Is het mogelijk om een kleuren TFT scherm uit een oude laptop te slopen en aan je pc te hangen...tegen de zijkant van je case monteren bijvoorbeeld (handig voor lan-parties) en dan met een schakelaartje om em aan en uit te zetten?
in theorie is dat heel goed mogelijk, in praktijk wat minder goed. ik heb het één keer gezien. ziet er tof uit.
Ziet er idd wel tof uit denk ik...daarom wil ik het ook...maar ik weet alleen diet hoe je zo''n ding aan je beeldschermkaart hangt...der komt alleen zo''n ide-kabel achtig geval uit...
check dit:
http://www.tweakers.net/nieuws.dsp?ID=12678
http://www.tweakers.net/nieuws.dsp?ID=12678
Ik ben hier momenteel mee bezig, maar het valt nog niet mee als je geen eletronica heb gestudeerd. Het vergt erg veel uitzoek werk en er is op het net weinig informatie hierover te vinden. Ik ben inmiddels al achter een aantal dingen gekomen, zoals welke kabel/component ongeveer wat doet. Het probleem is nu vooral dat een aantal onderdelen vastgelast zitten op het mobo, wat zo verschrikkelijk geintegreerd zit dat het bijna ondoenlijk lijkt om bijvoorbeeld de inverter-voeding te isoleren van de rest van de plank. VGA uit zit bijvoorbeeld op de moederplank, maar de videokaart zit samen met de proc op een insteekkaart die weer op het mobo geprikt zit. Het vinden van de juiste datasheets valt nog niet mee. Ik heb bijvoorbeeld gelukkig wel de specs van de inverter gevonden en de pinouts maar toshiba wil maar geen datasheet ophoesten van het scherm zelf
Als iemand hier wat ervaring mee heeft dan hoor ik het graag. Ik ben er mee begonnen omdat op bp6.com iemand coole pics gepost had van een custom TFT monitor. Hij mailde me echter dat het van origine al een TFT monitor was, dus dan is het omkatten niet zo moeilijk. Ik hoopte dat die van hem ook een laptop schermpie was....helaas. Nu heb ik dus een Compaq LTE5380 in onderdelen in een doos liggen (was toch al dood, maar ik wil eigenlijk die 12" TFT graag aan de praat hebben). Ik was eigenlijk niet van plan zo''n duur controller board te kopen als ik toch al alle onderdelen bij elkaar heb....
Nederland een bananenrepubliek? OK, maar dan wel het bijbehorende weer graag!
Hmmm...ingewikkeld dus...dat word nog niet zo makkelijk...ik ga nu ff die bp6 site omspitten...bedankt voor de tips...meer is altijd welkom
s3mt3x:
als je die pics bekijkt op http://www.tweakers.net/nieuws.dsp?ID=12678
lijkt het net alsof hij het moederbord+kaart met beelschermkaart en cpu der gewoon nog aan heeft zitten...idee?
als je die pics bekijkt op http://www.tweakers.net/nieuws.dsp?ID=12678
lijkt het net alsof hij het moederbord+kaart met beelschermkaart en cpu der gewoon nog aan heeft zitten...idee?
Niemand meer...geen electrotechneuten hier?
Zoals ik al zei: die printplaat is dus ook afkomstig uit die TFT monitor. Ik heb die gast gesproken via mail en hij had echt geen id hoe je een TFT moet omkatten. Hij heeft gewoon een TFT monitor omgebouwd. Ik heb intussen al weer het een en ander geleerd. nl. dat er op de inverter tot 20kV kan komen te staan en het schijnt dat je daar spontaan achterwaartse salto''s van kan maken. Dat knalgele stickertje zit er dus niet voor nix op!
s3mt3x Keep us posted, ok? Ik heb een tijdje geleden gedonder gehad met mijn laptop en waarschijnlijk is de videocontroller naar zijn moer, dus toen heb ik ook al zitten denken aan zo''n project (alleen zal ik misschien zo''n dure controller moeten halen aangezien die uit mijn laptop zeer waarschijnlijk kaduuk is
). Dus hou ons aub op de hoogte :)!
