[BC3] TV via schotel, hoe en wat?

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Neman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 14:07

Neman

Een uit de lucht gegrepen naam

Topicstarter
Ik heb een aantal vragen over het gebruik van een schotel met digitale ontvanger:

-Is het in geen geval mogelijk commerciele zenders als Veronica (of zal ik Yorin zeggen), SBS6, etc te ontvangen zonder een abonnement zoals bijv. canaldigitaal?

-Ik heb begrepen dat er gezapt moet worden met de ab van de digitale ontvanger, is het dan nog mogelijk iets op te nemen met je videorecorder wat je op dat moment niet kijkt?

-Heeft het wel zin om schotel te nemen als je gewoon een kabelaansluiting kunt krijgen?

• HariZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-02 21:51
Het hoe: Met een schotel

Het wat: Televisie!
|:(

Hoort dit niet in het "Audio, Video & HiFi Forum" thuis??

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 10:53
Ik move deze even naar Audio & Video forum.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32
Op vrijdag 30 maart 2001 00:55 schreef Neman het volgende:
Ik heb een aantal vragen over het gebruik van een schotel met digitale ontvanger:

-Is het in geen geval mogelijk commerciele zenders als Veronica (of zal ik Yorin zeggen), SBS6, etc te ontvangen zonder een abonnement zoals bijv. canaldigitaal?

**

Je moet een smartcard hebben en die krijg je idd via CanalPlus ofzo

-Ik heb begrepen dat er gezapt moet worden met de ab van de digitale ontvanger, is het dan nog mogelijk iets op te nemen met je videorecorder wat je op dat moment niet kijkt?

De digitale ontvanger heeft maar 1 tuner, dus je kunt niet op de video opnemen van een anders sat kanaal, wel van de gewone kabel of ether als je dat ernaast hebt uiteraard.

-Heeft het wel zin om schotel te nemen als je gewoon een kabelaansluiting kunt krijgen?
* Voor de extra kanalen wel, maar dan moet je daar wel interessa voor hebben. Kabel is vrij goedkoop voor de gewone kanalen vind ik. Een smartcard voor de Nederlandse kanalen is volgens mij niet veel goedkoper dan een jaarabonnement. En als je twee TV''s hebt, heb je het ook wel nodig.

• Bigfoot
[dubbelpost, sorry]

• Monkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

Monkie

Meestal nemen mensen een schotel als ze geen kabel willen nemen. Of als ze die extra zenders nodig willen. Een andere reden is dat de beeldkwaliteit beter is. En opnemen waar je niet naar kijkt kan wel, alleen weet ik niet precies hoe je dan moet kloten met de SCART of coax

• Bigfoot
Op vrijdag 30 maart 2001 13:25 schreef Monkie het volgende:
Meestal nemen mensen een schotel als ze geen kabel willen nemen. Of als ze die extra zenders nodig willen. Een andere reden is dat de beeldkwaliteit beter is. En opnemen waar je niet naar kijkt kan wel, alleen weet ik niet precies hoe je dan moet kloten met de SCART of coax
Hoe kan dat dan, op een sat ontvanger kun je toch maar 1 kanaal instellen?? :?

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

Op vrijdag 30 maart 2001 14:25 schreef Bigfoot72 het volgende:

[..]

Hoe kan dat dan, op een sat ontvanger kun je toch maar 1 kanaal instellen?? :?
idd, dat gaat heel erg moelijk worden ... |:(

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

• mpegernie

mpegernie

.mpe

Veronica, SBS6, Net5 etc (Fox8 niet!!) zitten standaard in het CanalDigital pakket.
nee. aangezien je maar een tuner hebt kjun je maar een kanaal tegelijk kijken.
Hang er van af:

-Schotel
Nadelen:
*Je hebt maar een tuner dus een kanaal tegelijk (grootste probleem)
*Geen ontvangst als er een stevige onweersbui voor de satteliet hangt. Maar hoevaak stoort het op je kabeltje? (in vergelijking tot "hoeveel onweersbuien per jaar zijn er nu eigenlijk..?")

