. ik weet niet hoeveel stroom jij door je kabeltjes jaagt hoor.. maar smeltende speakerkabels... hahaha... *D
Ik weet niet of jij die infinity speakers ooit hebt gezien, maar de drivers die erin zitten vragen nogal wat spanning (officieel trekken ze 250 Watt RMS) Het gamma kabeltje wat ik er tijdelijk even tussen gedaan had wegens niet-op-voorraad zijn van de ''van der hull'' kabels was binnen 2 minuten doorgesmolten. Heb ik nog geluk gehad dat m''n vriendin smeulend plastic rook, anders had ''t m''n versterker kunnen kosten (Denon PMA 1260)

Overigens, de lichtsnelheid is 2,99792458*10^8 m/s :)

• Jag

Jag

Ik weet niet of jij die infinity speakers ooit hebt gezien, maar de drivers die erin zitten vragen nogal wat spanning (officieel trekken ze 250 Watt RMS)
Hmm, klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Een driver trekt geen vermogen.
Het gamma kabeltje wat ik er tijdelijk even tussen gedaan had wegens niet-op-voorraad zijn van de ''van der hull'' kabels was binnen 2 minuten doorgesmolten.
Ok, even een rekenvoorbeeld:
ga uit van een extreem lange dunne kabel: impedantie 1 Ohm (reeele hoeveelheid). Je hebt je muziek keihard staan met een flinke versterker met muziek met weinig dynamiek. Het vermogen dat gemiddeld geleverd wordt door de versterkers is 50 Watt (echt extreem veel). En je hebt 4 Ohm speakers. Dan loopt er een stroom van 3.16A. En er wordt dan 10 Watt in de speakerkabel gedissipieerd (en dat is dus over een flinke lengte van zo''n 15 meter, anders krijg je geen impedantie van 1 Ohm). Nou, daar gaat het plastic echt niet van smeulen hoor.
Het verwarmingselement van een waterkoker dissipieert vaak zo''n 2kW. Bij 230V is dat een stroomsterkte van 8.7A, terwijl het ook zo''n Gamma kabel is. Kortom, het lukt je gewoon niet om met consumenten audio apparatuur een Gamma kabel te slopen.
Ander voorbeeld uit de praktijk. Er was een gelegenheids disco, en de gebruikte speakers hadden XLR aansluitingen (dat wordt tegenwoordig vaak gebruikt ipv speakon). Daar kan je dus ook een signaal kabel instoppen die een XLR connector heeft. Iemand had dat ook gedaan. Een signaalkabel (microfoonkabel) is echt extreem dun, een stuk dunner dan een standaard stukje standaard kabel. En toch was die kabel niet gesmolten. En dat was dus geen consumenten electronica, maar high power PA versterkers.
Ikzelf heb een paar Infinity Reference 60 (zuilluidsprekers, magnetostatische tweater, middentoner 2x bas) uit de tijd toen infinity nog goede luidsprekers maakte. Daarvan hoor je echt wel of er verschillende lengte''s kabel aanzitten, en of de kabels goed aangesloten zijn. Vnl. in het hoog en in het klankbeeld.
Ik word zo levensmoe van dit soort claims. Wedden dat als je een blinde test eerlijk zou uitvoeren, dat je door de mand zou vallen.
Maar goed, waaruit leidt jij af dat een verschillende speakerkabel lengte invloed heeft op het geluid? En dan niet zeggen van het klinkt gewoon veel beter. Ik wil wel de manier van testen erbij hebben, op zo''n manier dat zelfs ik exact dezelfde test zou kunnen doen. Hou je daar maar mee bezig, ipv dit soort uit de lucht gegrepen claims te doen, heel vermoeiend.

En nog ff over de impulssnelheid van een stroom door een kabel, die is alleen maar de lichtsnelheid in een ideale kabel. In een niet ideale kabel minder, 1/3 of 2/3 van de lichtsnelheid in een coaxkabel, daar zijn de elektrotechnici nog niet uit. Maar goed, dat is nog steeds 100.000 km/s of 200.000 km/s.

Jag

• Wimpy006
  • Laatst online: 18-08 19:07
He kut, wilde ik net zeggen dat electronen nooit met de snelheid van het licht kunnen gaan, doet ie het zelf al. De snelheid van de electronen is zelfs echt behoorlijk laag door een kabel (verschilt per materiaal en spanning), maar zoals jag al zegt, de impuls aan de andere kant van de kabel is er wel nagenoeg meteen.
Doorgesmolten kabel -> slecht contact of breuk in kabel?

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

• Jag

Jag

Zeer laag zelfs, ongeveer 0.1 mm/sec (effectief dan). Maar goed, zoals je zelf al opmerkte, is dat niet wat ik bedoelde en waar het om gaat.

• BC3 Victim
Hmm, klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Een driver trekt geen vermogen.
hmm, nooit leren lezen.. Ik zeg van de drivers dat ze nogal wat SPANNING vragen (is iets anders dan vermogen) en van de speakers zeg ik dat ze 250 Watt RMS trekken. Is misschien wat onbenullig uitgedrukt, ik bedoelde hiermee dat ze RMS max 250 watt aankunnen (trekken als in''ze kunnen er tegen'').

Je valt hier zelf door de mand. Het gaat hier namelijk om de DIKTE van de kabel. Het element van je waterkoker is ook iets dikker dan 1.5^2, althans dat hoop ik voor je.
ga uit van een extreem lange dunne kabel: impedantie 1 Ohm (reeele hoeveelheid). Je hebt je muziek keihard staan met een flinke versterker met muziek met weinig dynamiek. Het vermogen dat gemiddeld geleverd wordt door de versterkers is 50 Watt (echt extreem veel). En je hebt 4 Ohm speakers. Dan loopt er een stroom van 3.16A.
Toch beter op moeten letten bij natuurkunde.
A) Het gaat hier niet om een gelijkspanning, V=I*R is hier niet van toepassing.
B) impedantie is geen absolute waarde, en al helemaal niet met V=I*R te berekenen
C) weerstand van een kabel hangt VAN DE LENGTE EN DIKTE VAN DIE KABEL AF (en natuurlijk het materiaal).
(zoek maar op in je binas)

Langere kabel --> hogere weerstand.

Dat is ook gelijk de reden waarom je verschil in kabellengte WEL kunt horen.

mijn versterker levert 120 watt bij 8 ohm RMS. M''n speakers zijn 6 ohm (rare waarde, weet ik). Grofweg gezegd zou je kunnen zeggen dat er op max. vermogen dus zo''n 180 Watt RMS geleverd word. Aangezien het hier om RMS gaat (root mean square) houdt dit in dat er piekvermogens tot ca 400 Watt over dat kabeltje lopen. (PMPO zijn mijn speakers 1200 Watt, maar goed, dat is een onzinnige waarde).
Ander voorbeeld uit de praktijk. Er was een gelegenheids disco, en de gebruikte speakers hadden XLR aansluitingen (dat wordt tegenwoordig vaak gebruikt ipv speakon).
Grappenmaker. XLR''s werden vroeger gebruikt voor speakers, tegenwoordig gebruikt iedereen XLR''s voor signaalkabels en neutrix (speakon) aansluitingen voor luidsprekers.
Daar kan je dus ook een signaal kabel instoppen die een XLR connector heeft. Iemand had dat ook gedaan. Een signaalkabel (microfoonkabel) is echt extreem dun, een stuk dunner dan een standaard stukje standaard kabel. En toch was die kabel niet gesmolten. En dat was dus geen consumenten electronica, maar high power PA versterkers.
Hieruit kan ik afleiden dat je geen flauw benul hebt waar je het over hebt, of deze ''gelegenheidsdisco'' gebruikt rotzooi. De drive in waarvoor ik soms bijklus gebruikt relatief nog weinig vermogen (2x800 Watt/4ohm Omnitronic versterker) maar als je daar een signaalkabel op aansluit is het 1 seconde muziek en daarna stilte. Overigens is dat gewoon RMS vermogen, gelijk aan huiskamer stereo''s. Afgezien van de 100volt-lijnssystemen (welke meer voor stem etc bedoeld zijn dan voor disco) gelden voor PA apparatuur exact dezelfde vermogenswaarden als voor huis/tuin/keuken apparatuur. Het verschil zit ''m veelal in het rendement van de luidsprekers. Ik kan je garanderen dat als je een gamma kabeltje voor je 18 Inch bassluidspreker gebruikt en daar vervolgens 800 watt over gaat blazen dat ''t zaakje naar z''n grootje is (de kabel). Dit alles nog even afgezien van het feit dat een microfoonkabel anders bedraad is dan een speaker kabel.
Ik word zo levensmoe van dit soort claims. Wedden dat als je een blinde test eerlijk zou uitvoeren, dat je door de mand zou vallen.
Wedden van niet? Denk je nou echt dat ik zo stom ben om 400 ballen aan 20 meter luidsprekerkabel uit te geven ZONDER het eerst BLIND te luisteren?
Maar goed, waaruit leidt jij af dat een verschillende speakerkabel lengte invloed heeft op het geluid? En dan niet zeggen van het klinkt gewoon veel beter. Ik wil wel de manier van testen erbij hebben, op zo''n manier dat zelfs ik exact dezelfde test zou kunnen doen. Hou je daar maar mee bezig, ipv dit soort uit de lucht gegrepen claims te doen, heel vermoeiend.
Ga ondertussen zelf even een opfriscursus natuurkunde doen.

