Toon posts:

[BC3] Britney spears mic .....

Pagina: 1
Acties:
  • 228 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
elke keer als je die wandelende zaadwinkel ziet lopen op het podium heeft zo''n headset mic...

net als al die andere vage meide/jonges bands..

(ik weet dat ze toch allemaal playbacken) maar je kan mij niet wijsmaken dat er uit zo''n klein sprietje net zo''n goed geluid komt als uit bv. een Sm-58 van Shure... die vele malen groter is...

Heb ik hier gelijk in... of lul ik nu maar wat ??

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Volgens mij kopt dat wel. Zelfs de duurste zenders, en die zijn duur, klinken veel minder dan bijv SM58 van Sure (ik heb ze wel eens naast elkaar geluisterd). En dat zou heel goed kunnen komen door het microfoontje. Zenders worden in het theater dan ook vooral voor cabaret gebruikt.

jag

Verwijderd

jah, maar britney rules:)

sorry, je hebt hier niets aan, maar moest ff|:(

Verwijderd

Op dinsdag 27 maart 2001 17:43 schreef Jag het volgende:
Volgens mij kopt dat wel. Zelfs de duurste zenders, en die zijn duur, klinken veel minder dan bijv SM58 van Sure (ik heb ze wel eens naast elkaar geluisterd). En dat zou heel goed kunnen komen door het microfoontje. Zenders worden in het theater dan ook vooral voor cabaret gebruikt.

jag
JAG had ACH moeten zijn

Verwijderd

hehhe ook weer lekker loos die post van me :)

• WieMie
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Britney wel eens live horen zingen (via internet/tv, niet in ''t echt helaas) klinkt beduidend minder dan meeste optredens, ligt meer aan haar dan aan mic. ze rent rond en moet dan ook nog zingen, klinkt totaal niet...

Verwijderd

Zet je het geluid uit. Gaat toch alleen om beeld? Ik downoad ook nooit mp3 van britney, alleen filmpies....geluid uit en genieten maar. >:)

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 12:16

Steffie

Opaque

bij de NOS zie je af en toe de presentatoren ook met van die lelijke dingen aan hun kop zitten... vraag me af wat daar de reden voor is, want vroeger deden ze het wel met van die kleine mic''s die op hun kleding was gespeld...

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 22:47

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

dat mindere kwaliteit geluid dat die haedsets geven maakt dat toch niks uit voor Britney Spears en consorten >:), ze kunnen toch niet zingen dus dat verschil hoor je echt niet hoor :( >:)

• BachW
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-07 12:40

BachW

Tweaker in Noorwegen

Ik had zelf laats op mijn school een draadloze (geen headset maar 1 voor aan je trui o.i.d.) maar daar kwam echt goed geluid uit. maartja, Britney Spears en zingen zijn toch 2 verschillende dingen hoe goed je Mic ook is...

BOINC stats

• BachW
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-07 12:40

BachW

Tweaker in Noorwegen

Shure trouwens... sorry

BOINC stats

Verwijderd

Op dinsdag 27 maart 2001 19:14 schreef Steffie het volgende:
bij de NOS zie je af en toe de presentatoren ook met van die lelijke dingen aan hun kop zitten... vraag me af wat daar de reden voor is, want vroeger deden ze het wel met van die kleine mic''s die op hun kleding was gespeld...
Ja, precies, zal wel heel erg belangrijk staan ofzo, vindt Mart Smeets leuk :)

Verwijderd

Die mics die op de kleding vast zitten zorgden vaak voor probs

vandaar dat ze over zijn gegaan op die malle headsets

• Steffie

Steffie

Opaque

Op dinsdag 27 maart 2001 19:50 schreef johnny appleseed het volgende:
Ja, precies, zal wel heel erg belangrijk staan ofzo, vindt Mart Smeets leuk :)
die belg van de vrt is ermee begonnen tijdens championsleague wedstrijden :)

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

• Steffie

Steffie

Opaque

welke problemen dan... ze zitten toch stil op een stoel :?

Verwijderd

Op dinsdag 27 maart 2001 23:42 schreef Steffie het volgende:
welke problemen dan... ze zitten toch stil op een stoel :?
Gewoon technische probs met die f*ck zender achterop enzo

iig hebben ze het een keer verteld bij Studio Sport ofzo

• Jag

Jag

Koffiefilter en Caeculus, kappen met die onzin.

En in mijn post moet Sure natuurlijk Shure zijn |:(.

Jag

Verwijderd

Hmmmmm... beetje jammer dat die microfoons vergeleken worden met "maar" een SM-58 vergeleken worden... sorry, maar die vind ik nou niet bepaald top kwa geluid... Hij is errug goed te gebruiken (weinig last van feedback... stevig etc.) maar kijk dan naar SM-87 ofzow...

Maar wat ik eigenlijk wil zeggen is dat de duurdere (bv. sennheiser +/- 16.000,-) best wel errug goed kunnen klinken hoor... in iedergeval beter dan een SM-58....

• Jag

Jag

Ik heb hele dure gehoord van Sennheiser, typenummer heb ik niet onthouden, van Ampco gehuurd iig, maar die klonk echt wel minder dan de normale mics, waar er geloof ik eentje van AKG bijzat, maar ik ben niet zo heel erg thuis in microfoons.

Jag

Verwijderd

OK... laat ik het ff wat anders brengen:: Normale microfoons zijn veel makkelijker goed te laten klinken dan die klijne knoopjes... Maar als je een goede (heel ervaren dus ook) geluidstechnicus bent die ook de gebruiker goed kan instrueren hoe met de mic. om te gaan kán het ONTZETTEND mooi klinken... Het kan alleen minder hard, omdat je anders te snel problemen krijgt met rondzingen enzo...

(btw.. ik ben meer into licht, dus bij mij hoef je niet aan te komen om met zo''n ding te werken;))

Verwijderd

Hmmmm... ging het hier trouwens niet over headsets?? Want die zijn volgens mij vaak gewoon hetzelfde als handhelds...?

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Bij microfoons hangt het er echt vanaf wat voor sound je wil. En die kleine microfoontjes (zoals de MKE2 van sennheiser) zijn echt niet slecht. Ze hebben alleen een kleiner membraam dan bv SM-58, dus er zal minder laag in zitten.

Maar je kan niet stellen dat zo''n klein micje slechter klinkt. In een theater is het meestal gewenst om het heel naturel te laten klinken.
In een band is het echter meestal een wat voller geluid gewenst en dan kan je beter een SM-58 gebruiken.

Je kan niet zomaar stellen, dat de ene mic goed of slecht is. Net zo goed dat je niet kan stellen dat Apogee beter is dan EAW (de grootste rel in de theatertechniek :D)

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 17:33
Niet zeiken over Britney, anders laat ik je persoonlijk zo''n mic opeten of zoiets ;)

Verwijderd

volgens mij hebben ze die britney gewoon zo''n sprietje gegeven omdat ze die sm58''s steeds ergens in douwde.

(8>

• digifiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-01 14:15
* digifiel sjezus wat een kleuters hier zeg had wel wat meer nivo verwacht eigenlijk

Iemand toevallig welles lopen stunten met een microfoon in de handen?

En met een headsetje op?

wat zou dr nou fijner werken en bij een live concert maakt t echt geen fuck uit of de zang Heel zuiver of gewoon zuiver is

in een studio voor opname is dat wat anders.

en altijd dat eeuwige gezeik van de STEM staat toch op een bandje ik loopt dan nog niet zo lang mee in t l&g maar ben toch al wel meer als 2 jaar onderweg met tape acts en dr zit er zelden 1 tussen die een steun tape gebruikt en dat is dan alleen maar of als ze griep hebben of al 3 of meer optredens gedaan hebben en nog een heel weekend te gaan hebben.

als je dr geen verstand van hebt hou dan voortaan je kop.

Groeten Digifiel.

ik ben niet gek ik ben een bakfiets :)

• digifiel
deel 2 van het verhaal:

Hoeveel mensen hebben eens Goed naar t verschil geluisterd tussen bv sennheiser en shure en dan tussen kabel en draadloze variant?

Ik druf dr bijna om te wedden dat de helft t verschil niet kan horen er tussen.

En als die op je voorhoofplak microfoons zo slecht zijn hoezo zou dan zo goed als t hele theater wereld er mee werken en zijn ze zo sterves duur?

en t appogee vs eaw verhaal of t martin vs. high end verhaal.

je kan er uren en uren over blijven lullen :)
die discussie is al net zolang aan de gang als dat de merken bestaan bijna en nogsteeds blijven ze er over bezig t is een beetje t ajax - feyenoord maar dan in t licht en geluid :)

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb hier de Shure SM48S. Mijn vader eens meegenomen. Is dit nog wat???

They made me do it.

• Vaagharses
Op zich had ik nog nooit van de SM48S gehoord. Maar ff gekeken op de website van shure en zij zeggen dat deze mic het goedkopere broertje van de SM58 is.

Dus of het wat is, ik denk het wel. Het is in iedergeval geen Alecto:r mic. Het zal geen SM58 zijn... Het enige minpuntje is de on/off switch, daar heb ik persoonlijk een hekel aan. Al die mensen op het podium die zelf dat ding aan/uit zetten :r Gelukkig zit er een lock op

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 09:03
Op donderdag 29 maart 2001 23:11 schreef digifiel het volgende:
* digifiel sjezus wat een kleuters hier zeg had wel wat meer nivo verwacht eigenlijk

En met een headsetje op?

wat zou dr nou fijner werken en bij een live concert maakt t echt geen fuck uit of de zang Heel zuiver of gewoon zuiver is

en altijd dat eeuwige gezeik van de STEM staat toch op een bandje ik loopt dan nog niet zo lang mee in t l&g maar ben toch al wel meer als 2 jaar onderweg met tape acts en dr zit er zelden 1 tussen die een steun tape gebruikt en dat is dan alleen maar of als ze griep hebben of al 3 of meer optredens gedaan hebben en nog een heel weekend te gaan hebben.

Groeten Digifiel.
Inderdaad! Da vin ik nou ook!!
Op donderdag 29 maart 2001 23:21 schreef digifiel het volgende:
deel 2 van het verhaal:

Hoeveel mensen hebben eens Goed naar t verschil geluisterd tussen bv sennheiser en shure en dan tussen kabel en draadloze variant?

Ik druf dr bijna om te wedden dat de helft t verschil niet kan horen er tussen.

En als die op je voorhoofplak microfoons zo slecht zijn hoezo zou dan zo goed als t hele theater wereld er mee werken en zijn ze zo sterves duur?

en t appogee vs eaw verhaal of t martin vs. high end verhaal.

je kan er uren en uren over blijven lullen :)
die discussie is al net zolang aan de gang als dat de merken bestaan bijna en nogsteeds blijven ze er over bezig t is een beetje t ajax - feyenoord maar dan in t licht en geluid :)
Ikvin alleen dat je martin en high-end niet met elkaar kunt vergelijken.....:)

Verwijderd

Op donderdag 29 maart 2001 23:11 schreef digifiel het volgende:

En met een headsetje op?

Groeten Digifiel.
Ya, waarom loopt dan zo''n bietje heel de artiestenwereld te zingen met een ''dure'' microfoon als ze toch nie zo''n goeie kwaliteit hoeven te hebben???
de theater wereld is iets heeel anders op het gebied van geluid, bij theater heb je bijna geen laag geluid nodig daarom gebruiken ze dus van die sprietjes.

(8>

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

dat headsetje is volgens mij puur en alleen om zo min mogelijk "general noise" over de microfoons te krijgen,het argument dat de zenders in de weg zitten is onzin want ook bij headsets heb je een losse zender.

Draadloze microfoons zijn definitie van mindere kwaliteit dan microfoons met een kabel.

Zenders zijn echter zeer handig om bijv bij televisie niet continu een hengel te hoeven gebruiken.

• digifiel
hehe t zou voor candid camera wel leuker worden als die dans mutsen met een hand mike gaan staan springe :)

* digifiel heeft t daar niet over die theater mike''s
maar de "gewone" headsets van sennheiser
en bijv. een mic uit de 5000 serie van sennheiser

brak taal gebrek ivm duffe kop niet uitgesloten :)

EDIT :) en een zender is meestal van midere kwaliteit dan een mic van het zelfde model/soort met een toutje :)

Verwijderd

nou met die snelle danspasjes erbij vind ik het vaag dat ze niet staat te hijgen op dat podium ;)

HET bewijs dat ze playbackt...ook lopen de mond en zang in haar clips ook niet syncroon..

• Noedelsupke
  • Laatst online: 18-07-2023
Op dinsdag 27 maart 2001 19:11 schreef killerbolt het volgende:
Zet je het geluid uit. Gaat toch alleen om beeld? Ik downoad ook nooit mp3 van britney, alleen filmpies....geluid uit en genieten maar. >:)
zeker bij die laatste clip kan je beter het geluid uitzetten ja, echt lomp liedje, maar de video :9~

PIII 800@804 Mhz

• Jag

Jag

de theater wereld is iets heeel anders op het gebied van geluid, bij theater heb je bijna geen laag geluid nodig daarom gebruiken ze dus van die sprietjes.
Ja, de theater wereld is idd heel anders qua geluid. In de zin dat er veel minder van is. De speakers die gebruikt worden zijn ook veel kleiner en presteren veel minder (in de zin van akoestische output). Maar over het algemeen wordt er wel duur spul gebruikt.
En de mixers hebben veel minder inputs over het algemeen omdat vaak de spraak niet versterkt wordt.

Maar dat je bijna geen laag geluid nodig hebt is echt niet waar! Bij theater is het meeste geluid afkomstig van een cd speler of minidisc, en zijn geluidseffecten of wat muziek. Wel laag dus.

Jag

• Vaagharses
Hangt er vanaf wat voor theater, neem een show als Oliver/42nd street of whatever (Ja het is van Joop). Dit zijn musicals waar je veel voor moet betalen en waar ze echt het BESTE van het beste willen hebben. Ze zullen daar echt geen genoegen nemen met een VEEL slechter klinkende zend microfoon. Ze vervangen elk half jaar zelfs de MKE2 mics omdat er te veel zweet/make-up resten in zitten.

Ook zijn de speakersystemen(meestal Apogee) zwaar overgedimensioneerd, om te voorkomen dat het slechter gaat klinken bij pieken in het geluid.

Ook over de mengtafel valt niks aan te merken, die zijn om te :P:P:P:P:P:P, bij Oliver hadden ze een Ramsa geloof ik(Zo ongeveer de beste die er is). En nog een Yamaha 02R voor wat klein werk ;)

Oke kleine shows zullen niet veel hebben, maar is ook niet nodig natuurlijk (Theater is nog altijd kunst van het weglaten, ookal is het wel :9:9 om een rack met BSSen en Lexicons te hebben en een WholeHog2 of Artisan :D voor 3 parren :9~). Nog een ander puntje op dit gebied is, dat de meeste kleine shows te weinig geld hebben om zich mooie high-end sets te veroorloven

En nu een mening: Ik vind Apogee met MKE2 mics super mooi klinken (hangt natuurlijk ook af van de technicus). Maar deze combi geeft zo''n uniek hoog, daar ben ik echt van gaan houden. Ik kan echt begrijpen als je het niks vindt, vond ik ook niet in het begin, maar ik ben die specifieke klank echt gaan waarderen.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Klippy

Still Game

Op vrijdag 30 maart 2001 21:35 schreef ViperGTS het volgende:

[..]

zeker bij die laatste clip kan je beter het geluid uitzetten ja, echt lomp liedje, maar de video :9~
Alleen jammer dat die vent erbij hangt :(

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Jag

Jag

Kunnen we even de "Britney Spears is geil" opmerkingen achterwege laten?
Hangt er vanaf wat voor theater, neem een show als Oliver/42nd street of whatever (Ja het is van Joop). Dit zijn musicals waar je veel voor moet betalen en waar ze echt het BESTE van het beste willen hebben. Ze zullen daar echt geen genoegen nemen met een VEEL slechter klinkende zend microfoon. Ze vervangen elk half jaar zelfs de MKE2 mics omdat er te veel zweet/make-up resten in zitten.
Idd, de minst artistieke voorstellingen hebben de beste techniek omdat ze het meeste geld hebben. Ook is het natuurlijk dat dit soort shows meer op het geluid leunen.
42nd street komt trouwens binnenkort ook twee weekjes in de stadsschouwburg Utrecht, waar ik werk.
Oke kleine shows zullen niet veel hebben, maar is ook niet nodig natuurlijk
Je hebt zelfs shows zonder versterkt geluid (stem is onversterkt absoluut het mooist). Maar wat wel altijd opgaat, is dat elke voorstelling veel licht heeft. Alleen leunen de kleine voorstelling vooral op ons licht, en nemen de grootte gezelschappen heel veel van hun zelf mee met gelabelde multi''s en eigen dimmer racks (en uiteraard dmx tafel).\
En nu een mening: Ik vind Apogee met MKE2 mics super mooi klinken (hangt natuurlijk ook af van de technicus). Maar deze combi geeft zo''n uniek hoog, daar ben ik echt van gaan houden. Ik kan echt begrijpen als je het niks vindt, vond ik ook niet in het begin, maar ik ben die specifieke klank echt gaan waarderen.
Ik heb redelijk wat PA''s gehoord nu, veel EAW, Apogee ook, KS, Martin audio en uiteraard onze eigen Axys (en Renkus Heinz in de kleine zaal), maar ik kom niet vaak in de gelegenheid om de combi van de mics en de PA te horen. Omdat je die alleen hoort in de soundcheck net voor aanvang en tijdens de voorstelling. En meestal sta ik dan langs de kant en dan kan je het absoluut niet goed beoordelen. Maar ik weet wel dat ik nog geen combi van zender en PA heb gehoord die in de buurt komt van de echte stem. Altijd hoor je duidelijk een mix tussen "het echte" geluid en het versterkte geluid. En dat hoor je heel sterk als iemand zijn hoofd draait zodat het onversterkte geluid wegvalt maar het versterkte doorgaat. Dan hoor je dus heel sterk het geluid veranderen, erg jammer is dat.

Jag

• Vaagharses
Idd, de minst artistieke voorstellingen hebben de beste techniek omdat ze het meeste geld hebben. Ook is het natuurlijk dat dit soort shows meer op het geluid leunen.
42nd street komt trouwens binnenkort ook twee weekjes in de stadsschouwburg Utrecht, waar ik werk.
Oh daar ben ik ook weleens geweest. Ik heb daar een voorstelling van Oliver gezien. Een mooie zaal is dat.
Je hebt zelfs shows zonder versterkt geluid (stem is onversterkt absoluut het mooist).
Dat blijft natuurlijk het mooist :) helaas kan het niet altijd, omdat de zaal te groot is en dat soort dingen. Maar je slaat hier wel mee de spijker op zijn kop: hoe minder componenten in je signaalpad hoe beter.
Maar wat wel altijd opgaat, is dat elke voorstelling veel licht heeft. Alleen leunen de kleine voorstelling vooral op ons licht, en nemen de grootte gezelschappen heel veel van hun zelf mee met gelabelde multi''s en eigen dimmer racks (en uiteraard dmx tafel).
Het licht wordt idd heel belangrijk gevonden, omdat dat tegenwoordig een belangrijk deel is van het stuk zelf. Het geeft net dat ene detailtje wat je juist wil of net de sfeer die er gewenst is. En wat een show als 42nd street mee neemt is om te :9~. Ik heb een paar keer in Carré gekeken/geklust en in ''t Spant, helaas de show nog niet gezien.
Ik heb redelijk wat PA''s gehoord nu, veel EAW, Apogee ook, KS, Martin audio en uiteraard onze eigen Axys (en Renkus Heinz in de kleine zaal)
Wel allemaal A merken...:9 moet je maar eens naar DynaCord luisteren, dan :r je meteen.
maar ik kom niet vaak in de gelegenheid om de combi van de mics en de PA te horen.
Ik heb eigenlijk alleen MKE2 met EAW en MKE2 met Apogee goed kunnen beoordelen. En ik vond de klank met Apogee mooier, daarmee wil ik niet zeggen dat het natuurlijker is, maar het gaf iets "speciaals" aan het geluid. Het hoog van Apogee heeft iets waaraan je meteen herkent dat het Apogee is, er zijn mensen die er van :r en er zijn mensen die denken :9.
Maar ik weet wel dat ik nog geen combi van zender en PA heb gehoord die in de buurt komt van de echte stem. Altijd hoor je duidelijk een mix tussen "het echte" geluid en het versterkte geluid. En dat hoor je heel sterk als iemand zijn hoofd draait zodat het onversterkte geluid wegvalt maar het versterkte doorgaat. Dan hoor je dus heel sterk het geluid veranderen, erg jammer is dat.
Ja dan hoor je idd goed het verschil, ook als de geluidstechnicus per ongeluk is vergeten de mic aan te zetten.
Maar dat het geluid wegvalt als iemand zijn hoofddraait hoeft echt niet, bij 42nd street plakken ze de mics op het hoofd, en dat werkt echt goed.

Mocht musical Rent nog in jullie theater komen, kijk dan naar mijn mooie DMX aangestuurde relais kast :) werkt nog steeds na 6 maanden touren

Verwijderd

Op dinsdag 27 maart 2001 17:47 schreef Koffiefilter het volgende:

uhhhzzzz jah ok wat jij wil :P

Verwijderd

Op dinsdag 27 maart 2001 17:47 schreef Koffiefilter het volgende:

mee eens >:)

• Unknown
  • Niet online
http://www.fokzine.net/news.fok?id=7078

hier kan je haar zelf horen door haar mic :) :)

• stiena
Op vrijdag 30 maart 2001 22:44 schreef Vaagharses het volgende:

Oke kleine shows zullen niet veel hebben, maar is ook niet nodig natuurlijk (Theater is nog altijd kunst van het weglaten, ookal is het wel :9:9 om een rack met BSSen en Lexicons te hebben en een WholeHog2 of Artisan :D voor 3 parren :9~). Nog een ander puntje op dit gebied is, dat de meeste kleine shows te weinig geld hebben om zich mooie high-end sets te veroorloven
Een Avo Sapphire 2000 ziet er toch veel stoerder uit dan zo''n klein hogje....>:)

• Vaagharses
Ach als ja, maar wat werkt lekkerder :) Ik vind een Hog2 werelds qua denken en waarvoor heb je al die schuiven nodig :?. Ja voor live is het wel lekker: op trance feesten en bandjes e.d.

Ik geef toe met een sapphire maak je meer indruk op anderen, maar als je het daarvoor doet, kan je beter een Diamond nemen voor 4 pinspotjes :D.

Oja een Sapphire96 is om te :r...

• stiena
Inderdaad is ie handiger voor live gebruik... maar ik ben een echt MA fan die zijn lekker overzichtelijk, niet te veel schuiven en werkt erg goed voor live optredens. Je kunt overal meteen bij zonder op allerlei pagina''s te gaan zoeken waar je dat parretje zit die je net nodig hebt :)

En MA is lekker road proof, en hij werkt lekker door na er een glas bier overgevallen is.
Op zaterdag 31 maart 2001 17:00 schreef Vaagharses het volgende:

Ik geef toe met een sapphire maak je meer indruk op anderen, maar als je het daarvoor doet, kan je beter een Diamond nemen voor 4 pinspotjes :D.
nou DAT maakt inderdaad indruk :9~ :D

• Vaagharses
Over die MA tafels hoor ik 2 verhalen(ik heb er zelf nooit mee gewerkt, dus ik kan er niet echt goed over oordelen).

De een zegt het is een beetje een speelgoed tafels zijn en de ander vindt het helemaal werelds. Het is dus wat je maar gewend bent.

Ik zelf vind de Hog (jandshog/wholehogs) het overzichtelijks, vooral dat stukje theatertafel dat terugkomt is helemaal oke, maar toch het goed bruikbaar voor live shows.
Een pearl is ook wel oke, alleen daar kan je net wat minder mee...

Wordt het niet eens tijd voor een topic: wat vind jij de relaxte LX-console :)

• stiena
Nou ik vin de ma''s dus wereld tafels :)
Ik heb er eigenluk alleen maar goede verhalen over gehoord. Het lijkt misschien speelgoed maar dat komt denk ik da je zo''n ontzettend makkelijke tafels is om mee te werken. Erg makkelijk software e.d.

