[BC3] Advies gevraagd: boxen en versterker.

Pagina: 1
Acties:
  • 462 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• 4tune
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 08:08
Na 12 jaar met dezelfde versterker en boxen te hebben geleefd is het nu over.
5 minuten geleden is één van mijn boxen overleden.
Een mooi moment om naar nieuwe uit te zien, en gelijk ook een nieuwe versterker.
Doe eens een goed voorstel, want ik ben er al jaren uit dus ik weet het niet meer.
Budget is niet heel belangrijk, maar maak het niet te gek.
Ik hoop natuurlijk dat er een beetje overeenstemming komt, maar we zien wel.

Verwijderd

alles van hetzelfde merk? losse componenten?
en misschien toch een max. prijs.

Verwijderd

welke prijklasse ? 2000 + ? of meer ? voor 3500 stel ik voor een 120 watt sony digital suround verterker @ 700 piek ... + 4 X 250+ watt Magnat boxen @ 700 piek = 3500

Ik heb een soortgelijke configuratie aleen dan net iets zwaarder. :)

• 4tune
Laten we het butget dan maar op ?3.500,-- zetten.
Het gaat dus om losse componenten. Alleen een versterker en boxen.
Thnx.

Ben een uurtje of 6 weg nu. CU.

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Maximaal budget altijd handig. Voor F1000,- zou ik een Pioneer 2x 40Watt versterket nemen met twee Eltax Symphony 8.2 zuilspeakers. Versterker kost F400,- de boxen 2x F300,-.

Frequentiebereik boxen: 28 tot 20.000.
1 Subwoofer 6.5"
1 Midrange 6.5"
1 Textile dome tweater 1"

Voor die prijs heb je ook speakers die bijna op oorhoogte komen, wat bij paper of textile domes toch enige invloed heeft op de helderheid. Dit budget lijkt mij iniedergeval redelijk te halen. Het is geen typische versterker voor pure Hifi boxen. Maar deze soort past goed bij de prestatie van de boxen. Je doet per slot van rekening ook geen 100 liter water in een lekke emmer. Das niet effectief, en je verspeeld te veel water, hier zou je dan teveel verspillen aan de versterker.

Hopend op een basisbedrag verblijf ik, de mzzl.

• Yokozuna
  • Laatst online: 19-05-2025
[b]
Hopend op een basisbedrag verblijf ik, de mzzl.
Voor dat bedrag zou ik een Denon versterker nemen. En die met twee Wharfedale Pacific Pi40 speakers. Een buitengewoon frequentiebereik van echt 20- tot 20.000Hz.
Deze zijn puur op frequentiebereik en acoustiek gemaakt. 2x 6.5" voor bass en midrange is hier van toepassing elk 6 Ohm en 200W RMS. Ze zijn 1.10 meter hoog waarmee ze precies of zelf net boven oorhoogte komen van een zittend persoon. Dome tweater is van zijde gemaakt :).

Nou succes met je beslissing.

Verwijderd

hier is moeilijk een antwoord op te geven...dit is zo smaak gebonden....kijk ff wat recenties in en ga met een flink pak cd''s bij een "goede" audiodealer lekker luisteren....

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 13:55
voor versterker zou ik yamaha zelf bijzonder prefereren!! prijskwaliteit perfecto..! verder heb ik zelf magnat speakers op staan, welke al wat ouder zijn. Tegenwoordige magnats vind ik, dat vooral bij de goedkopere modellen, betere speakers te krijgen zijn voor het geld.

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

Verwijderd

Als je F 3500,- over hebt voor een versterker en een set speakers dan kun je zeker wat leuks kopen. Als je alleen stereo gebruikt dan zou ik je de Marantz PM-8000 of 7000 aanbevelen.

