Toon posts:

[BC3] Aansluiten Cd-speler met optische ingang, nut??

Pagina: 1
Acties:
  • 2.020 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst een Dvd gekocht (Philips 751 fl 788 regiovrij bij Mediamarkt). Daar kreeg ik te horen wil ik DTS gebruiken dien ik van een digitale aansluiting gebruik te maken. Coax genomen (degelijker). Kabeltje kostte wel wat duurder dan ik dacht fl. 200 voor 5 m. Had ook bijna geen zin meer om te kopen, maar uiteindelijk toch maar gedaan.

Wow, dat geluid klinkt thuis heel goed. Ook maar gekeken wat voor aansluitingen zijn er nog meer achter mijn versterker (Onkyo DS575) zit.

Nou zie ik dat ik mijn CD-speler digitaal aan kan sluiten (optisch). Heeft dit nut, dwz draagt het (hoorbaar) bij tot de geluidskwaliteit?

Verwijderd

Als je je cd speler digitaal aan gaat sluiten gebruik je niet de in de cd speler aanwezige DAC (digitaal nr analoog convertor).

Je kunt er nu een speciale DAC tussen zetten en dan het analoge signaal naar je versterker pluggen.

Een versterker kan alleen maar een analoog signaal versterken (geen digitaal).
Of er moet in je versterker ook een DAC zitten, maar dan is de vraag: welke is beter die in de CD-speler of die in de versterker.

iets geholpen ?

Verwijderd

Op donderdag 05 april 2001 10:00 schreef Raoelos het volgende:
Kabeltje kostte wel wat duurder dan ik dacht fl. 200 voor 5 m.
*Oeff* Dat is duur. Die optische kabels zijn ook bijna niet te betalen.
Nou zie ik dat ik mijn CD-speler digitaal aan kan sluiten (optisch). Heeft dit nut, dwz draagt het (hoorbaar) bij tot de geluidskwaliteit?
Je zult minder ruis hebben. Of je het duidelijk kunt horen ligt aan je apparatuur en boxen. Ikzelf zet MP3''s via een optische kabel op m''n MiniDisc en het verschil hoor je duidelijk, het is helderder. *D

Verwijderd

Topicstarter
Fl. 200,- heb ik er niet voor over.

Cd-speler staat onder mn versterker dus lengte die ik nodig zou hebben is ± 25 cm.
Als het goed is zou dat niet al te duur moeten zijn.

Verder krijg ik het donkerbruine vermoeden dat het dus helemaal niet gebruikelijk is om je CD-speler digitaal aan te sluiten aan cd Versterker.

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

de optische aansluiting van me Pa''s Marantz CD speler staat direct angesloten naar de optical in van de MD

das eigenlijk de enige functie die ik zo 123 kan bedenken voor die optical out op de CD

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

• flipper2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ik heb zelf een Philips 931 serie versterker en cd speler.. zit ook een digitale aansluiting op en de kabels zaten erbij, dus ook maar aangesloten maar als ik alleen de digitale aanluiting gebruik gaat er op me versterker wel een mooi lampje branden "DIGITAL" maar krijg ik geen geluid.. dus zit hij nu ook gewoon analoog aangesloten.

dus of het erg veel nut heeft weet ik niet..
ik weet wel dat het met mijn dcc speler (ja erg oud) een hoorbaar verschil geeft als ik hem digitaal aansluit.

• G_Kracht
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-02-2019
Ik heb mijn cd speler ook digitaal aangesloten op mijn receiver (via coax). Klinkt erg goed, maar ik moet zeggen dat ik niet veel verschil hoor met analoog. Het ligt heel sterk aan de kwaliteit van de cd. Ik heb wel meer vetrouwen in de kwaliteit van digitaal naar analoog omzetting van mijn receiver dan van mijn cd speler. Dus zou ik zeggen: digitaal aansluiten dat ding!

G:P

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm:? (very different posts)

Misschien toch maar proberen.

Beetje off topic, maar weet iemand hoeveel zo''n optische kabel van max 50 cm kost??

Verwijderd

het hangt er vooral vanaf welke DA-converter beter is...die van je cd-speler of die van je versterker...

Verwijderd

Je moet gewoon een losse DAC kopen, kun je je MP3''s via de digitale uitgang van je geluidskaart via de DAC naar je stereo doorlinken.
de optische aansluiting van me Pa''s Marantz CD speler staat direct angesloten naar de optical in van de MD
Er gaan vast gewone analoge kabels naar de versterker.

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

OPtische kabels zijn el cheapo ook te krijgen. Gewoon een plastic toslink hoeft niet meer te kosten als 5 piek. Wil je langere kabels dan moet je betere kwaliteit hebben. Is meestal goedkoper dan goede koperkabels.
Pagina: 1