[BC3] Iemand meer info over de Denon PMA-300v?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb hier nu even de Denon PMA-300v staan.
Er werd gezegd dat hij 2x60watt kan leveren.
Volgens mij is dat wat veel. Maar op de achterkant staat dat zijn vermogensconsumptie(!) 120watt is.
Die jongen heeft denk ik dit getal gewoon door tweeen gedeeld.

Weet iemand wat zijn echte vermogen is?
Ik kan namelijk geen informatie over dit type vinden.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Echt niemand?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-12 22:42

Jag

Even ter vergelijk, op mijn Pioneer versterker die gerate wordt op 2x100Watt DIN 4 Ohm, of 2x75 Watt (4 Ohm, 20-20000Hz, 0.05%THD), staat dat ie 500 Watt trekt uit het lichtnet. Dat is wel een beetje erg veel, en er is misschien rekening gehouden met de extra 230V aansluitingen voor wat randapparatuur, maar het zegt wel iets. Je kan er vanuit gaan dat een klasse AB versterker bij maximaal vermogen een rendement heeft van zo''n 70%, en dus zo''n 70% levert van wat ie trekt uit het lichtnet. Alleen weet ik niet hoe die specs die achterop de versterker staan, worden gemeten.

Jag

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Dank je.

Op de achterkant staat alleen ''Powerconsumption:'', niet bij welke belasting of meetmethode o.i.d.
Als hij een rendement van 70% zou hebben dan zou dat ongeveer 40 Watt per kanaal betekenen.
Dat klinkt mij nog steeds fors in de oren (figuurlijk dan ;)).
Kan ik het meten? Liefst niet op het gehoor. Het hoeft niet zo nauwkeuring maar ik zou wel willen weten of het bijv. een 25 of een 60 Watt is.

• Jag

Jag

Als je een multimeter hebt dan kan je wel een indicatie krijgen. Het vervelende is alleen dat je wel een multimeter moet hebben die de effectieve waarde moet meten van de spanning. Maar goed, je doet het gewoon als volgt:
hang geen speakers aan je versterker. Zet een toon generator aan, meet welke spanning die maximaal haalt, en dan kan je met een simpel rekensommetje bereken hoeveel vermogen de versterker dan zou leveren als er een speaker aan zou hangen. Wat je dan meteen ook kan doen, is meten bij verschillende frequenties, dat in een grafiek zetten, en dan heb je een frequency response grafiek op maximaal vermogen.
Als je op deze manier meet, dan krijg je wel een beetje een optimistiche waarde. Want als je hem heel ver pusht, dan zal je de clip spanning meten, de spanning die de opamps maximaal kunnen leveren, en dat is niet helemaal eerlijk. Wat ook niet helemaal eerlijk is, is dat er geen stroom loopt, en dat de enige beperking de opamps zijn, en niet de trafo.
Je kan ook meten met speakers eraan, dan krijg je een eerlijkere meting, maar dan moet je wel oppassen voor je speakers. En het is vervelend om naar 1KHz te luisteren @ 110 dBspl :(.
De formule die je moet gebruiken om het geleverde vermogen te berekenen is:

P = Veffectief^2 / I

P is het vermogen dat geleverd wordt, bij de spanning Veffectief die je meet en de impedantie I die eraan hangt (en waarvoor je dus ongeacht of je speakers wel of niet aangesloten zijn, 4 en 8 Ohm neemt).
Succes.

Jag

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Wat doe ik fout?

Ik meet zo''n 48Volt.
Bij 4 Ohm kom ik dan op 576 Watt :?
Komma vergeten?

• P5ycho
  • Laatst online: 22:25
Ik heb een Denon DMA-2000R en die doet 80W@8Ohm en hij eet 310W, misschien dat je daar nog wat aan hebt, ook al is elke amp natuurlijk lang niet hetzelfde. schatten kan altijd.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Jag

Jag

Er kan van alles aan de hand zijn. Zo kan dit een vette piek geweest zijn in de muziek (als je geen toongenerator hebt gebruikt). Ook kan het zijn dat je multimeter niet de effectieve waarde meet, en dat scheelt een factor 2 in vermogen.

Jag

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Het was geen muziek-piek in ieder geval. Ik heb een constante 500Hz toon gebruikt.

Wat bedoel je in dit geval met effectieve waarde? Als ik die 48Volt door twee deel heb ik nog steeds een enorm vermogen. Ik heb het nog een paar keer opnieuw gemeten en het was ook echt 48Volt en niet 4,8V (of 480Volt:))
Verder kan het volgens mij ook geen clipping zijn. Het spanningsverloop is bij benadering lineair dus geen uitschieters aan het einde o.i.d.

Doe ik de berekening niet fout?