PM-8000 = F 1299,- KLasse A functie ( volgens mij )
PM-7000 = F 999,- Zelfde als PM-8000 alleen geen Klasse A

Als speakers zou ik een paar ( als ze nog verkocht worden :) ) Mission 752 Freedom aanbevelen. Speakers zijn nu ongeveer rond de F 900,- a F 1000,- stuk denk ik ongeveer, totaal dus rond de F 3000,- gulden. Kijk maar wat je met me info doet... :)

Greetz

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zaterdag 07 april 2001 17:40 schreef 4tune het volgende:
Na 12 jaar met dezelfde versterker en boxen te hebben geleefd is het nu over.
5 minuten geleden is één van mijn boxen overleden.
Een mooi moment om naar nieuwe uit te zien, en gelijk ook een nieuwe versterker.
Doe eens een goed voorstel, want ik ben er al jaren uit dus ik weet het niet meer.
Budget is niet heel belangrijk, maar maak het niet te gek.
Ik hoop natuurlijk dat er een beetje overeenstemming komt, maar we zien wel.
En zoals je ziet post iedereen hier wat-ie zelf heeft. De meningen lopen dus enorm uiteen.

Ik kan het ook niet laten hoor:
Versterker: Nad C340
Tuner: Nad c420
Cd-speler: Nad c540
Speakers: Chario Syntar 200 Tower (walnoten natuurlijk)Afbeeldingslocatie: http://www.rikstoet.nl/media/chariosyntar200T.jpg

Nah, net iets te duur. :) Maar wel erg mooi, IMHO!

/edit: Joepie! Een plaatje van chario gevonden

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 21:31

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

het ligt ook een beetje aan de muziek die je draait, als je een vette beat eruit wilt laten komen moet je geen peperdure Mission speakerset kopen, maar gewoon een flinke kast met een stevige woofer.
zo heb ik een tijd geleden een speakerset gekocht die was ZOOO goedkoop, het was een grundig(philips dus) set, 100watt per stuk max, 10 inch woofers, dometweater en een midrange. Goed geluid, en een vette onvervalste bass, van 400 naar 300 piek afgeprijst (per set)

wat betreft de versterker, ja ligt er een beetje aan aangezien je een bestedingsruimte van 3500 hebt kun je een mooie uitzoeken, een pioneer of een kenwood zou een goeie keus zijn, ook NAD dat degene die voor mij poste aanraade is een zeer kwalitatief merk.

Verwijderd

Lijkt me van ook enigzins belang WAT voor muziek je hoofdzakelijk luistert en wat je er op aangesloten wil hebben, toch?

• 4tune
Ik kan maar moeilijk zeggen welke muziek ik hoofdzakelijk luister.
Het is van mellow tot stevige rock, iig geen harde trance.
Een comprimis zou het mooste zijn.
Ik zoek btw natuurlijk zelf ook naar reviews.

Verwijderd

Met het oog op je gestelde budget en je muzieksmaak zou ik waarschijnlijk een Onkyo versterker halen. Een Denon ofzo is ook wel leuk maar na mijn inziens niet echt geschikt voor jou, maarja dat mijn mening en je die kunnen nogal verschillen zoals je weet.
Luidsprekers moet je toch echt zelf gaan beluisteren denk ik(evenals je versterker eigenlijk). Voor het resterende bedrag kun je wel redelijke luidsprekers kopen denk ik. Je zou kunnen luisteren naar de merken als Wharfdale,JBL,Mission.Dynaudio enz.

Suc6

• eXhale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik sluit me aan bij Zeepoog,
koop een Yamaha, voor 650 gulden heb je een Yamaha RX-V496 RDS, 5x70watt RMS, DTS, dolby digital, enz...
en goedkoop boxen, tsja, zelfbouw is toch wel erg goed, prijs/prestatie..

• -ChRiZz-
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 21:50
Ik ben al jaren tevreden met mijn Tannoy sixes box(jes) .. erg klein maar prima geluid voor een 800 piek +/- 7 jaar geleden.

Nu alleen die denon versterker een keer de deur uit voor eentje met dolby digital :-)

Slache!

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Er is maar 1 advies: stel een max budget op en ga luisteren naar speakers die in je prijsklasse vallen!!!

Ik zelf heb onder ander 2 Magnat vintage 710 speakers staan á 1200 p/s. Bijna iedereen hier vind het rommel, maar ik vind ze super klinken. Het gaat er dus om wat JIJ mooi vind en niet wat anderen goed vinden klinken!

Succes!!!