Ik vin de hog''s meer voor het intelligente licht, als jands nou een kruising tussen een event en een hog maken heb je volgens mij een idelale tafel. Verder ben ik erg te sprekn over de echelon :9 van jands.
Bij minder dan 16 moving lights gebruik ik altijd de scancommander en voor het conventioneel licht een 24/6. Word het meer dan is het de echelon/pearl. De hog''s heb ik bijna geen ervaring maar omdat de echelon dezelfde software gebruikt heb ik wel een indruk hoe hij werkt.8-)

• Jag

Jag

Sja, daar kan ik dan weer niet over meepraten. Ik neem aan dat jullie het over DMX tafels hadden?
Oh daar ben ik ook weleens geweest. Ik heb daar een voorstelling van Oliver gezien. Een mooie zaal is dat.
Ja, zeker een mooie zaal, al kan ik niet echt vergelijken omdat ik alleen in de SSU kom.
Het is met 1000 zitplaatsen ook geen kleine zaal. Vooral op het balcon zit je relaxed (daar ga ik dan ook altijd zitten als ik vanuit de zaal de voorstelling bekijk).
Dat blijft natuurlijk het mooist :) helaas kan het niet altijd, omdat de zaal te groot is en dat soort dingen. Maar je slaat hier wel mee de spijker op zijn kop: hoe minder componenten in je signaalpad hoe beter.
Ja, dat gaat in principe wel op. Tenzij een component op een positieve manier verandert, zoals een reverb, maar misschien dat die Apogee ook net dat geluid geeft dat je mooi vindt, terwijl die speaker misschien wel iets toevoegt (wat dus eigenlijk niet de bedoeling is).
Het zijn trouwens vooral de amateur gezelschappen die versterkt moeten worden, omdat de prof spelers wel genoeg stemgeluid hebben om zich goed verstaanbaar te maken in de hele zaal. Er is ook rekening mee gehouden in het ontwerp van de zaal, maar het is duidelijk een compromis. De wanden zijn namelijk van een reflecterend materiaal, en de grond net zoals de stoelen en natuurlijk de mensen zijn absorberend. Het gevolg is dat je duidelijk de reflecties hoort van de zijwanden, en zolang de acteurs rechtuit praten is dat niet erg omdat je dan links en rechts even hard hoort. Maar als ze zich een beetje draaien dan hoor je heel duidelijk de reflecties aan één kant sterker worden tov de andere kant, en daarmee verschuift de balance van het waargenomen geluid nogal sterk.
Het licht wordt idd heel belangrijk gevonden, omdat dat tegenwoordig een belangrijk deel is van het stuk zelf. Het geeft net dat ene detailtje wat je juist wil of net de sfeer die er gewenst is. En wat een show als 42nd street mee neemt is om te :9~. Ik heb een paar keer in Carré gekeken/geklust en in ''t Spant, helaas de show nog niet gezien.
Bij dat soort shows is alleen de techniek interessant, vanuit artistiek oogpunt is er geen reet aan. Ik zit dan ook echt niet te wachten op dat soort shows.
Wel allemaal A merken...:9~moet je maar eens naar DynaCord luisteren, dan je :r meteen.
Dynacord heb ik alleen gehoord als effect: twee speakers achter op het toneel om het geluid ook ergens anders vandaan te kunnen laten komen. En toen waren ze niet slecht. Een stuk beter dan KS met subs en twee full range speakers, dat klonk echt niet goed. En Martin audio met een vergelijkbaar sub/sat systeem klonk ronduit beroerd.
Youp van het Hek gebruikt Apogee, 4x AE-5 top en nog 2x sub. Maar die heb ik niet goed kunnen beluisteren.
Erik van Muiswinkel en Diederik van Vleuten hadden 4x EAW JF80 als top, met 2x SB218 als sub. Klinkt wel aardig, maar die JF80 zijn wel een beetje low end voor EAW begrippen.
En ook is twee keer een hele grote PA van Martin langsgekomen. Met links en rechts op de toneelrand een B1 sub, met daarop een FS1220 top, met daarboven nog een top, alleen die dan gevlogen. En dan in het midden nog twee tops als cluster. Die PA ging wel.

Maar ik vind onze house PA nog steeds het beste klinken. Het oude Source systeem van Axys. Twee B-89 subs en één T-86 top voor links en hetzelfde voor rechts. Een stuk of 8 speakers in de toneelrand voor de eerste paar rijen. Eén T-86 top als cluster, en als laatste nog 4x balcony fills. Alles met amps ingebouwd.
Best wel een low power systeem met een lage gevoeligheid, maar net genoeg voor de grote zaal (zo''n 100 dBspl continu op de mix positie). En het klinkt gewoon heel mooi.
Ja dan hoor je idd goed het verschil, ook als de geluidstechnicus per ongeluk is vergeten de mic aan te zetten. Maar dat het geluid wegvalt als iemand zijn hoofddraait hoeft echt niet, bij 42nd street plakken ze de mics op het hoofd, en dat werkt echt goed.
Ik ken het, Orkater gebruikt dezelde mics, en het versterkte geluid valt ook niet weg als ze zich omdraaien. Maar het onversterkte wel, en dan hoor je dus een verschil. En dat is eigenlijk niet de bedoeling.
Mocht musical Rent nog in jullie theater komen, kijk dan naar mijn mooie DMX aangestuurde relais kast:) werkt nog steeds na 6 maanden touren
Ik zal eens opletten :).

Jag

• Vaagharses
Op zaterdag 31 maart 2001 18:13 schreef stiena het volgende:
Ik vin de hog''s meer voor het intelligente licht, als jands nou een kruising tussen een event en een hog maken heb je volgens mij een idelale tafel. Verder ben ik erg te sprekn over de echelon :9 van jands.
Er was dus een combi van een echelon en event: de JandsHog 600. Die heeft 24 faders en de functionaliteit van de Hog2: Het was een ideaal rock bord. Maar helaas is de enige die in Nederland stond afgefikt in de Roxy :'( ... En FPS is niet van plan een nieuwe versie van de hog uit te brengen met meer faders :( . Maar ik geloof dat je met de DMX in van die tafel weer genoeg kan doen, dus een XLS je ernaast voor 24 subgroepen ;)

Trouwens die touchscreens op de Hog2 :9:9
Het is met 1000 zitplaatsen ook geen kleine zaal. Vooral op het balcon zit je relaxed (daar ga ik dan ook altijd zitten als ik vanuit de zaal de voorstelling bekijk).
Daar zat ik toen ook en het uitzicht was goed, maar meestal is de plek naast de geluidstafel het best. centraal in de zaal en goed zicht.
Ja, dat gaat in principe wel op. Tenzij een component op een positieve manier verandert, zoals een reverb, maar misschien dat die Apogee ook net dat geluid geeft dat je mooi vindt, terwijl die speaker misschien wel iets toevoegt (wat dus eigenlijk niet de bedoeling is).
Het is niet echt de bedoeling idd. maar op zo''n moment wordt geluid dan ook gezien als iets artistieks, en de technicus bepaald dan voor het grootste gedeelte hoe het klinkt.

Op mijn middelbare school hadden ze dynacord en het viel gewoon niet klinkend te krijgen: ongedefinieerd en schel. En laast had ik een bandje ook een klein setje dynacord en precies hetzelfde probleem.

Een systeem dat ook echt goed klinkt is EAW-KF750. Dat gaat echt snoei hard, maar blijft ook gewoon ontzettend mooi: je hoort niet dat het hard is, behalve als probeert te praten. Ik vind dat systeem echt nog een stap mooier klinken dan KF-650 of KF-850. Die FR-153 zijn wel mooie thuis speakertjes :9

De combi AE-5en met AE-11 heb ik ook veel gehoord en blijft ook mooi, maar anders. Oja het schijnt dat je EAW subs met Apogee toppen moet combineren. Ik heb het zelf niet gehoord, maar kan me wel een beetje voorstellen hoe dat klinkt:
Het specifieke EAW sub geluid, met dat speciale Apogee hoog :P

• Vaagharses
Ja in de escape hebben ze hem staan :9~, maar dat setje kost wel een ton...

Nou ik ga maar wat flops bij elkaar sprokkelen, moet nog ff werken 8-)

• stiena
Op zaterdag 31 maart 2001 18:37 schreef Vaagharses het volgende:

[..]

Er was dus een combi van een echelon en event: de JandsHog 600. Die heeft 24 faders en de functionaliteit van de Hog2: Het was een ideaal rock bord. Maar helaas is de enige die in Nederland stond afgefikt in de Roxy :'( ... En FPS is niet van plan een nieuwe versie van de hog uit te brengen met meer faders :( . Maar ik geloof dat je met de DMX in van die tafel weer genoeg kan doen, dus een XLS je ernaast voor 24 subgroepen ;)

Trouwens die touchscreens op de Hog2 :9:9
Shit...jammer dat ie er niet meer is :( dat is dan inderdaad een ideale tafel!
Maar aub geen XLS (:r) ik heb geen goede ervaring met zero. Ik heb zelf een paar x met de XL gewerkt en dat was echt bagger, voor de tijd dat ie werkte was ie wel ok maar hij werkte nauwelijks goed, met moesten toen naast de xl een lichtmaster 1200mkII van zero erbij leggen. Die werkt teminste! nooit problemen mee gehad maar ja die was wel analoog. en kon maar in chaser in :)

en touchscreens zijn echt vet ja.. die mis ik weer op mijn scancommander ;)

• Vaagharses
Ik noem express de XLS :) ik weet namelijk dat iedereen zegt bij Zero88 :r. Maar wie is er niet begonnen op een sirius 48 :)

Oja dat verschil met Hog2 en MA scancommander, is niet alleen die touchscreens, maar ook de prijs :(. De hog is gewoon iets te duur...

• stiena
Op zaterdag 31 maart 2001 19:04 schreef Vaagharses het volgende:
Ik noem express de XLS :) ik weet namelijk dat iedereen zegt bij Zero88 :r. Maar wie is er niet begonnen op een sirius 48 :)

Oja dat verschil met Hog2 en MA scancommander, is niet alleen die touchscreens, maar ook de prijs :(. De hog is gewoon iets te duur...
Inderdaad en als je een hog hebt moet je ook een expension wing erbij kopen vin ik... ziet er leuker uit 8-)
Maar voor die prijs krijg je ook wa....echt een top ding.

• WieMie
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Gioster bij McDonald''s Schiphol geweest (McDrive) hebben we ook headsets, klinken best aardig, ok, ''t zijn geen goedkope dingen, en je kunt ze niet vergelijken met theater app. maar dacht vroeger altijd dat dat niet klonk, valt heel erg mee.

Verwijderd

Ach als we het dan toch over lichtcomputers hebben:: High-End/Lightwave research:: STATUS CUE!!! Echt een waanzinnige tafel!!

(kent alleen haast niemand... Ik kom althans zelden mensen tegen aan wie ik het NIET hoef uit te leggen ;))

• Vaagharses
Ja de statuscue heb ik ook wel eens gezien, absoluut een mooi dingetje. Die lijkt mij ook wel handig, maar deze tafel zal nooit meer doorbreken. Daarvoor bestaat hij te lang en hoor ik heel veel mensen te vaak zeggen dat hij niet lekker werkt (dit komt waarschijnlijk omdat ze niet weten hoe die tafel werkt :D)

De escape heeft hem laatst gedumpt en er een Hog2 voor in de plaats gezet. Ten tweede is FPS tegenwoordig ook van High-End dus ik vraag me af hoelang ze nog door gaan met hun eigen serie lichttafels

Het feit dat jij over de StatusCue begint zet me aan het denken: Er zijn niet zoveel van die tafels in Nederland en hij is ook niet zo bekend. Toen keek ik in je profiel en ik zag je naam en waar je vandaan komt:

Werk jij niet toevallig in de Winkel van Sinkel in Utrecht? Zo ja dan hebben we elkaar al eens gesproken :)

• stiena
Op zondag 01 april 2001 17:45 schreef Techieguy het volgende:
Ach als we het dan toch over lichtcomputers hebben:: High-End/Lightwave research:: STATUS CUE!!! Echt een waanzinnige tafel!!

(kent alleen haast niemand... Ik kom althans zelden mensen tegen aan wie ik het NIET hoef uit te leggen ;))
Die heb ik wel een x gezien ja... zag er bez wel leuk uit maar heb er nooit mee gewerkt eigenluk....

En over de kruising van de 2 tafels kwam ik deze tegen:
Jands 408
Afbeeldingslocatie: http://www.lightbroker.com/9beb28e0.jpg

btw ken er maar 2 die met de status cue werken: eerst dus de escape en Bad Boys Crew werkt er ook wel mee.

• Vaagharses
Zie er best wel leuk uit: maar hij kan denk ik toch niet tippen aan de JandsHog 600 lijkt me:

- wielen zitten helemaal rechts, terwijl daar je NumPad moet zitten.
- Ik mis 4 losse banken voor Pos, Color, BeamShape en group (Voor JH600: ook Macro en Page).

De JH 600 is trouwens de Echelon met 24 playback faders. Oke er zitten geen schuiven op waarmee je direct wat kan aanzetten, maar als je hem goed programmeerd, heb je dat ook helemaal niet nodig.

Oja hier een foto van mijn lievelingsbeestje :9~
Afbeeldingslocatie: http://www.flyingpig.com/products/images/hog2.gif

• stiena
Achja ik zag hem net bij lightbroker staan...
512 channels - this is a great board kind of a combo between a Jands 500 and and a Jands Event - great moving light and conventional console $5899
Stond erbij...ben hem eigenluk nog nooit tegengekomen.

Deze vin ik nou zo leuk. hoewel ik er nog nooit mee heb kunnen spelen :'(
Afbeeldingslocatie: http://www.malighting.de/home/products/grandMA/GMAfrontx.jpg
Jij wel misschien??

ps. Hij heeft 3 TFT touchscreens >:) ;)

• Vaagharses
Nee ik heb nog nooit met MA tafels gewerkt. Tafeltje ziet er :P:P uit. De grootste tafels waarmee ik ooit wat heb gedaan zijn de Sapphire96:r (wat was dat ding traag) en WholeHog.

