[BC3] 19" monitor keuze. Iiyama? .22 of .25?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Muurbestormer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-08 15:10
Hi,

Ik wil een nieuwe Monitor. Het moet een 19" worden, kleiner wil ik niet (heb nu een 17") en groter is onnodig en veel te duur. Ik heb gezien dat een Iiyama in mijn prijsklasse valt en qua prestatie is het goed genoeg voor mij. Dure Sony''s of Adi''s of LGE''s zijn niet nodig.

Ok, ik heb dus een paar vraagjes:
1. In het geval van de grotere monitoren is de dotpitch toch best belangrijk? hoe komt het dan dat de 200 piek meer kostende Business models van Iiyama een dotpitch hebben van .25 tot .27 en de goedkopere Venture models .22mm dotpitch hebben? Kan ik dan niet beter voor die laatste gaan en een iets mindere beeldbuis. of is de beeldbuis van die business models dermate goed dat zon groot verschil in dotpitch niet meer uitmaakt.

2. Zijn er grote bezwaren tegen het nemen van een Iiyama puur vanwege de (best leuke) prijs? of moet ik echt wel voor kwaliteit gaan bij een 19" en naar andere merken uitwijken?

Ik gebruik hem voornamelijk voor huis tuin keuken gebruik. maar ik hou van hoge resoluties en mn 17" volstaat niet meer, ik scroll me het leplazerus. :)

alvast bedankt voor je reactie

mzzls :)

Verwijderd

Howdy,

Ik heb nu 1,5 een VMP450 (19 inch):9 en ik wil absoluut geen ander merk meer! Ik zou dus echt wel een Pijama gaan scoren ;)

Nu kent de VMP450 in feite 2 opvolgers:
-de VMP451 (zie http://www.iiyama.nl/pages/index2.html)
-en de VMP452 (zie http://www.iiyama.nl/pages/index2.html)

Met de VMP451 is een beetje gezeik mee (check deze topic maar eens : http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/130527), dus ik zou voor de VMP452 gaan, tenzij je perse die usb-poot wilt hebben.

suc6 8-)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:09
Zeker is dotpitch heel belangrijk. Alleen kun je geen shadowmask (gatenmasker) met apperture grill vergelijken. De apperture grill (strepenmasker) buizen bij Iiyama zijn Mitsubishi Diamontron''s (het zelfde principe als Sony''s Trinitron), en een buis met apperture grill is nu eenmaal scherper en helderder als eentje met shadowmask. Vandaar dat de duurdere business range wel deze buizen heeft (niet allemaal overigens) en de venture range niet.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

als hij het goed doet ja.
Ik heb hem sinds zaterdag en ik ga nu teleplan bellen.

zie oo kdat topic over iiyama monitoren.

• Muurbestormer
Ik ben dus idd die vmp 451 in de gaten aant houden. en dat topic is iets wat je niet moet onderschatten. Maar de laatste paar replies op het topic zijn wat beter en het schijnen ook alleen maar de monitoren te zijn die alweer wat ouder zijn. ik zal hem pas over een maand of wat gaan halen, dus dat zal wel loslopen.

en abbadon:
daar heb ik idd veel aan, want dat was mn eigenlijke vraag. maar nou blijft hij eigenlijk wel staan, want welke van de 2 is nou het beste voor mij? ik wil richting de 452 gaan, want die heeft hogere refresh rates dan de 451 en das toch eigenlijk wel waarom ik een nieuwe monitor wil. mn oude 17" is nog lang niet op.

thnx voor de antwoorden jongens! :)

Verwijderd

Op zondag 22 april 2001 23:59 schreef NiteFly het volgende:
welke van de 2 is nou het beste voor mij? ik wil richting de 452 gaan, want die heeft hogere refresh rates dan de 451 en das toch eigenlijk wel waarom ik een nieuwe monitor wil. mn oude 17" is nog lang niet op.

thnx voor de antwoorden jongens! :)
Euh, de vmp 451 haalt de hoogste (in verg. met de vmp452) refreshrates.....

edit: tiepvaud

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op t.net om een objectief monitor advies vragen is erg lastig, aangezien meer dan de helft van de gemeenschap IIyama adoreert en niet helemaal beseft in welk marksegment ze IIyama moeten plaatsen.

Hou dat een beetje in de gaten als je de reacties te lezen krijgt. Voor een goede onafhankelijke test van 19" monitoren moet je even het artikel in de CŽT van december 2000 nalezen. Er zijn nog wel mensen die dat ergens ingescanned hebben liggen (als dat zo is, mail het ff aan mij, zal ik het wel op een server gooien zodat iedereen dat na kan lezen als ie wil!)

Als je gaat rekenen zul je trouwens tot de conclusie komen dat een 19" een vrij overbodige beeldmaat is. Aangezien hij dezelfde resoluties SCHERP weer kan geven als een 17, niet meer, niet minder. Alleen het oppervlak waarop ie dat doet is wat groter. Met scherp bedoel ik dat het aantal beeldpunten van de monitor groter of gelijk is aan het aantal beeldpunten van de resolutie. (staat hier mooi uitgelegd: http://www.iiyama.nl/pages/vraag/vraag.html ) daar staat ook het antwoord op je .22 / .25 vraag.

Scherp zul je dus maximaal 1280x1024 kunnen gaan draaien, als je dat nu niet leesbaar vind op een 17 heb je dus iets aan je overstap. Wil je echt 1600x1200 gaan draaien en de boel SCHERP houden, zul je toch voor een +21-er moeten gaan.

