Toon posts:

[BC3] tips bij het aanschaffen van nieuwe speakers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds enkele maanden technisch verantwoordelijke in een discotheek. Nu willen we daar nieuwe speakers aanschaffen omdat de oude speakers slecht beginnen te klinken.
Waar moet ik hierbij op letten??
kan iemand mij enkele tips geven??

Thanx allready...

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Sja, best veel dingen eigenlijk. Het beste is ook om een bedrijf uit te zoeken zoals Heuff of Ampco, en dat die metingen doen en dat soort dingen, maar dat is duur.

Als je het zelf wilt doen, moet je letten op best veel dingen. Zo wil je bijvoorbeeld een zo gelijk mogelijke verdeling van geluidsdruk. Dus niet 115 dBspl vooraan en 90 achterin. Dat kan best lastig zijn als er een laag dak is. Dan zal je gebruik moeten maken van meerdere kleine speakers. En eigenlijk kan je zoiezo de speakers het beste vliegen (en dat moeten de speakers dus ook kunnen).
Verder heb je het liefst een constant directivity hoorn, zodat overal binnen de afstraling van de hoorn, het geluid hetzelfde klinkt. En die afstraling zal ook precies zo moeten zijn dat je volledige dekking hebt.
Natuurlijk heb je ook dingen zoals freq response. En waarschijnlijk zul je er subs bij moeten zetten, wat de boel ook weer compliceert. Want subs zijn heel lastig om goed te laten integreren (en in veel discotheken is het esthetische belang boven het geluid gegaan). Je kan evt nog beslissen om te biampen of actieve speakers te gebruiken (is handig en heeft ook nog andere voordelen). En misschien wel delay speakers gebruiken. Natuurlijk moeten de speakers ook voldoende gevoeligheid hebben. Afhankelijk van de groootte van de discotheek, toch wel iets van 100dBspl. En een voldoende powerhandling.
En dan als je speakers hebt uitgezocht die aan al die criteria voldoen, kijk je welke je het best vind klinken (met verschillende versterkers evt), die je kunt betalen en niet te veel in de weg zitten.

Jag

• Jag

Jag

Anders reageer je nog een keer. Ik schrijf niet voor niets zo''n lange reply.

Jag

Verwijderd

:):):):) Hey Soepie, je werkt zeker in de Peppermill in Heerlen???? :):):):)

Verwijderd

Topicstarter
Hee, Sorry dat ik zo laat reageer... beetje probleempjes gehad met de PC.. klote moederborden ook altijd :(, maar ik heb nu een Asus.. dus dat moet wel okee zijn denk ik... :)

Thanx Jag.. ik ben nog niet heel erg bekend met alle termen die je in je reply zette, maar ik leer elke dag meer. Je heb me inderdaad wel een stukje op weg geholpen.

Quote: "En eigenlijk kan je zoiezo de speakers het beste vliegen (en dat moeten de speakers dus ook kunnen)."
Wat houdt dit "vliegen" precies in??

De discotheek is (jammergenoeg) niet supergroot (noem het klein), maar toch hebben we er altijd voor gezorgd om goed spul in huis te hebben.
Ik heb ook een aanbieding van iemand liggen die zelf speaker maakt.. schijnen over het algemeen goed te klinken.. daarom ga ik binnenkort ff naar iemand toe om te kijken hoe die dingen klinken.. Maar dan is het natuurlijk nog maar de vraag of ze in de discotheek ook zo klinken..

Ik wil dus wel graag kiezen voor een subwoofer systeem, maar je zegt dat de subs lastig zijn om goed te laten intergreren.. kun je dit eens uitleggen?? (misschien een hele domme vraag, maar ik zit nog in de rookie-fase voor zulk soort dingen)

Delayspeakers hoeven dus niet omdat de discotheek niet zo groot is dat je die dingen hoeft te gebruiken

Maar vertel eens wat meer over de gevoeligheid.. kun je aan de grootte van een discotheek meten hoe gevoelig de speakers moeten zijn?? Zo ja, waar moet je hierbij dan opletten??

Misschien zijn het wel veel (domme) vragen die ik stel, maar ik zit nog wat in de rookie-fase zoals ik al zei..

