[BC3] Creative DTT3500 + SB Live, D.A. Kraakt

Pagina: 1
Acties:

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
Omdat de topic titel niet langer kon; D.A. = Digitale Uitgang.

Als eerste, ik ben een newbie op Geluid gebied.

Ik heb vandaag op de Pc Beurs in eindhoven een DTT3500 gekocht, en ik heb hem inmiddels aangesloten, en hij werkt prima. Behalve de Digitale Aansluiting.

Als ik de speakerset aansluit op de digitale aansluiting, haperd het geluid, en hoor ik kraakjes tussendoor.
Als ik de kabel eraf haal, en alleen analoge aansluiting gebruik werkt alles prima (geen kraakjes, geen haperingen.

Stopcontact waar de pc/speakers op aangesloten zijn is geaard.
Geluidskaart is een SB Live! 1024
De handleiding van de set zegt nix over eventuele problemen behalve dat je ze kan bellen.
Search leverde ook nix op (met deze combinatie).

Hartstikke Bedankt voor de hulp..

• Mior
*schup*

Update:
Geluidskaart een pci slot naar onder/boven verplaatsen helpt niet
Nieuwste Drivers zijn geinstalleerd.

Het is ook alleen echt bij de digitale uitgang, de rest werkt prima.

Iemand?

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
Ik verwacht toch dat er een defect zit in óf je geluidskaart óf je boxen. Heb je een kennis in de omgeving die ook een Live! 1024 heeft? Sluit hem dan eens bij hem aan...

Geef mij maar een Warsteiner.

• Mior
Aangeslotn op een Terratec 64XL geluidskaart en daar werkt het prima, incl. Dolby Digital.

Het probleem ligt dus aan de geluidskaart. Ik heb wat newsgroups zitten lezen en daar blijkt dat bijna IEDEREEN die op zijn mobo een VIA chipset heeft, problemen heeft met zijn SB Live! 1024; varierend van crashende systemen tot haperingen in het geluid (wat ik dus heb).

Tot nu toe heeft creative noch VIA een oplossing voor dit probleem.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:29
kewl.... :)

Dan was er toch een reden dat ik mijn SBlive heb ingeruilt voor een terratec DMX Xfire 1024

:)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Mior
ja, maar ondertussen zit ik met een speakerset van bijna 900 piek waar in geen dolby digital geluid op kan krijgen :(

Die Terratec DMX Xfire 1024, wat is dat voor een geluidskaart qua kwaliteit? Ik heb al gezien dat er een digi aansluiting op zit. Hoeveel analoge aansluitingen zitten erop?

• Knakker
Phantom, het is wel een belangrijk detail dat je een VIA chipset hebt :o)

Ik heb m''n SB Live! een paar maanden terug ook de deur uit gegooid omdat ik ook gekraak en zelfs systeemcrashes had vanwege dat ding samen met de VIA chipset.

Wat ik echter wél raar vind is dat het gekraak dan niet voorkomt als je de speakerset analoog hebt aangesloten, omdat het probleem bij de EMU101K chip ligt en niet bij de uitgang :?

Ik kan je de Terratec DMX Xfire prima aanbevelen, en hij doet ook A3D 2.0 (zonder Wavetracing, maar goed) :) Het is gewoon een goede geluidskaart.

• Mior
mooi.. bedankt voor het advies..

Volgende week even de terratec kopen dan.

edit:
..en inderdaad, beide analoge aansluitingen doen het prima, maar ik moet en zal Digitaal Geluid hebben, daar heb ik de set juist voor gekocht..

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:29
Ik heb zelf niet zoveel verstand dan digitale shit (gebruik et niet op mijn terratec) maar ik zou wel ff in de gaten houden of de aansluitingen goed zijn. Anders zit je strax met twee kaarten waar je zo goed als niets aan hebt. En dat is :(

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Mior
ja, ik neem aan dat het gewoon jack aansluitingen zijn...

maar ik ga het zeker navragen bij computer-land (daar verkopen ze um, en das voor mij dicht in de buurt), want ik heb idd weinig zin in 2 nutteloze kaarten.

btw, iemand SB Live! 1024 kopen? :P

edit:
wreed, op de XFire 1024 is de digitale aansluiting zo''n optisch ding :) is maar goed dat zo''n kabel standaard bij de DTT3500 zit.

• Knakker
Digitaal geluid en digitale speakers bestaan niet. Een speaker is ALTIJD analoog! Hoe wou je een spoeltje digitaliseren? Precies ;)

Het digitale signaal dat je PC afgeeft wordt door de DAC van je geluidskaart omgezet naar een analoog signaal (DAC = Digital to Analog Convertor); het enige wat verschil op zou kunnen leveren is dat de DAC van je DTT3500 beter is dan die van je geluidskaart, maar als je een goede geluidskaart (elke kaart > 100 gulden zeg maar) én goede bekabeling hebt hoor je géén verschil tussen normale en "digitale" speakers. Digitaal geluid bestaat niet.

Dolby Digital wordt meestal via een digitaal signaal afgegeven, omdat een standaard analoge jack maar maximaal 2 kanalen kan bevatten. Dit betekent dat je 3 jacks nodig hebt om een 5.1 signaal te kunnen hebben. Een digitaal signaal kan zoveel hebben als je maar wilt.

• Mior
kijk es aan.. weer wat geleerd :)

maar Dolby Digital geluid heerst best wel voor DVD''s. En daarvoor moet de digitale aansluiting werken...
Pagina: 1