George Orwell considered some variations of 1984. All money should be marked so that anything could be traced back and men should be made to carry devices so that their position would be known. It seemed so unrealistic that he dropped these ideas..
Dat zal ik doen maar ik ga dit niet alleen redden. Als er mensen zijn die echt verstand hebben van electronica: feel free 2 jump in anytime. Als dit mij lukt ga ik er overigens onmiddelijk een step-by step guide van op het web zetten, want ik heb inmiddels tientallen mensen gesproken die het ook willen...
Okay dan...tof dat er veel interesse in is...beter dat we een manier kunnen vinden om het voor elkaar te krijgen...
Dat kan inderdaad...je kunt de makkelijke weg nemen en gelijk bij http://www.eio.com of bij http://www.flat-panel.com gaan bestellen. Hou er wel rekening mee dat ze dan ook inderdaad de controller kaart voor je scherm moeten hebben en dat zo''n geintje tussen de 200$ en 400$ kost. Ik heb alles wat ik nodig heb in feite in die laptop zitten en gewoon geen zin om er zo veel geld aan te spenderen. Bovendien wordt mij scherm niet via een flatkabel aangestuurd maar door een DVI achtige interface. De andere set kabels die er aan vast hangt zorgt voor de stroom naar de inverter. Ik vroeg me trouwens af of een gewone D-sub VGA eigenlijk volledig duplex is...want die laptop heeft uiteraard zo''n aansluiting voor een extern scherm. Zou een hoop rompslomp schelen, maar ik denk het eigenlijk niet.
ze zijn best duur, maar je bent wel van de hele rompslomp af (en het is veiliger dan met die 2 kv saltoŽs gaan maken:))
http://www.flat-panel.com/controllers.htm
http://www.flat-panel.com/controllers.htm
ik neem aan dat de interface tussen videokaart en scherm bij een laptop behoorlijk vaag is (vast geen d-sub), maar dat de interface tussen de videokaart en de rest wel standaard is (pci of agp). met een datasheet van het mobo moet dan toch te achterhalen zijn hoe precies die aansluiting loopt? ik bedoel welke printbaantjes je door kan krassen en aan kan sluiten op een eigen pci/agp slot op je mobo.
ik heb overigens niet meer kennis van elektronica dan op hobby niveau dus het zou kunnen dat dit volledig bullshit is.
ik heb overigens niet meer kennis van elektronica dan op hobby niveau dus het zou kunnen dat dit volledig bullshit is.
maar hoezo zou je dat op je mobo moeten doen dan? het lijkt me handiger als je zoŽn schermpie aan je geforce kan hangen...mischien met een vga-splitter en dit ding hier:
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>ANALOG VGA INPUT TFT LCD CONTROLLER
The EarthVision/ADC is a VGA input LCD controller. It allows 640 x 480 active matrix TFT LCD''s to be driven directly fron a PC computer''s VGA outpu port. While we reccommend digital controllers for best display quality and performance the analog contoller allows for hooking to devices with built in VGA such as notebook computeres and single board computers. It features a unique clock delay jumper setting which allows the board to work with mor variety of VGA cards then competitive products. The EarthVision/ADC is available preconfigured in kit form with various TFT LCD''s at a discounted price.[/quote]

The EarthVision/ADC is a VGA input LCD controller. It allows 640 x 480 active matrix TFT LCD''s to be driven directly fron a PC computer''s VGA outpu port. While we reccommend digital controllers for best display quality and performance the analog contoller allows for hooking to devices with built in VGA such as notebook computeres and single board computers. It features a unique clock delay jumper setting which allows the board to work with mor variety of VGA cards then competitive products. The EarthVision/ADC is available preconfigured in kit form with various TFT LCD''s at a discounted price.[/quote]
Yep dat kaartje ken ik. Ik gebruik zelf een Matrox DualHead dus wil die TFT aan mn 2e monitor uitgang hangen. Tja minste rompslomp is altijd de duurste optie, he. Bovendien is die TFT van mij 1024*768 dus dit kaartje gaat alvast niet door....
