[BC3] SVHS kabel significant beter dan composite kabel?

Pagina: 1
Acties:

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:14
Case:

Creative 5X DVD + Dxr3 mpeg2 kaartje.
Ik huur al ruim 1,5 jaar met veel genoegen DVD''s. De TV is via 10 meter composite kabel (zo''n tulp kabel) aangesloten op de mpeg2 kaart. De kwaliteit van het beeld vind ik goed, bovenbuurman heeft een standalone DVD speler, ik kon geen significant verschil ontdekken qua beeldkwaliteit.

Nu werd mij verteld dat SVHS kabel wel degelijk een veel beter beeld geeft dan composite.

Vragen:
a) is dat werkelijk zo en wordt het beeld er echt beter op? TV=standaard 55 cm tv (geen breedbeeld)
b) bestaan 10 meter SVHS kabels of zijn die te maken ? Hoeveel zou zoiets kosten?

Alvast bedankt voor uw reacties! :)

• FoxzMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-03 20:35
Het beeld is ieder geval beter dan composite, maar of het ook echt goed te zien is....

Ook is het zo dat een SVHS-kabel minder snel last zal krijgen van storing, dit is bij composite veel sneller.

-

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-08 15:22

Willem2

Ω is futile

beeld is inderdaad veel beter (veel scherpere kleurscheiding oa.)

die kabels kun je gewoon in de winkel kopen, ik heb er 1 van 10 meter voor 25 piek als ik het me goed herinner!

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• Red devil
Op zaterdag 24 februari 2001 21:40 schreef Willem2 het volgende:
beeld is inderdaad veel beter (veel scherpere kleurscheiding oa.)

die kabels kun je gewoon in de winkel kopen, ik heb er 1 van 10 meter voor 25 piek als ik het me goed herinner!
25 piek is goed te doen vind ik!
Hmm toch maar eens kijken dan! thanx! :)

Verwijderd

Bij een SVHS kabel gaat de informatie voor elke kleur door een eigen ader. In theorie dus een scherper signaal dan bij composite kabel. In de praktijk maakt het, naar mijn ervaring, niet zo veel uit - als je maar goede composite kabel hebt.

De kabellengte is bij SVHS veel eerder een probleem dan bij composite, ik denk dat 10 meter lastig wordt.

Mijn mening: if it ain''t broken don''t fix it.

Misschien kun je een kabel lenen en voor jezelf kijken of het beter bevalt.

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Dat is betrekkelijk, ik had als eerste ook composiet vanaf (destijds) een Asus V3400TNT-TV (Chrontel tvout chip). Max 800 * 600 * 16BPP. Composiet was niet echt te lezen, voor films wel OK, Daarna SVHS met dezelfde kaart, zag er meteen al strakker uit, vervolgens kocht ik een G400 MAX en daaraan heb ik nu een RGB-kabel gemaakt. Als je het beste wilt is dit het !!! in vergelijking met zowel composiet als SVHS is RGB echt veeeeel strakker, hoger contrast en betere kleurscheiding, alleen.... Je TV moet het ondersteunen... ;)

Concrete Loop Watercooling

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 11:06

slb

Bwoah......

S-VHS heeft meer beeldlijnen (kdach iets van 425) dan CVBS (300 lijnen). Het zou dus kwalitatief beter KUNNEN zijn.....

prompt $p $g

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 12:12

Leon

Rise Of The Robots

Op zaterdag 24 februari 2001 21:42 schreef Bnard het volgende:
Bij een SVHS kabel gaat de informatie voor elke kleur door een eigen ader
[..]
Kijk je dan in 4 of 2 kleuren :?:?
Zoek maar eens op internet naar S-VHS:
pin 1 chrominantie signaal
pin 2 massa (chrominantie)
pin 3 lumminantie
pin 4 massa lumminantie

Bij composite worden deze signalen gebundeld, en je merkt als het goed is wel verschil (als je een goede tv/beamer hebt :))

Eeuwige n00b

• Red devil
ok!

Conclusie;

Ik koop wel een dure SVHS kabel als ik een beamer of nieuwe breedbeeld tv heb!

Verwijderd

Ik heb mijn S-VHS recorder via zowel een SCART kabel (composiet) als een 4-aderige S-VHS kabel op de TV aangesloten, en kan omschakelen. En óf je verschil ziet. S-VHS kabel is duidelijk scherper.
Een tweede verschil is teletekst. Bij afspelen van een band via de scart (een opname dus !!) komt er vrijwel niets door (géén teletekst :( ), bij afspelen via de S-VHS kabel is er een vrijwel foutloze teletekst :)

• tbusquet
  • Laatst online: 11-02 23:14
JA ! het is een duidelijke verbetering.. maar toch zou ik er in jouw geval niet in inversteren, want met een een 4:3 55cm tvtoestel (ik probeer je niet te dissen) maar je schermoppervlak is dan al zo klein dat het weinig verschil meer gaat maken.. Maar als je een groter toestel neemt..( 16 : 9 )dan zal het je zeker wel wat opleveren.. het beeld (vooral luma) wordt stabieler. En de kleuren worden wat gecontroleerder.. minder kans op uitlopers.
Hoop dat je er wat aan hebt !

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• eymey
  • Laatst online: 19-08 23:29
ebouma:
Dat van die teletekst is idd. leuk ja :-).
Op een oude videorecorder (gewoon vhs) was het onmogelijk, zelfs via scart, om nog een goed teletekst signaal uit de opname te kunnen plukken.
Met de nieuwere videorecorders gaat dit al wat beter, maar mijn S-VHS JVC, via S-VHS kabel gekoppeld aan mijn Hauppauge WinTV kaart geeft inderdaad een perfect teletekst signaal in de opname mee.

Is heel grappig, kun je zien wat het nieuws of het weer was op de dag dat je een bepaalde film had opgenomen :D:D:D

Verder: Verschil tussen S-VHS (rgb) en composite is inderdaad heeeeel duidelijk te merken, maar je TV moet het dus ondersteunen - meestal kun je de scart aansluiting via je OSD menu overschakelen of je hebt een aparte S-VHS ingang op je TV.

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Pagina: 1