PS: Corrado: Nope, maar ik wil best es langskomen hoor.. (is wel een heeeeeeeeeeel end rijden voor mij..)

• Jag

Jag

Over de gevoeligheid, dat zegt iets over het rendement van de luidspreker. Kijk, de versterker zet een spanning over de speaker, en er gaat als gevolg daarvan een stroom lopen door de speaker. Er wordt dan dus vermogen gedissipieerd in de speaker, en dat is een beetje een duur woord voor "laten verdwijnen". Nou is de grap van een speaker dat die niet alleen warm wordt, maar dat die speaker een klein deel van die aangeleverde energie omzet in "geluidsenergie". Hoe groot dat deel is dat de speaker omzet in geluid is het rendement, net zoals je van een lamp het rendement kan bepalen. Alleen ligt het bij geluid veel lastiger. Die metingen schijnen nogal lastig te doen te zijn, en daarom is er een vergelijkbare meting gestandariseert: de gevoeligheid. Er wordt zo''n spanning over een speaker gezet dat deze een vermogen dissipieert van 1 Watt (2 volt voor 4 Ohm en 2.83 (wortel 8) volt voor 8 Ohm speakers), en dan wordt voor de speaker op één meter afstand het geluidsniveau gemeten. En dat is een akoustisch dode ruimte. Zo geeft een HiFi luidspreker bij 1 Watt meestal zo''n 90 dBspl, en de meeste PA luidsprekers geven bij 1 Watt zo''n 100dBspl. Dit is heel belangrijk om te weten voor bijoorbeeld hoeveel versterkervermogen je nodig hebt, en hoeveel speakers. Lees de eerste paar items van de FAQ maar, daar staat het redelijjk uitgebreid behandeld (voor een link naar de FAQ zie mijn signature).

Over vliegen, dat houdt in dat je de speakers ophangt zeg maar. Dit wordt om twee redenen gedaan:
de eerste is dat je minder last hebt van de absorptie van de hoge tonen door de mensen. Als je namelijk de speakers op de vloer neerzet, dan moeten het geluid eerst door een massa mensen voordat het jouw oren bereikt aan de achterkant van de zaal. Dan zal je met name in het hoog een grote demping krijgen, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
De andere reden is wat minder voor de hand liggend, maar ook belangrijk. Als je speakers vliegt, dan is de afstand van de speakers tot de verschillende mensen minder verschillend. Als je ze op de vloer zet, dan staat één iemand er misschien 1 meter vanaf, en een ander 15 m. Als je dan 100dBspl wilt hebben in de achterkant van de zaal, dan wordt de voorste vroegtijdig doof gemaakt.

Om speakers te kunnen vliegen moeten er bevestigingspunten zitten op de zijkant, maar daar weet de dealer waarschijnlijk meer vanaf dan ik.

Over subwoofers, die zijn eigenlijk onmisbaar voor een discotheek, omdat de muziek van tegenwoordig behoorlijk op het sublaag gericht is, in de zin van dat het keihard is, en laag. Maar het is heel lastig om subwoofers en topkasten (over het algemeen wat kleinere min of meer full range speakers) te combineren. Waar je namelijk mee te maken hebt, is dat de beide speakers een deel van het frequentiebereik voor hun rekening nemen. En je hebt dus te maken met een overgang tussen de subs en de topkasten. Die overgang is altijd lastig, en in heel veel discotheken is ook duidelijk te merken dat dit niet goed is gebeurd. Over het algemeen is het het beste om gewoon de topkasten op de sub te zetten, of ze er net boven te vliegen.

En nog wat vragen voor jou:
wat heb je voor apparatuur (alleen geluid uiteraard) staan die je wilt blijven gebruiken?
Wat is je budget?

Jag

Verwijderd

Topicstarter
Thanx Jag..

Ik zal binnenkort alles even voor je opschrijven, omdat ik alle technische gegevens niet precies uit m''n hoofd weet.. die hou je dus nog ff van me tegoed.

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Niks zo leuk als shoppen voor speakers.. :)

Er zijn trouwens meerdere bedrijven zoals Ampco e.d., Ampco is inderdaad wel goed, maar ook behoorlijk duur.. (Daar krijg je ook wel wat voor hoor)

Informeer eens naar Master speakers bij RSL Europe Audio, die hebben speciaal bij elkaar passende topkasten en subs en ik weet dat ze goed klinken en niet heel duur hoeven te zijn..

