Toon posts:

[BC3] analoog of digitaal tft: veel verschil?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De vraag lijkt me duidelijk. Is er duidelijk verschil in de beeldkwaliteit?

Verwijderd

Net als de computer zelf werkt een TFTscherm geheel volgens digitale beginselen. Ze sluiten dus mooi bij elkaar aan, zou je zeggen, maar dat is iets te simpel gedacht. De gangbare beeldbuismonitoren werken namelijk analoog. Daarom zet de grafische kaart van een computer digitale gegevens om in analoge. Een TFT scherm moet deze analoge gegevens weer omzetten in digitale. Dat levert wat kwaliteits verlies op.

De TFT schermen met een digitale ingang kan alleen aangesloten worden op een grafische kaart die een digitale gegevens stroom aflevert. Een TFT scherm met een digitale ingang maakt dus twee omschakelingen minder waardoor het beeld beter is.

In de praktijk is het verschil bijna niet te zien terwijl de TFT schermen met een digitale ingang veel duurder zijn. Dus kan je het beste gewoon een analoge nemen

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Volgensmij ga je het alleen merken op resolities die die schermen (nu nog) niet aan kunnen.

Het is meer voor het idee dat alles digitaal is.

Zou er dus niet veel extra kosten voor maken.
De videokaart die ik heb(viper730) heeft de aansluiting op de kaart wel, maar connector zit er niet op. Als ik zo''n scherm koop soldeer ik hem er wel op.

I, for one, like Roman numerals

• Bomberman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 15:31
Zoals hierboven ong. al vermeld wordt, bij de analoge zit de RAMDAC op de videokaart, bij de ''digitale'' zit de RAMDAC in de monitor zelf. Er is dus geen ''alles digitaal'' in dit geval. Het voordeel zou dus zijn dat je geen signaal verlies zou hebben door de VGA kabel. Ik weet alleen niet of de RAMDAC''s in de monitoren net zo goed zijn als die van (goeie) videokaarten maar ik neem aan van wel.

PC Specs