Wat betreft kwaliteit heb je er ook geen hout van begrepen. De enige manier om iets dergelijks te testen is namelijk door ernaar te gaan luisteren. Het enige argument wat geldig is ''ik vind het beter klinken''. Wat betreft lengte van de kabel; dit hoor ik vnl. in de sfeer van het geluid alsmede de plaats van de afzonderlijke componenten. Waar gelijke kabels van gelijke lengte een heel mooi ruimtelijk geluidsbeeld geven (als ik iemand vraag ''wijs de drummer aan dan wijst hij niet naar de luidsprekers'') geven ongelijke kabels duidelijk een ander effect (mensen gaan dan WEL naar de luidsprekers wijzen).

Wat betreft dikte vd. kabel.. afgezien dat voor dergelijke vermogens gewoon dikkere kabels nodig zijn kun je een ''te dunne'' kabel ook goed horen, voornamelijk tijdens passage waar veel bas inzit. Het resultaat is een beetje te vergelijken met een goedkope compressor; die dreun komt goed door maar het hoog is volledig afgevlakt, alle dynamiek is er volledig uit.
En nog ff over de impulssnelheid van een stroom door een kabel, die is alleen maar de lichtsnelheid in een ideale kabel. In een niet ideale kabel minder, 1/3 of 2/3 van de lichtsnelheid in een coaxkabel, daar zijn de elektrotechnici nog niet uit. Maar goed, dat is nog steeds 100.000 km/s of 200.000 km/s.
So? Waarom vertel je mij dit? Iemand vroeg mij wat de lichtsnelheid was, daarop heb ik geantwoord. Voor de rest heb ik daar nooit enige conclusie of wat dan ook aan verbonden.

Overigens: waarom denk jij dat bv. het bij de wet verplicht is om voor een normaal woonhuis 2.5^2 electriciteitskabels voor een 16 Amp zekering te gebruiken? Omdat het stopkontact dan beter klinkt? Nee hoor, omdat een dunnere kabel bij 16 Ampere gewoon smelt.

[edit: wat typo''s]

• BC3 Victim
Overigens heb je nog iets niet begrepen.. dit smelten van kabels is iets wat ik gewoon heb zien gebeuren.

Over het algemeen houdt ik er niet van als iemand mij voor leugenaar uit gaat maken, een excuus zou dus zeker op z''n plaats zijn.

• Jag

Jag

Hezik, alhoewel mijn eerste reactie zeker niet subtiel was, ga jij toch wel erg ver. Ik ga geen ruzie maken om zoiets onbenulligs. Het is zoiezo nogal onverstandig van jou om half te flamen tegen een moderator, het is dat ik zelf ook niet erg subtiel was in mijn eerste post.
hmm, nooit leren lezen.. Ik zeg van de drivers dat ze nogal wat SPANNING vragen (is iets anders dan vermogen) en van de speakers zeg ik dat ze 250 Watt RMS trekken. Is misschien wat onbenullig uitgedrukt, ik bedoelde hiermee dat ze RMS max 250 watt aankunnen (trekken als in''ze kunnen er tegen'').
Ik las wel degelijk goed. Als je zegt dat een driver veel spanning "vraagt", dan is dat hetzelfde als zeggen dat een speaker veel vermogen "vraagt", alleen is het tweede logischer om te gebruiken.
Je valt hier zelf door de mand. Het gaat hier namelijk om de DIKTE van de kabel. Het element van je waterkoker is ook iets dikker dan 1.5^2, althans dat hoop ik voor je.
Lees mijn verhaal nou nog eens. Als het element 2kW dissipieert, kan je afleiden dat er een stroom loopt van 8.7A. En dat is echt geen 2.5 mm^2.
Toch beter op moeten letten bij natuurkunde.
Nou, ik heb een tijd Elektrotechniek aan de TU van Eindhoven gedaan :).
A) Het gaat hier niet om een gelijkspanning, V=I*R is hier niet van toepassing.
Deze wet gaat ook op voor wisselspanning op voorwaarde dat de stroom en spanning in fase zijn.
B) impedantie is geen absolute waarde, en al helemaal niet met V=I*R te berekenen
Impedantie is wel een absolute waarde, hij is alleen frequentie afhankelijk. Maar dat is niet interessant voor de discussie.
C) weerstand van een kabel hangt VAN DE LENGTE EN DIKTE VAN DIE KABEL AF (en natuurlijk het materiaal).
(zoek maar op in je binas)
Ik weet niet waar je uit afleidt dat ik dit niet wist, maar dat wist ik dus wel. De 1 ohm is een voorbeeld uit de praktijk. Ik heb zelf tijdelijk een (hele dunne) Gamma kabel gehad, die ook nog eens verlengd was, in het totaal 12 meter. En die had een weerstand van 0.7 Ohm.
Dat is ook gelijk de reden waarom je verschil in kabellengte WEL kunt horen.
Oh ja, en hoezo wel niet? Door een verschil in geluidsniveau? Dat zijn echt minieme verschillen in de orde van -0.5 dB.
Door de veranderde waarde van de RC filter in de kabel? Lijkt me sterk dat dat waarneembaar is met ons gehoor.
Fase verschillen door verschillende "reistijd" van het signaal? Zie het lichtsnelheid verhaal.
mijn versterker levert 120 watt bij 8 ohm RMS. M''n speakers zijn 6 ohm (rare waarde, weet ik). Grofweg gezegd zou je kunnen zeggen dat er op max. vermogen dus zo''n 180 Watt RMS geleverd word. Aangezien het hier om RMS gaat (root mean square) houdt dit in dat er piekvermogens tot ca 400 Watt over dat kabeltje lopen. (PMPO zijn mijn speakers 1200 Watt, maar goed, dat is een onzinnige waarde).
Je gebruikt nu zelf RMS vermogen, hiervoor geldt hetzelfde bezwaar als voor het rekenen bij V=I*R bij een stroom en spanning die uit fase zijn zoals je hebt bij een geheugenelement zoals een luidspreker. Bovendien zijn er nog wel meer bezwaren aan RMS vermogen, zie daarvoor de FAQ (zie mijn signature).
Verder zeg je dat er een piekvermogen van 400Watt wordt geleverd. Er wordt net zo goed een dalvermogen van 0 Watt geleverd, vandaar ook de term effectieve spanning |:(.
En 50 Watt als gemiddelde is al absurd hoog, ik heb thuis alleen nog maar gepeaked op 50 Watt.
Grappenmaker. XLR''s werden vroeger gebruikt voor speakers, tegenwoordig gebruikt iedereen XLR''s voor signaalkabels en neutrix (speakon) aansluitingen voor luidsprekers.
Wedden van niet :)? Ik werk in een theater, en de meeste gezelschappen nemen hun eigen PA mee (en dat is meestal redelijk nieuw spul), en die hebben echt redelijk vaak XLR aansluitingen. En het is Neutrik:P.
Hieruit kan ik afleiden dat je geen flauw benul hebt waar je het over hebt, of deze ''gelegenheidsdisco'' gebruikt rotzooi. De drive in waarvoor ik soms bijklus gebruikt relatief nog weinig vermogen (2x800 Watt/4ohm Omnitronic versterker) maar als je daar een signaalkabel op aansluit is het 1 seconde muziek en daarna stilte. Overigens is dat gewoon RMS vermogen, gelijk aan huiskamer stereo''s. Afgezien van de 100volt-lijnssystemen (welke meer voor stem etc bedoeld zijn dan voor disco) gelden voor PA apparatuur exact dezelfde vermogenswaarden als voor huis/tuin/keuken apparatuur. Het verschil zit ''m veelal in het rendement van de luidsprekers. Ik kan je garanderen dat als je een gamma kabeltje voor je 18 Inch bassluidspreker gebruikt en daar vervolgens 800 watt over gaat blazen dat ''t zaakje naar z''n grootje is (de kabel). Dit alles nog even afgezien van het feit dat een microfoonkabel anders bedraad is dan een speaker kabel.
Nou, ik weet wel waar ik het over heb hoor. PA gebruikt wel degelijk versterkers die meer vermogen leveren. Tot zo''n 2 kW per kanaal. Maar je hebt gelijk dat ongeveer een net zo hoge winst in spl tov HiFi wordt behaald door de hogere gevoeligheid, meestal zo''n 100 dBspl voor PA en 90 dBspl voor HiFi.
Ik weet niet hoeveel Ampere een microfoonkabel kan hebben, maar het was genoeg om deze speaker te voorzien. De XLR was trouwens wel gekronkeld bij het weer afkoelen, dus het is duidelijk niet de bedoeling.
Wedden van niet? Denk je nou echt dat ik zo stom ben om 400 ballen aan 20 meter luidsprekerkabel uit te geven ZONDER het eerst BLIND te luisteren?
Dat zou me niet verbazen aangezien je een van de weinigen zou zijn die het wel zou doen.
Wat betreft kwaliteit heb je er ook geen hout van begrepen. De enige manier om iets dergelijks te testen is namelijk door ernaar te gaan luisteren.
En ik maar denken dat je ernaar moest kijken |:(. Nogal een open deur dit. Natuurlijk moet je ernaar luisteren, alleen kan je dit ook op verschillende manieren doen. En ik denk dat je het beste kan luisteren door iemand anders twee kabels aan te laten sluiten zonder dat jij weet welke, en dat je dan moet zeggen welke je beter vindt klinken. En dan ook reproduceerbaar, dus meerdere keren blind dezelfde als beste aanwijzen. En anders concluderen dat de verschillen niet groot genoeg zijn om het waar te kunnen nemen. Kijk, en als je op die manier een favoriet aanwijst, dan heb je op een efficiente manier je geld uitgegeven.
Wat betreft dikte vd. kabel.. afgezien dat voor dergelijke vermogens gewoon dikkere kabels nodig zijn kun je een ''te dunne'' kabel ook goed horen, voornamelijk tijdens passage waar veel bas inzit. Het resultaat is een beetje te vergelijken met een goedkope compressor; die dreun komt goed door maar het hoog is volledig afgevlakt, alle dynamiek is er volledig uit.
Dikte van de kabel is niet interessant bij consumenten audio (binnen redelijke grenzen natuurlijk), tenminste niet met het ook op het evt smelten van de kabel.
Verder kan een kabel nooit de dynamiek wijzigen. Mocht je menen te horen dat de dynamiek door een kabel gewijzigd wordt, dan is dat psychoakoustiek. En een kabel die "ineens" als RC low pass filter gaat spelen is net zo onmogelijk.
So? Waarom vertel je mij dit? Iemand vroeg mij wat de lichtsnelheid was, daarop heb ik geantwoord. Voor de rest heb ik daar nooit enige conclusie of wat dan ook aan verbonden.
Ik zei het ook niet tegen jou.
Overigens: waarom denk jij dat bv. het bij de wet verplicht is om voor een normaal woonhuis 2.5^2 electriciteitskabels voor een 16 Amp zekering te gebruiken? Omdat het stopkontact dan beter klinkt? Nee hoor, omdat een dunnere kabel bij 16 Ampere gewoon smelt.
Wedden dat ik 16A door minder dan 2.5mm^2 kan laten lopen zonder dat het kapot gaat?
Op woensdag 11 april 2001 02:14 schreef hezik het volgende:
Overigens heb je nog iets niet begrepen.. dit smelten van kabels is iets wat ik gewoon heb zien gebeuren.

Over het algemeen houdt ik er niet van als iemand mij voor leugenaar uit gaat maken, een excuus zou dus zeker op z''n plaats zijn.
Ik weet natuurlijk niet precies welk dikte kabel jij hebt gebruikt.
En stel je niet zo aan zeg met dat excuus. Lees nou eens jouw lange reactie, alsof ik het leuk vind om te horen dat ik er niks van heb begrepen, dan ga ik toch ook niet meteen vragen om excuus.

Edit: ik heb net ff een test gedaan met een standaard voedingskabel die ik bij de Hubo heb gekocht en ook tijdelijk gebruikt hebt als luidsprekerkabel. Ik heb een stukje aan een blok gehangen, en mijn waterkoker plus mijn airco erin geprikt. Genoeg voor een totaal van 13A (3kW). Ik heb dit enkele minuten aan laten staan, en ik kon niet meer een toename van temperatuur voelen, en de kabel werd niet meer dan handwarm. Als je een zelde stroom door een speakerkabel zou laten lopen, dan zou dat goed zijn voor 675 Watt bij een 4 Ohm speaker, 1 kW bij een 6 ohm speaker en 1350 kW bij een 8 Ohm speaker.
Overigens kan je een willekeurige vermogen door een kabel transporteren, zo lang je maar een hoog genoege weerstand serieel schakelt. De stroom is het enige dat boeit. Die bepaalt namelijk samen met de weerstand welk vermogen er in de kabel gedissipieerd wordt. Een kabel die max 16A kan hebben kan je dus wel 10 MW laten transporteren, zolang je maar niet over de 16A heengaat. En de kabellengte heeft ook geen invloed op de max stroom die er door de kabel kan lopen. Misschien dat je dit allemaal zelf ook wel wist, maar even just to be sure.

Jag

• BC3 Victim
Ik ga geen ruzie maken om zoiets onbenulligs. Het is zoiezo nogal onverstandig van jou om half te flamen tegen een moderator, het is dat ik zelf ook niet erg subtiel was in mijn eerste post.
Ok, ik ging er hard in das waar. Ik kan er nou eenmaal erg slecht tegen als iemand die me nauwlijks kent op basis van 1 posting op dit forum gelijk gaat zeggen dat ik niet weet waar de klepel hangt.

Maar je hebt gelijk, ik was ook niet bepaald subtiel. Overigens moet ik eerlijk zeggen dat de opmerking dat je moderator bent bij mij een naar smaakje achterlaat.
Ik las wel degelijk goed. Als je zegt dat een driver veel spanning "vraagt", dan is dat hetzelfde als zeggen dat een speaker veel vermogen "vraagt", alleen is het tweede logischer om te gebruiken.
Ok, ik zal nog een keer proberen uit te leggen wat ik bedoelde.

Je kunt van een driver niet zondermeer zeggen ''hij heeft die-en-die weerstand'', dit is nl. afhankelijk van het gebruikte testsignaal. Hierover zijn we het geloof ik wel eens. Als je de impedantie-grafiek
van een luidspreker bekijkt dan kun je dit, afhankelijk van het gebruikte filter, ook duidelijk zien. Aangezien muziek niet uit 1 vaste frequentie bestaat is een simpel V=I*R sommetje imo niet voldoende om te berekenen welke stroom/spanning er ''door de kabel loopt''.