• raptile
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-02-2024

raptile

=[Loz Kampoz Fragging Force]=

JaG Ownz :)

Spelfouten voorbehouden.

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:14

Videopac

Rommelt wat aan.

Nog een tip:

Ga eens praten met de experts van speaker & co of speakerland.

http://www.speakerenco.nl
http://www.speakerland.com

TrueNAS (ASRock B860I, i5-245K, 64GB, 2x24TB HC580, Jonsbo N2), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H4+/N2+/C4

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dat frequentiebereik opdelen, gebeurd toch in zo''n cross over? Dan moet je toch gewoon zorgen dat die goed is en ook goed is ingesteld? Of niet soms.

I, for one, like Roman numerals

• Jag

Jag

Sja, was het maar zo simpel :). Je hebt best wat verschillende crossovers. De meest gebruikte is de Linkwitz Reily (dit was een poging het goed te spellen:P). Dat is een dubbele Butterworth filter. Het heeft een afval van 24 dB/octaaf, maar daarmee is niet alles gezegd, want er zijn meerdere filters met 24 dB/octaaf, die toch verschillen onderling. Het komt er in feite op neer dat bij een Linkwitz Reily filter de twee speakers die gecrossoverd worden redelijk dicht bij elkaar moeten staan. Maar het is iig vaak een heel gesleep met speakers om het goed te krijgen, en dan krijg je weer van de situaties van conflicterende belangen dat de speaker eigenlijk daar zou moeten staan, maar dat dat er weer niet mooi uitziet oid.

Over de bedrijven, Ampco is zeker goed, en idd ook duur. Als je Ampco het laat doen eindig je trouwens waarschijnlijk met Renkus Heinz of Martin audio en iig Crest versterkers.
RSL en ik niet, maar er zijn legio van dit soort bedrijven. Speaker en co ken ik niet ontzettend goed ofzo, maar om die voor PA speakers te gebruiken:?

Jag

Verwijderd

Ja Soepgezicht. Ik bespaar je wel het lief en leed van de Peppermill, want de Pepp is ronduit gewoon zwaar bout. :( Kwam er tot een half jaar geleden elke zaterdag, maar als ik zie wat er op zaterdagen nog zoveel beterz te doen is dan in de Pepp te hangen..... :r

Daarom weet ik dat bijvoorbeeld de Nightlive in Maastricht een SUPERtent is. Dat was vroeger een kerk, ja nu nog maar die hebben ze verbouwd. De bouw van een kerk is tevens zo hoog en groot om de sound van die orgels mooier te maken. Kun je nagaan wat voor een dikke sound er nu binnen hangt als er eene mister Tiësto of een Ferry Corsten is aan het optreden.

Dus bij deze een goeie tip... Kom eens naar de Nightlive in M''tricht voor een vet gezellige avond met een super sfeer en een nog veel betere sound!!!

MAZZELOZZZZ B-)

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 07:48
Op donderdag 29 maart 2001 10:10 schreef Corrado het volgende:
Dus bij deze een goeie tip... Kom eens naar de Nightlive in M''tricht voor een vet gezellige avond met een super sfeer en een nog veel betere sound!!!

MAZZELOZZZZ B-)
juist ja

Verwijderd

Topicstarter
zeg Jag... wat moet je allemaal weten??
ik heb trouwens nu ook een offerte thuis liggen van een bedrijf.. zal je binnenkort daar wel ff wat meer over vertellen..

• Jag

Jag

Op vrijdag 30 maart 2001 15:58 schreef SSooeeppiiee het volgende:
zeg Jag... wat moet je allemaal weten??
ik heb trouwens nu ook een offerte thuis liggen van een bedrijf.. zal je binnenkort daar wel ff wat meer over vertellen..
Wat je nu gebruikt aan apparatuur dat tussen de mixer en de speakers zit. Dus versterkers, en evt x-overs, en effect apparaten oid.

En laat maar weten wat die offerte inhoudt.

Jag
Pagina: 1