[BC3] zelfbouw speakers. welke?

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-07 15:22
ik ben nu bezig om zelf speakers te gaan bouwen, ben er alleen nog niet uit hoe het precies zit met de weerstand van het filter en wat voor invloed de weerstand van de speakers hier op hebben
ik heb dit filter gekocht bij conrad:
Afbeeldingslocatie: http://www.mivoc.com/Graphics/XXT34.jpg
R.M.S 250 Watt/ max 750 Watt.
4 Ohm. het is een drieweg filter.
scheidings frequentie 800-4000 Hz.

dit filter is dus bedoeld om 4 ohm speakers op aan te sluiten.
maar nu de vraag wat er gebeurt als ik bijvoorbeeld 3x8 Ohm speakers op het filter zet, hou ik dat ding nog heel? en zo ja wat is dan de totale weerstand van het filter + speakers?
de versterker is een pioneer A227 330 Watt.
er zitten 4 speaker aansluiting op (A en B)
als ik alleen A aansluit dan kunnen er speakers op met een weerstand tussen 4-16 Ohm. Als ik A + B aansluit (4spkrs) dan moeten de speakers een weerstand hebben van 8-32 Ohm.

dus de vraag is: kan ik op dat filter 3x 8 Ohm speakers aansluiten?? wat voor weerstand heeft het filter + speakers dan?

ik wil namelijk ook nog een subwoofer gaan bouwen, maar dan heb ik dus, je raad het al, de B aansluiting nodig. en dan moet de weerstand 8 Ohm zijn per speaker.

edit: en heeft iemand mischien nog een aanrader qua speaker UNITS? bass is heel belangrijk, evenals goeie hoge tonen, gewoon kwaliteit dus. uiteraard wil ik niet zoveel uitgeven. ongeveer 250,- per 3 speakers (laag, midden en hoog dus)

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
ik dacht dat je SPEAKERS ging bouwen???

maaruhh... , 750watt filter krijg je denk ik heeel zeker niet kapot met 350watt versterker:)en die versterker heeft wel genoeg met 16 ohm.

----Edit----

gewoon een 14" basspeaker paar simpele middentoners iets van 4" en wat satalietjes erbij;)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• twiekert
Op zaterdag 31 maart 2001 21:34 schreef onbekend het volgende:
ik dacht dat je SPEAKERS ging bouwen???

maaruhh... , 750watt filter krijg je denk ik heeel zeker niet kapot met 350watt versterker:)

----Edit----

gewoon een 14" basspeaker paar simpele middentoners iets van 4" en wat satalietjes erbij;)
jepz tiepvoud, ik bedoelde speaker units.
14 " is een beetje te veel van het goede. das iets van 35cm man. zo breed hoeven die kasten ook weer niet. ik dacht zelf maximaal 10" voor een bassspeaker, midden en hoog uiteraard kleiner.

ik heb de speakers die ik nu heb ook zelf gebouwd, maar ja subwoofer speakers van 12" klinken niet zo mooi als je ze ook als woofer gebruikt.

• Dennis
  • Laatst online: 12:53
Hier komt straks weer een verhaal van jag over watt :7

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Nou, daar heb ik de FAQ voor geschreven :7.

Ik snap voor de rest niet echt wat het probleem is. Een crossover bestaat uit meerdere filters, en een filter heeft een impedantie die snel hoger wordt boven een bepaalde frequentie. Maar (ver) beneden die frequentie zou die in principe een impedantie van nul moeten hebben.

Als je dan drie drivers (waarom in godsnaam zoveel?) parrallel zou aansluiten, zou dat een vervangingsweerstand geven van minder dan 3 Ohm, nogal weinig dus.
Als je ook nog een subwoofer op die versterker wilt aansluiten dan zul je dus maar een driver per speaker kunnen gebruiken.

Jag

• djkolk
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-05 07:08
Ik begrijp niet waarom je begonnen bent met zomaar een scheidingsfilter te kopen en hieromheen te gaan bouwen.
Kijk eens op
www.speakerland.nl
hier staan vele beproefde boxen die je ook nog eens bij die jongens in Oss kunt gaan beluisteren, en vraagbaak Ruud kan je waarschijnlijk met al je vragen helpen.
suc6

Verwijderd

en dat red je met jouw budget...?...

• twiekert
jep. was ook niet zo slim om eerst een filter te gaan kopen en daarom heen speakers te gaan kopen. :P
ik wijzig ff mijn bestelling en gooi de filters eruit.

ik heb m''n budget wat vergroot, want ik kwam na wat rondvragen en in hifi zaken testen dan ik er echt niet kom met 250 piek voor 3 speaker units. de grens zit nu op 500 piek per 3 speaker units. ik heb ff dit beestje bekeken wat 4000DM kost:
Afbeeldingslocatie: http://195.202.36.220/bilder/fotos/klein/atlasdsmgf200.jpg

daaruit heb ik de speakers genomen ex de grote bass speaker, zodat ik een in iedergeval een goeie combinatie heb.
ik heb toen met Win-ISD de box grootte berekent aan de hand van de bass speaker. de omvang wordt nu 80cm hoog, 25cm breed, 35cm diep.
dit zijn de speaker units:
de woofer:
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.nl/pix/329/M1/329932M1.JPG

de mid-range:
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.nl/pix/329/M1/329614M1.JPG

de tweeter:
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.nl/pix/329/M1/329436M1.JPG

is allemaal high end spul van Visaton. ben benieuwd of het allemaal een beetje gaat lukken. heb er echt zin in om te gaan bouwen. ff kijken of ik er pics van kan maken en hier posten. :)

• twiekert
Op maandag 02 april 2001 01:59 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
en dat red je met jouw budget...?...
nou ik zit er ietsju overheen. voor 3 speaker units betaal ik 520,-
hout zagen inclusief afwerking etc. 50,-
filter, speakerdoek, opvulzooi, houtlijm etc. 200,-

Verwijderd

Kijk anders ff rond bij Monacor. Die hebben ook van die leuke dingetjes. En idd, Speakerland en Speaker & Co hebben er ook wel verstand van.

Leuke zoekterm bij google "DIY speakers". Have phun

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

oke dit is een beetje off topic

maare kijk niet alle spullen uit de conrad werkt altijd zoals ze zeggen
en ten tweede

wat dacht je van BI-AMPING ? of BI-WIRING ?

maare ik denk dat bi-amping beter zal zijn voor jouw stupje ( wat ik heb kunnen lezxen dan)

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

In het kader van dure en loze uitgaven, biampen en nog erger: bi-wiren.

Ik zou eerst eens naar die luidspreker luisteren voordat je beslist om zoiets te kopen.

Jag

Verwijderd

Op maandag 02 april 2001 14:08 schreef Flippit het volgende:
Kijk anders ff rond bij Monacor. Die hebben ook van die leuke dingetjes. En idd, Speakerland en Speaker & Co hebben er ook wel verstand van.

Leuke zoekterm bij google "DIY speakers". Have phun
Mhh, Monacor is toch zo''n prutsmerkje of niet dan? Ik zie wel eens van dat spul staan en krijg daar nu niet een fijn gevoel bij.
Pagina: 1