[BC3] Feautures/uitgangen voor surroundsignaal stereo

Pagina: 1
Acties:

• Apothor
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-08 14:09
Welke features en wat voor uitgangen heeft een geluidskaart nodig om een surround signaal door te sturen naar mijn dolby surround pro logic vertserker?

En wat is precies het verschil tussen dolby pro logic en dolby digital?

Alvast bedankt voor al jullie reacties, mensen.

Systeem Specs - ApoNet - DSTV Trinity

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Lees de FAQ!!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Volgens mij zijn er trouwens geen kaarten die surround signalen geven, en die zijn al helemaal niet compatible met welke dolby dan ook.

Verwijderd

Op dinsdag 03 april 2001 14:29 schreef Chupa Chup het volgende:
En wat is precies het verschil tussen dolby pro logic en dolby digital?
Tip : lees dit.

• Apothor
OK thnx.
Een groot deel ervan wist ik al, maar de FAQ en met name het artikel van Hardwareinfo waren zeker nuttig.

Maar helaas behandelt het geen van beide mijn exacte probleem, welke is: wat is maximaal mogelijk als ik mijn compu aansluit op mijn dolby prologic versterker. Het is een Technics SA-GX470 met twee stereo voorkanalen, een achterkanaal (waarbij duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen linker- en rechterkanaal, net als bij de voorkanalen, dus is het stereo of mono vraag ik je?) en een centerkanaal.

Als ik het nu goed heb begrepen dan kan ik een dolby digital (equivalent?) bereiken, mits ik een analoge 5.1 ingang op mijn versterker heb (die ik voorzover ik weet niet heb), volgens dit artikel op http://www.hardwareinfo.net/reviews.php?id=104&page=2 :
In de test zijn echter ook twee 6 kanaals geluidskaarten: naar links-voor, rechts-voor, links-achter en rechts-achter hebben deze twee kaarten ook aansluitingen voor een center speaker en een extra subwoofer. Deze 5.1 wordt ook precies gebruikt voor het Dolby Digital of DTS geluid van DVD?s! Met zo?n 6 kanaals geluidskaart en ditto speakerset kun je dus precies zoals het hoort DVD?s afspelen. En nog mooier: als je een ?oude? Dolby Prologic versterker hebt staan met extra analoge 5.1 ingang kun je deze meteen als Dolby Digital versterker gebruiken!
of ik moet een aparte dolby digital decoder kopen met een digitale ingang?

En anders wordt het dolby pro logic. En dit valt dan enkel en alleen te behalen met een vier-kanaals geluidskaart met twee analoge stereo uitgangen neem ik aan? Moet die kaart dan ook dolby pro logic compatible zijn?

Dus een erg leuke geluidskaart voor zijn prijs zou dan zijn (ik wil btw ook een digitale uitgang voor me minidisc)?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Aangezien je de FAQ al hebt gelezen en het je nog steeds niet duidelijk is, zal ik het maar zo doen.

Dolby prologic wordt verkregen uit een stereo signaal. Er worden twee extra kanalen "verzonnen". Het centre kanaal geeft alles weer wat links en rechts hetzelfde doen. Dus als een geluid evenhard uit links en rechts zou komen, wordt dat door de centre weergegeven.
Het achterkanaal ligt wat ingewikkelder, daar wordt een delay in gebracht plus faseverschuivingen. Maar iig heb je geen speciale geluidskaart nodig, gewoon eentje die stereo doorgeeft. Alleen heb je er echt niks aan in principe, want dolby surround is alleen voor films bedoeld.

Als je dolby digital geluid wil hebben heb je drie dingen nodig:
Een DVD speler
Een decoder
Een vijf kanaals versterker, en dat kan ook een dolby digital ready dolby surround versterker zijn. In dat geval zitten er zes analoge aansluitingen op de achterkant die cenre, front left en right, surround left en right en subwoofer (of evt lfe) gelabeld zijn.
De decoder zit of in je versterker of in je DVD speler, en in beide gevallen staat het er wel op een of andere manier op.

Het verschil met dolby surround is heel groot. Het zijn nu zes kanalen, die echt volledig onafhankelijk van elkaar werken en die ook allemaal hun eigen "geluidsspoor" hebben.

Jag

• Apothor
Aangezien je de FAQ al hebt gelezen en het je nog steeds niet duidelijk is, zal ik het maar zo doen.
Nee het was me idd nog niet helemaal duidelijk. Dus bedankt voor de info, maar ik ben er NOG STEEDS niet helemaal uit! :(
Dolby prologic wordt verkregen uit een stereo signaal. Er worden twee extra kanalen "verzonnen". Het centre kanaal geeft alles weer wat links en rechts hetzelfde doen. Dus als een geluid evenhard uit links en rechts zou komen, wordt dat door de centre weergegeven.
Het achterkanaal ligt wat ingewikkelder, daar wordt een delay in gebracht plus faseverschuivingen. Maar iig heb je geen speciale geluidskaart nodig, gewoon eentje die stereo doorgeeft. Alleen heb je er echt niks aan in principe, want dolby surround is alleen voor films bedoeld.
Dat had ik al wel begrepen. En wat is er mis met fimpjes in surround kijken!? Bovendien kun je dus volgens jou uit elk willeurig audio signaal een pro logic weergave creeren!? En hiervoor heb ik dus in principe al genoeg aan me SB PCI 32!?
Als je dolby digital geluid wil hebben heb je drie dingen nodig:
Een DVD speler
Een decoder
Een vijf kanaals versterker, en dat kan ook een dolby digital ready dolby surround versterker zijn. In dat geval zitten er zes analoge aansluitingen op de achterkant die cenre, front left en right, surround left en right en subwoofer (of evt lfe) gelabeld zijn.
De decoder zit of in je versterker of in je DVD speler, en in beide gevallen staat het er wel op een of andere manier op.
Aangezien ik geen subwoofer uitgang heb/kan vinden zal ik helaas wel geen dolby digital ready dolby surround versterker hebben. ;( Stel nu dat ik een DVD speler met dolby digital heb. HOE KRIJG IK DAT SIGNAAL DAN NAAR MIJN VERSTERKER? Of gaat dat net als met pro logic via het ene zelfde stereo kabeltje dat ik dan gewoon 6 keer moet splitten? Dus dan heb ik hiervoor ook voldoende aan mijn SB PCI 32?
Het verschil met dolby surround is heel groot. Het zijn nu zes kanalen, die echt volledig onafhankelijk van elkaar werken en die ook allemaal hun eigen "geluidsspoor" hebben.
En dat had ik ook begrepen. ;)

En HEEL HARTELIJK BEDANKT voor je reactie!! Maar zou je ook nog hier op kunnen reageren? ;) Bedankt!

• Jag

Jag

Aangezien ik geen subwoofer uitgang heb/kan vinden zal ik helaas wel geen dolby digital ready dolby surround versterker hebben.;( Stel nu dat ik een DVD speler met dolby digital heb. HOE KRIJG IK DAT SIGNAAL DAN NAAR MIJN VERSTERKER? Of gaat dat net als met pro logic via het ene zelfde stereo kabeltje dat ik dan gewoon 6 keer moet splitten? Dus dan heb ik hiervoor ook voldoende aan mijn SB PCI 32?
Dat gaat dus niet werken als je geen dolby digital ready versterker hebt. Je zult het dus moeten doen met dolby surround.

Overigens zijn het ingangen waar het om gaat, en niet uitgangen. Als het goed is kun je op de achterkant zes analoge ingangen vinden, zie mijn vorige post. Anders heb je geen dolby digital ready versterker.
Dat had ik al wel begrepen. En wat is er mis met fimpjes in surround kijken!? Bovendien kun je dus volgens jou uit elk willeurig audio signaal een pro logic weergave creeren!? En hiervoor heb ik dus in principe al genoeg aan me SB PCI 32!?
Ja, je hebt dus genoeg aan je huidige geluidskaart. En er is niks mis met filmpjes op je pc in dolby surround kijken, alleen is het dus ook echt alleen maar daarvoor bedoeld. Maar daar kom je zelf ook nog wel achter als je met muziek dolby surround een keer aanzet: dat klinkt voor geen meter.

Jag

• Apothor
Dat gaat dus niet werken als je geen dolby digital ready versterker hebt. Je zult het dus moeten doen met dolby surround.