Verwijderd

Marantz PM-8000 versterker (PM-7000 is niet echt aan te raden)
B&W speakers (het design van deze speakers is echt brits, lelijk dus, maar de klankkwaliteit: om van te snoepen)

dit was mijn conclusie na 2 namiddagen luisteren in de toonzaal.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Best wel lastig dit soort adviezen, maar zonder weer even alle clichés uit te spugen, wat ik zou kopen als ik nu speakers zou moeten kopen: ik zou waarschijnlijk de Dynaudio contour 3.3 kopen.
Afbeeldingslocatie: http://www.dynaudio.com/authentic/photo/cont/33.jpg

Deze speaker heeft mijn oom, en in combinatie met zijn NAD silverline amp en cd speler is dit de mooiste set die ik ooit in mijn leven heb gehoord. Echt schitterend. Ik heb thuis ook een redelijk dure set staan, maar ik vond het echt niks om weer thuis te moeten luisteren. Helaas kost deze speaker wel 2000,- per stuk, maar Dynaudio heeft ook nog een goedkopere serie geloof ik, de audience serie.

Een andere aanrader wat mij betreft is B&W. Ik heb zelf de 604 (1300,- advies per stuk), maar ook de 603-SII (1200,- advies per stuk) en de 604-SII (1500,- advies per stuk) zijn speakers om in je hoofd te houden.
Maar ik zou echt een keer proberen te luisteren naar de Dynaudio speakers, die zijn echt de moeite waard.

Maar goed, zoals het cliché al zegt, dit is allemaal heel persoonlijk. Ik vind bijvoorbeel die Magnat speakers (zie post eerder) ook echt verschrikkelijk klinken. En JvS vind de 604''s weer niks, die zweert weer bij de 602''s, die ik weer niks vind.

Jag

Verwijderd

Op maandag 09 april 2001 03:14 schreef Jag het volgende:
Best wel lastig dit soort adviezen, maar zonder weer even alle clichés uit te spugen, wat ik zou kopen als ik nu speakers zou moeten kopen: ik zou waarschijnlijk de Dynaudio contour 3.3 kopen.
[afbeelding]

Deze speaker heeft mijn oom, en in combinatie met zijn NAD silverline amp en cd speler is dit de mooiste set die ik ooit in mijn leven heb gehoord. Echt schitterend. Ik heb thuis ook een redelijk dure set staan, maar ik vond het echt niks om weer thuis te moeten luisteren. Helaas kost deze speaker wel 2000,- per stuk, maar Dynaudio heeft ook nog een goedkopere serie geloof ik, de audience serie.

Een andere aanrader wat mij betreft is B&W. Ik heb zelf de 604 (1300,- advies per stuk), maar ook de 603-SII (1200,- advies per stuk) en de 604-SII (1500,- advies per stuk) zijn speakers om in je hoofd te houden.
Maar ik zou echt een keer proberen te luisteren naar de Dynaudio speakers, die zijn echt de moeite waard.

Maar goed, zoals het cliché al zegt, dit is allemaal heel persoonlijk. Ik vind bijvoorbeel die Magnat speakers (zie post eerder) ook echt verschrikkelijk klinken. En JvS vind de 604''s weer niks, die zweert weer bij de 602''s, die ik weer niks vind.

Jag
Uhhh even over die Dynaudio Contour 3.3, hij heeft een budget van max. F 3500,- enne deze speakers zijn VEEL duurder... ;) Wat kosten deze? F 5600,- stuk volgens mij ongeveer? Niet echt interresant voor hem. Ik vind het zelf wel hele mooie speakers... :P

Greetz

Verwijderd

Als je van stevige rock houdt is Infinity of Quadral wel een goeie keuze.
Jag
Ik heb niet zoveel ervaringen met Dynaudio, maar ik heb wel een keer de Audience 122 kunnen besluisteren en die klinken echt fantastisch voor die prijs (1400pst dacht ik)Ik weet alleen niet of ze zich in hardrock thuisvoelen, maar dat zou je eens moeten overwegen iig.

