Toon posts:

[BC3] grafisch ontwerper, wat voor videokaart.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk een ATi radeon.
En VEEL geheugen nemen...
als ontwerper moet je met zware programma''s werken... die hebben aan 128 gewoonweg te weinig!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Hoi luitjes,

Ik kijk ff voor een vriend(die een opleiding tot grafisch ontwerper gaat doen) van mij voor een computer, nu weet ik veel van Hardware maar ik heb geen idee waaraan een systeem voor zo''n gast moet voldoen. Tevens mag het niet teveel kosten. Ik dacht zelf aan een geforce2mx omdat ik heb gehoort dat sommige die ombouwen tot een quatro. Niet dat ik dat dan wil doen, maar dan zit het in iedergeval kwa hardware wel snor. Is geheugen erg belangrijk of is 128mb genoeg, en is de processor en evt de floating point(3d)instructies van zo''n processor belangrijk(3dnow tegen SSE).

Alvast bedankt,

Wilco

ActueleWind

Verwijderd

Neem 512 RAM en een Quadro 2 .

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:14
Op zaterdag 05 mei 2001 09:43 schreef real_raichu70 het volgende:
Neem 512 RAM en een Quadro 2 .
ik denk niet dat ie geld zal hebben voor een quadro2. koop liever een radeon of een g450

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:43
Geen nVidia-plankje nemen, die hebben erg slechte beeldkwaliteit. Voodoo 5 5500, ATi Radeon, Matrox G400 zijn goede kaarten bijvoorbeeld.
Geheugen; Minimaal 256 MB denk ik maar hoe meer hoe beter natuurlijk.
Processor; Dat ligt 100% eraan welke software je gebruikt natuurlijk, maar kies je voor AMD dan kan je voor minder geld meer power kopen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Als hij 2d programma''s gebruikt is een Matrox natuurlijk beter maar als hij programma''s als Maya gaat gebruiken dan kan een GeForce zeker wel handig zijn !

• poes
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08 07:29
Grafische ontwerpers werken in de regel met Apple computers....

Ik denk dat de videokaart die jij zoekt een Matrox moet zijn met een G-400 chip. De g-450 kan ook, maar de 400 lijkt me wat krachtiger.

• SkoolieDie
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Allereerst : Apple, NEE.

Monitor: Geef hier het meeste geld aan uit. Absoluut het allerbelangrijktse, plus dat een monitor een investering is die heel lang meegaat. Neem geen Trinitron behalve als je met video werkt. Eizo en Mitsubishi zijn de besten. Heb zelf een 19" Eizo, geen vergelijk met al die IIyama''s die je overal ziet.

Geheugen: Direkt 512 Mb erin gooien, is goedkoop op dit moment en als je vriend serieuze plannen heeft is dat echt het minimum.

Video: Voor 2D is de Matrox G400 het beste. 2D en 3d wordt een beetje moeilijk. De 3D kwaliteit van de Geforce series is goed en stabiel maar als je goede 2D wil kom je direkt bij hele dure 3Dlabs of E&S oplossingen uit. Dus of wachten op wat de Geforce3 brengt, of een Geforce I of II met een matrox PCI kaart ernaast. Vergeet de Radeon wat 3D betreft (behalve als je van continue crashes in je 3D apps houdt). Zelfs de Matrox G400 presteert stabiel in MAX en Maya, alleen erg langzaam.

Opslag: ZIP drives zijn nu wel zo''n beetje door CDR''s vervangen in de grafische sektor, een writer is makkelijk en goedkoop. Het is beter om twee kleinere harde schijven te kopen dan een grote. Kun je je systeem/apps op de ene zetten en je swapfile/data op de andere.

Als OS is Win2K het beste.

Tja processors... koop sneller dan 700 ofzo dan zit je wel goed.

Al met al toch een behoorlijke uitgave. Na een opleiding krijgt je vriend (hopelijk) een baan en na een dag werken heb je niet altijd zin om weer achter de computer te kruipen, dus heb je er nog wat aan dan ?
Ik vind het in ieder geval erg belangrijk om thuis ook een goede set te hebben, zeker als je af en toe een klus ergens anders krijgt.