Aatos wellicht heb je gelijk dat er een PCI aansluiting is tussen videokaart en mobo. Alleen de vormfactor is dus totaal anders....spec sheets van moederborden zijn ze geloof ik niet zo scheutig mee dan met sheets van onderdelen voor OEMs...
Hmm okay...maar der zullen vast wel soortgelijke kaartjes zijn die hogere resoluties aankunnen toch?
vraagje over dualhead, geven die allebei pcies hetzelfde signaal of kan je daarmee ook je desktop over 2 monitoren uitspreiden?
vraagje over dualhead, geven die allebei pcies hetzelfde signaal of kan je daarmee ook je desktop over 2 monitoren uitspreiden?
Je kunt onder windows 98 alles apart instellen. Win2000 spreid je desktop dus met dezelfde resolutie per monitor (niet altijd handig) Verder zitten dr allerlei grappen en grollen in zodat je fullscreen DVD op je TV kan kijken via de ene port en rustig door kan werken op je andere buis enz. enz. Check the features op http://www.matrox.com. (tis nl. teveel voor een post en daar staat ''t allemaal fijn uitgelegd)
Owkay thnx...daar ga ik eens over nadenken...enne, van die vga to tft kaartjes op 1024x768? heb je daar al iets van gevonden?
Hmmz, helaas ben ik geen eletro-techneut en om je de waarheid te zeggen, probeer ik eerst nog mijn laptop te redden voordat ik hem echt uit elkaar haal. Maar ik ben (zoals gezegd) wel erg benieuwd naar je vorderingen. Als ik zou kunnen helpen zou ik het zeker doen.
* oehoe gaat zijn elektro-oompje maar weer eens wat stroop om de smoel smeren
, misschien helpt dat..
* oehoe gaat zijn elektro-oompje maar weer eens wat stroop om de smoel smeren
George Orwell considered some variations of 1984. All money should be marked so that anything could be traced back and men should be made to carry devices so that their position would be known. It seemed so unrealistic that he dropped these ideas..
jah doe dat...en ga ook zoeken naar VGA naar TFT convertor kaartjes!
OK ik heb een prijsopgave aangevraagd. In de tussentijd heb ik ook het dockingstation maar es opengeschroefd om te kijken of ik daar wijzer van wordt. Scheelt in elk geval een aantal onderdelen die je kan uitsluiten....We zullen zien. Oh ja, iedereen mag meedoen en electro-nerds natuurlijk helemaal
Ik blijf erbij dat ik graag wil proberen dit op te lossen met de parts die ik al heb, OK?
Heb zojuist bericht gehad over die controller van digitalview.com. Kunnen een mooie kit regelen om dit paneel aan te sturen. Exclusief BTW en verzendkosten hebben we het dan over over ongeveer 400$. Slik! Wel tof dat ze me vanuit HongKong bellen op mn GSM....zelfs terwijl ik al aangaf echt maar 1 unit te willen bestellen. Dit gaat me echter te ver (kwa poen dan). Ik denk dat ik dan nog eerder probeer mn soldeerbout erop te zetten dan dat ik zoveel er aan ga uitgeven. tMoet nl. wel een tweak projectje blijven, toch? Graasgast: ken jij niet meer mensen buiten twiekers om die hier interesse in hebben? D''r moeten gewoon meer mensen opgewarmd worden hiervoor dan gaat het vanzelf rollen. Beetje crossposten in andere hardware-forums wellicht?
Ik denk eerlijk gezegd dat er best interesse voor is, maar dat de prijs toch een beetje een beperkende factor is, niet echt iedereen heeft ergens een TFT-scherm liggen of een oude laptop waar hij het scherm uit gaat slopen.
Ach der zijn zat verrotte laptops te vinden waar het scherm het nog van doet hoor...van die oude pentium beesjes...zonde om weg te gooien...