Daarnaast vergeet je een essentieel punt, dit is nl. het feit dat in 1 speaker meerdere drivers (kunnen) zitten en daarom de spanning ''gevraagd'' door 1 driver wel degelijk verschilt en zeker niet evenredig is met het vermogen vd. luidspreker in kwestie. Om dit te illustreren: mijn luidsprekers hebben zoals gezegd een RMS vermogen van 250 Watt, toch zit er ''maar'' een 15 Watt tweater in.
Nou, ik heb een tijd Elektrotechniek aan de TU van Eindhoven gedaan :).
Ik heb ''een tijd geneeskunde'' gedaan, dat maakt me nog geen dokter :)
Deze wet gaat ook op voor wisselspanning op voorwaarde dat de stroom en spanning in fase zijn.
.. wat bij muziek dus niet zo is.
Impedantie is wel een absolute waarde, hij is alleen frequentie afhankelijk. Maar dat is niet interessant voor de discussie.
Het is juist het ''key point''. Jouw hele stroomberekening is gebaseerd op een impedantie van 1 frequentie, terwijl muziek uit meerdere frequenties bestaat.
Oh ja, en hoezo wel niet? Door een verschil in geluidsniveau? Dat zijn echt minieme verschillen in de orde van -0.5 dB.
Door de veranderde waarde van de RC filter in de kabel? Lijkt me sterk dat dat waarneembaar is met ons gehoor.
Tsja.. ''t kan jou sterk lijken, maar ik hoor het. Ik heb deze kabels niet zomaar gekocht, ik heb in de winkel naar 5 kabels geluisterd, allen aangesloten op identieke luidsprekers en dezelfde versterker. Daarna heb ik er een piano concert van Daniel Levy op geluisterd (philips opname, veel sfeer), de vier jaargetijden (philips opname), een paar nummers van Dire Straits en wat house. Enige nadeel van deze testmethode was dat de ''switchbox'' die ze gebruikten ook te horen was.

Vnl. bij het pianoconcert en de klassieke muziek hoorde ik echt een duidelijk verschil tussen de kabels.
Goed, dit heeft meer met de kwaliteit vd. kabels te maken, niet zozeer met de lengte.

Toen ik deze luidsprekers net had dacht ik ook dat het geen moer uitmaakt hoe lang je kabels zijn. Totdat ik ze allemaal op 1 lengte afknipte en er ineens een hoop ''ruimtelijkheid'' bijkwam in het geluid.

Ik heb het toen wel degelijk getest (grapje heeft me Fl. 200,- aan kabels gekost) en voor mij is een verschil in kabellengte net zo goed waarneembaar als een verschil in opstelling.
Fase verschillen door verschillende "reistijd" van het signaal? Zie het lichtsnelheid verhaal.
Nee het komt niet door faseverschillen (ik geloof dat je speaker-kabel iets van 17km lang moest zijn voor een fase-verdraaing van 180 graden). Puur door de weerstand. Zeker in een bi-wired systeem.
Je gebruikt nu zelf RMS vermogen, hiervoor geldt hetzelfde bezwaar als voor het rekenen bij V=I*R bij een stroom en spanning die uit fase zijn zoals je hebt bij een geheugenelement zoals een luidspreker.
dat was mijn point nou juist, waarsch. belabberd uitgelegd dan. Overigens geef je hier zelf ook al aan dat stroom en spanning niet in fase zijn en V=I*R dus niet geld.
Wedden van niet :)? Ik werk in een theater, en de meeste gezelschappen nemen hun eigen PA mee (en dat is meestal redelijk nieuw spul), en die hebben echt redelijk vaak XLR aansluitingen. En het is Neutrik:P.
Je maakt hier een stap van een Drive-in naar een theatergemeenschap. Daar zit een wereld van verschil tussen qua geluidstechniek en gebruikte vermogens.

Los van het feit dat het bij theater om totaal ander geluid gaat dan bij een drive in, is ook het beoogde publiek anders. Alleen daarom zijn speakons voor drive-in''s veel populairder, omdat ze veel beter trekbestendig zijn.
Nou, ik weet wel waar ik het over heb hoor. PA gebruikt wel degelijk versterkers die meer vermogen leveren. Tot zo''n 2 kW per kanaal.
In enorme discotheken misschien. Voor drive-in''s enzovoort (want daar hadden we het over) zal het totale vermogen (RMS) zelden boven de 3kW uitkomen _in totaal_. De setup die wij gebruiken heeft een 2x800 watt versterker voor laag en 2x400 voor midden/hoog. Tesamen met luidsprekers met een rendement boven de 100dB is dat genoeg om een hal van 1000m^2 te vullen met enorme takkeherrie.
Overigens zul je het met me eens zijn dat als je 2kW per kanaal door een gamma kabeltje gaat sturen dat je een probleem hebt, of niet?
microfoonkabel kan hebben, maar het was genoeg om deze speaker te voorzien. De XLR was trouwens wel gekronkeld bij het weer afkoelen, dus het is duidelijk niet de bedoeling.
Zou dat kronkelen/afkoelen misschien te maken kunnen hebben met warmte? :)
Kijk, en als je op die manier een favoriet aanwijst, dan heb je op een efficiente manier je geld uitgegeven.
Dan zijn we het daarover eens. Feit is echter dat ik dit wel degelijk gedaan heb, terwijl jij er duidelijk van uit te ging dat ik dit niet gedaan heb.
Dikte van de kabel is niet interessant bij consumenten audio (binnen redelijke grenzen natuurlijk), tenminste niet met het ook op het evt smelten van de kabel.
Als je m''n eerste antwoord terugzoekt zul je zien dat dat praktisch is wat ik er ook van denkt. Ik gaf juist aan dat pas bij de duurdere consumentenaudio het van belang was, als antwoord op de oorspr. gestelde vraag (cheapass luidsprekers) heb ik duidelijk gezegd dat het geen donder uitmaakt.
Verder kan een kabel nooit de dynamiek wijzigen. Mocht je menen te horen dat de dynamiek door een kabel gewijzigd wordt, dan is dat psychoakoustiek. En een kabel die "ineens" als RC low pass filter gaat spelen is net zo onmogelijk.
Een kabel kan wel degelijk de dynamiek veranderen. Pak voor de gein eens 1 ader uit een normale kabel (dus iets van 0.1mm doorsnede) en sluit daar je speakers op aan.
Wedden dat ik 16A door minder dan 2.5mm^2 kan laten lopen zonder dat het kapot gaat?
Op een frequentiegebied tussen de 20Hz en 20.000 Hz? Zal best wat minder kunnen dan 2^5mm^2, nogal logisch dat er een veiligheidsmarge in zit. Veel minder zal het echter niet zijn, als jij 16Amp 220 door een gewoon snoertje (zeg 1.5^2) gaat sturen ben je wel degelijk brandgevaarlijk bezig, zeker als je dat snoertje nog gaat isoleren ook.

Je voorbeeld met de waterkoker en de airco illustreerd juist wat ik bedoel. Je rekent zelf al uit dat het snoer bij 13 ampere al handwarm loopt. Als je een grafiek maakt van temperatuur tov. stroom dan kom je uit op een lijn welke exponentieel loopt totaan de temperatuur waarbij de kabel defect raakt.

Een heel simpel voorbeeld: neem een tunnel. Definieer het aantal auto''s wat er door rijdt als de ''stroom'' en een file als ''warmte''. Zolang de ''belasting'' niet te zwaar is kan al het verkeer doorrijden zonder problemen en zal de file niet te lang zijn. Zodra er een lichte file ontstaat hoeft de hoeveelheid aangevoerde auto''s slechts een klein beetje toe te nemen om de file exponentieel te doen toenemen.

Als je een 32 Ampere groep hebt thuis zou je hetzelfde experiment nog eens moeten herhalen met dezelfde apparatuur + je wasmachine.

Overigens nog een uitdaging voor je: wedden dat je waterkoker (indien op dat snoer tegelijk ingeplugged met die airco) er langer over doet het water te koken dan als je ''m rechstreeks met een normaal snoer op een onbelaste groep inprikt?
Ik weet natuurlijk niet precies welk dikte kabel jij hebt gebruikt.
En stel je niet zo aan zeg met dat excuus. Lees nou eens jouw lange reactie, alsof ik het leuk vind om te horen dat ik er niks van heb begrepen, dan ga ik toch ook niet meteen vragen om excuus.
Tegen iemand zeggen ''je begrijpt het niet'' is in mijn ogen iets heel anders dan zeggen ''je liegt''. Bij het eerste gaat het over intelligentie, bij de tweede over integriteit. Je mag rustig van me zeggen dat ik dom ben (zou best kunnen, intelligentie is relatief) maar mijn integriteit in twijfel trekken reageer ik slecht op. Vragen om een excuus is overdreven, daar heb je gelijk in, was ''in the heat of the moment''.