/Edit
Zo''n lang ouwehoer verhaal en dan lezen dat het niet teveel mag kosten, :(
OK, op de opleiding gericht:
moederbord: Asus CUSL2-C + celeron 766 (of een duron combi met mogelijk gezeur wat USB betreft)
video: Matrox g450
RAM: 256 MB (echt niet minder)
Harddisk: 15 Gig in combinatie met een goedkope brander
Monitor: In ieder geval een 17"

Wat de opleiding betreft, koop er een scanner/printer bij. Heb ik ook gedaan toen ik op school zat. Het was niet duur en je hebt geen idee hoeveel gezeik dat scheelt met deadlines, rustig aan examens knutselen, niet hoeven wachten op anderen etcetera. Netwerken naar de printer/scanner op opleidingen geeft altijd gelazer en de resultaten zijn ook een stuk minder vergeleken met thuis prutsen en de boel goed inrichten. Bespaar desnoods op de rest maar dit kan het verschil zijn tussen slagen en falen.

Verwijderd

FireGL3 ofzo?? Kost wat, maar dan heb je ook iets >:)

Verwijderd

ATI Radeon. -punt-
(Apple gaat ook ATI''s gebruiken alleen dan de Rage |:()

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
"grafisch ontwerper"...

tsja, als ik de opmaak van de Nieuwe Revu doe, websites maak, striptekeningen maak etc, ben ik ook grafisch ontwerper en heb ik aan een Matrox G200/400/450 genoeg...

maar als je in 3D zit, bijvoorbeeld met Autocad/Maya etc dan moet je toch een betere 3d kaart hebben dan de Matrox, en niet een Nvidia Geforce. Als je programma''s gaat draaien die een echte Quadro rechtvaardigen, zou ik niet zomaar een omgebouwde nemen, heb je de sites wel eens gezien waar ze die dingen vergelijken met elkaar? Geforce2''Quadro'' had beeldafwijkingen, performanceverlies etc. Het enige leuke was dat je bij driver info quadro zag staan... zo lust ik er ook nog wel een.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• SkoolieDie
  • Niet online
Geforce2''Quadro'' had beeldafwijkingen
Ik weet niet waar je gekeken hebt maar de quadro heeft zowieso beeldafwijkingen. Echte quadro of niet. (En dat verschil bestaat niet want dat wordt buiten de geforce chip bepaalt, verder zijn de chip en board layout gelijk. Je betaalt gewoon extra voor de driver ontwikkeling).
Als je kwaliteit wil betaal je daarvoor, dus 3Dlabs of E&S.

Verwijderd

Op dinsdag 08 mei 2001 02:45 schreef SkoolieDie het volgende:

[..]

Ik weet niet waar je gekeken hebt maar de quadro heeft zowieso beeldafwijkingen. Echte quadro of niet. (En dat verschil bestaat niet want dat wordt buiten de geforce chip bepaalt, verder zijn de chip en board layout gelijk. Je betaalt gewoon extra voor de driver ontwikkeling).
Als je kwaliteit wil betaal je daarvoor, dus 3Dlabs of E&S.
Oke, ik heb dus een Geforce2Ultra omgebouwd tot een Quadro2Pro.
En dat heb ik speciaal voor Programma''s als Lightwave en autocad gedaan.
Het scheelt zo''n 1500,- en loopt als de gesmeerde bliksem.
Mem is van 460mhz naar 400Mhz gegaan en de core (250Mhz) is hetzelfde gebleven (na de biosflash (Gloria3)).
De grote vooruitgang zit ''m in de 128Mb buffer, en vooral de hardware AA feature werkt goed in 3D-apps.
Er gaan verhalen dat de Quadro2Pro minder zou scoren in games, hier is dat niet zo.
In 3DMark2k1 heb ik zelfs een winst van meer dan 100 punten.
Het is simpel om te doen en je kunt (net als ik) de kaart schakelbaar maken tussen GF2Ultra en Quadro2Pro.
Niet dat je dat vaak zult gebruiken, maar toch.
Ik zou zeggen, koop een goede GeForce2Ultra en bouw om dat ding!
Voor 1500,- kun je lekker stappen, en veel geheugen kopen !
Ohja, Beeldafwijkingen e.d. heb ik nog niet waargenomen en ik gerbruik deze zooi al een half jaar.
Er zijn wel softwarepakketten die het minder goed doen met OpenGL zoals Truespace.
Mja, das een kwestie van kiezen . . :7

• TripleM
  • Laatst online: 20-11-2024
Qua videokaart is een ATI inderdaad een goede keuze vanwege zijn goede 2D beeldkwaliteit ten opzichte van de GeForce.. Maar ''echte'' 3D doe je niet met een GeForce of ATI, dat doe je met een 3DLabs..

Die kaarten zijn er vanaf 599 piek voor de VX1 in AGP versie bij Informatique

Monitor is inderdaad ontzettend belangrijk, verder is minimaal 256 Mb geheugen aan te raden vanwege de grote bestanden waar je mee gaat werken.