Overigens zijn het ingangen waar het om gaat, en niet uitgangen. Als het goed is kun je op de achterkant zes analoge ingangen vinden, zie mijn vorige post. Anders heb je geen dolby digital ready versterker.
Dus ik kan nu met de huidige apparatuur (vooropgesteld dat ik een film met dolby digital kijk en een dolby digtal dvd speler heb) door middel van het stereo kanaal van mijn geluidskaart te splitten naar linksvoor, rechtsvoor, linksachter, rechtsachter en center de dolby digital ervaring nabootsen? Dan ontbreekt echter het dolby digital subwoofer kanaal. Ik kan dan eventueel dit signaal weer nabootsen door het signaal van bijvoorbeeld mijn voor luidsprekers af te tappen en door te sturen naar een subwoofer, maar dat geeft natuurlijk niet het volledig coorecte geluidsbeeld, omdat de frequenties die de subwoofer weergeeft niet de juiste dolby digital frequenties zijn?

En een echte dolby digital ervaring kan ik pas nabootsen op het moment dat ik een dolby digital versterker koop!?
Ja, je hebt dus genoeg aan je huidige geluidskaart. En er is niks mis met filmpjes op je pc in dolby surround kijken, alleen is het dus ook echt alleen maar daarvoor bedoeld. Maar daar kom je zelf ook nog wel achter als je met muziek dolby surround een keer aanzet: dat klinkt voor geen meter.
En ik had uit de links hier (of ergens anders recentelijk) begrepen dat je met de juiste apparatuur en instellingen toch goed surround geluid uit muziek kon creeren!?

• Jag

Jag

Dus ik kan nu met de huidige apparatuur (vooropgesteld dat ik een film met dolby digital kijk en een dolby digtal dvd speler heb) door middel van het stereo kanaal van mijn geluidskaart te splitten naar linksvoor, rechtsvoor, linksachter, rechtsachter en center de dolby digital ervaring nabootsen? Dan ontbreekt echter het dolby digital subwoofer kanaal. Ik kan dan eventueel dit signaal weer nabootsen door het signaal van bijvoorbeeld mijn voor luidsprekers af te tappen en door te sturen naar een subwoofer, maar dat geeft natuurlijk niet het volledig coorecte geluidsbeeld, omdat de frequenties die de subwoofer weergeeft niet de juiste dolby digital frequenties zijn?
Nee, niet echt. Dolby digital moet eerst gedecodeerd worden van een digitaal signaal naar zes analoge signalen. En die zes analoge signalen moeten versterkt worden.

Je hebt dus een DVD speler nodig om het digitale signaal te krijgen.
De decoder maakt daar zes analoge signalen van.
En dan hebt je nog zes (of minimaal vijf) versterkers nodig die de kanalen versterken. Jij hebt waarschijnlijk maar vier versterkers in je dolby surround versterker. En je geluidskaart heeft er zoiezo niks mee te maken, en een signaal splitten levert hetzelfde signaal nog een keer op, dus niet een extra kanaal.

Jag

• Apothor
Verdomme nu snap ik weer helemaal niks van.:( Nog maar suitgebreid jouw twee posts lezen. Misschien dat ik het dan oveer een 15 min snap!

• Apothor
De hercules Gamesurround Fortissimo II heeft de volgende features:

Microsoft® DirectSound? & DirectMusic?
Dolby Surround?
Dolby Digital? (Via S/PDIF output using PowerDVD? )
Analog din with: mic in, headphones, front and rear speakers
Line in
Digital S/PDIF in ( optical)
Digital S/PDIF out (optical)
MIDI / Game port (MPU 401? compatible)

Dus het digitale signaal van iedere dvd speler kan ik direct naar een dolby digital versterker met analoge speakers sturen? Hebben die dingen optische of coax ingangen of beide?

Of ik kan het digitale signaal van iedere dvd speler via deze geluidskaart naar een dolby digital pc speakerset sturen? Bestaan die?

Of simpelweg: je hebt een decoder en een versterker nodig. Deze heb je beide nodig. Eventueel dubbel. Zowel deze geluidskaart als een dolby digital versterker zijn in het bezit van zowel de decoder als de versterker. En een dvd speler KAN in het bezit zijn van een decoder maar niet van een versterker. Juist?

Maar hoe kom je aan het dolby surround geluid met deze kaart en analoge pc speakers? Hij heeft namelijk geen center speaker!? O wacht ff dolby pro logic heeft wel een center en dolby surround niet!?

Maar hoe krijg ik dan het geluid naar mijn versterker? Via de headphones aansluiting!?