Als ik jouw voorbeeld lees dan denk ik dat de discussie grotendeels om een misverstand ging. Ik had het nl. de hele tijd over die ''luidspreker kabel'' welke bv. door ''ectron'' ofzo geleverd wordt. Dit is van die kabel die je ook bij goedkope mini-setjes vindt. Met ''smelten'' bedoelde ik niet dat het ijzer zelf smolt, maar het plastic omhulsel (wat een lager smeltpunt heeft). Vandaar ook de brandlucht. Het geluid valt dus niet uit door een gebroken kabel, maar door een eindtrap welke op vol vermogen ineens een sluiting te verwerken krijgt.

En ja, die kabel smolt echt en het verschil is echt waarneembaar tussen versch. kabels onderling. Als je in de buurt van groningen woont moet je maar eens langskomen, kun je het met eigen ogen/oren aanschouwen.

[edit: typos, zullen er nog wel een heleboel inzitten]

• Jag

Jag

Ok, ik ging er hard in das waar. Ik kan er nou eenmaal erg slecht tegen als iemand die me nauwlijks kent op basis van 1 posting op dit forum gelijk gaat zeggen dat ik niet weet waar de klepel hangt.
Maar je hebt gelijk, ik was ook niet bepaald subtiel. Overigens moet ik eerlijk zeggen dat de opmerking dat je moderator bent bij mij een naar smaakje achterlaat.
En hoezo dan wel niet?
Je kunt van een driver niet zondermeer zeggen ''hij heeft die-en-die weerstand'', dit is nl. afhankelijk van het gebruikte testsignaal. Hierover zijn we het geloof ik wel eens. Als je de impedantie-grafiek van een luidspreker bekijkt dan kun je dit, afhankelijk van het gebruikte filter, ook duidelijk zien. Aangezien muziek niet uit 1 vaste frequentie bestaat is een simpel V=I*R sommetje imo niet voldoende om te berekenen welke stroom/spanning er ''door de kabel loopt''.
Als je een full range signaal over een luidspreker zet, dan zal er echt wel ongeveer een stroom gaan lopen die je zou verwachten op basis van V=I*R in combinatie met de nominale impedantie.
Daarnaast vergeet je een essentieel punt, dit is nl. het feit dat in 1 speaker meerdere drivers (kunnen) zitten en daarom de spanning ''gevraagd'' door 1 driver wel degelijk verschilt en zeker niet evenredig is met het vermogen vd. luidspreker in kwestie. Om dit te illustreren: mijn luidsprekers hebben zoals gezegd een RMS vermogen van 250 Watt, toch zit er ''maar'' een 15 Watt tweater in.
Ik zie niet in wat dit met de discussie te maken heeft. Het ging mij erom dat jij zei dat de drivers in jouw speakers nogal wat spanning vragen, en tussen haakjes dat ze 250Watt RMS trokken. Ik leidde daaruit af dat jij dacht dat een speaker 250Watt "nodig had" of iets in die geest, zoals de rating van een lamp. Dat was de aanleiding voor mij om te zeggen dat jij de klok had horen luiden, maar niet wist waar de klepel hing.
Ik heb ''een tijd geneeskunde'' gedaan, dat maakt me nog geen dokter :)
Ik ook :). Maar over elektrotechniek, in de eerste maand krijg je al vele malen ingewikkeldere stof dan dit.
.. wat bij muziek dus niet zo is.
Uhm, muziek representeert alleen een spanning. Welke stroom daarbij hoort is alleen maar afhankelijk van welk netwerk je aansluit op die spanning.
Maar goed, bij een geheugen element zoals een luidspreker kan je idd niet zomaar met P=V*I uitrekenen welk vermogen er door de luidspreker en kabel wordt gedissipieerd, maar het is wel degelijk een redelijke benadering. En het gedissipieerde vermogen in de kabel wordt alleen maar lager door een faseverschil.
Het is juist het ''key point''. Jouw hele stroomberekening is gebaseerd op een impedantie van 1 frequentie, terwijl muziek uit meerdere frequenties bestaat.
Dat is helemaal niet het keypoint. Het keypoint is hoeveel ampere er door een standaard stukje Gamma kabel mag lopen voordat hij smelt.
De impedantie curve heeft er bar weinig mee te maken, omdat de impedantie zeker wel een gemiddelde waarde heeft, en die waarde is zeer geschikt om mee te rekenen als je met zo''n full range signaal als muziek te maken hebt.
Toen ik deze luidsprekers net had dacht ik ook dat het geen moer uitmaakt hoe lang je kabels zijn. Totdat ik ze allemaal op 1 lengte afknipte en er ineens een hoop ''ruimtelijkheid'' bijkwam in het geluid.
Tja, en dat is dus ook de reden dat ik blind testen zo promoot. Misschien is het wel waar dat ed kabellengte uitmaakt, maar dit is dus niet blind testen. En wist jij in de winkel ook niet welke kabel jij aan het testen was? Blind testen houdt namelijk natuurlijk wel in dat je niet weet wat je test. Maar het gaat nog verder, de resultaten moeten wel reproduceerbaar zijn. Je moet dus wel meerdere keren blind dezelde aanwijzen.
Zeker in een bi-wired systeem.
Oh nee, niet ook nog bi-wiren.
dat was mijn point nou juist, waarsch. belabberd uitgelegd dan. Overigens geef je hier zelf ook al aan dat stroom en spanning niet in fase zijn en V=I*R dus niet geld.
Je doet zelf precies hetzelfde :P. Maar dan nog een stuk erger. Als je valt over het faseverschil tussen stroom en spanning, waarom gebruik je dan in godsnaam de term RMS en vermogen in één zin? En bovendien zijn er nog wel meer redenen te verzinnen waarom je RMS niet op deze manier moet gebruiken, maar je hebt kennelijk niet de moeite genomen om de FAQ te lezen.
Je maakt hier een stap van een Drive-in naar een theatergemeenschap. Daar zit een wereld van verschil tussen qua geluidstechniek en gebruikte vermogens. Los van het feit dat het bij theater om totaal ander geluid gaat dan bij een drive in, is ook het beoogde publiek anders. Alleen daarom zijn speakons voor drive-in''s veel populairder, omdat ze veel beter trekbestendig zijn.
Dit is wat jij zei:
Grappenmaker.
XLR''s werden vroeger gebruikt voor speakers, tegenwoordig gebruikt iedereen XLR''s voor signaalkabels en neutrix (speakon) aansluitingen voor luidsprekers.
Het is gewoon niet waar wat jij zei, tenzij jij met iedereen iedereen in de Drive in wereld zou bedoelen.
Theater geluid is trouwens vooral anders in de zin van dat het beter is dan drive in audio omdat er veel meer geld te besteden is door theaters.
In enorme discotheken misschien. Voor drive-in''s enzovoort (want daar hadden we het over) zal het totale vermogen (RMS) zelden boven de 3kW uitkomen _in totaal_. De setup die wij gebruiken heeft een 2x800 watt versterker voor laag en 2x400 voor midden/hoog. Tesamen met luidsprekers met een rendement boven de 100dB is dat genoeg om een hal van 1000m^2 te vullen met enorme takkeherrie. Overigens zul je het met me eens zijn dat als je 2kW per kanaal door een gamma kabeltje gaat sturen dat je een probleem hebt, of niet?
Tja, mocht je proberen om continu 2kW door een kabel te transporteren, met een 8 ohm speaker, dan gaat dat denk ik wel fout. Maar waarschijnlijk gaat het helemaal niet fout, omdat je een gemiddelde van 2 kW bij lange na niet haalt. Eerder iets in de geest van 400 Watt ofzo.
Zou dat kronkelen/afkoelen misschien te maken kunnen hebben met warmte? :)
Ja, als ik zeg afkoelen, dan bedoel ik niet dat ze ijsblokjes erop aan het leggen waren, maar dat de kabel warm was geweest. En dat is natuurlijk ook niet gek. Maar het plastic was niet gesmolten, en daar ging het mij om.
Dan zijn we het daarover eens. Feit is echter dat ik dit wel degelijk gedaan heb, terwijl jij er duidelijk van uit te ging dat ik dit niet gedaan heb.
Ja, en dat was ook een heel erg redelijke aanname. Voor mij was jij gewoon just another user, en ik hoor dit soort claims al een jaar lang op regelmatige basis, en niemand die ze hard kan maken.
Als je m''n eerste antwoord terugzoekt zul je zien dat dat praktisch is wat ik er ook van denkt. Ik gaf juist aan dat pas bij de duurdere consumentenaudio het van belang was, als antwoord op de oorspr. gestelde vraag (cheapass luidsprekers) heb ik duidelijk gezegd dat het geen donder uitmaakt.
Ook niet met duurdere consumenten audio. Ik had het alleen maar over het smeltgevaar van kabels. Om hard muziek te kunnen luisteren (90 dBspl ofzo) heb je maar zo''n 1 Watt per kanaal nodig. Als je keihard muziek wil luisteren 10 Watt. En misschien dat je met een feestje piekt op 100 Watt. En dat is allemaal geen probleem met een Gamma kabeltje.
Een kabel kan wel degelijk de dynamiek veranderen. Pak voor de gein eens 1 ader uit een normale kabel (dus iets van 0.1mm doorsnede) en sluit daar je speakers op aan.
Mag jij mij uitleggen waardoor dat komt, dat is namelijk echt onmogelijk.
Je voorbeeld met de waterkoker en de airco illustreerd juist wat ik bedoel. Je rekent zelf al uit dat het snoer bij 13 ampere al handwarm loopt. Als je een grafiek maakt van temperatuur tov. stroom dan kom je uit op een lijn welke exponentieel loopt totaan de temperatuur waarbij de kabel defect raakt.
Exponentieel nog wel. Die lijn loopt helemaal niet exponentieel, maar kwadratisch. Dus een 2 keer hogere stroom zorgt voor een 4 keer hoger temperatuurverschil met de omgeving.
Waarschijnlijk kan je wel nog wel meer door die kabel laten lopen zonder dat het plastic smelt (niet aan te raden natuurlijk). En dat zijn hoeveelheden die veel groter zijn dan je ooit in audio zal tegenkomen. 13A is al een idiote hoeveelheid, echt veel hoger dan je als gemiddelde stroom haalt met audio.