Verwijderd
ik was zelf dus ook al op dat idee gekomen; ik heb nog een oude laptop liggen met een 13" 1 inch schermpje eraan 800 x 600..
die wilde ik eigenlijk ook wel verbouwen...
ben bezig geweest met een aantal dingen te bekijken op het mobo; maar dat is toch wel rete ingewikkeld.. alles loopt doorelkaar; en je weet niet welke chips je nodig hebt;
wat voor voedding en boovenal hie de connectors aangesloten zijn...
ik vermoed weldat de kabel die van mijn tft richting lap loopt gewoon aan te sluiten is D.M.V. een vga connector..
de refresh blijft dan gewoon 60 en de voedding 12V denk ik...
maargoed... mijn tosh 4270 met 15" TFT doet het nog; dus ik heb geen haast...
ben bezig geweest met een aantal dingen te bekijken op het mobo; maar dat is toch wel rete ingewikkeld.. alles loopt doorelkaar; en je weet niet welke chips je nodig hebt;
ik vermoed weldat de kabel die van mijn tft richting lap loopt gewoon aan te sluiten is D.M.V. een vga connector..
Verwijderd
ik was zelf dus ook al op dat idee gekomen; ik heb nog een oude laptop liggen met een 13" 1 inch schermpje eraan 800 x 600..
Graasgast, je hebt wel gelijk, er zijn idd genoeg kapotte laptops (de mijne bijna). Ik denk dat er veel mensen zijn die hun kapotte laptop echt wegdoen, dat zijn geen tweakers natuurlijk
. Wat ik in bovenstaande posting eigenlijk bedoelde was dat papa zijn kapotte laptop niet gaat omkatten tot "Matrix-achtige" display.
* oehoe hoopt dat deze posting iets minder wazig is dan zijn vorige
* oehoe hoopt dat deze posting iets minder wazig is dan zijn vorige
Gewoon zoeken op online veilingen of in de vondst of de particulier en andere advertentiekrantjes of je ergens verrotte laptops ziet "voor de hobbyist" enzo...en dan gewoon voor een habbekrats wegkappen...
Mooi.. ik ga proberen de "discussie" weer een beetje nieuw leven in te blazen..
Zijn jullie al iets verder gekomen ?
Want ik ben nu min of meer met hetzelfde project bezig..
Kun je me iets uitleggen over de invertor waar je het over hebt ?
Ik heb zelf een "dode" Zenith hier liggen..
En ben er druk mee bezig om die TFT aan de gang te gaan krijgen.. ik vermoed zelf dat de interface op het mobo verrot is..
Er zitten nl. meerdere vette OPTI chips op.. en ik vermoed dat ik vanuit daar verder moet gaan werken..
Laten we weer eens lekker van gedachten gaan wisselen.
Zijn jullie al iets verder gekomen ?
Want ik ben nu min of meer met hetzelfde project bezig..
Kun je me iets uitleggen over de invertor waar je het over hebt ?
Ik heb zelf een "dode" Zenith hier liggen..
En ben er druk mee bezig om die TFT aan de gang te gaan krijgen.. ik vermoed zelf dat de interface op het mobo verrot is..
Er zitten nl. meerdere vette OPTI chips op.. en ik vermoed dat ik vanuit daar verder moet gaan werken..
Laten we weer eens lekker van gedachten gaan wisselen.
"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©
Verwijderd
Jah is een goed idee om verder te gaan, ik heb namelijk ook een labtopscherm van Samsung die ik wil proberen om te bouwen zodat ik een S-video en VGA ingang heb. Kan je in de auto dvd''s kijken ofzo. Maar ik vraag me af hoe je die ribbon kabel zou moeten omzetten naar de kabel die uit je labtopscherm komt, want dat is een hele andere kabel. Hoop snel meer te horen van mensen die dit al gelukt is.
Verwijderd
Er zijn wel een aantal TFT LCD schermen die direct de output aankunnen.
Maar dat zijn vaak niet degene die uit een notebook komen heb ik gemerkt.
Ik heb op de afgelopen HCC een berg LCD schermen nagelopen op een reeks typenummers die wel direct aan te sluiten waren maar GEEN EEN was er te vinden
Maarja, je weet maar nooit op de HCC (2xVoodoo3-300 voor 15 gulden. En dan te bedenken dat ik nog heb staan afdingen
)
Zo''n convertor is niet zo duur als je al een goed TFT scherm hebt liggen.