• Jag

Jag

Ik weet niet of je je een sinus functie kan voorstellen (het wisselstroom tekentje), maar dat komt dus ook uit een versterker. En als je een wisselspanning over een weerstand zet, dan wordt er een vermogen gedissipieerd van P= Veffectief ^2 / R
En Veffectief is dus de effectieve waarde: de waarde die als het gelijkspanning zou zijn, een zelfde vermogen dissipiatie geeft. Dus stel dat je een AC (wissel) spanning met een effectieve waarde van 20V over een weerstand zet, dan wordt er evenveel vermogen gedissipieerd in de weerstand als wanneer je een DC (gelijk) spanning van 20V over dezelfde weerstand zou zetten.
De effectieve waarde van een wisselspanning is de piek waarde gedeeld door wortel 2.
Stel dat je uitgaat van 48 volt als effectieve waarde, dan zou de versterker een vermogen van 576 Watt leveren, nogal veel voor een HiFi versterker :). Als 48 volt de piekwaarde zou zijn, dan zou het nog steeds veel zijn, maar het scheelt al een hoop: 288 Watt.
Maar dit is een meting met een oneindig hoge weerstand aan je versterker, ipv de speakerimpedantie van 4 Ohm. Dan gaat er namelijk een grote stroom lopen, en moet de versterker echt het vermogen leveren. Maar zo''n meeting doen is echt niet leuk. Dan moet je namelijk op max vermogen naar 1KHz ofzo luisteren.
En over het clippen, bedoel je met dat het spanningsverloop lineair is dat de spanning gewoon geleidelijk oploopt tot 48 Volt? Wat je in ieder geval zou kunnen doen, is de versterker laten clippen, dus net zo hard zetten totdat de waarde niet meer oploopt, en dan laten terug lopen totdat ie weer wat gezakt is.
Maar dit is allemaal gewoon niet echt ideaal deze meting. Wat de beste manier is om dit te meten, is om een weerstand aan je versterker te hangen van 4 of 8 Ohm die tegen een hoog vermogen kan. En dan met een oscilloscoop meten. Dan kan je perfect zien wanneer de versterker gaat clippen, en dan heb je ook een eerlijke meting (nog steeds een stuk makkelijker dan een speaker dat meer is dan een weerstand).

Jag

Verwijderd

Ik heb een denon pma700v voor je, deze levert 2*100W/ 8 Ohm. Na +/- 10 jaar trouwe dienst heb ik maar wat nieuws gekocht. Ik denk dat die 2*60W voor de PMA 300v wel correct is.

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Op maandag 09 april 2001 02:55 schreef Jag het volgende:
En over het clippen, bedoel je met dat het spanningsverloop lineair is dat de spanning gewoon geleidelijk oploopt tot 48 Volt?
Ja
Wat de beste manier is om dit te meten, is om een weerstand aan je versterker te hangen van 4 of 8 Ohm die tegen een hoog vermogen kan. En dan met een oscilloscoop meten. Dan kan je perfect zien wanneer de versterker gaat clippen, en dan heb je ook een eerlijke meting (nog steeds een stuk makkelijker dan een speaker dat meer is dan een weerstand).
Een oscilloscoop heb ik helaas niet. Maar dan wordt het mischien ook een beetje teveel moeite voor gewone nieuwsgierigheid :)
In ieder geval bedankt voor jouw moeite. Ik vraag wel even bij een HiFi zaak bij mij in de buurt of ze er iets meer over weten.
Op maandag 09 april 2001 09:28 schreef een_naam het volgende:
Ik heb een denon pma700v voor je, deze levert 2*100W/ 8 Ohm. Na +/- 10 jaar trouwe dienst heb ik maar wat nieuws gekocht.
Bedoel je dat je de gegevens als vergelijkingsmateriaal hebt of dat je hem te koop hebt?
Ik denk dat die 2*60W voor de PMA 300v wel correct is.
2*60W lijkt me wat veel. Dan zou de versterker een rendement van 100% hebben. Zijn maximaal opnemende vermogen is namelijk al 120Watt.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Het wattage hangt nogal af van de meetmethode... Dus zegt eigenlijk niet zoveel. Ik heb hier een subwoofer systeem voor m''n pc die zogenaamd 1200 Watt is, en mijn Dolby Digital Denon is maar 5x60Watt, en toch klinkt die veel harder... :o

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Jag

Jag

Zoiets is wel degelijk om een goede manier te meten, alhoewel er altijd een hoop ruimte blijft voor discussie.
De manier die ik voorstelde komt al een aardig eind. Maar misschien dat het wel efficient is om Marantz te mailen, hoewel zelf meten natuurlijk wel leuk is.

Jag
Pagina: 1