Voorderest is de Pearl2000 ook wel oke en de kleine broertje van de Hog zijn ook relax: jandshog250/echelon.

voor niet intelligent licht is de Jands event een leuke tafel...

Die tafels van ETC schijnen ook wel leuk te zijn, maar die heb ik alleen van dichtbij gezien (in Beatrixtheater Utrecht en Buddy Holly).
Voorderest zie je in theaters nog vaak Compulite tafels staan. Maar die tafels vind ik qua userinterface wat verouderd...

Het schijnt dat Martin ook een mooie nieuwe tafel heeft: de Case serie

• stiena
Op zondag 01 april 2001 21:25 schreef Vaagharses het volgende:
Nee ik heb nog nooit met MA tafels gewerkt. Tafeltje ziet er :P:P uit. De grootste tafels waarmee ik ooit wat heb gedaan zijn de Sapphire96:r (wat was dat ding traag) en WholeHog.

Voorderest is de Pearl2000 ook wel oke en de kleine broertje van de Hog zijn ook relax: jandshog250/echelon.

voor niet intelligent licht is de Jands event een leuke tafel...

Die tafels van ETC schijnen ook wel leuk te zijn, maar die heb ik alleen van dichtbij gezien (in Beatrixtheater Utrecht en Buddy Holly).
Voorderest zie je in theaters nog vaak Compulite tafels staan. Maar die tafels vind ik qua userinterface wat verouderd...

Het schijnt dat Martin ook een mooie nieuwe tafel heeft: de Case serie
Hij ziet er inderdaad erg snaak uit B-) Maar ik vraag me af of hij road proven is...

Jammer van de pearl 2000 is dat ie schijnbaar vrij gauw crashed als er veel yoke''s aan hangen. Maar als je een echte grootte rig gebruikt ga je eerder voor zo''n hog of saphire 2000 ofzoiets.

Compulite en ETC zijn in mijn ogen echt van die theater tafels. Ze liggen volgens mij zo uit elkaar als je hem ff on the road hebt.
Ik heb een x met die Compulite spark heb gewerkt in een theater..nou ik ben er niet kapot van. Van ETC kan ik ook nix zeggen omdat ik ze niet ken van ervaring.

De 1e case series zijn al vrij lang op de markt (net iets voor dat ze de mac 500''s releasd). Toen heb ik er niet veel van gehoord. Maar nu er meerdere case versies zijn hoor ik hier en daar toch goede dingen...en dat van martin waar je zo al zo weinig goeds over hoord (ik heb nix tegen martin zolang je ze maar goed behandeld :) )

Verwijderd

Vaagharses:: ben jij die jongen die laatst licht kwam doen??

grappig:: it''s a small world after all:)

Verwijderd

Trouwens... ZERO88 is nix mis mee, in elk geval niet met de Lightmasters en de Sirius (voor het geld dan...)

Verwijderd

Whole Hog II is leuk maar waarom zit er in godesnaam geen trackball op?? :?
Dat is echt niet handig!!

• Jag

Jag

Ik ga trouwens zelf ook ETC source four MCM parren kopen.
Maaruh, wat heb jij eigenlijk thuis staan aan geluid?

Jag

• Vaagharses
Op maandag 02 april 2001 21:10 schreef Techieguy het volgende:
Vaagharses:: ben jij die jongen die laatst licht kwam doen??

grappig:: it''s a small world after all:)
Laatst.. is alweer een maandje geleden ofzo :) En theatertechniek is echt ons kent ons. Hoevaak ik wel niet mensen tegen kom op een klus die ik eerder heb gezien.

Zero88 is voor zijn geld niks mis mee, in ieder geval het beste in zijn prijsklasse. Alleen die flashbuttons zijn niet zo robuust: en wie is er nou niet begonnen op een zero88 tafel...

Oja ik geloof dat je op een HOG een trackball kan aansluiten, alleen ik persoonlijk zie het nut niet: ik vind wheelen het prettigst. Alle andere systemen (Joystick, Touchpad, Graphic Tablet) vond ik er heel leuk uit zien, maar werkte niet handig.

Die Pearl crashed wel vaak, tenminste dat hoor ik regelmatig. Zeker bij grote Rigs. Dus dat feitje klopt als een bus.

Martin: ik vind de uitval echt reuze meevallen. Iedereen :r op Martin, maar High End is ook vaak stuk. Alleen bij Martin is het vaak zo dat ie het op de TD het spontaan weer doet en bij High End is het echt stuk. De Gobo''s en kleuren van High End zijn trouwens stukken mooier dan van Martin.

Verwijderd

Hmmm wel 2 maanden geleden hoor:)

Leuk is dat ik het vandaag nog had met iemand over de kleuren gobo''s van High End:: Die zijn inderdaad vele malen mooier dan Martin!!

En ik heb trouwens nog nooit Martin gehuurd dat perfect werkte... En met High End nog nooit problemen gehad... En High End gebruik ik dus een stuk vaker (en in grotere getale)...

Ben nu trouwens bezig met een productie op mijn school... En ik heb daarvoor een Status Cue van me pa aan laten rukken:P Had alleen een heel vaag DMX probleem vandaag:: lampen deden alleen maar van knipperdeknipper en verder niets... Opgelost met een fasedraaier in de DMX lijn:? Echt vaag, want ik had vrijdag en zaterdag 20 stuks intelligent en een stuk of wat dimmers eraan hangen en toen was alles wel normaal... maarja had ik ook maar geen :rbotex:r moeten huren;)

• stiena
Op maandag 02 april 2001 23:28 schreef Techieguy het volgende:
Hmmm wel 2 maanden geleden hoor:)

Leuk is dat ik het vandaag nog had met iemand over de kleuren gobo''s van High End:: Die zijn inderdaad vele malen mooier dan Martin!!

En ik heb trouwens nog nooit Martin gehuurd dat perfect werkte... En met High End nog nooit problemen gehad... En High End gebruik ik dus een stuk vaker (en in grotere getale)...

Ben nu trouwens bezig met een productie op mijn school... En ik heb daarvoor een Status Cue van me pa aan laten rukken:P Had alleen een heel vaag DMX probleem vandaag:: lampen deden alleen maar van knipperdeknipper en verder niets... Opgelost met een fasedraaier in de DMX lijn:? Echt vaag, want ik had vrijdag en zaterdag 20 stuks intelligent en een stuk of wat dimmers eraan hangen en toen was alles wel normaal... maarja had ik ook maar geen :rbotex:r moeten huren;)
de gobo''s van de high-ends vind ik ook mooier

Ik heb verder ook nooit problemen met martin gehad alleen laats dat de gobo module van ee mac 250 dienst weigerde :( ik dacht ffies resetten en de het gobowiel indexen en deed het weer...nee...de hele module moest vervangen worden.

Wij gebruiken erg vaak een fase-draaier. Anders wil het gewoon niet werken.

En botex gebruiken bij een vrij grootte produktie is vragen om problemen :)

• Jag

Jag

Kunnen we het niet gewoon over geluid hebben, dan kan ik ook meepraten:).

Wij hebben in het theater trouwens ook bijna niks van Botex, alleen van die power bars als er ergens in een klein uithoekje van de schouwburg wat verteld wordt en er moet wat licht staan.

In onze schouwburg staan 360 dimmers (afwisselend 2.5 en 5 kW) van compulite plus 96 los op het toneel. Een stuk of 10 125A aansluitingen als extra op het toneel. In het totaal is er gezekerd op 400kW per fase. Tenminste, dit is voor de grote zaal, er is ook nog de kleinere blauwe zaal.
Als DMX tafel wordt de Expression 3 gebruikt, in zowel de grote als de kleine zaal.
Licht bestaat vooral uit veel 2kW Niethammer profiles, en tegenwoordig komen daar nog een aantal 1 kW ETCs bij (die klote stellen, en geen lekkere lenzen hebben waardoor je veels te snel naar het diafragma moet grijpen waardoor je heel weinig overhoudt van de op zich wel grote lichtopbrengst).
Dan nog een aantal 1 en 2 kW PC''s voor respectievelijk in de manteau''s/portaalbrug en in de zaal.
En we hebben nog een hele hoop PC en Fressnells los plus nog een stuk of 30 source four PARren.

Jag

• Vaagharses
Op dinsdag 03 april 2001 22:41 schreef Jag het volgende:
Kunnen we het niet gewoon over geluid hebben, dan kan ik ook meepraten:).
Lang leve lichtnichten :). Riggen is trouwens ook wel leuk 8-), je krijgt er alleen van die intens gore handen van... Maar geluid vind ik ook zeker interessant, heb ook meer spullen voor geluid en check mijn mooiste "tweak" maar eens: http://huizen.dds.nl/~jeroen_a/YDG2030.htm
Wij hebben in het theater trouwens ook bijna niks van Botex, alleen van die power bars als er ergens in een klein uithoekje van de schouwburg wat verteld wordt en er moet wat licht staan.
Botex, eerlijk gezegd nog noooooooit van gehoord. Maar nu je zegt power bars gaat er een lichtje branden => Party Time Drive In showmeuk...
In onze schouwburg staan 360 dimmers (afwisselend 2.5 en 5 kW) van compulite plus 96 los op het toneel. Een stuk of 10 125A aansluitingen als extra op het toneel.
Compulite dimmers zijn echt stoer. Ik vind ze zelfs nog beter dan de Avo racken, ookal zijn die nieuwe ook wel mooi.
Als DMX tafel wordt de Expression 3 gebruikt, in zowel de grote als de kleine zaal.
ETC, ja dat zijn best mooie theatertafels. Ze hadden ook een ETC bij Chicago.
Licht bestaat vooral uit veel 2kW Niethammer profiles, en tegenwoordig komen daar nog een aantal 1 kW ETCs bij (die klote stellen, en geen lekkere lenzen hebben waardoor je veels te snel naar het diafragma moet grijpen waardoor je heel weinig overhoudt van de op zich wel grote lichtopbrengst).
The good oldy Niethammers. Zie je nog heel veel in theater, zijn idd leuke spotjes. Ze hebben alleen een kleinere lichtopbrengst dan ETC Source4''s en zijn lomper.
ETC''s source4''s zijn trouwens ook echt werelds en zo gauw je naar je diafragma moet grijpen zit er iets fout in het lichtontwerp :D. Dan moet je namelijk een spot hebben met een kleinere lensopening pakken(bv in plaats van 36° een 19° spot)

Leuk setje hebben jullie in de schouwburg. Had ook niks anders verwacht.

• Jag

Jag

Op woensdag 04 april 2001 01:42 schreef Vaagharses het volgende:

[..]

Lang leve lichtnichten :). Riggen is trouwens ook wel leuk 8-), je krijgt er alleen van die intens gore handen van... Maar geluid vind ik ook zeker interessant, heb ook meer spullen voor geluid en check mijn mooiste "tweak" maar eens: http://huizen.dds.nl/~jeroen_a/YDG2030.htm
Licht en geluid zijn voor mij heel anders. Licht vind ik eigenlijk alleen maar leuk van de artistieke kant bekeken zeg maar, meer de mooie lichtontwerpen zeg maar.
Met geluid is het een beetje van allebei. Ik interesseer me zowel voor de techniek om de techniek, als wat het voortbrengt: de muziek.
Maar dat licht is ook maar sinds ik in het theater werk, nu let ik ook overal en altijd op lichtontwerpen, en erger me kapot aan de standaard statiefjes met acht verschillende kleurtjes, en dan alles tegelijk aan.
Leuke tweak trouwens :).
Botex, eerlijk gezegd nog noooooooit van gehoord. Maar nu je zegt power bars gaat er een lichtje branden => Party Time Drive In showmeuk...
Precies ja.
Compulite dimmers zijn echt stoer. Ik vind ze zelfs nog beter dan de Avo racken, ookal zijn die nieuwe ook wel mooi.
Ik vind die racks vol met dimmers ook erg gaaf eruit zien (alleen maken ze een zwaar irritant zoemend geluid). Alleen zou ik echt niet weten wat een dimmer beter maakt dan een andere, stijgtijd ofzo?
ETC, ja dat zijn best mooie theatertafels. Ze hadden ook een ETC bij Chicago.
Chicago, is dat niet die foute commercieele tent :)?
Die Expression gebruiken we maar weinig (omdat gezelschappen bijna altijd een eigen tafel hebben), wel lekker groot ding, werkte wel prettig. Lijkt me prettiger dan de Spark die ik echt heel veel zie langskomen.
The good oldy Niethammers. Zie je nog heel veel in theater, zijn idd leuke spotjes. Ze hebben alleen een kleinere lichtopbrengst dan ETC Source4''s en zijn lomper. ETC''s source4''s zijn trouwens ook echt werelds en zo gauw je naar je diafragma moet grijpen zit er iets fout in het lichtontwerp:D. Dan moet je namelijk een spot hebben met een kleinere lensopening pakken(bv in plaats van 36° een 19° spot) Leuk setje hebben jullie in de schouwburg. Had ook niks anders verwacht.
Die ETCs hebben idd een grote lichtopbrengst, maar de lenzen van een 1 kW Niethammer geven toch wat meer mogelijkheden. En het lichtontwerp maken we niet zelf :). Misschien dat ze er andere lenzen in hadden moeten zetten. Maar je hebt er alleen last van met speciaaltjes. Wat nog wel het meest irritante is is dat die dingen niet perfect vast zitten (dat vast zetten is zoiezo wat minder prettig vergeleken met de Niethammers die wat steviger zijn). Dan ben je aan het stellen, en heb je met veel pijn en moeite het eindelijk zo dat hun lichtgast het goed vind, laat je de lamp los, staat ie ineens heel anders |:(. Maar daar kunnen die lampen niks aan doen :).

