Ik heb vorige maand mijn k6-II-450 systeem ge-upgrade naar een athlon systeem.
Eerst op een a7v133 bord, welke zeer instabiel bleek, daarna op de a7a266.
Mijn tv kaart (lifeview 98) gaf een vreselijk streperig beeld op plekken die veel bewegen (zie screenshots). Dit werd erger, hoe groter het beeld gemaakt werd.
Vriend die soortgelijke kaart heeft in een a7v bord met een duron processor had dit niet.
Als hij echter in de bios de PCI master read caching en Delayed transaction op Enabled zette, had hij dit ook!
Probleem was met het a7v133 bord, dat dit voor de athlon standaard al ge-enabled is, en dit niet te veranderen was!
Nu met het a7a266 bord weer hetzelfde probleem: strepen.
Ik heb dezelfde videokaarten als in de k6, dat kan het dus niet zijn.
Ik heb nu wel mijn kleurdiepte verlaagd naar 16bit, wat zeker helpt, maar niet genoeg!
De bios instellingen op de a7a266 helpen helaas ook niets.
Het lijkt op een bandbreedte probleem op de PCI bus.
De bus-klok van het k6 systeem was op 75 Mhz geklokt (37,5Mhz pci bus).
Dit zou op zn minst gecompenseerd moeten worden door het verlagen van de kleurdiepte van 32 naar 16 bit, maar dit is niet het geval.
Maar het leukste is nog: DIT IS HET VIA 686B SOUTHBRIDGE PROBLEEM (http://home.nexgo.de/au-ja/review-kt133a-4.html) !!!
Nu nog leuker: ik heb een ALI chipset!!!
Wie heeft dit ook, en wie heeft hier een oplossing voor?!?
Ik denk dat dit een probleem is die voor meerdere kaarten problemen oplevert.
Te denken valt aan scsi controllers en firewire kaarten, die ook een hoge bandbreedte nodig hebben.
Is er ergens een PCI bandbreedte testprogramma? (ik had dat ooit bij mijn matrox M3D zitten).
Jammer dat ik geen homepage heb, anders kon ik wat plaatjes laten zien die e.e.a. verduidelijken.
Eerst op een a7v133 bord, welke zeer instabiel bleek, daarna op de a7a266.
Mijn tv kaart (lifeview 98) gaf een vreselijk streperig beeld op plekken die veel bewegen (zie screenshots). Dit werd erger, hoe groter het beeld gemaakt werd.
Vriend die soortgelijke kaart heeft in een a7v bord met een duron processor had dit niet.
Als hij echter in de bios de PCI master read caching en Delayed transaction op Enabled zette, had hij dit ook!
Probleem was met het a7v133 bord, dat dit voor de athlon standaard al ge-enabled is, en dit niet te veranderen was!
Nu met het a7a266 bord weer hetzelfde probleem: strepen.
Ik heb dezelfde videokaarten als in de k6, dat kan het dus niet zijn.
Ik heb nu wel mijn kleurdiepte verlaagd naar 16bit, wat zeker helpt, maar niet genoeg!
De bios instellingen op de a7a266 helpen helaas ook niets.
Het lijkt op een bandbreedte probleem op de PCI bus.
De bus-klok van het k6 systeem was op 75 Mhz geklokt (37,5Mhz pci bus).
Dit zou op zn minst gecompenseerd moeten worden door het verlagen van de kleurdiepte van 32 naar 16 bit, maar dit is niet het geval.
Maar het leukste is nog: DIT IS HET VIA 686B SOUTHBRIDGE PROBLEEM (http://home.nexgo.de/au-ja/review-kt133a-4.html) !!!
Nu nog leuker: ik heb een ALI chipset!!!
Wie heeft dit ook, en wie heeft hier een oplossing voor?!?
Ik denk dat dit een probleem is die voor meerdere kaarten problemen oplevert.
Te denken valt aan scsi controllers en firewire kaarten, die ook een hoge bandbreedte nodig hebben.
Is er ergens een PCI bandbreedte testprogramma? (ik had dat ooit bij mijn matrox M3D zitten).
Jammer dat ik geen homepage heb, anders kon ik wat plaatjes laten zien die e.e.a. verduidelijken.
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen