De GeForce 3 is op het moment een dure kaart, daar ben ik het mee eens. Als we Nvidia mogen geloven dan is de V8200 een investering in de toekomst omdat deze chip de basis moet worden van vele games. Het probleem is alleen dat er dan wel games moeten komen die de kaart ondersteunen.
Doom 2000 is een voorbeeld van een kaart die, deels, gebruik maakt van de mogelijkheden van de Geforce 3. Dit spel zal rond 2002 verwacht worden en zou de Geforce eigenaren een ''edge'' moeten geven over andere kaarten. Het punt is alleen dat de Geforce Kaart maar deels word ondersteund in Doom 2000. Het is voor ID namelijk niet mogelijk om de kaart volledig te ondersteunen omdat ze dan de hele game engine moeten gaan herprogrameren, niet echt een optie voor ID.
Het punt is nu dat kaarten zoals de Kyro ook speciale features in de software nodig hebben. Het word voor game programmers dus steeds lastiger om een spel te maken dat op alle videokaarten lekker loopt. Want als je wilt dat je spel lekker loopt op "normale" videokaart, Geforce 3 kaarten, Kyro kaarten en ook nog eens op ATI kaarten dan is dan toch een hele investering omdat allemaal voor elkaar te krijgen daar je voor elke kaart een andere engine moet gebruiken (in het ergste geval). Het zal me dan ook niets verbazen als we ''binnenkort'' spellen krijgen in verschillende categorien, spellen die zijn gemaakt voor de Geforce 3, Spellen die zijn gemaakt voor de Kyro, Spellen die zijn gemaakt voor de Radeon en spellen die combinaties hiervan ondersteunen.
Oftwel, het is dus maar afwachten om te zien welke kaart(en?) er massaal ondersteund gaan worden door de game developers. Hierbij moet ik wel zeggen dat de Geforce 3 waarschijnlijk goed ondersteund zal worden aangezien Nvidia toch wel een grote speler is en dus eerder ondersteuning zal krijgen dan een "underdog" (niet negatief bedoelt) zoals Kyro.
Anyways, de Geforce 3 is een hele mooie kaart die wel wat aan de dure kant is. Hopelijk word deze naarmate de tijd verstrijkt een stukje goedkoper zodat hij voor een breder publiek beschikbaar komt (wellicht komt er een MX versie???).
Anyway, ik nok er mee en ga lekker naar mijn bedje, morgen weer vroeg op.