IP netwerkje

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bas
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

Topicstarter
Ik heb onlangs een dagje ge-netwerkt (nieuw Nederlands woord???). Ik heb daar veel leuke spellen geprobeerd te spelen, maar helaas deze konden alleen in multiplayer met een IP netwerk. Nu heb ik de volgende 2 vragen.
* Moet ik voor een IP netwerk altijd een server hebben? (zodat 1 pc nooit mee kan doen met de spellen)
* Maakt het nog uit welke IP adressen ik gebruik?

Bas

Tjielp... een vogel.

• RvdH
  • Laatst online: 19-02 14:54

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Bij de meeste spellen is het zo dat 1 PC "host" is, en dat de andere joinen, deze host kan WEL gewoon meespelen. Over de IP nummers: zolang je niet op het internet zit kan je elk IP invoeren, zolang de 1ste 3cijferparen (dus b.v. 192.168.100) altijd gelijk zijn. Als je dus een netwerk hebt met 15 computers zou je ze de volgende ip's kunnen geven: 192.168.100.1 tot en met 192.168.100.15 . Ook moet de subnetmasknummer (in dit geval 255.255.255.0 ) altijd gelijk zijn net als de werkgroepnaam.

• Onno
  • Niet online
De werkgroepnaam is alleen van belang voor bestanden/printers delen. Ook is het niet zo dan de eerste drie getallen gelijk moeten zijn.

• Bas
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

Topicstarter
Nog even over dat subnetmasker. Daar stond dat dat 255.255.255 was. Is dit getal ergens op gebasseerd?

Bas

Tjielp... een vogel.

Verwijderd

Dat subnetmasker is gewoon standaard, en is op elk netwerk hetzelfde volgens mij.
Verder kun je als ip gewoon 1.1.1.1,
1.1.1.2, 1.1.1.3 enz. gebruiken.
is wel het makkelijkste naar mijn id.
Je hoeft verder geen aparte server te hebben.
Verder moet je in windoos tcp/ip en ipx installeren, ipx is alleen nodig voor spellen en tcp voor het algemene gebeuren.
Als je ook nog bestanden wilt "sharen" moet je ook nog netbui installeren en "client voor microsoft netwerken".

ok, volgens mij weet je nu alles wat je moet weten :)

• Bas
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

Topicstarter
Thankx.

Nu moet het wel lukken denk ik.

Bas

Tjielp... een vogel.

• Onno
  • Niet online
NetBEUI is niet nodig voor de client voor MS netwerken. Die werkt ook prima met alleen TCP/IP.
En het subnetmask geeft aan welk deel van het ip-adres het subnet aangeeft, en welk deel een node binnen dat subnet.
Bits die in het subnetmask 1 zijn geven het subnet aan, de andere een node binnen dat subnet.
Dus bij subnetmask 255.255.255.0 (=11111111 11111111 11111111 00000000) geven de eerste drie getallen van het IP adres het subnet aan, en het laatste de node binnen dat subnet. Dus als je als subnetmask bijvoorbeeld 255.255.0.0 gebruikt is je subnet groter, en kun je dus meer PC's in hetzelfde netwerk hebben. (zonder gebruik te maken van een router)

Verwijderd

Bas: goed lezen (bedoel ik niet rot), het subnetmask wat aangeraden wordt is 255.255.255.0 en dus NIET de laatste 0 vervangen met nogmaals 255.

Verwijderd

Nog een kleine aanvulling (het meeste is al gezegd).

Het eerste getal mag niet 127 zijn (dat is voor loop-back) en niet groter dan 223 (224 tot 255 zijn gereserveerd, oa voor multicast). De andere getallen mogen alles zijn tussen 1 en 254. (uitgaande van een subnet mask van 255.255.255.0)

Als je wel aan het Internet bent gekoppeld kan je het beste de ranges 10.x.x.x of 192.168.x.x gebruiken. Dat zijn vrije adressen voor intern gebruik.

• bloody
  • Laatst online: 14:42

bloody

0.000 KB!!

als ik nou 255.0.0.0 als subnetmask kies ipv 255.255.255.0 heeft dat ook invloed op de performance (heb ik geloof ik ergens gelezen..).

nope

Verwijderd

Ik heb nog nooit gehoord dat zo'n subnetmask voor PERFORMANCE verlies zorgt. Wel wanneer 2 PC's in hetzelfde segment 2 verschillende subnetmasks hebben het erg moeilijk hebben elkaar te "vinden" (connecten): zeg maar NIET :)

Nog een opmerking: ook al ben je NOG niet geconnect aan 't internet, altijd gewoon zo'n private range gebruiken

class A: 10.x.x.x
class B: weet ik ff niet uit mijn (172.?.x.x)
class C: 192.168.x.x

• bloody
  • Laatst online: 14:42

bloody

0.000 KB!!

mike, je zegt dit niet juist.
class A= 1-126.x.x.x
class B=128-191.x.x.x
class C=192-223.x.x.x

Ik heb net de "introduction to the administration of an internet-based network" door Charles L. Hedrick doorgelezen. (een standaardwerk), en er net een tentamen over gemaakt.

nope

• Anton
  • Laatst online: 22-02 23:15

Anton

NetApp Implementation Engineer

Ja, dat is de complete indeling in klasse A/B/C netwerken, bloody. Maar daarbinnen zijn voor elke klasse een range met vrije adressen, en volgens mij zit Mike aardig in de goede richting. Overigens, je kan het direct opzoeken ergens in de configuratie van MS Proxyserver 2.0. (moet je die wel hebben natuurlijk ;))

Ik scrobbel ook audio

Verwijderd

Ik zeg dit wel goed. Ik zeg niet dat ik de ranges uit de klasses vermeld. Ik vermeld enkel de ranges die VRIJ zijn en NIET op het Internet genoemd wordt. Ook ik heb TCP/IP networking gehaald ;)
Pagina: 1