Met een ISDN scherm is het weggegooid geld want dan heb je alleen een akelige blur als je even beweegt.
Maar dat zijn vaak niet degene die uit een notebook komen heb ik gemerkt.
Ik heb op de afgelopen HCC een berg LCD schermen nagelopen op een reeks typenummers die wel direct aan te sluiten waren maar GEEN EEN was er te vinden
Maarja, je weet maar nooit op de HCC (2xVoodoo3-300 voor 15 gulden. En dan te bedenken dat ik nog heb staan afdingen
Zo''n convertor is niet zo duur als je al een goed TFT scherm hebt liggen.
Met een ISDN scherm is het weggegooid geld want dan heb je alleen een akelige blur als je even beweegt.
owk.. ik heb dus 3 schermen liggen..
en het is zijn 3 TFT schermen..
er zijn een aantal dingen die je nodig hebt.
1 erachter komen watvoor spanning je op die backlight moet zetten.. dan heb je ligt.. en dan ervoor zorgen dat de pixels gaan branden.. en hier heb je een A/D converter voor nodig..
Ik moet dus nu gaan weten waar die kabels voor zijn..
dus eerst moet ik dat stukje Digitaal.. (direct aan de TFT) naar analoog krijgen.. (RGB van VGA, of Composite (BV video).
en het is zijn 3 TFT schermen..
er zijn een aantal dingen die je nodig hebt.
1 erachter komen watvoor spanning je op die backlight moet zetten.. dan heb je ligt.. en dan ervoor zorgen dat de pixels gaan branden.. en hier heb je een A/D converter voor nodig..
Ik moet dus nu gaan weten waar die kabels voor zijn..
dus eerst moet ik dat stukje Digitaal.. (direct aan de TFT) naar analoog krijgen.. (RGB van VGA, of Composite (BV video).
"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©
777Bas777... hoe weet je dat ?
en welke merken/serialnummers zijn dat ?
en welke merken/serialnummers zijn dat ?
Behalve die kits ben ik helaas nog niet verder gekomen. Het irritante is ook wel dat je vrijwel geen leveranciers van dit soort gear in Nederland hebt zitten. Dus lijkt het wel of je wereldwijd maar terecht kunt bij zo''n 3 a 4 fabrikanten. Online info is helaas dun gezaaid. En dat terwijl ik echt massa''s mensen op het eio.com forum heb gezien die het ook wel willen. Dus, up, up, up
Verwijderd
Is het niet mogelijk om aan een werkende laptop de signalen op de flatcable te meten met een oscilloscoop om te zien welke signalen er op de draden staan? De videochip geeft digitale signalen direct aan het tft scherm. Wat we willen is een A/D converter die de analoge VGA signalen omzet daar dezelfde digitale signalen die er door de laptop videochip worden geleverd. Ik stel me dus voor dat je dan meet wat er voor een digitale signalen geleverd worden bij bv. een zwart, blauw, rood, groen en wit scherm te laten displayen en dan op de flatcable te meten. Zo zou je kunnen achterhalen waar elke draad in de flatcable voor dient; welke draden voor rood, groen, blauw en sync.
meestal is de labtop verrot en is alleen het beeldscherm nog goed (of athans dat hoop je
dus een testje draaien en er wat aan meten word wat problematisch imho
blup
Verwijderd
Lijkt me anders dat de layout van de flatcable voor elk LCD scherm hetzelfde is zodat videochip fabrikanten een standaard hebben om zich aan te orienteren. Dus zou je dit aan een werkende laptop kunnen meten. sommige VGA kaarten (matrox kaarten?) hebben toch een digitale output om rechtstreeks TFT schermen aan te sturen: welke kabel heb je dan van de PC naar het scherm. Is dit ook een flatcable en is die even breed? Bij de specs van zo''n digitale output moet toch de pinout de achterhalen zijn.
hmm ik heb niet ergens een 2e labtop die het nog doet liggen die hetzelfde is als die stukkie diek ook heb
maar tis opzich wel een id..:)
blup
Ik ben ook bezig om een DVD-speler in mijn auto te bouwen, maar wil nu inderdaad ook een TFTscherm ombouwen naar composite zodat ik die rechtstreeks op mijn speler kan aansluiten. Als iemand hier meer info over heeft graag posten. Het lijkt me zo super kewl om DVD (met dolby digital) af te spelen in de auto.
ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!
Weet iemand op watvoor spanning een TFT werkt ?
ok mijne heren een update..
mijn tft schermen hebben GEEN flatcable zoals jullie dat beschrijven..
op 1 zitten 3 connectors.. met een hele zooi van die dunne draadjes (maar geen flatcable)..
2 voor LCD signalen. en 1 voor de voeding..
Dan heb ik er 1 met ook 3 connectors.. maar met weer een andere pin indeling.. (minder draden). en ik heb er 1 met 2 connectors. 1 signaal en 1 voeding..
Hmmm.. ik snap er niets meer van.. ik zou al graag willen weten hoe ik de backlight aankrijg bij die krengen.
mijn tft schermen hebben GEEN flatcable zoals jullie dat beschrijven..
op 1 zitten 3 connectors.. met een hele zooi van die dunne draadjes (maar geen flatcable)..
2 voor LCD signalen. en 1 voor de voeding..
Dan heb ik er 1 met ook 3 connectors.. maar met weer een andere pin indeling.. (minder draden). en ik heb er 1 met 2 connectors. 1 signaal en 1 voeding..
Hmmm.. ik snap er niets meer van.. ik zou al graag willen weten hoe ik de backlight aankrijg bij die krengen.
Damn, dit is echt verrekte interessant!
Ik ga kijken of ik ook wat meer info kan vinden (ik heb momenteel nog geen TFT schermpie maar ik kan wel goekdoop aan een 2e hands dood laptopje komen).... zodra ik nog wat vind zal ik het posten!
Ik ga kijken of ik ook wat meer info kan vinden (ik heb momenteel nog geen TFT schermpie maar ik kan wel goekdoop aan een 2e hands dood laptopje komen).... zodra ik nog wat vind zal ik het posten!
Ik heb ook een tft-schermpie liggen waarmee ik hetzelfde zou willen doen, alleen, om het NOG moeilijker te maken, hij komt van een Macintosh labtop (Powerbook 5300cs om precies te zijn). Hier komt ook een platte folie-achtige kabel uit met een brede (voeding I guess) en een hele zooi superdunne, die zijn echt te dun om te solderen, daarnaast zit er een scheur in die kabel, waardoor een aantal verbindingen zijn verbroken.
Ik weet niet of dat bij de andere labtops ook zo is, maar in dit scherm zit een printplaatje met de contrast en helderheid knoppen.
Ik weet niet of dat bij de andere labtops ook zo is, maar in dit scherm zit een printplaatje met de contrast en helderheid knoppen.
Ik heb er ook nog eentje liggen, van Hitatchi (ofzo).
Ik ben er alleen nooit veel wijzer uit geworden.
Ik ben er alleen nooit veel wijzer uit geworden.
dit heb ik dus precies zo ik heb de volgende draadjes aan die stekker zitten:Op maandag 16 april 2001 20:10 schreef handige_harrie het volgende:
Ik heb ook een tft-schermpie liggen waarmee ik hetzelfde zou willen doen, alleen, om het NOG moeilijker te maken, hij komt van een Macintosh labtop (Powerbook 5300cs om precies te zijn). Hier komt ook een platte folie-achtige kabel uit met een brede (voeding I guess) en een hele zooi superdunne, die zijn echt te dun om te solderen, daarnaast zit er een scheur in die kabel, waardoor een aantal verbindingen zijn verbroken.
rood/roodmet wit lijntje/geel/geel met zwart lijntje/groen/groen met zwart lijntje/blauw/blauw
ik kom er ook niet uit iemand die weet wat je hier mee kan doen?
Pagina: 1