Jag

• Vaagharses
Dubbele reply :) |:(

Verwijderd

Stomme rot Botexen!!! Een van de twee blokken is nu echt naar z''n grootje:: wel DMX signaal, maar er niets mee doen:( En de dimmer werkt wel:: de testfader werkt wel...

Heb nu Liteputers als vervanging (tja het moest goedkoop....:o)

Maar de Statuscue werkt perfectemundo:)

(We gaan er nog een derde bijkopen... die dingen zijn goedkoop omdat niemand er mee kan werken en niemand ze dus koopt... kosten ongeveer een derde van een tweedehands pearl 2000...)

• Vaagharses
Op woensdag 04 april 2001 02:06 schreef Jag het volgende:

Licht en geluid zijn voor mij heel anders. Licht vind ik eigenlijk alleen maar leuk van de artistieke kant bekeken zeg maar, meer de mooie lichtontwerpen zeg maar.
Met geluid is het een beetje van allebei. Ik interesseer me zowel voor de techniek om de techniek, als wat het voortbrengt: de muziek.
Maar dat licht is ook maar sinds ik in het theater werk, nu let ik ook overal en altijd op lichtontwerpen, en erger me kapot aan de standaard statiefjes met acht verschillende kleurtjes, en dan alles tegelijk aan.
Jij ergert je dus ook aan die acht parren met 8 verschillende kleuren tegelijk aan :) Daar kan ik me inderdaad ook goed over opwinden... Licht is inderdaad eigenlijk artistiek gezien leuker dan technisch gezien, ookal zijn bepaalde zaken, zoals draadloos DMX best boeiend. Maar ook hoe maak je nou net dat effect, met die spiegels/dat kleurtje/dat spotje ;)
Leuke tweak trouwens :).
Mijn EQ vroeg erom >:) ten tweede Parametrisch equalizen Rulezzzzzz
Ik vind die racks vol met dimmers ook erg gaaf eruit zien (alleen maken ze een zwaar irritant zoemend geluid). Alleen zou ik echt niet weten wat een dimmer beter maakt dan een andere, stijgtijd ofzo?
Het zoemend geluid komt van de RC filter... niks aan te doen en wat maakt een dimmer beter: Tja je kan niet net zoals een versterker spreken van vervorming. Een goede dimmer is bedrijfszeker, heeft een GOED patchpanel en als hij stuk is, makkelijk te vervangen. Bij de compulite kun je de dimmerbroodjes uit je rack trekken en vervangen: Zeer handig.
Chicago, is dat niet die foute commercieeletent :)?
Waarom is commercieel meteen fout :), het licht ontwerp van die show is echt goed: subtiel en voegt -onopvallend- iets toe. Ook het lichtontwerp van bv 42nd street zit niet slecht in elkaar: Reinier Tweebeeke doet ook "culturele" shows. Alleen de show zelf is wat meer op het "grote" publiek gericht, dus het verhaal is makkelijker. Maar dat wil niet zeggen dat de shows op een laag niveau zitten ;) Ja sorry ik ken alleen commercieel theater(buiten cabaret om) en het enige niet commmercieële (Jefta) vond ik niet 1000 keer beter dan wel commercieel ;)-.
Die Expression gebruiken we maar weinig (omdat gezelschappen bijna altijd een eigen tafel hebben), wel lekker groot ding, werkte wel prettig. Lijkt me prettiger dan de Spark die ik echt heel veel zie langskomen.
De Spark lijkt me een %$#"%R"-ding, ik had er bijna een show op moeten doen. Gelukkig had ik toch nog de beschikking over een JandsHog250, met wapperlampen is die een stuk fijner :D.
Die ETCs hebben idd een grote lichtopbrengst, maar de lenzen van een 1 kW Niethammer geven toch wat meer mogelijkheden. En het lichtontwerp maken we niet zelf :). Misschien dat ze er andere lenzen in hadden moeten zetten. Maar je hebt er alleen last van met speciaaltjes. Wat nog wel het meest irritante is is dat die dingen niet perfect vast zitten (dat vast zetten is zoiezo wat minder prettig vergeleken met de Niethammers die wat steviger zijn).
Zijn die Niethammers niet toevallig zoom spots, die zijn namelijk relaxter met stellen. En ja dat spots op grote afstand klote te stellen zijn heb ik vaker gehoord :). Bij Oliver had je een begin scherm met de letters Oliver geprojecteerd op een doek: en het stellen van die letters gebeurde ook zo ongeveer met blazen...

Wat ik zelf aan audio heb: Zelf heb ik een 19" rack met:
YDG2030: digitale EQ yamaha (FOH EQ)
DSP8000: Digitale EQ Behringer (Mon EQ, anti feedback)
Compressor van Behringer en een
Ultrafex van Behringer.
Dan nog de benodigde kabels om alles aan te kunnen sluiten...

Ik heb tot mijn beschikking nog een FX rack van een vriend:
Lexicon MPX-1 :9
YDG2030
DSP8000
Compressor
CD-player
Yamaha galmpje
Mic senheisser condensator

Vooral FX apparatuur en kabels dus. De rest valt altijd nog wel te huren. Ik ga binnenkort mijn contract tekenen bij een bedrijf (AWS) dat gespecialiseerd is in EAW (KF-750) :) en zij hebben nog een aantal legendarische PCM-60''s van lexicon staan. Wat klinken die dingen mooi....

Source4 parren kopen?? zou je dat wel doen... ze zijn absoluut mooi, maar is het interessant voor jou ;) kijk als je ze voor een koopje kan krijgen moet je het doen, maar anders zou ik ze voor die ene keer huren. Je kan beter een verzameling MOOIE filters hebben, dat heeft namelijk niemand... gelukkig ik onderhand wel :)

• Jag

Jag

Jij ergert je dus ook aan die acht parren met 8 verschillende kleuren tegelijk aan :)Daar kan ik me inderdaad ook goed over opwinden... Licht is inderdaad eigenlijk artistiek gezien leuker dan technisch gezien, ookal zijn bepaalde zaken, zoals draadloos DMX best boeiend. Maar ook hoe maak je nou net dat effect, met die spiegels/dat kleurtje/dat spotje ;)[/Quote]
Kijk, wij begrijpen elkaar. Komt alleen nog bij dat ik een sterke voorkeur heb voor het theater licht, en niet het flashy licht dat je overal ziet. Alhoewel ik moet zeggen dat 50 cybers tegelijk die omdraaien met hun mooie witte straal, dat heeft wel iets.
Het zoemend geluid komt van de RC filter... niks aan te doen en wat maakt een dimmer beter: Tja je kan niet net zoals een versterker spreken van vervorming. Een goede dimmer is bedrijfszeker, heeft een GOED patchpanel en als hij stuk is, makkelijk te vervangen. Bij de compulite kun je de dimmerbroodjes uit je rack trekken en vervangen: Zeer handig.
Klinkt handig idd. Dat zoemen is trouwens niet erg, die dingen staan een heel eind boven het podium.
En het zoemen, ouderwetse PARren doen het ook, geeft wel een vertrouwd gevoel :).
Waarom is commercieel meteen fout , het licht ontwerp van die show is echt goed: subtiel en voegt -onopvallend- iets toe. Ook het lichtontwerp van bv 42nd street zit niet slecht in elkaar: Reinier Tweebeeke doet ook "culturele" shows. Alleen de show zelf is wat meer op het "grote" publiek gericht, dus het verhaal is makkelijker. Maar dat wil niet zeggen dat de shows op een laag niveau zitten Ja sorry ik ken alleen commercieel theater(buiten cabaret om) en het enige niet commmercieële (Jefta) vond ik niet 1000 keer beter dan wel commercieel -.
Sja, commercieele voorstelling is meestal makkelijk vermaak, maar het grijpt niet aan. Je hebt van die voorstellingen die blijven hangen, die zijn schokkend, en dat zijn meestal niet de commercieele voorstellingen.
Cabaret is meestal ook wel leuk, vooral Erik van Muiswinkel en Diederik van Vleuten waren zeer sterk. Ik vond ze beter dan Youp van het Hek, die ook goed was.
Maar de het echte progressieve theater vind ook bij ons niet, zelfs niet in de kleine zaal, maar eerder in RAZA ofzo.
Zijn die Niethammers niet toevallig zoom spots, die zijn namelijk relaxter met stellen. En ja dat spots op grote afstand klote te stellen zijn heb ik vaker gehoord . Bij Oliver had je een begin scherm met de letters Oliver geprojecteerd op een doek: en het stellen van die letters gebeurde ook zo ongeveer met blazen...
Sja, ik ken het ja. Die Niethammers hebben we heel veel zooms van (met dubbele lens), maar ook een aantal met één lens. Maar die ETC''s, vandaag weer mogen stellen, zijn toch echt een stuk minder. Heel veel standen van de lenzen geven een dubbele rand, en hij kan gewoon echt niet klein, en de ETC''s hangen nota bene in de manteau''s en de 2 kW zooms in de zaal. En ook zo''n diafragma voelt gammel aan, en zit heel vervelend soms achter een mes, waardoor je hem soms gewoon kwijt bent :P. Maar de 1 kW Niethammer zooms zijn ook niet prettig, daar kan je ook veel minder mee. En bovendien hebben we er een aantal gare tussen zitten. Laatst een voorstelling met allemaal kerkklokken op het podium, moesten alleen belicht worden, allemaal een eigen 1 kW zoom. En dan ben je gedwongen om alle 1 kW zooms te gebruiken, ook al is ie verrot. En dan moet je hem soms gewoon heel groot zetten omdat je anders een dubbel beeld krijgt ofzo, en dan de rest met de messen|:(.
Wat ik zelf aan audio heb: Zelf heb ik een 19" rack met:
YDG2030: digitale EQ yamaha (FOH EQ)
DSP8000: Digitale EQ Behringer (Mon EQ, anti feedback)
Compressor van Behringer en een Ultrafex van Behringer.
Dan nog de benodigde kabels om alles aan te kunnen sluiten...

Ik heb tot mijn beschikking nog een FX rack van een vriend:
Lexicon MPX-1
YDG2030
DSP8000
Compressor
CD-player
Yamaha galmpje
Mic senheisser condensator
Huh, anders heb je ff alleen maar FX :P:). Wat ik heb:
HiFi
Pioneer PD-505 cd speler
Pioneer Mj-D707 minidisc recorder
Pioneer F-203 tuner
Pioneer A-504 versterker
B&W DM604 speakers
Yammaha YST-SW300 sub

PA
EAW BH-500''s
Crest Vs-1500 amp
Dbx 223XL x-over
Allen & Heath GL2 mixer
plus nog een shitload aan bekabeling.
Vooral FX apparatuur en kabels dus. De rest valt altijd nog wel te huren. Ik ga binnenkort mijn contract tekenen bij een bedrijf (AWS) dat gespecialiseerd is in EAW (KF-750):) en zij hebben nog een aantal legendarische PCM-60''s van lexicon staan. Wat klinken die dingen mooi....
Lekker. Wat voor contract en waarvoor ga je dat tekenen dan?
Je kan beter een verzameling MOOIE
filters hebben, dat heeft namelijk niemand... gelukkig ik onderhand wel:)
Er valt wel wat te regelen met het theater denk ik, daar ligt wel een paar vierkante kilometer filter :).
Bovendien wordt je verzameling ook steeds groter als je voor Flashlight werkt, die flikkeren namelijk al hun kleurfilters weg na ze een keer gebruikt te hebben.

Jag

• Vaagharses
y
Op donderdag 05 april 2001 22:58 schreef Jag het volgende:
Kijk, wij begrijpen elkaar. Komt alleen nog bij dat ik een sterke voorkeur heb voor het theater licht, en niet het flashy licht dat je overal ziet. Alhoewel ik moet zeggen dat 50 cybers tegelijk die omdraaien met hun mooie witte straal, dat heeft wel iets.
Theater is inderdaad mooie plaatjes maken: subtiele veranderingen en dat soort dingen. Maar een beetje gewapper is ook wel leuk op zijn tijd, helaas wordt het bij sommige shows te vaak gebruikt... Dat is dan weer een beetje jammer.
Sja, commercieele voorstelling is meestal makkelijk vermaak, maar het grijpt niet aan. Je hebt van die voorstellingen die blijven hangen, die zijn schokkend, en dat zijn meestal niet de commercieele voorstellingen.
Dan zal 42nd street echt een ramp voor je worden :). Het is een typische Broadway musical: Geen verhaal (zelfs bigbrother is cultureel beter verantwoord) alleen maar show. Die tappende dames ben je ook wel zat op den duur :D... Voorderest zit het technisch juist wel weer heel mooi/artistiek in elkaar. De lichtontwerpen van Tweebeeke vind ik altijd heeeeeel mooi. Oliver/Anatevka hadden echter een hogere culturele waarde. Daar zat nog iets van een verhaal in.
Sja, ik ken het ja. Die Niethammers hebben we heel veel zooms van (met dubbele lens), maar ook een aantal met één lens. Maar die ETC''s, vandaag weer mogen stellen, zijn toch echt een stuk minder. Heel veel standen van de lenzen geven een dubbele rand, en hij kan gewoon echt niet klein, en de ETC''s hangen nota bene in de manteau''s en de 2 kW zooms in de zaal. En ook zo''n diafragma voelt gammel aan, en zit heel vervelend soms achter een mes, waardoor je hem soms gewoon kwijt bent :P. Maar de 1 kW Niethammer zooms zijn ook niet prettig, daar kan je ook veel minder mee. En bovendien hebben we er een aantal gare tussen zitten. Laatst een voorstelling met allemaal kerkklokken op het podium, moesten alleen belicht worden, allemaal een eigen 1 kW zoom. En dan ben je gedwongen om alle 1 kW zooms te gebruiken, ook al is ie verrot. En dan moet je hem soms gewoon heel groot zetten omdat je anders een dubbel beeld krijgt ofzo, en dan de rest met de messen|:(.
Ik bespeur hier enige irritatie van het stellen van spots in een theater :) Ik heb zelf nog nooit voor een theater gewerkt. Dus ik heb niet zoveel last gehad van millimeter stellen... Wel heb ik een keer het lichtontwerp gemaakt voor een show die draaide in de Kleine Komedie (mooi theatertje), maar toen werd alles voor me gesteld :). Het schijnt een soort regel te zijn, dat diegene van wie de spot is, hem ook stelt...
Huh, anders heb je ff alleen maar FX :P:).
Ik heb alleen maar opgegeven wat ik aan PA geluid heb, tuurlijk heb ik ook nog Hifi:):
-Zelfbouw versterker Bipolair
-In aanbouwzijnde Hybride amp (buizen+mosfets) :9:9
-2 rotboxen: ik ben opzoek naar andere speakers...
-Sennheiser HD-25 Super koptelefoon
-Cd speler

Oja en ik heb hier nog een Shure diversity ontvanger + zender met Sennheiser MKE2 mic liggen, helaas is de zender niet helemaal goed meer |:(

Veel zelfbouw dus, tja elektronica is je hobby of niet :)
EAW BH-500''s
Dat zijn leuke -mooi geluid- Beukbakken :9
Lekker. Wat voor contract en waarvoor ga je dat tekenen dan?
Ik ga daar TD''en en veldwerk doen. Dit houdt in dat ik aan Carvers ga schroeven, en Pearls mag fixen, maar ook kabels solderen... Veldwerk is bij hun vooral bedrijfpresentaties en bekende feesten. Ik ga uitzoeken of ik ook op factuur kan gaan werken zonder te veel gezeik, want ik wil ook makkelijk voor andere bedrijven klussen kunnen draaien.
Er valt wel wat te regelen met het theater denk ik, daar ligt wel een paar vierkante kilometer filter :).
Bovendien wordt je verzameling ook steeds groter als je voor Flashlight werkt, die flikkeren namelijk al hun kleurfilters weg na ze een keer gebruikt te hebben.
Daar heb je tenminste wat aan: met 100 parren goed gefilterd, kun je mooiere dingen mee maken, dan 10 macs. En dan niet tegelijk aan |:( :)

• Jag

Jag

Theater is inderdaad mooie plaatjes maken: subtiele veranderingen en dat soort dingen. Maar een beetje gewapper is ook wel leuk op zijn tijd, helaas wordt het bij sommige shows te vaak gebruikt... Dat is dan weer een beetje jammer.
Ja, idd hele mooie plaatjes. En theater is ook heel veel licht op een klein oppervlakte. En dan vaak ook nog op een matzwarte vloer :), zodat je er lekker weinig van terug ziet. Of torentjes die het toneel oversteken, en 90% van de tijd alleen de overkant van het theater (dat het publiek niet kan zien) in lichte laaien zet. En in die 10% dan de zijkant van het gezicht van een acteur een ander kleurtje geeft dan de voorkant.
Iemand had een keer een shirt aan met de tekst:
Theaterlicht (oid): schilderen met licht
En die vond ik wel treffend.
Dan zal 42nd street echt een ramp voor je worden :). Het is een typische Broadway musical: Geen verhaal (zelfs bigbrother is cultureel beter verantwoord) alleen maar show. Die tappende dames ben je ook wel zat op den duur :D... Voorderest zit het technisch juist wel weer heel mooi/artistiek in elkaar. De lichtontwerpen van Tweebeeke vind ik altijd heeeeeel mooi. Oliver/Anatevka hadden echter een hogere culturele waarde. Daar zat nog iets van een verhaal in.
Oh, ik zit ook echt niet te wachten op dat soort producties. Ik geniet meer van het wat progressievere theater (tot op een zekere hoogte dan). En dit is idd zo''n walgelijke Broadway productie. Maar ook zoiets als Miss Saigon is niet weggelegd voor mij. Ik vind dat soort voorstelling meestal clichématig en kitcherig.
Ik bespeur hier enige irritatie van het stellen van spots in een theater :) Ik heb zelf nog nooit voor een theater gewerkt. Dus ik heb niet zoveel last gehad van millimeter stellen... Wel heb ik een keer het lichtontwerp gemaakt voor een show die draaide in de Kleine Komedie (mooi theatertje), maar toen werd alles voor me gesteld :). Het schijnt een soort regel te zijn, dat diegene van wie de spot is, hem ook stelt...
De enige irritatie ontstaat eigenlijk als de lichtgast ongeduldig is, en je spot valt de hele tijd terug als je hem loslaat. Dat is idd wel vervelend ja :).
Dat degene van wie de spot is hem ook moet stellen vind ik ook een erg vage regel. Ik vind het niet erg, want ik vind het altijd wel leuk om het licht te stellen, maar wel raar. Als ze het zelf zouden doen, zou het een hele boel moeilijke communicatie schelen:
"tikkie duiken, nee haartje op, nee nog tikkie naar beneden, nee....zucht"
Ik heb alleen maar opgegeven wat ik aan PA geluid heb, tuurlijk heb ik ook nog Hifi:):
-Zelfbouw versterker Bipolair
-In aanbouwzijnde Hybride amp (buizen+mosfets) :9:9
-2 rotboxen: ik ben opzoek naar andere speakers...
-Sennheiser HD-25 Super koptelefoon
-Cd speler

Oja en ik heb hier nog een Shure diversity ontvanger + zender met Sennheiser MKE2 mic liggen, helaas is de zender niet helemaal goed meer |:(

Veel zelfbouw dus, tja elektronica is je hobby of niet :)
Sja, je moet ervan houden. Ik snap de lol er wel van, maar doe er zelf niet aan.
Over die speakers: gelukkig zijn die ook niet belangrijk hè:P? Zou je niet een set AE-5''s kopen ofzo?
Dat zijn leuke -mooi geluid- Beukbakken :9
Sja, 107 dBspl gevoelig, dat is idd ziek ja. Maar ik heb ze eigenlijk vooral gekocht om drie redenen:
- ik wilde graag EAW speakers hebben
- ik wilde hoorns hebben, ben een hoorn fan
- ze klonken erg goed. En ik heb ook echt kritisch geluisterd. Ik ben niet zo''n 18-inch vented box sub fan, hoewel de rest van de wereld daar anders over denkt. Ik val wel op dat felle geluid, die kick zeg maar. Maar soms mis ik het sub wel eens, maar daar heb je HiFi voor :).
De demo van die EAW''s was ook erg heftig. 15m buiten een hangar(tje) staan, met de speakers achterin de hangar. En dan vragen aan de gasten achter de mixer of het wat zachter mag :). Maar goed, dat is wel leuk natuurlijk, maar eigenlijk geef ik niet zoveel om dat soort dingen, ik luister thuis eigenlijk nooit naar hogere geluidsniveau''s van 85 dBspl.
Ik ben ook zeer tevreden over mijn Crest versterker, die zijn extra knaken (factor 2) tov een gelijkwaardige (qua specs) Dynacord zeker waar maakt (klinkt beter).
Ik ga daar TD''en en veldwerk doen. Dit houdt in dat ik aan Carvers ga schroeven, en Pearls mag fixen, maar ook kabels solderen... Veldwerk is bij hun vooral bedrijfpresentaties en bekende feesten. Ik ga uitzoeken of ik ook op factuur kan gaan werken zonder te veel gezeik, want ik wil ook makkelijk voor andere bedrijven klussen kunnen draaien.
Hmm, jij liever dan ik. Ik ben niet zo''n TDer. Ik vind de techniek heel interessant, en dan vooral de theorie. En de uitvoeringen zeg maar.
Maar dat bedrijf is gespecialiseerd in EAW hè? Hebben zij 2e hands EAW speakers die zij verkopen (en waarvan de drivers op zijn)? Dan hou ik me namelijk aanbevolen.
Daar heb je tenminste wat aan: met 100 parren goed gefilterd, kun je mooiere dingen mee maken, dan 10 macs. En dan niet tegelijk aan |:( :)
Zeker waar. Alleen zijn PARren in het theater niet zo heel erg praktisch, worden alleen maar gebruikt als het niet zo nauw komt.
Maar mooie kleurfilter combinaties, en dan krijg je echt hele mooie plaatjes. Beter dan wat een stel Russen vandaag hadden gebrouwd, al het zaallicht open wit, hmm.

Jag

• Vaagharses
Op vrijdag 06 april 2001 01:15 schreef Jag het volgende:
Ja, idd hele mooie plaatjes. En theater is ook heel veel licht op een klein oppervlakte. En dan vaak ook nog op een matzwarte vloer :), zodat je er lekker weinig van terug ziet. Of torentjes die het toneel oversteken, en 90% van de tijd alleen de overkant van het theater (dat het publiek niet kan zien) in lichte laaien zet. En in die 10% dan de zijkant van het gezicht van een acteur een ander kleurtje geeft dan de voorkant.
Zijlicht kan echt super mooi zijn. En er hangt in een theater absoluut absurd veel licht: in de kleine komedie had ik 100 spots voor 40m² podium, en dat was alleen hun eigen spul.
Iemand had een keer een shirt aan met de tekst:
Theaterlicht (oid): schilderen met licht
En die vond ik wel treffend.
Dat t-shirt ken ik volgensmij wel :) Ik ken ook iemand die hem heeft.
Oh, ik zit ook echt niet te wachten op dat soort producties. Ik geniet meer van het wat progressievere theater (tot op een zekere hoogte dan). En dit is idd zo''n walgelijke Broadway productie. Maar ook zoiets als Miss Saigon is niet weggelegd voor mij. Ik vind dat soort voorstelling meestal clichématig en kitcherig.
Over dit soort onderwerpen kan je nog boekdelen volschrijven :) Over smaak valt niet te twisten. Ik zou alleen gek worden als ik een jaar met bijvoorbeeld Frans Bauer of Jantje Smit zou moeten touren :r
Over die speakers: gelukkig zijn die ook niet belangrijk hè:P? Zou je niet een set AE-5''s kopen ofzo?
AE-5jes voor thuis... Wel gaaf, maar volgensmij is een AE-3 beter geschikt. Ik denk dat het wel EAW''s ofzo zullen worden, aangezien ik dus bij een bedrijf ga werken die EAW als hoofdmerk hebben.
Sja, 107 dBspl gevoelig, dat is idd ziek ja. Maar ik heb ze eigenlijk vooral gekocht om drie redenen:
- ik wilde graag EAW speakers hebben
- ik wilde hoorns hebben, ben een hoorn fan
- ze klonken erg goed. En ik heb ook echt kritisch geluisterd. Ik ben niet zo''n 18-inch vented box sub fan, hoewel de rest van de wereld daar anders over denkt. Ik val wel op dat felle geluid, die kick zeg maar. Maar soms mis ik het sub wel eens, maar daar heb je HiFi voor :).
Wat ik helemaal te gek vind is als je die kick in je maag voelt. De eerste keer dat ik dat hoorde was op de uitmarkt, dus ik vragen hoe krijg je dat: Subs gebruiken waarvan de speakers staan in de vorm van een V, bv de AE-11 AE-15 of EAW SB1000 en een goeie mic: electro voice RE20. Uitgetest op mijn laatstelesdag -toen hadden we EAW KF750 met SB1000s gehuurd- en dat klonk waanzinnig: echt beuken die kick.
De demo van die EAW''s was ook erg heftig. 15m buiten een hangar(tje) staan, met de speakers achterin de hangar. En dan vragen aan de gasten achter de mixer of het wat zachter mag :). Maar goed, dat is wel leuk natuurlijk, maar eigenlijk geef ik niet zoveel om dat soort dingen, ik luister thuis eigenlijk nooit naar hogere geluidsniveau''s van 85 dBspl.
Dat is schijnbaar het nadeel van EAW: hoe harder hoe mooier ze gaan klinken. EAW 750 is helemaal werelds, dat spul vervormt niet, tenminste geen irritante tonen in je oor. Je merkt dus ook niet hoe hard het staat, tot je probeert te praten, dan realiseer je je pas, dat het wat zachter mag :p
Ik ben ook zeer tevreden over mijn Crest versterker, die zijn extra knaken (factor 2) tov een gelijkwaardige (qua specs) Dynacord zeker waar maakt (klinkt beter).
Crest zijn hele mooie versterkers (net als Carver of Apogee). Je ziet vaak Crest in combinatie met Renkuz Heinz gebruikt worden.
Hmm, jij liever dan ik. Ik ben niet zo''n TDer. Ik vind de techniek heel interessant, en dan vooral de theorie. En de uitvoeringen zeg maar.
Tja ik ben in het vak gerold als TDer. Ik vond het altijd gaaf geluid en licht, maar doordat ik ook dingen kan fixen (slopen ook >:)) ben ik eigenlijk gevraagd om voor een theatertechnisch bedrijf te gaan werken. En dan ga je steeds meer doen.......
Maar dat bedrijf is gespecialiseerd in EAW hè? Hebben zij 2e hands EAW speakers die zij verkopen (en waarvan de drivers op zijn)? Dan hou ik me namelijk aanbevolen.
Dat bedrijf is inderdaad gespecialiseerd in EAW. Ze hebben een lijst met occassion, dus je moet maar de afdeling verkoop bellen, dan faxen ze de lijst wel door. Maar ook 2e hands EAW blijft redelijk duur...
Zeker waar. Alleen zijn PARren in het theater niet zo heel erg praktisch, worden alleen maar gebruikt als het niet zo nauw komt.
Toch zie ik vaak parren in tegenlicht en als kleur wash. Ja voor een speciaaltje moet je geen par pakken :D
Maar mooie kleurfilter combinaties, en dan krijg je echt hele mooie plaatjes. Beter dan wat een stel Russen vandaag hadden gebrouwd, al het zaallicht open wit, hmm.
Alles openwit: tja dat is ook belichten... Soms doen ze dat voor een effect: bij de buddy show was het front licht o/w omdat het een jaren 50 indruk moest geven.