Had je de speakerkabel niet in een spoelvorm liggen (zo is een keer de kabel van onze genie gesmolten)? Of lag de kabel op een extreem goed geisoleerde plek?
Een heel simpel voorbeeld: neem een tunnel. Definieer het aantal auto''s wat er door rijdt als de ''stroom'' en een file als ''warmte''. Zolang de ''belasting'' niet te zwaar is kan al het verkeer doorrijden zonder problemen en zal de file niet te lang zijn. Zodra er een lichte file ontstaat hoeft de hoeveelheid aangevoerde auto''s slechts een klein beetje toe te nemen om de file exponentieel te doen toenemen.
Een analogie kan nooit als argument gebruikt worden, alleen als verduidelijking.
Overigens nog een uitdaging voor je: wedden dat je waterkoker (indien op dat snoer tegelijk ingeplugged met die airco) er langer over doet het water te koken dan als je ''m rechstreeks met een normaal snoer op een onbelaste groep inprikt?
Dat zou alleen maar het geval zijn bij een continue spanningsdip (ik zal dat eens meten).
Ik ff wat gemeten. Ik heb mijn groep met ongeveer 3.5 kW belast, echt het maximum. De spanning werd wel een beetje schommelend, maar bleef wel op peil. Gewoon een dikke 220V dus. En dan wordt er een evengroot vermogen gedissipieerd in het element van de waterkoker en dus kookt het water even snel.
Als ik jouw voorbeeld lees dan denk ik dat de discussie grotendeels om een misverstand ging. Ik had het nl. de hele tijd over die ''luidspreker kabel'' welke bv. door ''ectron'' ofzo geleverd wordt. Dit is van die kabel die je ook bij goedkope mini-setjes vindt. Met ''smelten'' bedoelde ik niet dat het ijzer zelf smolt, maar het plastic omhulsel (wat een lager smeltpunt heeft). Vandaar ook de brandlucht. Het geluid valt dus niet uit door een gebroken kabel, maar door een eindtrap welke op vol vermogen ineens een sluiting te verwerken krijgt.
Hmm, ik dacht dat je een stukje Gamma kabel had gebruikt. Dit verandert het verhaal wel. Ik heb deze hele reply geschreven met de Gamma kabel in het achterhoofd.
En ja, die kabel smolt echt en het verschil is echt waarneembaar tussen versch. kabels onderling. Als je in de buurt van groningen woont moet je maar eens langskomen, kun je het met eigen ogen/oren aanschouwen.
Ik wacht al jaren op iemand die mij kan overtuigen van het nut van bekabeling. Ik erken best dat er een elektrotechnisch verschil tussen kabels, alleen niet dat het relevant is, in de zin van een groot waarneembaar verschil. Ik wil best geld uitgeven aan versterkers, waar het verschil vaak niet meer is dan subtiel, maar kabels, neuh. Maar goed, zoals ik al zei, ik wacht al een tijd op iemand die mij kan overtuigen van het nut van kabels, niet in de laatste plek omdat ik er de hele audiofiele gemeenschap over hoor. Dat ik op zich wel grotendeels kan verklaren met iets anders dan een waarneembaar verschil, maar dat is met name van toepassing op tweaks als voorbehandelde cd''s en dure power cords. Dingen waarom ik zowel om moet lachen, maar ook een dieptreurig gevoel van binnen krijg van de irrationaliteit van mensen.
Helaas woon ik in Bunnik, vlakbij Utrecht, dus wat wordt me echt te duur.

Jag

• wierydude387
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-07-2022

wierydude387

OH JA? JA! oh

Hello people, voor de mensen die het niet geloven, koop voor de grap eens in een audio zaak plain simple luidsprekersnoer b.v. 2x 2,5 mm2. Thuis een beetje muziek luisteren met het standaard stukje Gamma/Karwei/Formido/Plusklus/Welkoop/Praxis snoer waar je je luidsprekers onrecht aandoet en daarna hetzelfde beetje muziek luisteren maar dan met het net aangeschafte luidsprekerkabel.
Wie dan nog geen verschil hoort , "Nevermind!". Wie wel verschil hoort, "niet verwacht he, zo''n geluidsverschil?"
Een vuistregel op dit gebied is: Besteed zo''n 10% van de totale waarde van je systeem aan interconnects (cd -> versterker enzo) en luidsprekerkabel.

ik ben het ding waar de duvel bang voor is

• BruT@LysT
  • Laatst online: 17-07 10:50

BruT@LysT

Fear and Loathing

Nou komt hier het groentje van 18 jaar oud die dit toch allemaal wel weer erg interessant vind :)

Ik heb zelf ook een stel luidsprekers gemaakt en doe ook regelmatig wat testen met mijn speakers en bekabeling. Gewoon omdat ik het leuk vind om te doen.

Dingen als mijn speakers anders opstellen ed. Andere speaker-units kopen. etc etc.

Nu heb ik in een gekke bui es een keer een paar meter 2x4mm^2 super stand bij RAF gehaald gewoon omdat dat wat beter bij mijn toch wel redelijk grote kasten zou passen.
Ik kreeg destijds al es van wat mensen te horen dat ze die 2x1.5mm^2 kabels toch wel wat aan de dunne kant vonden. Zelf had ik er eigenlijk geen problemen mee.. vond het goed zat.
Toch blijf je er mee in je achterhoofd zitten en heb ik die nieuwe kabels aangeschaft. Overigens was dit niet echt zo zeer met het id in mijn achterhoofd dat het beter zou gaan klinken maar gewoon voor de heb :)

Ik merk er dus ook helemaal nix van hoor, maar het voldoet wel. Ach jah en het is weer wat nieuwer heh, ziet er weer wat schoner uit...

Nou heb ik deze hobby eigenlijk van mijn vader overgenomen. Op het moment dat ik me begon te verdiepen in speakerbouw begon mijn vader ineens over wilde verhalen van vroeger. Bleek hij ook zelf speakers gemaakt te hebben, buizenversterkers bla bla... hij had zijn eigen drive-in toen ie 17 was ofzow. Allemaal koek en ei, ook mijn ouwe heeft een lange tijd elektronica gestudeerd.
Ik weet van em dat hij erg goed verschillen in geluid kan horen en deed dan zelf ook altijd mijn uiterste best om verschil te merken.