Voordelen:
*de EPG, snel zoeken in een programmagids waar vaak een beschrijving bij staat van de uitzending (net als in de papieren gids). Ook tijdens het kijken snel info over de uitzending en "nu/straks" met de pilot knop...
*Heel goede beeldkwaliteit en geluid.
*Veel zenders, die welliswaar wel veel duits- en ander-talig zijn.

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Heb sinds kort een Strong digitale SECA ontvanger, en een 90 CM schotel.

Voordelen:
Prima ontvangst, haarscherp beeld en CD kwaliteit geluid.(als dit bij het originele materiaal tenminste het geval is, bij een film uit 1960 kun je dus geen kwaliteit ontvangen...)

Nadelen:
Inderdaad onweer of sneeuwbuien, echter had ik die problemen op de kabel ook, aangezien 70% daarvan ook vanaf de satelliet komt)
Duur Canalplus abbo.
Ontsiering van je gevel/dak
Slechts 1 kanaal tegelijktijdig te ontvangen, zappen tijdens opnemen is op de band ook te volgen.... |:(

(extra voordeeltje: kijk op nieuwsgroep nl.media.sateliet, voor het hacken van seca kaartjes..... iesse simpel, maar wel verboden. >:)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:01
BBC kun je via de schotel ook niet ontvangen.

Verwijderd

Wanneer je gewoon 2 tuners neemt (gaat je wel geld kosten natuurlijk:)), kun je de ene tuner gewoon gebruiken voor het opnemen van materiaal (video), en de ander gewoon voor het rechtstreeks kijken op de tv.

...di''s volgens mij de enige oplossing :'(

• mpegernie

mpegernie

.mpe

Op vrijdag 30 maart 2001 21:36 schreef blueeyes het volgende:
Wanneer je gewoon 2 tuners neemt (gaat je wel geld kosten natuurlijk:)), kun je de ene tuner gewoon gebruiken voor het opnemen van materiaal (video), en de ander gewoon voor het rechtstreeks kijken op de tv.

...di''s volgens mij de enige oplossing :'(
Da''s nogal voor de handliggend natuurlijk.

wat misschien wel wat is, is een decoder-eenheid met twee tuners erin....
Maargoed, doordat ons huidige TV-signaal zo''n wijdverspreide standaard is hebben al onze TV''s, videorecorders, Tv-kaartjes etc allemaal een tunertje. Dat zou in de toekomst natuurlijk ook digitaal kunnen worden. :9~

• Neman
  • Laatst online: 19-08 14:07

Neman

Een uit de lucht gegrepen naam

Topicstarter
Veronica, SBS6, Net5 etc (Fox8 niet!!) zitten standaard in het CanalDigital pakket.
Ja ok, maar kan ik die channels op een of andere manier ook ontvangen zonder dat ik een abo heb en dus geld betaal (op legale manier)?

• Apestaartje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-01-2020

Apestaartje

Nee,geen muis-arm..

BBC kun je via de schotel WEL ontvangen.

Liever schotel dan kabel....*D

Neem wel een ontvanger met common interface, omdat die :r EIKELS van Cannal+ :r nogal de neiging hebben je eerst een duur systeem te laten aanschaffen met coderingsnorm A om vervolgens een half jaar later maar de boel helemaal om te zetten in coderingsnorm B....
En als consument heb je dan gewoon "pech gehad".....
En met zo''n common interface kun je gewoon verschillende modules met verschillende coderingsnormen gebruiken en hoef je niet zoals in het verleden (al)weer een nieuwe ontvanger aan te schaffen.

X360 Gamertag : betelgeuze Spec 's PC:Sinclair ZX-81 16K-ram --90 min. cassettebandje-- 3Dmark score: 0,00000000000001 ---- Als het niet veranderd ! --- dan blijft het zo ! ---

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Voor het kijken van verschillende zenders op 2 TV''s kan je een dual-LNB (dat ding in de brandpunt) kopen en een 2e ontvanger aansluiten. Nadeel: het is duur (al kan je ook nog wel een goedkope analoge ontvanger aansluiten)

Een 2e maar wel erg dure oplossing is een losse H- en V-LNB en bij elke ontvanger een H/V switchboxje, zo kan je veel ontvangers aansluiten.

Ik heb zelf een B&O tv met ingebouwde sat-ontvanger (analoog) met een bijbehorende video. Erg duur maar ik kan de video voor elk gewenste tijdstip van elk willekeurige zender (sat/TV/video/radio) opnemen :9

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Paul
  • Laatst online: 19-08 15:39
Op vrijdag 30 maart 2001 13:25 schreef Monkie o.a. het volgende:
Meestal nemen mensen een schotel als ze geen kabel willen nemen.
of als ze helemaal geen kabeltv, laat staan kabelinternet hebben :'( :'(
Legden ze hier die fysieke kabel maar in de grond...

Om ff op de vragen terug te komen:
1: Niet dat ik weet
2: Nope, niet als je maar 1 decoder hebt
3: Alleen als je turkse/marokaanse/russische zenders wilt ontvangen... Oh ja, en +/- 500 duitse zenders, ook nog eens.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• BC3 Victim
Er wordt vooral gepraat over TV via een schotel, maar heeft iemand van jullie ervaringen met internet via satelliet. Ik heb al aardig wat informatie (DVB, schotel, abbo''s, ed) te weten achterhalen, maar over ervaringen van gebruikers heb ik nog niet zo vaak iets over gelezen. :?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Internet via de satelliet staat nog in de kinderschoenen. Responsetijden zijn erg hoog. Momenteel alleen downstream mogelijk. In Dld is het al wel mogelijk om 2 weg verkeer over een beam te krijgen, maar volgens mij werkt dit ook nog niet perfect.

BBC is te ontvangen in het Sky pakket. Daarvoor heb je een aparte CAM nodig (is duur).
Alle Nederlandse zenders zitten (zoals eerder verteld) gewoon in het Canal Digital pakket en zijn zowel voor Irdeto als Seca CAM''s te ontvangen. Er moet bij Canal Digital een abonnement worden afgesloten (kost niets) waarna je een smartcard krijgt waarmee je deze zenders kunt zien.

Een schotelontvanger heeft (zoals gezegd) 1 tuner. Dus je kunt een zender kijken en die opnemen, maar geen andere zender !! 2e schoteontvanger met 2e lnb bied hiervoor uitkomst.

apestaartje : De meeste nederlanders hebben een Irdeto ontvanger !! Canal+ blijft nog jaren uitzenden op Irdeto (naast Seca). Dus je hoeft echt niet snel een Seca box te kopen.

Ik ben zelf in het bezit van twee Nokia MediaMaster 9500''s. De kenners weten waarschijnlijk al genoeg :)

Verwijderd

ik heb thuis ook schotel (bij canal+ gratis abbo)
belangrijkste nederlandse zenders:
NL 1 tm 3
rtl 4,5
sbs6,veronica,net5,tmf

dan nog 50 buitenlandse zenders (merendeel duits)

je hebt maar 1 source dus je kunt niet iets opnemen wat je niet op je beeld hebt (of je moet een extra ontvangkop op je schotel zetten (extra kosten: 300 piek))

het stoort nooit (altijd haarscherp beeld)
behalve als er een ECHTE HEEELEE zware bui voor de deur ligt (2x per jaar ofzo).

ik denk dat het weinig nut heeft als je van kabeltv naar schoteltv gaat.

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:20
Op donderdag 05 april 2001 14:47 schreef NomadicNightmare het volgende:

je hebt maar 1 source dus je kunt niet iets opnemen wat je niet op je beeld hebt (of je moet een extra ontvangkop op je schotel zetten (extra kosten: 300 piek))
300 piek zeg je?

je moet of een tweede kop hebben of een kop met 2 uitgangen. De tuner richt namelijk de kop zodat hier maar 1 signaal vanaf komt. Deze kan niet gebruikt worden voor een andere tuner (vandaar die 2de kop)

dan heb je nog een tweede tuner nodig van 1000 (???) piek... de uitgange van de tuner kan je weer op tv/ video, etc aansluiten

if broken it is, fix it you should

• mpegernie

mpegernie

.mpe

Op donderdag 05 april 2001 09:46 schreef speedphreak het volgende:
...