PS. er schijnen goede shoarma tenten bij de stadsschouwburg Utrecht in de buurt te zitten :)

• Jag

Jag

Nog ff omhoog.

Verwijderd

Mmmmm is niet mijn statuscue hoor, das me pa... maar ik ben afbreek ploeg... (blauwe zaal is toch de kleine???)

• Jag

Jag

Zijlicht kan echt super mooi zijn. En er hangt in een theater absoluut absurd veel licht: in de kleine komedie had ik 100 spots voor 40m² podium, en dat was alleen hun eigen spul.
Zeker waar. Wij hebben al zo''n 70 2 kW profiles. En dan nog een aantal 2 kW PCs. En nog een hele hoop 1 kW PCs en profiles (Niethammer en ETC). En dan hebben we ook nog een hele hoop in voorraad.
Soms maak je ook totaaltjes met twee zaalbruggen aan 2 kW profiels (dat zijn er 38). En dan komen de meesten ook nog met een hoop eigen licht :).
Over dit soort onderwerpen kan je nog boekdelen volschrijven :) Over smaak valt niet te twisten. Ik zou alleen gek worden als ik een jaar met bijvoorbeeld Frans Bauer of Jantje Smit zou moeten touren :r
Oh, lijkt me geweldig :P.
AE-5jes voor thuis... Wel gaaf, maar volgensmij is een AE-3 beter geschikt. Ik denk dat het wel EAW''s ofzo zullen worden, aangezien ik dus bij een bedrijf ga werken die EAW als hoofdmerk hebben.
AE-3''s, zijn dat niet floormonitors?
Wat ik helemaal te gek vind is als je die kick in je maag voelt. De eerste keer dat ik dat hoorde was op de uitmarkt, dus ik vragen hoe krijg je dat: Subs gebruiken waarvan de speakers staan in de vorm van een V, bv de AE-11 AE-15 of EAW SB1000 en een goeie mic: electro voice RE20. Uitgetest op mijn laatstelesdag -toen hadden we EAW KF750 met SB1000s gehuurd- en dat klonk waanzinnig: echt beuken die kick.
Ja, dat is echt geweldig. Om gewoon emotioneel van te worden :). Alleen zo jammer dat je dat niet te vaak kan doen, geeft helaas gehoorschade.
Het meest indrukwekkende geluid dat ik tot nu toe gehoord heb, was de Mega Music Dance Experience van 1998. Als je door Hoog Catherijne liep, honderden meters van de jaarbeurs (waar het gehouden werd) vandaan, kon je de lage tonen al horen. En binnen had je het gevoel dat iets je tegenwerkte als je probeerde te praten :).
Geluid was gedaan door Ampco, met hun Synco PA. Een soort van Renkus Heinz speakers, met zelfgemaakte processors en Crest Pro series amps.
En over EAW gesproken, als het een beetje meezit gaat T.net een LAN organiseren en ga ik daar (met nog iemand) het geluid doen. En we hopen er EAW Kf650 tops neer te zetten met Turbosound subs.
Dat is schijnbaar het nadeel van EAW: hoe harder hoe mooier ze gaan klinken. EAW 750 is helemaal werelds, dat spul vervormt niet, tenminste geen irritante tonen in je oor. Je merkt dus ook niet hoe hard het staat, tot je probeert te praten, dan realiseer je je pas, dat het wat zachter mag :p
Wat ik een nadeel vind van EAW, is dat al hun speakers onwerkelijk groot zijn en zwaar.
Crest zijn hele mooie versterkers (net als Carver of Apogee). Je ziet vaak Crest in combinatie met Renkuz Heinz gebruikt worden.
Renkus Heinz is ook een tijd lang aangehouden als het merk door de Utrechtste schouwburg (nu Axys). We hebben ook nog een Renkus Heinz PA in de kleine zaal. SR-1A tops met 18-inch subs. Met Australian monitor versterkers (oid), waar het hoofd geluid erg over te spreken is.
Renkus Heinz maakt echt dure luidsprekers! En die helemaal niet goed presteren (qua simpele specs zeg maar). Speakers van 4000,- per stuk met een gevoeligheid van 90 dBspl enzo.
Dat bedrijf is inderdaad gespecialiseerd in EAW. Ze hebben een lijst met occassion, dus je moet maar de afdeling verkoop bellen, dan faxen ze de lijst wel door. Maar ook 2e hands EAW blijft redelijk duur...
Ja, maar dat geldt wel voor zo''n beetje alle merken. Maar heb je een mail adres of een tel nummer?
Toch zie ik vaak parren in tegenlicht en als kleur wash. Ja voor een speciaaltje moet je geen par pakken :D
Je ziet zeker nog veel PARren, zijn gewoon lekker goedkoop. In ons theater worden ze niet meer gebruikt, want ze vinden de aarding niet goed.
Alles openwit: tja dat is ook belichten... Soms doen ze dat voor een effect: bij de buddy show was het front licht o/w omdat het een jaren 50 indruk moest geven.
Gewoon open wit is meestal niks aan. Een zalm kleurig filter, of een 202 kan veel toevoegen.
PS. er schijnen goede shoarma tenten bij de stadsschouwburg Utrecht in de buurt te zitten :)
Ik zou het niet weten, ik eet nooit shoarma :).

Jag
[/quote]

Verwijderd

Hey JAG, moet jij zaterdag de 15e werken in de schouwburg??

Dan ben ik er om Paul van Vliet af te breken (hmmm snel klaar maar OK:))

Kun je een Statuscue in aktie zien:9

• Vaagharses
Beetje late reactie, want ik was van het weekend niet thuis...:)
AE-3''s, zijn dat niet floormonitors
Je hebt de AE-3''s in 2 uitvoeringen: AE-3 en AE-3M, de AE-3 is de "gewone" uitvoering. De AE-3M de monitor uitvoering, die zie je heel vaak. De AE-3 is eigenlijk een kleiner broertje van de AE-5 en zou dus in een huiskamer niet misstaan :9
Ja, dat is echt geweldig. Om gewoon emotioneel van te worden :). Alleen zo jammer dat je dat niet te vaak kan doen, geeft helaas gehoorschade.
Yep gehoorschade, dat is echt niet tof. Ik wordt ook altijd gek van die DJ''s die hun monitor altijd TE hard zetten... Tja die zijn al doof...
Het meest indrukwekkende geluid dat ik tot nu toe gehoord heb, was de Mega Music Dance Experience van 1998. Als je door Hoog Catherijne liep, honderden meters van de jaarbeurs (waar het gehouden werd) vandaan, kon je de lage tonen al horen. En binnen had je het gevoel dat iets je tegenwerkte als je probeerde te praten :).
In de jaarbeurs mag dat geloof ik niet meer: dat er veel overlast in de omgeving hoort. AWS heeft daar ook zo''n groot feest versterkt, ik weet de naam niet meer :?. Ze hadden allemaal 750 kastjes ingevlogen. Die kan je heel precies richten, hebben een afstraalhoek van 30 graden. Tijdens de ruis test hebben ze binnen 130 dB gehaald, terwijl het buiten ongeveer 75 dB was.
Geluid was gedaan door Ampco, met hun Synco PA. Een soort van Renkus Heinz speakers, met zelfgemaakte processors en Crest Pro series amps.
Ik ken het niet, maar zijn dat niet toevallig die lange kasten, die je aan een aantal takels hangt. En dan in vliegt onder elkaar. Dat systeem wordt vaak gebruikt bij grote evenmenten.
En over EAW gesproken, als het een beetje meezit gaat T.net een LAN organiseren en ga ik daar (met nog iemand) het geluid doen. En we hopen er EAW Kf650 tops neer te zetten met Turbosound subs.
Dat is inderdaad lekker beuken en genieten te gelijk :) EAW wordt heel vaak voor house feesten gebruikt, omdat house/trance heel gaaf klinkt over EAW. Apogee is daar niet echt voor geschikt
Wat ik een nadeel vind van EAW, is dat al hun speakers onwerkelijk groot zijn en [b]zwaar
.
Dat vind ik eigenlijk wel meevallen als je naar de specs kijkt. Maar dan zijn ze altijd nog zwaar en groot :). De tegenhanger van kf-750/kf-850 van Apogee is ook niet bepaald klein te noemen, 3x3.
Ja, maar dat geldt wel voor zo''n beetje alle merken. Maar heb je een mail adres of een tel nummer?
Je kan me mailen op jeroen_a@dds.nl :)
Je ziet zeker nog veel PARren, zijn gewoon lekker goedkoop. In ons theater worden ze niet meer gebruikt, want ze vinden de aarding niet goed.
Parren zijn ideaal om een vlak in een bepaalde kleur te zetten. De aarding is inderdaad redelijk brak van die parren. Toch zal de PAR ook in theater nooit verdwijnen denk ik.
Ik zou het niet weten, ik eet nooit shoarma :).
Elke theatertechnicus eet shoarma :) Dat zijn namelijk de enige tenten die nog open zijn op rare tijdstippen :9 of de burgerking op schiphol... helaas afgefikt

• Jag

Jag

Op maandag 09 april 2001 19:22 schreef Techieguy het volgende:
Hey JAG, moet jij zaterdag de 15e werken in de schouwburg??