Verwijderd

Ik zou voor electrostaten gaan. Ik heb zelf solosound electrostatische zuilen (2X4 membranen) met twee losse subwoofers voor het laag. Dit in combinatie met een JVC Dolby Digital DTS 100 watt reciever en een Kenwood center speaker + achterspeakers.

Budgetje gaat dan wel iets omhoog of je moet een beetje handig zijn met zelfbouw. Nieuwwaarde speakers: fl 4780,- , aanvullende speakerset 600,- , receiver: fl 1200,-. = 6580,- Als je de electrostaten zelf bouwt dan kom je op ongeveer fl 2700 per paar uit, maar dan ben je veeeeel tijd bezig met het afstellen van het filter.

Veel succes met je zoektocht! 8-)

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 22:45

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Hmm. Persoonlijk blijf ik graag bij Linn.. Schotse handgemaakte kwaliteit. Geen gefrutsel met bassreflexpijpen en zo.. gewoon een zware kei in de speakers zodat de resonantiefrequentie lekker laag blijft. (Linn Keilidh: 3 Hz...). Wel wat aan de prijzige kant, maar gewoon goed...

Nothing is a problem once you've debugged the code

Verwijderd

Linn maakt idd heel goed spul. Daar betaal je dan natuurlijk ook voor... :)

Greetz

Verwijderd

Nee, geen electrostaten, die kunnen niet goed overweg met house, hardrock.. Zelfbouwen? ik zou er niet aan beginnen.
Electrostaten klinken pas lekker met klassieke muziek. (spreek uit ervaring)
Linn zou ik dan ook niet naar kijken, want die zijn ook erg zwak in het laag. Keilidh''s komen niet lager dan 60hz, door het gesloten kast principe.
Tenzij je het over de Keltik''s hebt, maar dat is ver buiten het budget.

• 4tune
Update.
Bedankt voor de adviezen zover, maar door onverwachte kosten gaat deze aanschaf even in de ijskast.
Ik heb wel dit topic opgeslagen om het later nog eens na te lezen als ik zover ben.

O ja, over persoonlijke smaak en vooraf luisteren.
Ik ben een jaar of twee geleden met een maat meegegaan om nieuwe speakers te beluisteren en te kopen.
Op naar Ypma daar alles beluisterd en we waren zowaar nog eens ook over de keuze.
Dus aanschaf gedaan en direct bij hem thuis aangesloten.
Oeioei, dat was een teleurstelling. Ze klonken bij hem in de kamer voor geen meter.

Moraal: als je het echt goed wil doen zal je ze eerst in de accoustiek van je eigen kamer moeten horen.

• Jag

Jag

Op maandag 09 april 2001 09:00 schreef Celeron_clocker het volgende:

[..]

Uhhh even over die Dynaudio Contour 3.3, hij heeft een budget van max. F 3500,- enne deze speakers zijn VEEL duurder... ;) Wat kosten deze? F 5600,- stuk volgens mij ongeveer? Niet echt interresant voor hem. Ik vind het zelf wel hele mooie speakers... :P

Greetz
Hmm, ik was er ook niet helemaal zeker van. Misschien ben ik in de war met de audience serie. Na ja, dat zullen waarschijnlijk ook hele mooie speakers zijn :).
Op maandag 09 april 2001 19:28 schreef 4tune het volgende:
Update.
Bedankt voor de adviezen zover, maar door onverwachte kosten gaat deze aanschaf even in de ijskast.
Ik heb wel dit topic opgeslagen om het later nog eens na te lezen als ik zover ben.

O ja, over persoonlijke smaak en vooraf luisteren.
Ik ben een jaar of twee geleden met een maat meegegaan om nieuwe speakers te beluisteren en te kopen.
Op naar Ypma daar alles beluisterd en we waren zowaar nog eens ook over de keuze.
Dus aanschaf gedaan en direct bij hem thuis aangesloten.
Oeioei, dat was een teleurstelling. Ze klonken bij hem in de kamer voor geen meter.

Moraal: als je het echt goed wil doen zal je ze eerst in de accoustiek van je eigen kamer moeten horen.
Jammer, maar ff wachten met de Dynaudio speakers. Je hebt nu wel uitgebreid de tijd om te luisteren en speakers uit te zoeken :).