NB: Ik kan niet voor jou uitmaken of je 1600x1200 op een 19" als onscherp ERVAART, het is heel goed mogelijk om het als resolutie te gaan gebruiken, ik wil alleen maar even aangeven dat in principe een 19" niet bedoeld is voor hogere resoluties dan een 17". Het hele zootje wordt er alleen wat leesbaarder door. (daarom heeft het ook zo lang geduurd voor er uberhaupt 19" schermen gemaakt werden.)

de betaler vervuilt

Verwijderd

juist , de 452 is een budgetuitvoering de 451 is het paradepaardje onder de iiyama''s (19"ers ) 3 keer raden welke monitor ik heb ;)
maar klopt de refreshrates van 451 zijn hoger dan die van de 452, niet dat de 452 geen goede refreshrates heeft hoor !! zeker wel maar 451 is nou eenmaal neusje van de 19" iiyama zalm

• Muurbestormer
ja, ik bedoel ook idd de 451 ipv de 452 ivm de hogere refresh rates.

ik wil gewoon 1600 bij 1200 draaien en niet met rooie dichtgeknepen ogen zitten na 5 uur.
Ik zit namelijk erg vaak achter mn comp en ik vind rustig beeld erg belangrijk, ook omdat mn comp gebruik alleen maar omhoog zal gaan.

GA!S: ik zou dat artikel graag willen hebben, en ik ga op zoek.

ow ja, 21" is gewoon te duur voor me. ik heb geen 2500 piek en ben eerlijk gezegd ook niet van plan dat er aan uit te geven. 19" vond ik wel een leuke tussen oplossing.

Ik hoor veel goeds over LGE en Samsung. Maar als ik dan kijk naar de pixelgroottes van die 2 andere merken komen die VER boven de .20 van de VMP 451 uit. vandaar dat ik toch heb gekozen (of wil gaan kiezen) voor de iiyama. :)

• Muurbestormer
en nog heel snel even iets. Ik las dat de 451 2 15 pins sub-D ingangen heeft. betekent dit dat hij door 2 comps aangestuurd kan worden en je dus kan switchen tussen comps? Zou namelijk perfect zijn voor mn Linux-routertje hier! *D

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Dat klopt, je kan hem aan 2 PC''s hangen. Bij veel 19" is dat ook het geval door de ene PC aan de BNC connector te hangen en de andere aan de D-SUB.

Als ik jou was zou ik gewoon een winkel opzoeken die meerdere modellen heeft staan en gewoon kijken en vergelijken. Vraag wel of ze hem aan EEN systeem hangen (dus niet met verdeeldoos 15 monitoren aan 1 PC, krijg je ongelofelijk veel storing.) ALS je een monitor koopt: Haal het ding uit de doos, zoek een PC uit in de winkel en sluit hem aan!!! Daarmee voorkom je ellende als kleurvlekken e.d. die je pas ziet als je hem thuis aansluit. Het komt niet vaak voor, maar als het jou treft is het gewoon erg kut dat je net 1400,- hebt achtergelaten en alsnog een week op een reparatie monitor kan wachten (ze zijn niet verplicht hem voor nieuw om te ruilen alhoewel een behoorlijke zaak dat meteen zal doen. Andere oplossing als ze hem niet voor nieuw om willen ruilen. Terug binnen 8 dagen, tegoedbon krijgen en meteen een nieuwe bestellen.)

de betaler vervuilt

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Op maandag 23 april 2001 14:59 schreef NiteFly het volgende:

Ik hoor veel goeds over LGE en Samsung. Maar als ik dan kijk naar de pixelgroottes van die 2 andere merken komen die VER boven de .20 van de VMP 451 uit.
Let wel even op WAT voor pixel size ze adverteren... vertikaal...horizontaal...diagonaal... dat scheelt nogal!!!

Quote http://www.repairfaq.org/sam/crtfaq.htm#crtedp :

How to Compute Effective Dot Pitch
We always see CRTs specififed in terms of dot pitch but what does this mean with respect to actual useful horizontal and vertical dot pitch?
The usual arrangement of phoshpor dots on the screen of a dot mask type CRT is shown below:

B R G B R G B R G B R G B R R --- G --- B --- R
R G B R G B R G B R G B R G B Magnified -> / |
B R G B R G B R G B R G B R / |
R G B R G B R G B R G B R G B G --- R -+- B --- G --- R

(Portions from: Jac Jamar (jamar@comp.snads.philips.nl).)
For a dot mask type CRT, normally the nominal pitch (also called the Hexagonal Pitch or HexP) is defined as the distance between one phosphor dot to the next same colored one in the ''hexagonal'' direction (i.e. in the direction 30 degrees above the horizontal).

The calculations below follow from simple geometry:

The Vertical Dot Pitch (VDP) will be equal to: HexP * 1/2.

The Same Color Horizontal Dot Pitch (SCHDP) will be:
SCHDP = HexP * sqrt(3) (sqrt(3) = 1.732 or 2 * cos(30 degrees))

This is the distance between one phosphor dot and the next dot of the same color on the same horizontal line.

The Horizontal Dot Pitch (HDP) is the distance between adjacent columns of same color dots. This is equal to: SCHDP * 1/2.

The distance between adjacent dots of different colors or Closest Dot Spacing (CDS) is equal to: SCHDP * 1/3. A landing error of this magnitude (due to improper manufacture, adjustment, inadequate degauss, external fields, or doming) may completely shift the color from what it is supposed to be to one of the other primary colors.
So, for a 0.28 mm dot pitch CRT, VDP = .14 mm, SCHDP = .485 mm, HDP = .242 mm, and CDS = .16 mm.
Pagina: 1