Qua harde schijf kun je het prima af met een goede 7200 toeren IDE harde schijf met voldoende capaciteit.. SCSI is ook interessant maar een stuk duurder.. Verder is een ZIP drive schijnbaar nog steeds veelgebruikt, dus misschien dat je aan zoiets moet denken, cd brander is uiteraard ook errug handig.

Verder alles gewoon groot goed en veel.. ;)

Verwijderd

Apple

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 18:37

yGiDoRp

Sawasdee

Op dinsdag 08 mei 2001 11:58 schreef Squeek het volgende:
ATI Radeon. -punt-
(Apple gaat ook ATI''s gebruiken alleen dan de Rage |:()
Je kan ook zo''n fijne Radeon in je Mac krijgen :)

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• CyBoB
  • Laatst online: 24-12-2025

CyBoB

.::BURB::.

Op zaterdag 05 mei 2001 09:53 schreef Tampie2000 het volgende:
Geen nVidia-plankje nemen, die hebben erg slechte beeldkwaliteit. Voodoo 5 5500, ATi Radeon, Matrox G400 zijn goede kaarten bijvoorbeeld.
Voodoo 5 5500 sux, zie een topic van een tijdje geleden over die benchmark van 3d studio max >:)

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:23
Voor 2D werk absoluut een Matrox met DH en 2 goede monitoren.

Voor 3D werk een kaart met het GeForce2 chipset erop. Zie ook http://www.tweakers.net/nieuws/16837

Daarnaast moet je maar eens op www.tomshardware.com kijken. Die heeft wel ooit van die professionele 3D kaarten getest.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:43
Op dinsdag 08 mei 2001 13:10 schreef CyBoB het volgende:

[..]

Voodoo 5 5500 sux, zie een topic van een tijdje geleden over die benchmark van 3d studio max >:)
Niet in vergelijking met de G400! En de (2D) beeldkwaliteit is ook nog eens erg netjes.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

Op dinsdag 08 mei 2001 02:13 schreef SkoolieDie het volgende:
Allereerst : Apple, NEE.
Nee? Wel dus! Een beetje grafisch ontwerper (hollywood productie etc) heeft een powermac (of kloon) staan.

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-08 19:49
koop een geforce 2mx of als je iets meer geld heb een geforce 2 gts of pro en bouw hem zelf om tot een geforce QUADRO2 (gts/mxr) heb ik ook gedaan met mijn hercules geforce 2mx (300,-piek maar)

ombouwen is peace of cake. en je hebt daarna een videokaart terwaarde van een pfff wat zal het zijn? een quadro2mxr is denk 800 piek of meer? ? ?

• SkoolieDie
  • Niet online
Aardig wat draadjes lopen hier doorelkaar :)
Nee? Wel dus! Een beetje grafisch ontwerper (hollywood productie etc) heeft een powermac (of kloon) staan.
Mpegernie: Ik werk op appels en pc''s dus ik weet wel een beetje waar ik het over heb.
Waarom Apple,NEE ?
1. Apples zijn belachelijk duur (binnenin bijna helemaal een PC).
2. Het MacOS is absolute ouderwetse bagger als het op multitasken aankomt (en kom niet aan met OS X want dat is gewoon een onstabiele beta release).
3. Compatibiliteit is geen issue, met HFVExplorer lees ik gewoon appel files.
4. Kasten zien eruit als plastic prullebakken van de HEMA (uiteraard een persoonlijke smaak kwestie)

Een beetje grafisch ontwerper koopt een PC plus een ultra sjieke monitor met hardware kalibratie van het geld wat hij uitspaart. En als hij aan een ''hollywood produktie'' meewerkt dan gebruikt hij geen PC en ook geen appel maar een 64 bits machine.

Verwijderd

Op zaterdag 05 mei 2001 09:18 schreef Lurge het volgende:
...Is geheugen erg belangrijk of is 128mb genoeg, en is de processor en evt de floating point(3d)instructies van zo''n processor belangrijk(3dnow tegen SSE).
Ik zou minimaal 256 mb nemen (zeker gezien de huidige prijzen!).
3dnow vs. SSE. Photoshop maakt gebruik van de SSE instructieset welke niet door AMD wordt ondersteund.
Heb gisteren ff getest en mijn pc''tje (zie sign) is duidelijk sneller met Quark, Photoshop, Illustrator dan een Apple G4 van de studio (weet ff niet hoeveel Mhz dat ding had).
Pagina: 1