Toon posts:

[BC3] Nieuwe geluidskaart, EAX of A3D ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey all =)
Mijn Creative SB AWE 64 is zojuist overleden... =( Dus opzoek naar (eindelijk) een nieuwe =) Ik heb er hier in de buurt een gevonden die me wel wat leek. Dit zeggen ze erover bij de site van de kaart:

The Mediaforte Quad X-Treme 256 4-channel sound card is an explosive treat that breathes life into your games - with 256 voice wavetable synthesis surrounding you with 2 pairs of front and rear speakers channels

The effect is so distinctively REAL that you can react to gunshots coming from behind. It is compatible to Microsoft Windows, Microsoft DirectX, EAX and DOS games and supports on DirectSound, Wavetable and Direct3D positional audio which surpasses the PC 98 standard for audio quality.

The Quad X-Treme 256 is thus the most cost effective, practical, sound solution with the essential features of today''s game requirement. It is the real solution for REAL sounds.

Dus hij heeft EAX. Nou heb ik echt geen idee wat het verschil tussen EAX en A3D is, dus vraag ik aan jullie het verschil =) En is 99,- teveel voor zo''n kaart ?

GreetzZ MaSsiE

• actieman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-07 10:38
zou toch liever iets met A3d & EAX nemen...

Die MUSE van guillemot is erg goedkoop en best wel goed...

I’m not like the OTTERS

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu inderdaad al overtuigd van het halen van een A3D kaartje, ik heb al wat rond geneusd en hoor veel mensen zeggen dat EAX geen 3D iets is, maar het geluid wat echter maakt. Toevallig heb ik die Guillemot Muse bij precies dezelfde winkel gevonden =D Dus ook lekker in de buurt, en voor iets onder de honderd gulden. Dus dat lijkt me een goede keus...

Is er een groot verschil tussen A3D 2.0 en 1.0 ? en EAX 2.0 en 1.0 ???

• actieman
a3d 2.0 is ook stereo over de achterste speakers...

* actieman heeft een vortex 2 kaartje en dat is erg lekker [img=15,15]i/s/puh2.gif[/img]

hoewel een sblive kaartje ook niet verkeerd is :)

I’m not like the OTTERS

Verwijderd

Topicstarter
ok thx =))

• Selachii
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-07-2020

Selachii

gamedev

Hoooo, hier heb ik nog het een en het ander aan toe te voegen. Eerst die vraag over A3D 1,0 en 2,0. A3d 2,0 heeft een Reverb engine, waarmee reverb en occlusions berekend worden. Dus je krijgt hardware-matig berekende weerkaatsingen (dit vergt cpu power,maar voor een beetje tweaker valt dat reuze mee)

Verder is EAX inderdaad niet posistioneel, het is alleen een mooie galm. Bij EAX 2.0 wordt ook ''ge-reverbed'' ;). Verder zou ik geen kaart kopen die niet van Creative is of geen Aureal Vortex 2 chip draagt. De andere merken ondersteunen buitegewoon slecht EAX en geen A3D 2.0.

Als je win98 draait zou ik zeker voor een kaart met Aureal Vortex 2 gaan. Met de laatste drivers van internet(www.vortexofsound.com) krijg je A3d 1.0,2.0 en software matig 3.0. Ook EAX zal door vrijwel alle spellen hardwarematig ondersteunt worden. De 576 voices(softwarematig) wavetable boeit dan niet meer zo ;) Dus een leuke Diamond MX300 of nog beter een SQ2500 zullen je dag maken.

Als je daarentegen geen win98 draait maar het oh zo ultrastabiele win2k dan zou ik een live kopen als ik jou was. Voor win2k zijn namelijk geen goeie A3d drivers en die zullen waarschijnlijk ook NOOIT komen. Dus voor win2k mot je een Live! hebben.

Die A3d kaartjes zijn overigen goed te krijgen op Vraag&Aanbod op tweakers.net

...gamen blijft leuk...