Alle Nederlandse zenders zitten (zoals eerder verteld) gewoon in het Canal Digital pakket en zijn zowel voor Irdeto als Seca CAM''s te ontvangen. Er moet bij Canal Digital een abonnement worden afgesloten (kost niets) waarna je een smartcard krijgt waarmee je deze zenders kunt zien.

...
Illegaal proberen te ontvangen is voor die nederlandse zender inderdaad niet echt nodig, CanalDigital kost zo goed als niets, fl 50 per jaar administratie kosten ofzoiets?

Er schijnt trouwens wel te knutselen te zijn aan die dingetjes maar daar kan ik je ook niets over vertellen. Probeer de nieuwsgropen eens.

• Apestaartje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-01-2020

Apestaartje

Nee,geen muis-arm..

@ speedphreak

Ja deze meneer of kenner zoals je wil, ;) weet zeer zeker wat een Nokia 9500 is...
Het WAS "de" ontvanger in het verleden, maar nu toch zeker wel ingehaald door de Humax...
En de Italianen zijn Irdeto al aan het afstoten of inmiddels hebben ze dat gedaan.
(Maar dat is natuurlijk alleen van belang als je ook de Hotbird kunt ontvangen.)
Canal+ heeft gezegd dat ze (op aandringen van alle abonnees) nog wel 5 jaar zouden doorgaan met Irdeto, maar wie zegt dat ze dat daadwerkelijk doen?, hun kennende...
En een boel mooie zenders o.a. Discovery is dus niet meer in Irdeto te krijgen.
Kortom is het volledig oninteressant om nog aan een Irdeto ontvanger te beginnen,of je moet nog een oude Page voor hooguit 75 piek kunnen krijgen,alhoewel die weer van een millenniumbug last schijnen te hebben.
Kijk maar in advertentie''s die Mediamasters koop je ook al voor een appel en een ei dus dat zegt ook wel wat over wat er te verwachten is in de toekomst.
Maar desalniettemin is het een zeer interessante hobby.... :)

X360 Gamertag : betelgeuze Spec 's PC:Sinclair ZX-81 16K-ram --90 min. cassettebandje-- 3Dmark score: 0,00000000000001 ---- Als het niet veranderd ! --- dan blijft het zo ! ---

Verwijderd

apestaartje:

Ben het niet helemaal met je eens hoor. Het feit dat een Seca kast meer voor de toekomst is voorbereid klopt wel. Een Humax 5400 (die jij waarschijnlijk ook hebt) kun je in principe ook het best kopen wil je verzekerd zijn van een ruim en blijvend zenderaanbod. De 9500 is echter een ontvanger waar veel meer mee gedaan kan worden dan alleen kijken. Neem nu bijvoorbeeld DVB2000, de SCSI uitgang waarmee films en audio met gemak gestreamed kunnen worden en de vele tootljes die overal te downloaden zijn.
Een mooie MM9500 brengt tegenwoordig nog echt wel 800,- tot 900,- op (vriend van mij heeft er een paar weken terug nog 1 gekocht), terwijl een nieuwe Humax 5400 zo''n 1400 (?) kost.
Ik ben zelf ook van plan om een van mijn 9500''s te verkopen en een Humax 5400 met seca cam aan te schaffen. Maar ik hou sowiezo een 9500 om te tweaken en te satnerden :)
Ik heb overigens de meeste irdeto pakketjes open staan en dus een ruim zenderaanbod.
Misschien alleen een keer een grotere schotel aanschaffen en een extra dual LNB om ook zo de Hotbird te kunnen ontvangen.

• BC3 Victim
er zijn eigenlijk geen nadelen van schotelgebruik.

-altijd goed beeld (valt hier niet uit bij slecht weer)(zelfs nog beeld wanneer op de kabel alles verdwenen is)
-2 verschillende kanalen kijken, koop je er toch een extra ontvanger bij (krenten!!?):P
wat moet ik hier nog meer aan toe voegen? :)
op de kabel gaan ze ook binnenkort met een digitale kabeldecoder werken dus dat voordeel van opnemen en andere zenders kijken is dan ook weg
doeg!

Pagina: 1