Volgens mij ben ik erg vervelend. :)
In dat geval mijn excsuses.

• Jag

Jag

Dus het digitale signaal van iedere dvd speler kan ik direct naar een dolby digital versterker met analoge speakers sturen? Hebben die dingen optische of coax ingangen of beide?
Ja dat kan. Als die versterker tenminste een decoder aan boort heeft. En speakers zijn trouwens net als versterker altijd analoog.
Of ik kan het digitale signaal van iedere dvd speler via deze geluidskaart naar een dolby digital pc speakerset sturen? Bestaan die?
Ja, dat kan, en die bestaan. Ik heb er zelfs een review over geschreven. Als je de review wilt lezen moet je maar even mailen naar Jag@Tweakers.net.
Of simpelweg: je hebt een decoder en een versterker nodig. Deze heb je beide nodig. Eventueel dubbel. Zowel deze geluidskaart als een dolby digital versterker zijn in het bezit van zowel de decoder als de versterker. En een dvd speler KAN in het bezit zijn van een decoder maar niet van een versterker. Juist?
Bijna, we komen er wel:). Die geluidskaart heeft geen decoder aan boort, maar kan alleen het digitale signaal doorgeven (niks bijzonders dus). Wat ze echter doen is een marketing truc, ze suggereren dat de geluidskaart een decoder aan boord heeft. Bovendien heeft de geluidskaart ook geen versterkers aan boord, hooguit twee, maar geen vijf of zes (die je nodig hebt voor dolby digital).
Als je trouwens twee decoders hebt, kan je er uiteraard maar een gebruiken. Je zal dus altijd op deze manier werken:
DVD speler --digitaal--> decoder --analoog--> versterker --analoog--> speakers
Maar hoe kom je aan het dolby surround geluid met deze kaart en analoge pc speakers? Hij heeft namelijk geen center speaker!? O wacht ff dolby pro logic heeft wel een center en dolby surround niet!?
Dolby surround krijg je op de volgende manier:
bron --analoog--> decoder --analoog--> versterkers --analoog--> speakers
De eerste verbinding is in dit geval gewoon een stereo 3.5mm phone jack naar twee rca (tulp) stekkertjes, en die moet je maken tussen je geluidskaart en je versterker. En dan moet je er wel voor zorgen dat je geluidskaart niet ook dolby surround gaat decoderen, anders gaat het fout.
Maar hoe krijg ik dan het geluid naar mijn versterker? Via de headphones aansluiting!?
Headphone out kan, maar gebruik gewoon de line out of iets in die geest.

Jag

• Apothor
Oke dan zijn we er bijna. ;)

Voor de duidelijkheid:

Deze geluidskaart brengt dus qua dolby digital niks extra''s, aangezien ik het signaal ook direct van de dolby digital dvd speler naar de dolby digital versterker kan leiden, buiten de geluidskaart om?

In principe kan elke geluidskaart met een digitale uitgang het signaal van een dolby digital dvd speler doorsturen naar een dolby digital versterker?

Is iedere dolby digital reciever in het bezit van zowel een decoder als een versterker!?

• Apothor
Geef aub nog even antwoord op de voorgaande paar vragen. Ik beloof dat ik je daarna met rust laat.

• Jag

Jag

Op woensdag 04 april 2001 11:59 schreef Chupa Chup het volgende:
Oke dan zijn we er bijna. ;)

Voor de duidelijkheid:

Deze geluidskaart brengt dus qua dolby digital niks extra''s, aangezien ik het signaal ook direct van de dolby digital dvd speler naar de dolby digital versterker kan leiden, buiten de geluidskaart om?

In principe kan elke geluidskaart met een digitale uitgang het signaal van een dolby digital dvd speler doorsturen naar een dolby digital versterker?

Is iedere dolby digital reciever in het bezit van zowel een decoder als een versterker!?
Ja, helemaal begrepen :). Alleen het laatste is misschien nog een beetje wankel. In principe als een versterker of receiver dolby digital genoemd wordt, dan kan je er vanuit gaan dat hij een decoder aan boord heeft. Anders heet hij dolby digital ready, en dan heeft hij er geen.

Jag

• Apothor
Kay. Thanx Jag. Ik kan je niet genoeg bedanken. Maar toch bedankt!

Pagina: 1