Verwijderd

Ik heb een kaart met een Aureal Vortex 2 chip erop (Terratec Xlerate Pro), ding werkt onder W2k wel, maar niet perfect. En omdat Aureal tegenwoordig falliet is zullen er vast wel geen goede drivers meer komen.
Onder windows 98 draait die kaart overigens wel perfect.

• Knakker
  • Laatst online: 31-07 17:39
Hmm, als er nu OOK nog mensen zijn die kijken naar de specificaties van zijn systeem, dan zou het helemaal cool zijn |:(

Hij heeft een Abit KT7. Met andere woorden: Je hebt een VIA KT133 chipset. Dit betekent dat je een 50%/50% kans dat je Vortex2 kaartje zal werken. Wordt een gokje. Maar een SB Live! op een VIA KT133 chipset is óók geen pretje; ik heb al meerdere mensen gehad die hun Live! eruit hebben geflikkerd omdat hun PC erdoor hing. Bovendien wil ie nogal eens gaan kraken.

Tja, of je neemt de gok met die Vortex2 (als je win98 draait), want áls het draait heb je fantastisch geluid - je kan natuurlijk ook ergens een goedkoop Vortex2 kaartje op de kop tikken. Maar die Live! zou ik je echt afraden (eigen ervaring).

Koop een andere geluidskaart, zoals idd de Guillemot MaxiSound Muse of een Terratec DMX XFire 1024. Ze ondersteunen beide A3D 2.0 softwarematig, dus zonder reflections, oclussions en al die andere zooi. Is jammer, maar het klinkt nog steeds WAY better dan EAX.

Geef mij maar een Warsteiner.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu idd een Guillemot MUSE gahaald =)
Maar Nou wil ik A3D 2.0 (Software matig) gebruiken... Hoe doe ik dit dan ?
Dan zal ik denk ik speciale software moeten hebben ? Want als ik dat nu probeer zegt ie dat ie geen A3D 2.0 kan vinden...

• actieman
SbLive zou wel werken op KT133 chipset hoor, geen probleem :)

A3d 2.0 softwarematig :?
wist neit dat dat kon...

I’m not like the OTTERS

Verwijderd

vortex 2 is erg lekker, vooral de sq2500,
die heeft een nieuwere chip eropzitten, deze neemt vraag veel minder van je system dan andere vortex kaarten.

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-08 15:27
Op dinsdag 23 januari 2001 14:35 schreef Djohen het volgende:
vortex 2 is erg lekker, vooral de sq2500,
die heeft een nieuwere chip eropzitten, deze neemt vraag veel minder van je system dan andere vortex kaarten.
niet echt slim aureal is er niet meer dus er komen geen nieuwe drivers

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Op dinsdag 23 januari 2001 12:51 schreef Vlarp het volgende:
Ik heb een kaart met een Aureal Vortex 2 chip erop (Terratec Xlerate Pro), ding werkt onder W2k wel, maar niet perfect. En omdat Aureal tegenwoordig falliet is zullen er vast wel geen goede drivers meer komen.
Onder windows 98 draait die kaart overigens wel perfect.
Door de aanwijzingen die hier worden bechreven te volgen is alles voor mij in w2000 opgelost. Geen wegvallend geluid meer. :7

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-08 19:07
Vraagje.
Wat speel je?
Vortex 2 scheelt toch heel wat fps in counterstrike, maar als die hard counterstriker heb je meer aan goed geluid dan 100fps ipv 50fps. Ja, het kan best een dikke 30fps schelen.
Speel je geen online spellen waar positioning audio voor nodig is, dan ken je best voor de mooie galmende eax sound gaan.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
als nog even geduld hebt en 280 piek wil uitgeven heb je een terratec soundsystem sixpack 5.1
digitaal in/out + 6 kanalen
komt uit in juni

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

dat zeg ik gamma ;)

• Flotter
  • Laatst online: 19-08 09:57

Flotter

Pelipper!

Op zondag 29 april 2001 15:28 schreef SuB het volgende:
terratec komt binnenkort met een nieuwe kaart die echt alles kan:

[...]
TerraTec SiXPack 5.1 + - Details:
· A3D 2.0 compatible
A3D 2.0 compatible, ik vrees dat dat dan softwarematig is...

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Verwijderd

ja... lekker belangrijk net of er nu noig games uitkomen die het gaan ondersteunen.

3d sound in multiplayer games vind ik toch maar irritant eigenlijk.

• Bertrik
  • Laatst online: 22-06-2023
Voor geluidskaarten met een CMI-8738 chip(waaronder de Guillemot Maxi Sound Muse) is nu WDM driver uit waarmee naast A3d 1.0 nu ook EAX 2.0 ondersteund wordt! (plus nog wat andere Sensaura dingetjes) :o

Zie:
http://www.cmedia.com.tw/download/e-cdl8738_w2000.htm

Verwijderd

ik zou voor creative gaan heb je altijd drivers update er voor
soundblaster live 5.1 player of zo kost maar 185 piek

• Theeboon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 07:05

Theeboon

theebonen bestaan!

Aureal is toch dood? Misschien is ''t ook wel handig om dat erbij te zeggen...

"I sit in my room and imagine the future."

• BC3 Victim
Op zondag 29 april 2001 22:48 schreef Theeboon het volgende:
en wat als je nog oude games hebt die er op werken :?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Ehhh SQ2500 werkTE niet goed onder Win2k maar dat is inmiddels opgelost. Staat ergens bij het driver gedeelte van tweakers.net :7 Voor de rest zou ik nooit meer terug willen naar mijn Live kaartje. Vooral om Quake3 en Elite Force met de A3D functie. Dat is echt een stuk beter als z''n Creative.

• BC3 Victim
Op zondag 29 april 2001 22:48 schreef Theeboon het volgende:
Waarom wordt A3D dan in spellen zoals Elite Force gezet:?:?:? Aureal is misschien dood maar de techniek niet :7

• Wimpy006
  • Laatst online: 18-08 19:07
Hmm ik speel q3a niet met a3d. Volgens mij heb ik daar de kracht niet voor. (nooit geprobeerd trouwens) Ik speel q3a ook in een lekkere hoge resolutie. Speel het toch alleen op lanparties (cd-key problem he, oplossingen naar icq no :7) en dan wil ik mijn superieure geforce 2mx kracht laten zien tov die tnt2 lamers +) in mijn counterstrike clan. :P (bijna allemaal a3d)

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Verwijderd

Die Muse is best een leuk kaartje voor z''n geld. Ik heb hem ook nog overwogen en misschien heb ik nogwel wat reviews met tips over deze kaart op een backup-cdtje staan.
Ik vond er toch iets te veel nadeeltjes aankleven en heb besloten wat meer uit te geven en te wachten op de Accoustic Edge van Philips. Veel plezier met je kaart!

Verwijderd

Die Terratec Sixpack lijkt me hetzelfde als de DMX X-Fire maar dan met 5.1 ondersteuning... of lijkt dat maar...

En hoe krijg je die A3D 2.0 ondersteuning aan, want ik heb begrepen dat je dat nodig hebt voor CS, waar enkele geluiden (zoals schieten eigen gun) wegvallen...

• Molybdenum
  • Laatst online: 22-06 23:09
De Acoustic Edge 5.1 van Philips komt zéér binnenkort uit!
Overweeg te wachten en eerst deze kaart te proberen. Ik heb er al hele goeie reacties over gehoord. En de recenties liegen er ook niet om!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-08 14:09
Na mijn upgrade naar w2k en KT7A (VIA), heb ik mijn SQ2500 weggedaan wegens de inmiddels opgeloste driver problemen.
Momenteel een DMX X-Fire erin zitten. Die doet A3d 1.0 en EAX. Zeker niet verkeerd :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1