Toon posts:

[BC3] 19" monitoren vergelijk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Net als vele anderen ben ik op zoek naar een platte 19" monitor zonder strepen. De LG 915FT en de NEC MS95F had ik op het oog. Het volgen van alle monitortopics heeft mij niet echt wijzer gemaakt. Dus ben ik vanochtend maar naar Computerland gegaan om zelf monitoren te bekijken. Het leek mij wel aardig om mijn bevindingen met andere tweakers te delen. Wat viel mij op:

De monitoren waren zeer slecht afgesteld en de refresh rate stond op 60Hz.

19"
NEC FE950: zeer mooi beeld, lelijk bedieningspaneel. Maar helaas heeft deze monitor die vervelende steundraden.
NEC MS95F: platte monitor zonder horizontale steundraden. Goedkope 19", was maar f1049,-. Simplistisch bedieningsmenu. Het is een platte monitor maar het beeld leek toch bol(duidelijk te zien want de FE950 stond ernaast), waarschijnlijk is het gewoon een bolle monitor met een stuk plat glas ervoor. Qua scherpte deed hij niet onder aan de FE950. De kleur wit was beetje geelig in vergelijking met de FE950.
Iiyama VMpro451: deze monitor was zeer onscherp op 1280, maar toen ik het op 1024 zette was het beeld een stuk beter (misschien slecht ingesteld of een slecht exemplaar). Ook van die vervelende steundraden.
Iiyama VMpro452: was wel goed, maar ik kreeg de beeldsinstellingen via het menu niet veranderd. Zeer lelijke steun met boxen. Ook van die vervelende steundraden.
17"
LG 795FT: ik wilde eigenlijk de 19" versie zien, maar die stond er niet. Platte monitor zonder steundraden. Ik vond hem niet zo scherp als de FE950 op zowel 1280 als 1024. Misschien komt dat wel door de zachte kleuren (minder contrast dus lijkt het minder scherp?). Een vriend van mij heeft ook deze monitor. Bij hem leek het beeld hol, maar die bij Computerland was gewoon plat (verschilt dat per exemplaar?).

Ben ik nou iets opgeschoten met mijn bezoek aan Computerland? Nee. Die NEC FE950 gaf wel zeer mooi beeld (volgens mij iets beter dan VMpro452, echter kan aan de instellingen liggen), maar ik hou gewoon niet van de horizontale draden. Bij donkere achtergronden vallen ze niet op, maar de desktop bij Computerland was wit/grijs en toen waren ze gewoon niet te missen. De NEC MS95F was ook scherp maar valt toch af, omdat hij gewoon niet echt plat is. Helaas was de 915FT niet te zien. Van de 17" flatron ben ik niet echt onder de indruk. Hij leek gewoon niet zo scherp als een diamondtronbeeldbuis (waarschijnlijk komt dat door de contrastrijke kleuren van de diamondtron). Ik hoop maar dat de 915FT beter is dan de 795FT.

Mijn zoektocht gaat verder.

• aaihetapie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 22:12
Je kan bij iedere monitor de kleuren feller maken door de kleurtemperatuur hoger in te stellen, Heel veel mensen verwarren fellere kleuren met scherpte daarom is piiama zo populair want scherp zijn de 19" echt niet.

• mbvisiontt
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 05:11
Ach, vind je die 2 "draadjes" nu echt zo hatelijk?? Een vriend van me had deze monitor al (Iiyama VM Pro 450), en hij zei ook tegen me "Zie je die lijntjes lopen? Vind je dat irritant?". Ik zeg welke lijntjes, waarna hij effe Word startte en daar zag ik ze duidelijk ja.

Ik vond het zo''n stoere en mooie monitor dat ik hem ook heb gekocht, en die lijntjes irriteren me echt niet hoor... Ja, ik zie ze, maar ze vallen me al stukken minder op als in het begin en ik heb me er nooit aan geergerd. Verder weet ik ook dat ze nu eenmaal bij een Diamondtron beeldbuis horen, en het nu eenmaal zo is dat Diamondtron schermen mooier zijn.

Tja, das mijn mening; misschien kun je er wat mee... :)

.... Ik weet het ook niet