Over de akoestiek van thuis. Dat verhaal klinkt wel redelijk uitzonderlijk. In principe heb je niet speakers die bijzonder goed zijn met een bepaald type akoestiek ofzo. Het is meer dat er een goede en slechte akoestiek is waarbij elke speaker goed of slecht klinkt.
Waarschijnlijk kan je nog een hele verbetering krijgen door de speakers anders te plaatsen. Of misschien wel de akoestiek te veranderen (daar heb je maar beperkte mogelijkheden mee). Wat vooral funest is met akoestiek, zijn faseverschillen die vaak niet te vermijden zijn (spreek uit eigen ervaring :(), en een veschil tussen links en rechts is ook zeer storend. Maar dat is allemaal wel op te lossen.

Jag

Verwijderd

Op maandag 09 april 2001 18:19 schreef Xanandu het volgende:
Nee, geen electrostaten, die kunnen niet goed overweg met house, hardrock.. Zelfbouwen? ik zou er niet aan beginnen.
Electrostaten klinken pas lekker met klassieke muziek. (spreek uit ervaring)
Linn zou ik dan ook niet naar kijken, want die zijn ook erg zwak in het laag. Keilidh''s komen niet lager dan 60hz, door het gesloten kast principe.
Tenzij je het over de Keltik''s hebt, maar dat is ver buiten het budget.
Pardon? Mijn electrostaten klinken MODDERVET! Ik draai alleen maar metal en hardrock! Ik spreek ook uit ervaring. Electrostaten heb je in alle soorten en maten. Electrostaten kunnen geen laag produceren en daarom wordt het laag altijd geproduceerd door een losse of geintegreerde subwoofer. Werkt uitstekend en het klink ontzettend helder en vet. Ook voor films een grote aanrader/

• -Stef-
  • Laatst online: 19-08 20:45

-Stef-

Slainthe!

Op zaterdag 07 april 2001 17:47 schreef Griffen het volgende:
welke prijklasse ? 2000 + ? of meer ? voor 3500 stel ik voor een 120 watt sony digital suround verterker @ 700 piek ... + 4 X 250+ watt Magnat boxen @ 700 piek = 3500

Ik heb een soortgelijke configuratie aleen dan net iets zwaarder. :)
Waarom zou je 250+ Watt speakers nemen terwijl je maar een 120 Watt versterker hebt?

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• Jag

Jag

Waarom zou je het uberhaupt hebben over power ratings als het toch niet boeit?

• The Slicer
  • Laatst online: 01-08 11:59
Wat zijn nou eigenlijk elektrostaten???

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 11 april 2001 13:47 schreef GuusB het volgende:
Wat zijn nou eigenlijk elektrostaten???
ff heel kort door de bocht:

Luidsprekers die zonder konussen werken maar met een groot vlies (bij een ESL 50x100cm ofzo) dat tussen twee "roosters" hangt.

Zo, kort genoeg?

Even wat meer:
Die roosters staan onder spanning (van de versterker) en door muziek te spelen verandert het spanningsverschil op die twee roosters constant (op de frequentie van het signaal, duh!) en gaan die vliezen trillen.

Het voordeel is dat je een echte puntbron hebt, geen wisselfilters en een superdynamiek en weinig vervorming.

Bij normale speakers heb je altijd dus 2-weg (of nog erger) en dan komt het geluid niet uit een punt (wat het ideaalst is). Verder zijn wisselfilters (om het hoog naar de tweeters- en het laag naar de woofers te sturen) ook niet echt bevorderlijk voor de kwaliteit van het signaal.

Dynamiek is hoog omdat het vlies heel dun gemaakt kan worden zodat het licht is (de ideale speakerconus weegt nix). Dat kan bij Speakers niet omdat die stijf moeten zijn omdat:

Konussen vervormen altijd meer omdat ze alleen in het midden van de konus geduwd en getrokken worden en aan de zijkant (met rubbers) vastzitten. Daardoor "buigen" ze altijd iets. Daar heeft een electrostaat veel minder last van omdat die over het hele oppervlak in beweging gezet wordt.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1