Dan ben ik er om Paul van Vliet af te breken (hmmm snel klaar maar OK:))

Kun je een Statuscue in aktie zien:9
Wat grappig, dat is in de blauwe zaal. Ik sta ingeroosterd voor zaterdag 14 en zondag 15 april van respectievelijk 11-done en 19-done. Zal wel weer een makkelijk klusje zijn, we staan met zijn vieren op de blauwe zaal die avond, en ook nog eens twee gasten die echt snel werken.
Ik kom wel naar je statuscue kijken :).
Je hebt de AE-3''s in 2 uitvoeringen: AE-3 en AE-3M, de AE-3 is de "gewone" uitvoering. De AE-3M de monitor uitvoering, die zie je heel vaak. De AE-3 is eigenlijk een kleiner broertje van de AE-5 en zou dus in een huiskamer niet misstaan :9
Zeker niet. Maar die kosten waarschijlijk wel iets van 1500,- per stuk 2e hands, best prijzig :).
Ik hoop zelf stiekum op de PA uit onze blauwe zaal. Renkus Heinz bi-amped full range kast (SR-1A) en 18 inch sub.
Yep gehoorschade, dat is echt niet tof. Ik wordt ook altijd gek van die DJ''s die hun monitor altijd TE hard zetten... Tja die zijn al doof...
DJ''s willen gewoon doof worden.
In de jaarbeurs mag dat geloof ik niet meer: dat er veel overlast in de omgeving hoort. AWS heeft daar ook zo''n groot feest versterkt, ik weet de naam niet meer . Ze hadden allemaal 750 kastjes ingevlogen. Die kan je heel precies richten, hebben een afstraalhoek van 30 graden. Tijdens de ruis test hebben ze binnen 130 dB gehaald, terwijl het buiten ongeveer 75 dB was.
75 is nog steeds best veel hoor :).
Ik ken het niet, maar zijn dat niet toevallig die lange kasten, die je aan een aantal takels hangt. En dan in vliegt onder elkaar. Dat systeem wordt vaak gebruikt bij grote evenmenten.
Ah, jij doelt op V-Dosc. Het populaire nieuwe principe van de verticale arrays. Geeft geen kegelvormige uitstraling, maar "gaat rechtdoor" (dit soort dingen moet je tekenen :)) in het verticale vlak, en heeft daardoor slechts een verval van 3 dB bij verdubbeling van de afstand tot de speaker, ipv de 6 dB van conventionele speakers. V-dosc deed het geluid afgelopen editie, maar dat was toch wel minder, beetje rommelig. Maar ik kan daar niet het V-dosc systeem op afrekenen, er zijn nog teveel andere factoren in het spel. Ik geloof dat JBL ook met een vergelijkbaar systeem is gekomen met de verticale arrays, stond een tijdje terug in de pro audio visie. En er zijn nog meer fabrikanten die het voorbeeld van L-acoustics, de bedenker van de V-doscs, volgen.

Maar Synco is de PA van Ampco, en is nog beter bevallen door mij. Laatst met de opening van de Heiniken Music Hall heb ik gewerkt en was Ampco er in vol ornaat. Bij het testen van de subs trilden je longen uit je lijf. Maar dat kunnen alle PA''s wel op zich, Ampco''s PA klinkt echt heel mooi vind ik, alleen het laag is een beetje rommelig, maar ja welke grootschalige PA heeft dat niet.
Dat is inderdaad lekker beuken en genieten te gelijk :) EAW wordt heel vaak voor house feesten gebruikt, omdat house/trance heel gaaf klinkt over EAW. Apogee is daar niet echt voor geschikt
EAW wordt zoiezo best veel gebruikt, zeker een tijdje geleden. Ik zou wel eens willen weten hoeveel 850''s er in het tourgebeuren zijn gebruikt wereldwijd.
Dat vind ik eigenlijk wel meevallen als je naar de specs kijkt. Maar dan zijn ze altijd nog zwaar en groot:). De tegenhanger van kf-750/kf-850 van Apogee is ook niet bepaald klein te noemen, 3x3.
Neem bjivoorbeeld de LA325, die weegt meer dan 60 kg geloof ik. En dat is gewoon een 100dB gevoelige speaker met wel een flinke belastbaarheid en een goede frequentie response, maar toch nog steeds erg zwaar en groot. En de 850 is ook niet licht of klein zeg.
Parren zijn ideaal om een vlak in een bepaalde kleur te zetten. De aarding is inderdaad redelijk brak van die parren. Toch zal de PAR ook in theater nooit verdwijnen denk ik.
Er zullen waarschijnlijk wel lampen blijven die PARren heten, maar ze zullen wel veranderen denk ik.
Elke theatertechnicus eet shoarma:)Dat zijn namelijk de enige tenten die nog open zijn op rare tijdstippen
Sja, de oven bij thuis is ook 24 uur per dag te gebruiken :). En ik zit niet in een reisgezelschap, dus kom gewoon ''s avonds of ''s nachts thuis.

Jag

Verwijderd

Hey... de Heineken Musichall opening was ik ook:: me pa had het Licht ontwerp gemaakt... Daar stond ook een statuscue (maar alleen bij roosenberg trio)...

• digifiel
status cue is een leuke tafel
maar sirus48 doet t ook best zat voor wat parretjes hoor en hij is niet zo zwaar ;)

ik zou zeggen kijk eens op de site van 2 collegas van me met dat bedrijf ga ik ook wel eens mee,
www.badboyscrew.nl

licht ben ik de laatste tijd niet zo mee bezig maar favo blijf nogsteeds High End
en op geluid jah Eaw en turbo en als versterkers crest of carver en mixers dda
mn smaak liCHt een beetje in de zelfde hoek als jag behalve t licht dan ;-)

• digifiel
En benzinepomp voer natuurlijk :)
het liefste de shell want daar is de koffie een beetje te drinken :)

Verwijderd

Iedereen zit maar te zeiken over die bekende sm 58 van shure, of de nieuwe versie de beta 58 (stabieler in het hoog, vanaf 2200 hz).

Dan nog maar een keer echt iets over microfoons: let goed op!

er zijn grofweg 2 typen microfoons, dynamisch en condensator. In de studio gebruiken bij ook buizen microfoons van neumann maar die laten we ff buiten beschouwing.

Dynamische microfoons
geschikt voor zang en spraak, meestal niet zo erg duur. ze krijgen geen voedingsspanning en over grote afstanden heb je met verliezen te maken.

Condensator microfoons
stuk duurder, werken op 48 v phantom voeding en kunnen met een symetrische aansluiting over lange afstanden gebruikt worden. doordat ze een voedingsspanning krijgen, hoeft er een kleiner membraan te trillen, want er loopt een kleiner signaal. daarom zijn die headsets of bodypacks/beltpacks meestal zo klein. Het geluid van deze mics is erg goed, vele malen beter als de sm 58 van shure. Dit is eigenlijk een beetje het standaardmicrofoontje, zonder echt een karakteristieke klank.

Dan nog iets over wel of niet wireless.

er zijn verschillende wireless systemen, de goedkopere werken op vhf, de kwaliteit is goed, maar de signaal ruisverhouding is te klein. Dat resulteert erin dat deze microfoons goed geschikt zijn voor muziek, maar minder voor spraak.

uhf daarentegen is een stuk beter en is ook goed geschikt voor spraak.

Ok dawast.

Pieter

Verwijderd

Op vrijdag 30 maart 2001 21:51 schreef Jag het volgende:

[..]

Ja, de theater wereld is idd heel anders qua geluid. In de zin dat er veel minder van is. De speakers die gebruikt worden zijn ook veel kleiner en presteren veel minder (in de zin van akoestische output). Maar over het algemeen wordt er wel duur spul gebruikt.
En de mixers hebben veel minder inputs over het algemeen omdat vaak de spraak niet versterkt wordt.

Maar dat je bijna geen laag geluid nodig hebt is echt niet waar! Bij theater is het meeste geluid afkomstig van een cd speler of minidisc, en zijn geluidseffecten of wat muziek. Wel laag dus.

Jag
...sorry, maar heb je wel enig idee wat het frequentiespectrum van een menselijke stem is? Op podia gebruikt het bedrijf waar ik werk tegenwoordig alleen maar body en beltpacks, waar het frequentiespectrum hoger begint. Op het podium heb je ook zoiets als feedback, die gegenereerd wordt door lage tonen, dus sowieso worden in grote theaters en met live acts alle microfoon kanalen ge-low-cut.

dank je wel

Pieter

• Jag

Jag

Op dinsdag 10 april 2001 21:56 schreef TechnoMod het volgende:

[..]

...sorry, maar heb je wel enig idee wat het frequentiespectrum van een menselijke stem is? Op podia gebruikt het bedrijf waar ik werk tegenwoordig alleen maar body en beltpacks, waar het frequentiespectrum hoger begint. Op het podium heb je ook zoiets als feedback, die gegenereerd wordt door lage tonen, dus sowieso worden in grote theaters en met live acts alle microfoon kanalen ge-low-cut.

dank je wel

Pieter
Wat een geniale redenering zeg. Als je de mics low cut, dan heb je geen laag nodig, want je gebruikt natuurlijk alleen maar mics. lees nou nog eens wat ik zei.
En feedback door lage tonen, die is ook grappig. Alhoewel het natuurlijk wel mogelijk is, is feedback door lage tonen niet echt logisch. Feedback treedt het eerst op, op de frequentie waar het systeem een hogere response heeft. De feedback frequentie wordt dus bepaald door een optelsom van de frequentie response van alle compenten. Dat is ook de reden dat je gaat EQ-en, om de frquency response van het totale systeem te veranderen (gladder maken). En aangezien microfoons over het algemeen niet erg gevoelig zijn voor sublaag, treedt er dus ook minder snel feedback op in het sublaag.
Dat low cutten is trouwens ook vanwege een hele andere reden. Condensator mics zijn wat gevoeliger dan een dynamic mic voor ploppen door wind, en dan helpt de low cut. Ook pik je geen resonanties in het podium op.
Condensator microfoons stuk duurder, werken op 48 v phantom voeding en kunnen met een symetrische aansluiting over lange afstanden gebruikt worden. doordat ze een voedingsspanning krijgen, hoeft er een kleiner membraan te trillen, want er loopt een kleiner signaal. daarom zijn die headsets of bodypacks/beltpacks meestal zo klein. Het geluid van deze mics is erg goed, vele malen beter als de sm 58 van shure. Dit is eigenlijk een beetje het standaardmicrofoontje, zonder echt een karakteristieke klank.
De mics die bij de beltpacks zitten geven echt geen neutraal geluid. En ik vind een SM58 echt wel beter klinken dan de meeste zenders. Ik heb net nog een vergelijk kunnen doen. Een acteur had een zender die uitviel, en is toen overgegaan op een SM58 die we hadden klaargezet tussen de poten. Het kan natuurlijk deels komen doordat er ge-EQ-ed was, maar de SM58 klonk echt wel beter.
Overigens klinkt een goede condensator microfoon inderdaad wel beter, en daar hebben we ook een redelijk arsenaal van. Weet even geen typenummers uit mijn hoofd.
er zijn grofweg 2 typen microfoons, dynamisch en condensator. In de studio gebruiken bij ook buizen microfoons van neumann maar die laten we ff buiten beschouwing.
Je vergeet nog een soort in ieder geval. Er zijn ook microfoons die gebruik maken van een Piezo kristal, dat een kleine spanning geeft bij een vervorming van het kristal.
Op dinsdag 10 april 2001 14:32 schreef Techieguy het volgende:
Mmmmm is niet mijn statuscue hoor, das me pa... maar ik ben afbreek ploeg... (blauwe zaal is toch de kleine???)
Shit, ik heb me vergist. Ik sta wel op de blauwe zaal, maar Paul van Vliet staat in de grote zaal. Heel misschien kan ik nog helpen in de grote zaal als we heel snel klaar zijn met de blauwe zaal.
Op dinsdag 10 april 2001 15:11 schreef Techieguy het volgende:
Hey... de Heineken Musichall opening was ik ook:: me pa had het Licht ontwerp gemaakt... Daar stond ook een statuscue (maar alleen bij roosenberg trio)...
Hmm, was een mooi ontwerp. Vooral de PARren aan de schuine trussen waren mooi bedacht, en er was een mooie waaier gemaakt met die four bars, mooie kleurencombo. En zo''n shitload aan cybers zijn natuurlijk ook leuk :).

Jag

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Op donderdag 29 maart 2001 16:05 schreef Cutebritney het volgende:
Niet zeiken over Britney, anders laat ik je persoonlijk zo''n mic opeten of zoiets ;)
Goed zo!. Niet over Brit beginnen want dan krijg je oorlog.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ze vind zo''n microfoon gewoon stoer,ze weet zelf ook wel dat ze niet live kan zingen,maar ze weet ook dat mensen niet naar een concert van haar komen om van haar zangtalenten te genieten ;)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
kan je net zo goed een pornofilm huren...of naar hoeren gaan...

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 17:33
hehe, niet zo negatief, Britney RULES :):)

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 16:52

jep

Brit roelt :) ik sluit me erbij aan :)

Verwijderd

HEJee jullie praten wel over BRITNEY SPEARS hoor, ze kan dus ff echt wel zingen. Als jij dat elke dag moet doen komt er niet elke keer zulk fantastisch geluid uit. dus het kan een keertje wat minder zijn. Alleen ik vind dat britney wel een van de beste live zangeressen is.

Ik durf te wedden dat als jij achter die microfoon staan voor 1000000 mensen er geen geluid uit komt. Oke wel geluid alleen niet dat iemand wil horen >:)

En die spriet mics, dat is denk gewoon ff handiger als je aant dansen ben lijkt me logisch toch?

• JvS
  • Laatst online: 13:06

JvS

Ik heb hem zelf ook

*oud*

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.