[BC3] Studio DV of DC30Plus

Pagina: 1
Acties:

• punica
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

punica

Longtime Member

Topicstarter
Mijn broer heeft een digitale camcorder gekocht(sony dv met firewire aansluiting)
Nu is het de bedoeling, dat die filmpjes op cd worden gebrand(1 uur mag dus niet meer zijn als 650 mb).
Het is de bedoeling dat de cd van een goede full-screen kwaliteit is voor later.

Nu heb ik laast het eerste bandje gecaptured op mijn TV kaart(met svhs aansluiting) Ik heb toen gecaptured met Divx Compressie. Ik had dus een resolutie van 360 X 240. 1 uur was 150 Mb groot, 25 frames per seconde.

Nu mijn vragen;
Is de studio DV eigenlijk alleen een firewirekaart?? Of zit daar een hardware compressie(Mpeg) chip op??
Ik zag bij de specs dat ie aan DV compressie deed, wat is dat eigenlijk?

Is de kwaliteit van zo''n capture goed(dus full screen, 50 fps, kwaliteit van het beeld)

Is de studio DC-30 een capturekaart met hardware compressie(m-jpeg)??
Is de kwaliteit van deze capture (veel) beter, als die van de studio dv??

Kan ik ook gewoon een firewire kaartje kopen en dezelfde resultaten bereiken als met de studio DV???

Ik weet, een boel vragen, maar ik weet het zelf echt niet meer. Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen.
p.s. ik heb al gezocht in GOT, maar kon daar niet echt een antwoord vinden op mijn vragen..

• gnimmeL_kraD
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(overleden)
kheb zelf een studio mp10 en een studio dv, dus ik kan en deel van je vragen wel beantwoorden... :)

De Studio DV is (volgens mij dan) gewoon een firewire kaart en bijbehoordende software. Maar tis geen algemene firewire kaart. De algemene kaarten, bijv van sitecom of dynalink, werken niet met deze software en zelfs ook niet met Adobe Premiere. Dus koop in ieder geval geen losse firewire kaart, ook al lijkt dat goedkoper.

*spreekt uit ervaring*

DV compressie is een techniek die weinig comprimeerd met een hoge beeldkwaliteit, althans voor de TV. Deze heb namelijk een resolutie van zo''n 750x530 (ofzoiets:))@25fps. Maar houdt er wel rekening mee, dat als je hiermee opneemt je "strepen" door het beeld heen krijgt en het beeld doffer wordt als je hem op je monitor af speelt, als je de film op je tv aansluit moet het beeld haarscherp worden. Ik zou dan wel voor de DV Plus kiezen, die heb namelijk al een analoge uitgang (voor je tv), aangezien deze uitgang stukken mooier is dan de TV-Out fuctie van de videokaart.

Je kan de film later nog omzetten naar DivX, maar dat is niet verstandig, aangezien het "strepen" effect een negatieve invloed heeft op de DivX compressie. (zo, die zin is er uit ;)) Je kunt beter opslaan als MPEG als het om de beeld KWALITEIT gaat, wil je echter niet de scherpte van het beeld verliezen, zet hem dan om naar DiVX.

Van de DC30 weet ik nix vanaf, dus dat moet iemand anders maar beantwoorden.

Greetz,
Lemmel

Xbox360 gamerprofile

• punica
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

punica

Longtime Member

Topicstarter
Erg bedankt alvast. Kun je trouwens ook vertellen hoeveel mb 1 uur aan film is, als dv formaat????

BTW is er nog iemand die de vragen over de dc 30+ kan beantwoorden???

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Bij het binnenhalen van tape is ca. 18 min zo''n 4 GB dus een uur zal onbewerkt zo''n 13,2 GB zijn. (je haalt de bestanden binnen in AVI formaat)
De grootte van het bestand na bewerking is afhankelijk van het formaat wat je kiest (in DV kan je kiezen voor AVI - MPEG 1/2 - RM - DV-out of naar je videoband) en je kunt in deze formaten ook nog allerlei compressies instellen .
Ik zelf gebruik ook Studio DV plus tot volle tevredenheid.
Lees ook een de C''T van deze maand daar staat ook e.e.a. over videobewerking.

Succes.

Verwijderd

De algemene kaarten, bijv van sitecom of dynalink, werken niet met deze software en zelfs ook niet met Adobe Premiere.
Dit is niet waar.. Ik heb een Asus FireWire kaart en die werkt probleemloos met Adobe Premiere 6!!! Ik kan vanuit Premiere alle functies van de camera (play, vooruitspoelen ed) uitvoeren! Werkt echt super hoor! :)

• Bluezy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2023

Bluezy

kiss my As(s)us

Canopus DV Raptor heeft een firewire aansluiting en werkt met premiere 6

aan te raden is om een aparte hd te nemen voor videobewerking (1 uur dv = ca 15GB)

I'm partial to your abracadabra

Pagina: 1