Nu heb ik me er wel eens over verbaast hoe hij altijd vrij wijnig waarde hechte aan speakerkabels. Ok wel gewoon goed, maar niet super dik of bi-wire noem de hele zooi maar op tot en met gelijke lengtes of wat voor lulkoek.

Nu ik deze gigantische verhalen van Jag lees begint het mij ook allemaal wel te dagen. Niet zo gek dus dat de verschillen zo minimaal zijn dat ze vrijwel niet hoorbaar KUNNEN zijn.
Ik geloof zelf niet dat het te horen is ookal doe ik wel vaak mijn uiterste best om verschil te horen.

Mijn conslussie voor vandaag is dat het bij sommige mensen gewoon tussen de oren zit.
;)
Ze neppen zichzelf dus.

En tjah, zolang ik het persoonlijk goed vind klinken hoeft er ook niet iets beters in huis gehaald te worden nietwaar!

• tbusquet
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op dinsdag 10 april 2001 16:15 schreef hezik het volgende:
sterker nog, als ik gewoon luidsprekersnoer van de gamma ertussen zet dan SMELT het zodra ik het volume opengooi.
Overdrijven is ook een vak.. en ik wil daar wel ff wat fotos van zien..

ff ontopic..

Neem gewoon van dat snoer dat 0.75ct p/m kost.. dat moet voldoende zijn lijkt me.
Kwa lengtes.. het zal niet heel erg veel uit gaan maken, maar probeer het niet al te veel af te laten wijken.. dus voor de 1 1meter.. en voor de andere luidspreker dan opeens 50m. als je een redelijke marge aanhoudt zal er niet veel aan de hand zijn.
Verder een goede manier om lange interconnects te maken is gewoon een lange coax kabel nemen (75 ohm tvsnoer) en daar de nodige tulp stekertjes aan te solderen.. dan heb je een goede afscherming.. en er zit vrij veel koper in de kabel.

SUCCES !

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• tbusquet
  • Laatst online: 11-02 23:14
Hmmm,... om nog ff terug te komen op het smelten van HET PLASTIC (isolatie) van de kabel..

Ik kan me alleen voorstellen dat je sluiting ergens moet hebben gehad.. anders kan het idd. nooit smelten..

je zou voor de lol eens kortsluiting moeten maken met een penlite en een vuilniszak dichtbindertje..
Heb ik ooit eens gedaan (STOM!!) maar goed per ongeluk..

een Penlite levert (wat zal het zijn ?) 1,5v*0,25A=0.375W
en ik kan je vertellen.. dat zakken dichtbind geval.. GLOEID ROOD OP ! haha..

Dus bij sluiting heb je maar een heel klein vermogen nodig (zelf ondervonden) om iets er heet te laten worden.. ik ga er dus nu vanuit dat je kabel als weerstand heeft gediend ipv. je luidspreker.

ohja.. KIDS DO NOT TRY THIS AT HOME !
je brandt nl gegarandeerd je fikken !

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

like i said b4....je hoort het, of je hoort het niet...ik heb de "pech" dat ik het wel hoor....dus ik heb "fatsoenlijke" kabels aan mijn audio hangen....

• HurrI

HurrI

No fear... I is here

hihihihi wat een lol hiero hezik... je houdt me wel bezig zo...

maareh... jag... ksta volledig achter het verhaal dat je hier ophangt .. kzou het zelf niet beter kunnen. Ik werk al een aantal jaar als geluidstechnicus en kheb al menig speaker kabel meters in mn handen gehad.

Enneuh jag... speakon is vrees ik toch iets meer standaard dan xlr. Daarnaast zie je ook die EP-X (waarbij x 4,6,8 (?)) serie.

Voor de rest: ga zo door.. ik vind het wel lollig ;)

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-08 00:54
Een beetje off topic reageren:

ik heb eens met pruts boxensnoer van de Gamma mijn autoaccu opgeladen :). Kabel werd wel een beetje warm maar om te zeggen dat het plastic smolt? Nee zelfs dat nog niet eens en dat met een ACCU OPLADEN!

Dat van die speakers lijkt me dan ook alleen klopppen als er inderdaad een kortsluiting was of zo.

Verder over dure kabels. Daar geloof ik ook niet zo in. Kijk een goede interconnect tussen een CD speler en je amp is wel nodig want dat signaal is maar heel zwak, maar verder maakt t volgens mij geen hol uit of je nou kabel van 100.- de meter neemt of 6.- de meter, zo lang het maar dik genoeg is om het hoge vermogen er doorheen te stouwen. Daarbij komt nog wel even dat bijv een wat goedkopere koperkabel wel gaat oxideren wat het contactoppervlak kan benadelen maar verder... Ik heb aan mijn luidsprekers behoorlijk dikke kabel hangne maar dat kostte maar 3.- de meter of zo. Ik dacht dat het 4mm2 was, maar dan echt merkloos. Boeien :)

• Jag

Jag

Nu heb ik me er wel eens over verbaast hoe hij altijd vrij wijnig waarde hechte aan speakerkabels. Ok wel gewoon goed, maar niet super dik of bi-wire noem de hele zooi maar op tot en met gelijke lengtes of wat voor lulkoek.
Sja, daar kan ik mij wel in vinden. Ik ben heel veel met audio bezig, en ben ook echt kritisch. Ik ben echt allergisch voor slecht geluid. Maar bekabeling heeft nog niet mijn aandacht verdiend, maar ik sta open voor mensen die mij kunnen overtuigen.
Enneuh jag... speakon is vrees ik toch iets meer standaard dan xlr. Daarnaast zie je ook die EP-X (waarbij x 4,6,8 (?)) serie.
In het theater komt XLR ongeveer net zoveel voor als speakon in het theater. Waarom weet ik niet, ik vind het best loos eigenlijk, omdat het vergissingen in de hand werkt. Die EP-x, zijn dat die "multi''s"? Die heb ik wel eens gezien bij een Martin audio PA, maar ook bij V-Doscs en Ampco''s Synco PA.

Jag

• HurrI

HurrI

No fear... I is here

In het theater komt XLR ongeveer net zoveel voor als speakon in het theater. Waarom weet ik niet, ik vind het best loos eigenlijk, omdat het vergissingen in de hand werkt. Die EP-x, zijn dat die "multi''s"? Die heb ik wel eens gezien bij een Martin audio PA, maar ook bij V-Doscs en Ampco''s Synco PA.
EP-x is een kruising tussen xlr en speakon. Het lijkt een grote xlr te zijn maar heeft 4 of 8 pennen (geen 6 ;)) dus daardoor zou je 4 speaker kanaaltjes erover kunnen jagen, dus wat dat betreft is het wel een multi. Maarja... wat is een multi? Overigens is de meest gebruikte toepassing en voordeel van speakon/ep-x tov xlr dat je topkasten per systeem apart kan voeden. Dus hoorntje apart van mid-laag. Met sub erbij dus tri-amping... maarja.. dat zal je zelf ook wel weten he? ;)

• BC3 Victim
Als je een full range signaal over een luidspreker zet, dan zal er echt wel ongeveer een stroom gaan lopen die je zou verwachten op basis van V=I*R in combinatie met de nominale impedantie.
Ik geloof niet zo in ''dan zal er echt wel'' als argument, het is nl. gewoon niet het geval. Sluit maar eens een scoop aan ...
Ik zie niet in wat dit met de discussie te maken heeft. Het ging mij erom dat jij zei dat de drivers in jouw speakers nogal wat spanning vragen, en tussen haakjes dat ze 250Watt RMS trokken.
Je hebt het nog steeds niet goed gelezen, dit zei ik namelijk helemaal niet. Er zit een verschil tussen ''drivers'' en ''speaker''.
Ik leidde daaruit af dat jij dacht dat een speaker 250Watt "nodig had" of iets in die geest, zoals de rating van een lamp. Dat was de aanleiding voor mij om te zeggen dat jij de klok had horen luiden, maar niet wist waar de klepel hing.
Oftewel, jij leest het verkeerd en daarom heb ik er geen verstand van..
Ik ook :). Maar over elektrotechniek, in de eerste maand krijg je al vele malen ingewikkeldere stof dan dit.
Zou dat de reden zijn dat je het nooit hebt afgemaakt?
Dat is helemaal niet het keypoint. Het keypoint is hoeveel ampere er door een standaard stukje Gamma kabel mag lopen voordat hij smelt.
Juist, en jij berekent dat met V=I*R terwijl dat helemaal niet kan. DAAR ging het over.
Je moet dus wel meerdere keren blind dezelde aanwijzen.
Waarom blijf jij er van uitgaan dat jij de enige bent die iets kan testen? Ik weet heel goed wat blind testen is, en dat heb ik wel degelijk gedaan. Dat heb ik ook duidelijk aangegeven, dus hou nou eens op met impliceren dat ik dat niet gedaan zou hebben.
Je doet zelf precies hetzelfde :P. Maar dan nog een stuk erger.
Nee, want ik gebruik m''n foute aannames niet als argument, jij wel. Ik gebruik puur RMS om aan te geven over welke vermogens we het ongeveer hebben. Je moet voor vermogen toch een grootheid uitkiezen op een bep. ogenblik, en dan is RMS helemaal niet verkeerd, stukken beter dan bv. PMPO.
Als je valt over het faseverschil tussen stroom en spanning, waarom gebruik je dan in godsnaam de term RMS en vermogen in één zin?
Ik val niet over dit faseverschil. Waar ik over val is dat jij beweerd dat ik onzin verkondig en dat probeert te stafen met een onjuiste berekening.
En bovendien zijn er nog wel meer redenen te verzinnen waarom je RMS niet op deze manier moet gebruiken, maar je hebt kennelijk niet de moeite genomen om de FAQ te lezen.
Ja dat heb ik wel, en het grappige is dat je in de FAQ zelf al duidelijk aangeeft waarom V=I*R NIET geld.
Dit is wat jij zei:
Het is gewoon niet waar wat jij zei, tenzij jij met iedereen iedereen in de Drive in wereld zou bedoelen.
En in reactie waarop zei ik dit? Lekker makkelijk hoor, even 1 zinnetje knippen zonder voorgeschiedenis. Jij begon over een ''gelegenheidsdisco'' met daarbij het verhaaltje dat XLR''s ''tegenwoordig'' meer gebruikt zouden worden, terwijl in de ''gelegenheidsdiscowereld'' XLR juist outdated is. Daar ging het om, pas later ging je ineens de stap naar theateraudio maken.
Theater geluid is trouwens vooral anders in de zin van dat het beter is dan drive in audio omdat er veel meer geld te besteden is door theaters.
Ik dacht dat de gezelschappen de audio zelf meenamen? Ik zie dan ook niet in wat het budget van het theater zelf ermee te maken heeft.
Tja, mocht je proberen om continu 2kW door een kabel te transporteren, met een 8 ohm speaker, dan gaat dat denk ik wel fout.
Hehe...
Ja, en dat was ook een heel erg redelijke aanname. Voor mij was jij gewoon just another user, en ik hoor dit soort claims al een jaar lang op regelmatige basis, en niemand die ze hard kan maken.
Net zoals jij niet hard kunt maken dat er _geen_ verschil in zit. Overigens, als je al zo lang die claims hoort, gaat je dan niet zo langzamerhand iets dagen dat het echt zo is dat sommige mensen het horen? Ik vind het verschrikkelijk arrogant van je om te zeggen ''ik hoor het niet en kan het niet verklaren dus iemand die het wel hoord en niet kan verklaren is just another user (lees: dom)''.
Ook niet met duurdere consumenten audio. Ik had het alleen maar over het smeltgevaar van kabels. Om hard muziek te kunnen luisteren (90 dBspl ofzo) heb je maar zo''n 1 Watt per kanaal nodig. Als je keihard muziek wil luisteren 10 Watt. En misschien dat je met een feestje piekt op 100 Watt. En dat is allemaal geen probleem met een Gamma kabeltje.
Wat voor waardes zijn dit? Lekker, een beetje over vermogens gaan spreken zonder daarbij te definieren wat voor vermogen het is. Nou, ik zeg dat je 1 miljoen watt nodig hebt voor gewoon luisteren en op een feestje zeker 1 biljoen watt. Wat voor watt? ja dat weet ik zelf ook niet, want RMS of PMPO mag je niet gebruiken.
Exponentieel nog wel. Die lijn loopt helemaal niet exponentieel, maar kwadratisch. Dus een 2 keer hogere stroom zorgt voor een 4 keer hoger
Goed, niet exponentieel, maar wel kwadratisch. Blijft m''n punt nog steeds staan. Je hebt op 13 Amp al dat het snoer warm word, en aangezien je zelf al aangeeft dat stroom en warmte kwadratisch zijn...
Had je de speakerkabel niet in een spoelvorm liggen (zo is een keer de kabel van onze genie gesmolten)? Of lag de kabel op een extreem goed geisoleerde plek?
Nee.
Een analogie kan nooit als argument gebruikt worden, alleen als verduidelijking.
Gelukkig gebruikte ik m''n analogie ook als zodanig. Overigens kan een analogie prima als argument gebruikt worden, als het maar een goede analogie is (wat in dit geval niet helemaal zo was, maar dat gaf ik zelf ook al aan)
Ik ff wat gemeten. Ik heb mijn groep met ongeveer 3.5 kW belast, echt het maximum. De spanning werd wel een beetje schommelend, maar bleef wel op peil. Gewoon een dikke 220V dus. En dan wordt er een evengroot vermogen gedissipieerd in het element van de waterkoker en dus kookt het water even snel.
Je hebt het dus niet geprobeerd. ''t water kookt namelijk niet even snel.
Hmm, ik dacht dat je een stukje Gamma kabel had gebruikt. Dit verandert het verhaal wel. Ik heb deze hele reply geschreven met de Gamma kabel in het achterhoofd.
oftewel mijn conclusie dat het een misverstand was is zo gek nog niet..
Ik wacht al jaren op iemand die mij kan overtuigen van het nut van bekabeling. Ik erken best dat er een elektrotechnisch verschil tussen kabels, alleen niet dat het relevant is, in de zin van een groot waarneembaar verschil.
Voor jou is het duidelijk niet waarneembaar. Vanuit dat oogpunt kan ik me best voorstellen dat je een argumentatie ervoor wilt zien. Feit is echter dat het een gecompliceerde materie is en dit niet zo een twee drie aan te tonen is. Vergelijk het met een kunstwerk. Ik vind een bepaald kunstwerk mooi en jij vind het lelijk. Nu ga jij mij vertellen dat mijn mening dat het mooi is onzinnig is omdat ik daarvoor geen argumenten aan kan dragen..
niet in de laatste plek omdat ik er de hele audiofiele gemeenschap over hoor.
Is het feit dat meerdere mensen zeggen dat er verschil in zit voor jou niet voldoende?

Of is iedereen die het beweerd gek en meten ze het niet goed?
gevoel van binnen krijg van de irrationaliteit van mensen.
Muziek is een irrationele beleving, en kwaliteit van geluid al helemaal.
Helaas woon ik in Bunnik, vlakbij Utrecht, dus wat wordt me echt te duur.
Hou dan aub in elk geval op met mij een leugenaar te noemen (''kabel smolt niet'') en vol te houden dat ik iets niet correct meet en jij wel.

Voor de laatste keer: die kabel ligt gewoon recht, en het is reproduceerbaar. Neem dit van me aan, of kom langs en zie het met eigen ogen, maar hou op te zeggen dat het niet zo is.

• BC3 Victim
hihihihi wat een lol hiero hezik... je houdt me wel bezig zo...
Gelukkig.. Iemand die nog kan lachen om mijn domheid, dan heeft tenminste nog 1 persoon er wat aan :)
Goh.. had ik toch nog gelijk.. moet toeval geweest zijn.. :)

• Jag

Jag

Hezik, ik vind je een vervelend mannetje, en ik hou op met deze discussie.

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Tja, jammer dat het topic in een kleine flame is geeindigd. Jammer, jammer, jammer ;(

• Jag

Jag

Tja, heel jammer. En ik heb ook helemaal geen zin om ruzie te maken. En daarom hou ik op, omdat dit geen gewone discussie meer is, en ik me alleen maar mateloos irriteer aan Herzik. Dus Herzik, de groeten, je staat op mijn ignore list.
Pagina: 1